handdator

Visa fullständig version : Spa flaska

Björn L
2006-11-01, 00:24
Denna flaska har varit avsedd för mineralvatten och är med största sannolikhet tillverkad i Belgien. Den är helt friblåst och endast avskränkt i halsen och har således inget puntelmärke. Modellen visas mycket tydligt i Willy Van den Bossches bok "Antique Glass Bottles" Jag har sett några liknade flaskor till salu tidigare men det som fick mig intresserad denna gången var (förutom ett överkommligt pris) att den är lite speciellt tillverkad. För att göra flaskan så billig som möjligt använde man slagg från järn industrin i glasmassan och därav så skiftar den i den för slagg sten lite karakteristiska turkos blå färgen. Flaskan är för övrigt oliv grön men i vissa lägen som jag inte kan få fram med min simpla kamera även lite brun/grön. Enligt boken är dessa ganska gamla då de bedöms som ca 1730.

A.F
2006-11-01, 01:27
Man får gratulera till en trevlig flaska, jag gillar de här spaflaskorna
speciellt dom som har den här typen av regalin, spaflaskorna utan
regalin faller mig inte i smaken lika mycket.

Jag har försök komma över någon på ebay när de finns ute, men de
sticker iväg till 200-300$ ganska snart så jag vänter ut rätt tillfälle
och då är det inte de här som man blandat slagg i jag sett på
ebay, kan tänka mig att de är ännu dyrare.

Äjth
2006-11-01, 11:42
Väldigt trevlig! Trodde först den var riktigt hög, men så ser jag din hand på fotot och då blev den ännu trevligare, liksom behändig. Den är glidningen av grönt till blått är tilltalande. Bertil Vallien har en del alster där denna förekommer medvetet, fick en direktkänsla där. Hette de Spa-flaskor för att de användes vid Spa´n eller vad??? Runda i botten - vad användes de till? Hängde de eller låg i halm??? jag frågar mycket för jag fattar inte detta. Är de rent av blåsta för ro skull?

Per
2006-11-01, 14:35
Så trevligt att se en till! Har du köpt den i Sverige?
Mitt exemplar har inte en lika framträdande blå ton, blixten gör att det syns lite mer. De var tydligen inlindade i bast eller dylikt, kan ha använts till vin också. Även Tyskland kan vara tillverkningsland.

Sladden
2006-11-01, 18:36
Vackra är dom, era Spaflaskor.
Kan detta vara en Spaflaska av senare tillverkning?
http://www.precisensan.com/antikforum/showthread.php?t=2214

Björn L
2006-11-01, 22:21
Jag köpte denna i lördags i Skövde på samlarmässan där. Jag bytte bort en sak jag fått gratis med på köpet i en annan affär samt la till 300:- så det var ju helt överkommligt. Flaskan hade en get mage (!) runt sig som täckte ca 75 % av den. Jag funderade omgående att ta bort den, även om den var gammal och tids enligt skyddande så ville jag ju se hela flaskan. Efter ett litet samtal med en samlar kollega som tyckte som jag så pillade jag helt sonika bort den. Och möttes av en jätte lortig flaska som jag fick hålla på med ett bra tag innan jag fått den helt ren, men slutresultatet blev ju bra ...

Sladdens flaska tror jag varit avsedd för vin men det finns även möjligheter att den innehållit mineral vatten. (svårt att säga exakt)

Det lär ha funnits många hälsokällor/spa som tilverkat mineralvatten i massor av varianter så det finns nog mycket att studera kring dessa flaskor om man har lust med det...

Per
2006-11-02, 13:11
Björn, du tog inget foto på flaskan i fyndskicket, med getmagen kvar? :eek:

Per
2006-11-29, 14:29
Denna ligger ute på Ebay nu:

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=200053013338&indexURL=0#ebayphotohosting

Björn L
2006-11-29, 21:47
Tyvärr så tog jag aldrig någon bild på den innan stor rengörningen, det hade varit kul att jämföra så här i efterhand.

Det skall bli mkt intressant att se vad slutpriset blir på Ebay !
Hur mycket är en dollar i svenska pengar förövrigt ?

Äjth
2006-11-29, 22:17
Dollarn står i drygt 6.70 sek.

Surmasen
2011-02-15, 14:32
En smalhalsad rackare men ingen antydning till turkost inslag i massan men helt ok ändå enl mitt tycke.

Hirvi
2011-02-15, 17:17
Det var ju en häftig gammal flaska med kugghjulsregalin.
Hirvi