handdator

Visa fullständig version : Fråga: Sälja äldre möbel. Hur göra? Vad är bäst?

jke
2010-08-17, 17:30
Hej!

http://www.facebook.com/album.php?aid=25213&id=100000593512199&l=9b01e9df75

Jag hoppas denna länken fungerar för alla.
Man ska inte behöva logga in.

Jag ska hjälpa en vän att sälja äldre möbler. Det vi känner till står på Facebook, men jag skriver här:

Bord + sex stolar.
Vitrinskåp + förvaringsskåp.

Av massiv valnöt. Kommer från Belgien.
Några småskavanker här och var men över lag, i fint skick.

Jag kan inget om detta. Lite förslag är att kontakta auktionsfirma. Närmaste stad är Norrköping eller Linköping.

Min vän meddelar, "Möbeln var till försäljning tidigare. 8-10 spekulanter var intresserade. Då var den inkomplett. Pris på 60.000:- var en villig att betala för komplett möbel."

HgF
2010-08-17, 19:32
Det stora misstaget är redan gjort, nämligen att inte slå till direkt på 60 000 kr oavsett hur inkomplett eller komplett möblemanget då var.

Nu är det bästa och enklaste att ställa möblemanget på en auktionsfirma. Där kommer värdet att visa sig - fast jag tror det där med 60 000 är rena rama fantasierna. Vem betalar sådana summor för den här typen av stilmöblemang idag. Modemässigt befinner sig möblerna på dekis. Stilen är något främmande och kan väl gå an, men för full utdelning bör det vara stilar som vilar på svenska traditioner, t ex gustaviansk eller rokoko.

Nu betal man för funktionen, den gamla borgerligt upphöjda statusen som dylika möbleman kunde ha i släptåg värderas inte idag.
Det mest intressanta här är matbordet med de sex stolarna, det borde ha varit åtta eller tio stolar för full utdelning. På marknaden gillar man matsalsbord som kan växa med hjälp av iläggsskivor, den uppgiften bör bifogas i säljtexten.

Vad skåpet, sideboardet/skänken kommer att gå för hänger på marknadens dagsform, men några 60 000 kr blir det inte, kanske 6000 eller med lite tur 10 000 kr.

jke
2010-08-17, 19:44
Hej!
Tack för svar!

Jag kan ingenting om någonting. Jag kommer in i sammanhanget NU och försöker göra det bästa av situationen...

Jag funderar på auktionsfirma och ska kontakta någon i morgon.

Du eller annan person kanske känner till auktionsfirma i Linköping / Norrköping? Finns ju i katalogen... visst.

Jag har aldrig sålt på varken Blocket eller Tradera. Men Tradera är det många samlare som använder sig av, är mitt intryck... (??)

HgF
2010-08-17, 20:25
Du kan ju alltid göra ett försök med Blocket och Tradera om du känner för att prova något nytt. Men det blir inte lätt.
På blocket måste du bestämma ett pris, och med tanke på att ägaren har förväntningar på runt 60 papp är det bara onödigt att ens försöka.

Samma sak med Tradera, där man bör presentera att rimligt utropspris vilket också är lägsta pris för budgivarna. Inte ens hälten av 60 000 kr är realistiskt.

Därför tror jag på en större auktionsfirma, I Norrköing finns ju en, i Linköping vet jag inte, i Jönköping finns en annan och runt om i södra Sverige flera andra, i Sthlm ett antal av vilka SThlm:s auktionsverk möjligen är att föredra, allt lite beroende på hur mycket bensin man vill bränna på att köra runt med möblerna.

jke
2010-08-17, 20:34
Jaha.... Jag blir faktiskt förvirrad!!
Men visst, det är ju hela grejen med att fråga på öppet forum, så jag tackar dig ödmjukast för ditt ärliga svar!!

Jag ska kolla med firma i morgon.

Webrik
2010-08-17, 20:34
Norrköping: http://www.norrkopingsauktionsverk.se/
Linköping: http://www.gomer-andersson.se/
Titta även i avslutade auktioner / kataloger på hemsidorna. Så kanske det har sålts något liknande, (även om priser kan variera från auktion till auktion).

Jeeper
2010-08-17, 21:00
Du kan få den värderad om du beskriver den och tar bilder och mailar till Stockholms Auktionsverk, http://www.auktionsverket.se eller Auktionskompaniet, http://www.bukowskismarket.com (de har i dagarna bytt namn till Bukowskis market).
För några år sedan fick jag både möbler och lite annat värderat via mail och jag lämnade sen in det till auktion och det visade sig att värderingen överensstämde rätt bra med vad de sen gick för.

jke
2010-08-18, 13:06
http://www.auktionsverket.se/s.asp?s=varderingar_10/varderingar.html

"Stockholms Auktionsverk kan endast stå till tjänst med värderingar av föremål som ligger inom vårt verksamhetsområde. Övriga förfrågningar måste dessvärre lämnas obesvarade."

Är det lönt att ens skicka förfrågan till Auktionsverket!? Är det inom verksamhetsområdet!?

Jeeper
2010-08-18, 15:16
Ja, möbler måste vara inom deras verksamhetsområde.

Skulle mycket väl kunna tänka mig att de skriver så för att folk annars skickar förfrågningar på djur, bilar, hus mm som inte alls ligger inom deras verksamhetsområde.

HgF
2010-08-18, 18:58
Frågan ska gå till SAVs Stadsauktion och det måste vara förstklassig information och dito bilder vid första kontakten, annars är det mer eller mindre kört. Man får sällan frågan om att komplettera uppgifterna.

jke
2010-08-25, 11:55
Tack för god assistans. Kanske på grund av de dåliga bilderna som jag aldrig fick svar från Norrköpings företaget...

Jag såg tyvärr först när jag kom hem att det fanns skräp på linsen till kameran. Det har aldrig hänt förut. Samt att helst skulle jag vilja ta bilderna utomhus, eller i alla fall med ljus från utsidan, men det gick inte.

Tack i alla fall för tydliga svar!
Det har varit en lärorik resa!

Obeslutsam
2010-08-25, 13:28
Oj, du har många möjligheter för riktig fina antika möbler.:) Varför inte prova sätta ut annons i Antik & Auktion allternativ Antikvärlden? Ofta kan man få annaonsera gratis när man köper senaste nummret. Det saluförs blandad kompost.:)
Auktionsveken i östergötland är jag rent sagt trött på man hittar bara loppisgods där, vad det månne bero på?.:)

jke
2010-08-25, 15:42
Pratade med en man som påstår att han sålt 300 prylar på Tradera.
Han är runt 70 tror jag, men vital och pigg.
Nu hade han köpt en låda med blandat material till sin VW bubbla som han ska renovera under vintern. Lykta, med mera, 1 krona styck... (Helt sjukt att säljaren inte sätter minipris på 50 spänn i alla fall...Nåja. Det är inte jag som bestämmer...!!)

Han är en sån pysselgubbe. Han trodde mer på Blocket.
Jag ska inhandla dessa skrifter och överväga detta alternativ.

Tack för denna synpunkt!