handdator

Visa fullständig version : Samlande, mängd och kvalitet

Peter S
2006-11-08, 09:09
Som en ren service åt 766 och oss andra som ibland funderar på samlandets fysionomi så tänkte jag starta en tråd där vi kan diskutera "Meningen med inköpen", "kvalitet kontra kvantitet" och andra aspekter på samlandet.

Lika intressant som samlandet i sig själv tycker jag att produktionen av föremålen är. Man måste komma ihåg att mängden varor i omlopp (hemma eller på marknader) speglar den produktion som varit gällande. Med industrialiseringen följde en formlig explosion som karaktäriseras av att man uttrycker sin personliga smak och status genom ett aktivt val i det tillgängliga formutbudet. Se bara på Åhlén och Holms katalog där det finns massor av samma föremål med snarlika design. Samma sak gäller för glasserviserna under sent 1800-tal. Dessutom förstärktes detta beteende av de modesvängningar (enligt amerikansk modell) som påbörjades under tidigt 1900-tal och som roterar allt snabbare. Om man inte har fokuserat sin samling på en särskild ålder utan på en produktgrupp så är chansen att stöta på ett föremål som är äldre än de massproducerade mycket liten. De äldre tenderar dessutom att bli mycket dyrare och gör att samlingens antal måste hållas nere.

Att samla en produktgrupp är ett speciellt beteende som likaväl kan diskuteras (vilket faktiskt är en kärnfråga inom samlandets gåta). Jag har träffat på några olika personer som vill samla på sig en tallrik av alla som tillverkats på de svenska porslinsfabrikerna, vilket borde vara näst intill omöjligt... Det finns idag 1500 namngivna serviser från Rörstrand och minst lika många namnlösa. Sen tillkommer de andra fabrikerna... Och alla specialvarianter och beställningar... Äggkoppssamlare är ju välkända. Jag förstår att de tycker att de hittat ett bra område, men det kan ju också växa till oanade storlekar om man tillåter sig blanda in alla typer och fabrikat. Värdet av en sådan samling är nog också störst för den som samlar. Till sist undrar man över det moraliska i att samla gräddkannor (en inte helt ovanlig sysselsättning) eftersom varje insamlad gräddkanna i princip gör 12 koppar, 12 assietter, sockerskål och kaffekanna obrukbara.....

Fyll på med exempel och kommentarer!

Äjth
2006-11-08, 09:52
Träffade en tändstiftsamlare som undrade om jag hade något, frågade lite oförsiktigt om han kunde precisera sig, varpå jag översköljdes av en berättelse som jag gick vilse i nästan omgående. Snappade upp en del dock, som Förening, USA, byta ut, oanvändbara, orginalask. Även prisbilder.
Mannen ifråga renoverade gamla bilar och motorcyklar, mopeder och använde somliga till detta arbete men sökandet efter dessa tändstift hade sedan vuxit till en samling med verkliga rariteter som betingande priser som här inte ens ska nämnas. Jag förstod att samlandet kunde rendera i ett medlemsskap i ett tändstiftsällskap o.s.v. Hans samlande hade tre linjer 1) behov av fungerande tändstift av särskild typ. 2) komplettering av ett särskilt märke 3) finna de ultimata stiften, d.v.s de mest svårfunna, gamla, ovanliga.
När letande sätts igång drar en överlevnadsgen igång med högsta energi och målmedvetenhet. Om jag släpper in en, låt oss säga, saxsamlare i mitt hem och jag nämner att jag har ett par stycken liggande men inte vet var, behöver jag inte vänta länge förrän vederbörande erbjuder sig att hjälpa mig finna dem!!! Man kan helt enkelt inte hejda sig. Vi triggar igång en drift att finna det åtråvärda.Numera skiljer vi inte alla på kvalité och skräp och inte är heller nödvändigtvis kvantiteten avgörande.
Samlande på konst av en enskild konstnär utarmar marknaden snabbt.

Ulferic
2006-11-08, 09:54
Satt länge och filade på mitt inlägg. Upptäckte när jag var klar att Peter redan skrivit ett inlägg liknande mitt. Föreslår efter att ha läst båda att vi skriver och fyller på hans inlägg.

Tingeling
2006-11-08, 09:54
Kan bara svara för mig själv och mina tankar angående samlandet.

Tillhör kategorin samlar i kartonger och det beror mycket på att inriktningen har ändrats men har svårt att göra mig av med saker som har gett mig glädje en gång. Men o andra sidan finns det bara få saker av varje inriktning men det blir fortfarande kvantitet. Har alltid beundrat de personer som är fokuserade och samlar en kategori, forskar och tar reda på allt om det nyinköpta föremålet. Kvittar om det gäller glas, frimärken eller mopeder.Det är en typ av samlande som jag tror var vanligare förr, har fått för mig att dagens inköp handlar mycket om att man ska kunna leva med föremålen, att det ska ingå permanent i bostaden som en inredningsdetalj. Inte en ren museiuppställning bakom montrar enbart för titt, inte röra!

Men ändå föredrar jag en "museiuppställning" framför kvantitetssamlandet. Att samla tallrikar från varje fabrik/sort gör att man har ett mål och har roligt under tiden, där gäller det katalogisering och bläddrande i böcker som är halva nöjet. Men har en bekant som samlar tårtfat på fot, bara det har fot och går att ställa tårtan på så ingår det i samlingen. Inget vem har gjort den, ålder, ev konstnär.Hon har över 300 st står överallt och det är för mig kvantitet! Har en annan bekant som samlar tomtar och allt med röd luva hamnar i den samlingen, där skulle ni vara till jul! Finns inte en fläck utan tomtar,tror det var över 1000 st förra julen.

Men de har roligt( tror jag) när de köper in sina saker och är det inte huvudsaken? För att jag tycker att det är roligt att veta lite om sakerna så innebär det ju inte att andra är lika "nördiga".

766
2006-11-08, 10:44
Det finns prylar som är så bra att man får "en rysande ryggrad".
Det finns prylar som man blir hispig av en hel dag eftersom man kommit över dom så billigt, inbillar man sig.
Det finns prylar som har en viss utstrålning som man inte riktigt kan förklara.

Peter S
2006-11-08, 11:10
Eftersom jag aldrig har i tankarna att avyttra ett föremål som köpts in till samlingarna så är begreppet fynd ganska svårt att förhålla sig till. Det är bara om det finns ett antal helt jämförbara objekt som man kan tillåta sig att jämföra priserna. Om föremålen är ovanliga eller t.o.m. unika så får man ta ställning till om man har råd att köpa eller inte. Fyndfaktorn kommer i bakgrunden. Ju mer man har i samlingarna desto mer obenägen är man att köpa för överpriser. Åtminstone fungerar jag så iallafall.

Ulferic
2006-11-08, 11:48
Samlar kvantitet vad gäller allsköns bröte. Detta mest för att få en motpol till det lite mer kvalitetsinriktade samlandet (bl.a. konst och keramik plus lite annat som jag håller för mig själv). Att kvalitet tyvärr ibland även blir kvantitet är både på gott och ont. Plånboken skall räcka även till hus,bil, räkningar mm. varför man ibland fått avstå från köp. Har ofta avstått från köp då plånboken varit mindre än habegäret. Alla som samlar vill naturligtvis köpa föremål till sin samling så fördelaktigt som möjligt. Värde är känsligt men visst är det så att de flesta även gör en ekonomisk värdering av det samlade. Byter ibland saker med andra samlare och byter då inte gärna bort en sak som är värt xxx kronor mot något som är värt x kronor.
Nordstjärnan har som motto: Samla Lära Veta. I mitt fall är nog mottot snarare Leta Samla Lära.

E.B.
2006-11-08, 12:15
Läser Ulferics inlägg här ovan och sitter och nickar igenkännande på väldigt mycket. Jag kvantitetssamlar med ett högre mål, dvs kvalitetssamlingen. Vad den innehåller är lite spretande. men det ska vara bra saker. bla är jag stolt över min samling av svarta Coloror, nämligen tre st. Den hade sitt ursprung i att jag började samla enkla fugor och coloror i alla möjliga färger, denna början har nu utmynnat i att jag endast vill ha riktigt udda fugor och svarta Coloror (någon vit om den är riktigt bra kan vara ok). Så tror jag att många samlingar börjar, först kvantitet och när man kan mer så inriktar man sig på de absoluta höjdarna (om ekonomin tillåter) i klassen.

Vad gäller kvantitetssamlandet så finns den ju som grund för kvalitetssamlingen. Hittar man ett bra ekonomiskt fynd så kan ju det utgöra en grundpelare för en bra grej till den verkliga samlingen antingen genom byte eller genom försäljning där vinsten går till kvalitet.

Så funkar jag och det tycker jag går rätt så bra. Man har sitt "antikkonto" så att man i största möjliga mån inte behöver inkräkta på "försörjningskontot".

Synd bara att det inte riktigt går ihop med nuvarande familjesituation. Lille Sigge har kolik och det finns inte tid till något utökande av antikkontot.

766
2006-11-08, 13:37
Mums mums! En kinesisk flaska i "kina-affär" där man blir riktigt förundrad och får fråga om det verkligen är prislapp så det inte är något bokföringsnr.
Det var prislappen, fick pruta 30:- till 400 danska.
Det var en gubbs som senare flyttade till Badsturstrade Aal. En riktigt sympatisk man med tanke på prissättning.

Peter S
2006-11-08, 13:39
Min ursprungliga kvalitetssamling var för snäv, upptäckte jag när jag började hitta färre och färre saker. I och med det utvidgade jag den och fick stå där med lång näsa för att jag inte kvantitetssamlat från början. Surt sa räven... Nu är det jättesvårt att hitta liknande saker en gång till...

FBQ
2006-11-08, 16:03
För mig är samlandet ett samlande på historia. Jag började samla helt enkelt därför att jag var intresserad av historia och kulturhistoria, och då blev det intressant att hitta föremål som kunde berätta om den tid jag var intresserad av. Därmed blir ju mitt samlande oftast kvantitativt. Sedan bor jag inte så stort, så lite restriktivitet är väl av nöden :( .
Kvalitet är väl ett vanskligt begrepp - jag har nog en rad kvalitetsbegrepp - sedan kan jag tycka att saker som av olika skäl inte uppmärksammats av andra samlare oftast är mycket roligare än vanliga samlarobjekt.
Sedan är det väl så att saker med känd proviniens, gärna med en som jag har nära koppling till alltid betyder mycket mer än obekanta saker.
Det där med kvalitet känns som det är ett något flytande begrepp.

766
2006-11-08, 16:22
Historia är botten, var något man läste i tredje klass eller så, tyckte det var blaha. Däremot prylar är toppen, gärna sådana som man aldrig kan få veta något om (direkt).
Det är klart att hade man haft en mumie så kanske det hade varit intressant att veta vad "den" verkade en gång i tiden men... det går utan.
Har faktist en kranium som heter Hubbe, en han som ligger i låda för framkallning av bladfilm. Kunde varit kul om han snackat lite runt sig själv men han är så tyst.

Äjth
2006-11-08, 16:37
Jag skulle förmodligen falla ner på knä om du ville berätta ngt om ditt eget samlande/intresse 766, men är kanske att hoppas på för mkt information från din sida. Dina bilder och dina kommentarer ger vid handen att du antingen är seriös/och/eller/bitter/okunnig/alltför kunnig, men please 766---vad har du för åsikt om ditt eget eventuella? samlande?

Peter S
2006-11-08, 16:38
Ska man skilja på defintionen för samlingen och kvalítén? Låt oss säga att samlingen definieras av en kategori, mellan vissa årtal. Man kan ändå lägga på ett kvalitetsbegrepp som "oanvänd" "near mint"...
Eller ska man låta kvalitén vara en faktor i definitionen: "En kategori mellan vissa årtal och med en specifierad lägsta kvalité". Som synes blir det möjlighet att blanda ihop begreppen. Vad är "orörd" (i motsats till ommålad), ett kvalitets- eller definitionsbegrepp?

Historia var pest tills jag läste konsthistoria. Sen dess har det gått lätt att lägga in kungarna och krigen i rätt period.

Äjth
2006-11-08, 16:42
Historia var oxå pest för mig tills jag började läsa litteraturhistoria, då blev det ännu värre eftersom litteraturen "kring" litteraturen var så otroligt subjektivt.

Peter S
2006-11-08, 17:08
Historia var oxå pest för mig tills jag började läsa litteraturhistoria, då blev det ännu värre eftersom litteraturen "kring" litteraturen var så otroligt subjektivt.
Du menar att det finns en "kanon" för god litteratur? :D
Det finns nog inom alla estetiska strömningar... Alltid några som vet bäst. ;)
Efter att ha läst Etnologi så har jag förstått mer av Livet och vårt förhållande till prylarna. Är själv inte elitist, utan kan falla både för folkliga kulturuttryck och skadade prylar...

Äjth
2006-11-08, 17:19
Borde nämna i sammanhanget att jag skrivit en hel del själv och snarare varit en skrivare än en läsare. Efter en skrivarkurs på universietet i Uppsala valde jag att hänga på litteraturkurser men insåg ganska snabbt att det var förödande för kreativiteten. Skrivare och kritiker ska INTE hänga på samma bardisk, det blir bara krossade glas!! ;)

Ulferic
2006-11-08, 17:20
Historia är kul. Håller just nu på att försöka läsa det mesta av vad om skrivits av Västgötaskolan kontra Uppsalaskolan. Blir väl mer en blandning av historia och historier men spännande läsning är det.
Visst är det svårt att skilja på kvalitet och kvalite. För mig personligen tycker jag den enkla trädosan från min hemort ger mig mer än en målning för 12.5 mille. En pryl är en pryl men visst är det kul att försöka ta reda på så mycket som möjligt om prylen 766. Med lite kunskap blir en pryl en syl.

hose
2006-11-08, 19:42
Ak ja jeg var glad for historie i skolen. Men kunsthistorie og de ting - ja det nåede jeg aldrig. Jeg er økonom en af dem som udvikler virksomheder. Og der er historie bare noget pjat.
Jeg samler på kobber og messing - og hvem gør det. Fuldstændig uinteressant og tingene koster intet. Jeg er nok den sidste som interesserer mig for de ting. Samlingen blev idag fornyet med 4 ting for 100kr.
1 katfott (hvis i læser på AP har i måske set en sådan)
1 lysesaks anno ca 1800 i frygtelig stand. Knækket og loddet og repareret så det er en gru. Og netop derfor tiltalte den mig. Pengene har været små og få hvorfor den er repareret endda et af de tre ben er skiftet.
1 tyrkisk/arabisk vandkeddel - jeg håber sådan at den er gammel, men sikkert kun 100 år.
1 tre-benet stjertpot hvor stjerten mangler og den er flækket på langs. Men slagloddet, fortinnet indvendig, håndlavede nitter samt dekoreret med rokaljer og blomster - rokoko eller ny-rokoko (jeg vil så gerne rokoko).
Ingen tvivl om at det kræsne publikum her vile lade alle 4 ting stå, men sådan er jeg ikke. Kald det kvantitet - jeg er ligeglad. Tingene taler til mig, jeg fantaserer om hvad tidligere ejere har gjort, ment og manglet.

Alt det inden jeg imorgen går på job og bedriver driftsøkonomi.

Ulferic
2006-11-08, 20:46
Vi är nog inte många som köper koppar i dagsläget hose. Men varför inte passa på att fynda nu när man kan köpa 1800-talskoppar till hyfsade priser. Koppar från 1700-talet har prismässigt stått på samma nivå genom åren.
Man skall köpa det man själv tycker om inte det som grannen eller regeringen tycker man skall köpa.

hose
2006-11-08, 21:32
Ja absolut jeg er helt enig.

Købte forleden på en auktion 6 teskeer af 15 gram pr styk - de lå i en fin æske med "silke-lignende" foring. De er fra 1912. Samtidig købte jeg 6 teskeer fra 1916. De vejede 21 gram pr styk. Også de lå i en "silke-foret" æske. Sammen med teskeerne købte jeg en kagespade fra 1919 den vejer 100 gram.
Hvorfor nu al den vægt snak?
jo 6x15=90gram + 6x21=126gram + 100gram ialt 316gram.
Jeg betalte kr 375 - godt nok danske kroner, men altså 375 kr alt i alt eller 1,18 kr/gram
Hvad er det nu brugt sølv koster pr gram :D
Og så fulgte de to "silke"forede æsker endda med.

Ak ja ikke engang sølv er der handel i.

766
2006-11-08, 22:24
För min del är samlandet enkelt, jag köper det som faller mig på läppen.
Från en benbit som fiskaren använde till att få rätt maskstorlek på nätet till
jadeföremål att stoppa upp i häcken på dom döda. Tyvärr har jag inte stött på något sådant ännu.
Köpte detta glaset som är kopia av 1600-tals glas, är mycket nöjd med glaset eftersom jag haft svårigheter att använda det om det haft den rätta åldern.
Blir vackert till tusen i det rätta ljuset så det gäller att sitta på rätt plats när man nyttjar det.