handdator

Visa fullständig version : Pytteliten apoteksflaska

JohanP
2010-08-05, 22:11
Den här lilla apoteksflaskan mäter bara 5 cm i strumplästen och ger mig lite huvudbry. Den verkar skadad i botten men samtidigt känns det som ett puntelmärke också. En del av ojämnheterna sticker ut. Blåste man så små flaskor utan form? Vad tror ni om åldern?

Hirvi
2010-08-06, 13:05
Jag tycker att du har en trevlig liten flaska, den är ju blåst i form,
tydligen snurrad i form, om du inte ser några formskarvar på sidorna,
regalinen är ju enkelt utvikt, så den är nog gjord före regalinsaxarnas tid,
den var ju puntlad sade du, lite svårt att se på bilden,
den bör nog vara mer än hundra år, det är vad jag tror.
Hirvi

Jeeper
2010-08-06, 15:29
Den påminner mycket om en liten flaska som jag har och den kommer från en tandläkarpraktik. Kvicksilver, som användes när man blandade amalgamfyllningar, levererades i små glasflaskor eller små lerkrus. Den jag har "stals" i början av 40-talet av min mamma som var tandsköterska. Kvicksilvret levererades i dessa små flaskor/lerkrus som returnerades till leverantören för påfyllning.

prylsnubben
2010-08-06, 23:29
Div. småflaskor, några märkta med 10 och ett L i botten.....kanske
Liljedahl eller Limmared ?.

A.F
2010-08-10, 19:18
Är den knackad så är den nog ifrån tiden 1870-1890 ungefär.
Oknackad och den formen 1890 och framåt några år.

JohanP
2010-08-10, 22:56
Hirvi: Jo jag gillar den också, särskilt den lite mörkare gröntonen som jag inte sett på någon annan apoteksflaska. Inga spår av skarvar syns vad jag kan se så den är nog snurrad. Det eventuella puntelmärket kommer alltså att man först blåste själva flaskan i formen, därefter tog man glas på punteln och "limmade" fast flaskan i botten för att kunna hålla den medan man vikte ut mynningen?

Jeeper: Det kanske är en föregångare till dom flaskor du nämner. Den blygsamma storleken antyder ju att den innehållit antingen något dyrbart eller något man inte behövde så mycket av.

prylsnubben: Trevlig samling! Jag har ingen aning om var min kan vara tillverkad, kanske något av dom du nämner.

A.F: Jo den känns knackad trots att den blivit lite misshandlad i botten under åren. Den mörkare gröna tonen + mynningens utformning gör också att den känns lite äldre, kanske kring 1880 som du skriver.

Hirvi
2010-08-10, 23:04
Japp Johan P, så är det med puntellen:rolleyes:
Hirvi

prylsnubben
2010-08-10, 23:07
Johan P
"prylsnubben: Trevlig samling! Jag har ingen aning om var min kan vara tillverkad, kanske något av dom du nämner".

Tack !
Mina är maskingjorda småflaskor i gemen och har inte någon ålder att tala om. Din lilla flaska däremot är ju handblåst i form och betydligt äldre:).

Lars M
2013-02-18, 11:53
Här en liten flaska som stämmer på trådens rubrik. 11,5 cm hög och rymmer ca 2 dl. Märkt L i en ring och 100. Några små blåsor och lite ojämn i ytan samt fogar på båda sidor. Botten är så sned som bilden visar.
Bör väl absolut vara från Limmared?

Legion
2013-02-18, 13:32
Ja, den märkningen användes från 1950 och några år in på 60-talet när PLM köpte bruket.

Lars M
2013-02-20, 11:34
Tack Legion!
Här kommer ytterligare en liten flaska - till form och färg som en läskflaska men rymmer bara 5 cl. Till vad användes en sådan? Märkt L i en cirkel och siffran 5 och som synes 9,5 cm hög.
Jag passar också på att visa Apotekare Alfr Carlsons enka från Jönköping. Det finns ju flaskor för tallbarrsolja på en egen tråd som jag länkar till. Flaskan är oval och märkt 50 i botten och är 11 cm hög. http://precisensan.com/antikforum/showthread.php?949-Tallbarrsolja&highlight=apotekare

nobe
2013-02-20, 12:12
Här kommer ytterligare en liten flaska - till form och färg som en läskflaska men rymmer bara 5 cl. Till vad användes en sådan? Märkt L i en cirkel och siffran 5 och som synes 9,5 cm hög.

Lars M
Har en sådan liten i träfodral etikettmärkt med essenser. tyvärr i torpet så jag kan inte kolla märkningen

Mvh/Bengt N

nobe
2013-03-02, 20:24
Lars M
Jag hadde fel flaskan var omärkt men visar en bild i alla fall