handdator

Visa fullständig version : Knackesten eller ????

norton999
2010-08-10, 16:53
Hittade denna runda sten för 50 år sedan i Skåne. Har under alla år inte lyckats lösa vad det är och var den kommer ifrån. Någon har sagt att det är en rullsten från istiden? Men den borde väl vara slät då? Någon annan sa att det är en knackesten från Stenåldern. Den är ca 6cm i diameterKanske någon på forumet här har tankar? Jag är mycket tacksam för alla svar

prylsnubben
2010-08-10, 17:33
Gissar att den har legat i botten på en sån här......:rolleyes:
http://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4ttegryta

Eller så är det en meteorit......:).

Lars F
2010-08-10, 18:18
Hej!

Kan det vara en sån här? Knacksten som du säger.
Ganska likt tycker jag.

Ha det gott!

Lars

Bilden från Västerbottens museum
Foto: Anna-Karin Lindqvist

norton999
2010-08-10, 21:44
Ja jag har ju fått tips på både knackesten och grytesten. Men det som gör mig fundersam är att den inte har tillstymmelse till slät yta utan den är skrovlig ....mycket skrovlig på ytan. Kan det ha funnits ett annat sätt hur denna kunnat bli rund utan att ha förlorat sin skrovlighet (som ett grovt sandpapper)? Någon här kanske vet

prylsnubben
2010-08-10, 22:10
Gammalt järn får ju den ytan när det rostar och oxiderar, kan det vara så att den är så rik på järnmalm att den på något sätt oxiderat eller fällt ut sina mest järnhaltiga beståndsdelar:p.
Snacka om l å n g s k o t t :rolleyes:.

norton999
2010-08-10, 22:19
Ja jag tänkte i samma bana.....men magneten reagerar inte på den???? Borde den inte gjort det om det var järn i den?

prylsnubben
2010-08-10, 22:25
Ja jag tänkte i samma bana.....men magneten reagerar inte på den???? Borde den inte gjort det om det var järn i den?

Kan den vara sammansatt av ett hårdare och ett mjukare material , och det mjukare eroderar. Sakta "rinner ut", eller hur man ska säga.....:)

HgF
2010-08-11, 00:58
Kan också vara en huggen kanonkula. Dessa var inte ovanliga i sten under krutets och eldvapnens tidiga år.

norton999
2010-08-11, 09:07
Ja det är inte alls omöjligt. Vem kan bedömma om det är en kanonkula?

Lars F
2010-08-11, 10:25
Ja det är inte alls omöjligt. Vem kan bedömma om det är en kanonkula?

Hej norton!

Hgf:s teori om kanonkulan låter mycket trolig.
Kollade runt på nätet.

Citat från "Upptäck Sveriges historia" vid utgrävningar vid Stäket i Stockholm.
"Bland fynden från Mälarens botten märks en kanonkula av sten. Det är just på 1400-talet som krut börjar användas.
I historiska handlingar om Stäket talas om att "stenbyssor" användes vid striderna."
Varför inte?:)
Lars

Stenkula funnen vid utgrävningar vid Stäket

prylsnubben
2010-08-11, 11:02
Hej norton!

Hgf:s teori om kanonkulan låter mycket trolig.
Kollade runt på nätet.

Citat från "Upptäck Sveriges historia" vid utgrävningar vid Stäket i Stockholm.
"Bland fynden från Mälarens botten märks en kanonkula av sten. Det är just på 1400-talet som krut börjar användas.
I historiska handlingar om Stäket talas om att "stenbyssor" användes vid striderna."
Varför inte?:)
Lars

Stenkula funnen vid utgrävningar vid Stäket

Den är ju så mycket mindre...finns det exempel på så små också ?

norton999
2010-08-11, 11:50
men en kanon med 6cm hål är väl inte så liten? Inte kul att stå framför den då den smäller av en stenkula gör säkert ont i pannan om den träffar där?

prylsnubben
2010-08-11, 12:29
men en kanon med 6cm hål är väl inte så liten? Inte kul att stå framför den då den smäller av en stenkula gör säkert ont i pannan om den träffar där?

Jo vars:p, det kan Du ha rätt i. Lite ont gör det nog:D.

Lars F
2010-08-11, 16:00
Den är ju så mycket mindre...finns det exempel på så små också ?

Hej igen!

prylsnubben:
Kollade in på Armémuseum, och "hittade" på hyllan denna "stenkula".
Som dom kallar "Kanonkula av sten".
Storleken verkar vara som nortons kula om man jämför med skalan under kulan. Cirka 6 cm.

Norton:
"Vapnet" till kulan kunde se ut som nedre bilden, en s.k. handkanon från 1400-talet. Den är ungefär 70-80 cm lång.
Skulle tro att du säkert fick en "liten" bula i pannan lika stor som själva kulan och lite ont.:D
Ducka norton!!

Ha det.

Lars

prylsnubben
2010-08-11, 17:31
Härligt Lars F !
Tack, nu är det ingen tvekan längre. STENKUL.

Lars F
2010-08-11, 19:23
Härligt Lars F !
Tack, nu är det ingen tvekan längre. STENKUL.

Tacka Hgf. Det var han som kom med "KANONTIPSET".:)

norton999
2010-08-15, 09:45
Ok
Ni skall alla ha tack för bidragande till lösningen av problemet. Jag håller på att rensa ut hemma för flytt till en liten lägenhet. Måste göra mig av med hundratals saker. Finns det köpare på såna här stenkulor?

HgF
2010-08-15, 11:26
Jag skulle lägga den på Tradera: Militaria, Övrigt, men en genomarbetad copy och en ljus, kontrastrik bild.

norton999
2010-08-15, 21:59
Någon sa till mig att det var en meteorit???