handdator

Visa fullständig version : Specialare

Björn L
2006-11-07, 22:11
Igår åkte jag till en äldre man som uppgav i telefon att han samlat flaskor sedan många år tillbaka. Han hade bland annat arbetat på en herrgård för många år sedan och sparat flaskor som han hittat där och tyckte verkade vara mkt gamla. Det var enligt honom munblåsta saker med knackade bottnar och en hade ett sigill som det stod 1840 i ! Eftersom jag har varit ute för folk som totalt felbedömt och kraftigt överdivit tidigare tog jag det hela med en stor nypa salt men hoppades ju förtåss att det var roliga saker på gång...

Så när jag slutligen steg in i mannens gamla magasin och fick se ca 60 st maskingjorda, tråkiga flaskor som såg ut att vara urdruckna av honom själv så var det ju inte så roligt längre :(

Det fanns dock en handfull munblåsta flaskor som inte var mycket att hurra för samt en knackad ofärgad burk och dessa fick jag endast köpa om jag tog med mig alla flaskorna.. Jag tvekade först men packade sedan bilen full med rubbet och styrde omgående till närmaste återvinningsstation och slängde skräpet.En av de få jag sparade har jag inte sett tidigare men den känns inte som något särskillt ändå i mina ögon. Tänkte nu höra om det är någon här som sett en sån här specialare tidigare. Den är lite småblåsig i glaset och är sex kantig med en udda form. Dansk ?

Björn L
2006-11-07, 22:13
Glömde att skriva att den är ca 25 cm hög och helt omärkt.

PLYNG
2006-11-07, 23:10
Tror ikke at den er dansk - snarere tysk (likör?). Jeg har ikke set den i dansk litteratur eller i danske samlinger.
Jeg har tilladt mig at sende billedet til en tysk stor-samler i håb om at han genkender flasken.

766
2006-11-08, 07:41
I regel är det så som här ovan berättas, dom som målar upp guld och gröna skogar har i regel inte något över huvud taget som är värt att ha.
Phu jag minns en som hade en hel vägg full med fickur från omkring 1900 av enklaste sorten.
Köpte av honom ett digitalt armbandsur med röda siffror, var enl. mitt tycke det som var bäst.
Det är jobbigt med folk som bara köpt billigt, har aldrig lyckats komma över något bra, hur nu det kan va, man tycker att dom skulle "misslyckats" någon gång.

Vi borde för dom mindre "bemedlade" lära ut hur man misslyckas, slå Oss ihop och starta upp gruppen "Kom till oss, bliv glad och misslyckas."
Det är kanske sådan grupp som PES är?

PLYNG
2006-11-08, 11:20
Citat (766):
"Vi borde för dom mindre "bemedlade" lära ut hur man misslyckas, slå Oss ihop och starta upp gruppen "Kom till oss, bliv glad och misslyckas."
Det är kanske sådan grupp som PES är?"

Det er vel sådan PES fungerer - for nogen!

Andre er sikkert mere interesseret i at diskutere ämner, som relaterer sig til de respektive fora/underfora - ud fra de regler, som er angivet fra PES:
"Vi strävar efter att forumet ska vara ett lärorikt, kreativt och trevligt forum där kunskaper, funderingar och idéer ska få flöda fritt, utan personangrepp och utan avsiktliga förolämpningar."

PLYNG
2006-11-08, 17:46
Tror ikke at den er dansk - snarere tysk (likör?). Jeg har ikke set den i dansk litteratur eller i danske samlinger.
Jeg har tilladt mig at sende billedet til en tysk stor-samler i håb om at han genkender flasken.

Nu kom der svar fra Tyskland. Flasken genkendes ikke som værende tysk.

Björn L
2006-11-08, 18:28
Jag tackar för ditt efterforskande Plyng ! Nu kan jag ju troligen utesluta Danmark och Tyskland. Det kanske rentutav är en svensk flaska som inte slog igenom ? Eller så är det bara en av alla dessa flaskor som blåst för att exporteras men som råkat bli kvar helt enkelt. Det finns många varianter och det var mest en kul grej att höra om den var känd eller ej. Om jag skulle gissa åldern utifrån glasmassan och utseendet så skulle jag inte tro att den är gjord före 1910.