handdator

Visa fullständig version : Stor Blå flaska

Hera73
2006-11-14, 14:04
Hej på er alla.

Sambon har nu inhandlat en ny flaska igen :mad:

Nu undrar jag om det finns någon som vet vad den stora blåa flaskan "ca 75-80 cm hög)till vänster kan ha används till?

Jag tycker även att den lilla pepsiflakan med innehållet kvar i från moskva är ganska häftig troligen runt 1985.

Vad tycker ni om ölflaskan (2a bilden) med ölet och orginalkorken, finns det många sådana ute på marknaden. Den är från 1900-2 glasbruket är H troligen Hammars glasbruk i Närke.

Mvh

Helen

LS
2006-11-16, 00:03
Har under alla mina år som buteljsamlare inte tidigare sett en knoppöl av 1/3 LIT volym med innehåll, om man undantar de som av div. udda fabriker innehållit lädersmörja och liknande. Om det var något som konsumerades så var det öl i knoppölsflaskor. Att utifrån detta värdera flaskan är något helt annat, finnes det någon efterfrågan? Jädrans trevligt objekt, oavsett efterfrågan, ett klart museiobjekt.

A.F
2006-11-16, 01:11
Bara att hålla med gode LS trevlig knoppis som verkar orörd och så har du
en i mitt tycke trevlig damajan ( eller hur det stavas? ) precis brevid den
blå flaskan.

Vad gäller den blå flaskan så undrar jag om det inte är en typisk essens-
flaska? Kanske för smakämnen, parfym eller kemiska vätskor.

Hera73
2006-11-16, 19:06
Hej
Tack för era svar. ja visst är knoppis fin, tyvärr så är det låg nivå på innehållet men det blir ju så genom åren.Sambon köpte den för 30 år sedan av en dykare på kungsholmens brandkår, dykaren hade hittat 3 st flaskor med öl kvar på botten av riddarfjärden,
1a flaskan kördes till pripps labb i bromma för undersökning, enligt dem var ölet drickbart, den var inte skadlig men skulle tydligen smaka fan.
2a flaskan behöll dykaren själv och den 3e köpte min sambo som även köpte lite andra tomglas, kan även tillägga att ettiketten är samtida men ej orginal då den hade legat på sjöbotten i minst 70 år. (någon som vill köpa den?)

Enligt sambon så är de andra 2 gröna franska gamla vinflaskor, inköpta i bourgogne.

Den blåa får jag söka vidare på nätet om, det är ju så kul att veta så mycket som möjligt om sina saker, så om ni sitter inne på info dela gärna med er :)

MVH

Helen