handdator

Visa fullständig version : Fråga: Ateljé Lyktan lampa, vem har designat?

simsation
2010-08-08, 23:17
Hej allesammans, fyndade en finfin skrivbordslampa på auktion härom sistens. Tror mig veta säkert att det är Ateljé Lyktan men vem har designat den? Och vad kan man få för den tror ni? Såg en lite annorlunda på tradera med läderklädd fot och vit skärm som gick för 1111:- men tänker att dom med läderklädd fot kanske är "finare"?

Hoppas att någon vet mer än jag!

jansson
2010-08-09, 08:38
Hej allesammans, fyndade en finfin skrivbordslampa på auktion härom sistens. Tror mig veta säkert att det är Ateljé Lyktan men vem har designat den? Och vad kan man få för den tror ni? Såg en lite annorlunda på tradera med läderklädd fot och vit skärm som gick för 1111:- men tänker att dom med läderklädd fot kanske är "finare"?

Hoppas att någon vet mer än jag!
Hej! Får lite huvudbry här. Lampan är mycket snarlik ateljé Lyktans modell 781, senare benämnd olympia och även Simris, vilken designades av Anders Pehrson. Dock stämmer inte detaljerna, samt stämpeln i foten, om nu brickan och foten är originalet. Antingen är det ett plagiat, eller så är den den tidig 781:a utifrån lite hopplock. Brukar finnas en lite tagg i skärmen, men dessa kan förstås ramla loss.

Lux
2010-08-19, 11:06
Ikea kopierade denna lampa.
Kommer ihåg att mormor och morfar hade en golv variant som köptes någon gång på 70 talet på Ikea.
Kanske finns det fler som kopierade den, men jag kommer ihåg snöret man tände den med och att skärmen var högre än Lyktans.
Kanske någon som har någon gammal Ikea katalog och kan jämföra?