handdator

Visa fullständig version : Ett par bordslampor märkta "ANF 108"

Wendelay
2010-06-13, 23:23
Jag köpte precis ett par bordslampor i helgjuten mässing och skulle vilja veta lite mer om dom. Det verkar vara ett par som har hängt ihop sen tillverkningen eftersom båda är märkta med samma nr, 108. Det jag undrar är om det finns/fanns något mässingsgjuteri som hade förkortningen ANF? Har försökt att googla lite på det men jag hittar inget om det. Skärmarna verkar också vara original. Någon sin vet vilken stil dom tillhör och när dom är tillverkade? Framför allt vad förkortningen kan stå för?

Tacksam för all hjälp!

63824

63825

63826

Kaptenen
2010-06-13, 23:42
Välkommen till forumet!

Kollade runt lite på nätet och kan konstatera att 108 är ett modellnummer. Tillverkaren som verkar vara svensk ska nog utläsas som NAF och kanske står för Nxxxx Armatur Fabrik.

Bild lånad från
http://www.tradera.com/Teak-Golvlampa-Lampa-Made-In-Sweden-Retro-50tal-auktion_341180_113682217

Stilen är eklektisk, dvs den blandar olika stildrag från bland annat empire och barock.

Wendelay
2010-06-14, 18:22
Tack så mycket.

Okej,spännande! Det som förvirrar mig är bara att bokstäverna på mina lampor är efter varandra och inte i en triangel som på bilden. Det är möjligt att det står 801 på mina och inte 108, men det är förmodligen också modellen då..

Tack för informationen det var kul att få veta lite mer om dom! Dock så verkar det så uppenbart att det ska stå ANF och inte NAF på just mina, se bilderna.. :/