handdator

Visa fullständig version : För mig ny lommeflaska

Lars Kallin
2006-11-08, 14:36
Jag har inte sett denna modell av fastblåst lommeflaska förut.
På ena sidan O II
På andra sidan ett S

Känner någon till historien om denna plunta.
Man funderar ju på om det kan som säljaren sa stå för Oscar & Sofia????

766
2006-11-12, 09:44
Jag tror inte på .... såvida inte kvalittan är den rätta.
Vi vill ha Kvalitta! Vi vill ha Kvalitta!

766
2006-11-12, 09:47
Fann denna här också (som jag har någon stans) i samma bok som din flaska Kallin.

A.F
2006-11-12, 09:51
Jag har inte sett denna modell av fastblåst lommeflaska förut.
På ena sidan O II
På andra sidan ett S

Känner någon till historien om denna plunta.
Man funderar ju på om det kan som säljaren sa stå för Oscar & Sofia????

Jag såg den lilla godingen till salu och det darra lite på köpar fingret, själv
har jag aldrig sett den innan jag såg den på auktionen.
Men det låter ju mycket logiskt med Oscar och Sofi så det skulle mycket
väl kunna stämma.

LS
2006-11-13, 10:17
Intressant plunta som man inte sett tidigare. Sverige och Norge var ju sambo på den tiden, skulle S kunna stå för Sverige? Kanske lite osannolikt men om en likadan plunta med ett N i stället för S dyka upp ökar givetvis sannolikheten. Men så är ju för tillfället inte fallet så det är nog trots allt lutning åt att det är O II:s käring som åsyftas. Hur som helst ät det alltid trevligt när saker dyker upp som man inte tidigare varit medveten om. Grattis till en, i mitt tycke, riktigt bra samlarflaska!

LS
2006-11-13, 19:19
Skulle det måhända kunna vara en ordensflaska? Frimureriets Stora Landslogen, Svea Provincialloge eller Storcitadellet i Finland. Eller varför inte Serafimerorden eller Svärdsorden båda instiftade i Sverige år 1748. Strumpebandsorden kanske? Ett S på en flaska kan onekligen betyda mycket, men för den nätforskningssugne föreligger i alla fall härovan en del uppslag.

766
2006-11-13, 20:04
Ni tycker inte att "kvalittan" är för markant mellan flaskan som jag tagit bild på och Kallins flaska? Hur förklarar man detta? Dom har skippat kronan, snacka om nerköp.

Lars Kallin
2006-11-13, 22:11
Ni tycker inte att "kvalittan" är för markant mellan flaskan som jag tagit bild på och Kallins flaska? Hur förklarar man detta? Dom har skippat kronan, snacka om nerköp.
Dessa flaskor finns mig veterligen med två varianter av OII:s monogram. Den du visar från Elisa Stenbergs bok Flaskor och glas har OII:s krönta monogram.
Den jag avbildar har ett mycket enklare monogram. Flaskan är dessutom mycket kantigare än den som du visar bild på.

Som LS skriver här ovan kan flaskan ha använts i någon orden eller motsvarande. Jag tror mig veta att det är ganska uppstyrt hur man använder en kunglig krona, det kan kanske ha med det att göra.

766
2006-11-14, 07:10
Och jag som trodde att så pass dåliga arbete endast var gjorda i synnerligen modren tid. Är det inte konstigt att yrkesstoltheten är som bortbollad?
För min del kan jag inte minnas att jag sett något men högre ålder (som man bevisligen vet har "ålder") som varit haffsigt gjort.

766
2006-11-14, 07:15
Den som gjorde en sådan flaska har inget rykte och vara rädd om. (Hoppas att jag inte har överdrivit nu).

LS
2006-11-15, 18:15
Snälla Herr Sjuhundrasextiosex, kom hem till mig så kan du få se ett par hundra flaskor från sista halvan av 1800-talet vilka enligt dina bedömningsramar är hafsigt gjorda.

Antingen pratar du om saker vilka det saknas nödvändig kunskap om eller också rör du ihop tiden före mitten av 1800-talet, och tidigare, med saker gjorda därefter. Vilket i och för sig också indikerar ett visst vetandevacuum.

Jag har ofta fel, varför har aldrig du det? Och om du nu har fel angående gamla saker ibland, kan vi då få ett exempel?

Kecke
2006-11-15, 18:51
Jag tar för givet att vår vän 766 nappar på detta fantastiska erbjudande att göra ett besök hos dej.
Ser fram emot rapport från dej 766 efter besöket. ;)

766
2006-11-15, 21:40
Då gör vi om det så här, för min del köper jag inte det som Jag tycker är dassigt gjort. Har aldrig träffat på en "ovanstående" flaska som tilltalat mig.
För min del rättar jag mig efter mitt omdöme i fråg om konstnärligt och "hantverksmässigt" utförande.
Den flaskan som jag visar bild på är anpassan för mig. Den andra flaskan tycker jag är lite blaha och därmed vass hals, hur yrkesmässigt är det.
Den är kanske gammal, den får vara vad den vill.
För min del är jag skeptisk.

LS
2006-11-15, 22:37
Då gör vi om det så här, för min del köper jag inte det som Jag tycker är dassigt gjort. Har aldrig träffat på en "ovanstående" flaska som tilltalat mig.
För min del rättar jag mig efter mitt omdöme i fråg om konstnärligt och "hantverksmässigt" utförande.
Den flaskan som jag visar bild på är anpassan för mig. Den andra flaskan tycker jag är lite blaha och därmed vass hals, hur yrkesmässigt är det.
Den är kanske gammal, den får vara vad den vill.
För min del är jag skeptisk.

Återigen, snälle sifferkombination, finns det något som helst belägg för att du har tolkningsföreträde om vad som är tilltalande eller inte. Är inte detta upp till var och en? Och man kan för övrigt undra om det är av allmänintresse vad 766:s åsikter är?

766
2006-11-16, 08:03
Jag tror vi skippar beläggen. Flaskan är jättetrevlig!
Jag har också hostat upp 30:- för den än om den är lite dassigt gjord.
Man kanske kunde fixa till den i datorn, jag tro faktist inte det skulle vara några problem.
LS jag har tolkningsföreträde, måste någon ha sagt det?

Bruce
2006-11-16, 13:13
Skärpning!
Håll er till ämnet allihop! Förstör inte trådarna med ovidkommande dravel!
Trams kan med fördel skötas i "Lungan".
:mad:

/Admin

766
2006-11-16, 14:46
Där hör Ni, skärpning är påbjuden och med bävan återvänder vi till flaskan för en "styrkande" slurk. Känner mig faktist som en Lurk som har ett visst ansvar för dessa förtappade själar.
Var det 30:- spänn flaska var värd eller kanske 230:-
Jag har alltid älskad dessa flaskor eftersom dom är så charmerande i all sin enkelhet bara det inte varit för min misstanke som gror.
Men nu efter det att jag blivit mer "rättrådig" tack vare AF och LS. så lyser man som en sol vid anblicken av en sådan.