handdator

Visa fullständig version : Slitet och ljuvligt nött

Tingeling
2006-10-20, 18:19
passar in under rubriken allmoge tydligen. Kan denna höra dit?

Köpt på Sollentunamässan, ett av mina få inköp där, men är desto gladare i den. Men vad är det? En förlaga till röllakan eller en ersättning för riktigare vara? Målad på grov juteväv som har spruckit där den har varit vikt, färgen ser ut att vara hemmablandad då den då den skiftar i nyansena. På baksidan ser man att den har hängt någonstans där det har varit mellanrum då den har skuggningar, ungefär som när de har sprutrödmålat en lada och allt som hänger på väggarna där blir rödrandigt. Grova spikhål i hörnen med tillhörande rostfläckar.

Kan det vara en skånsk bonadsmålning? Har ingen aning om det finns skånska bonadsmålningar, har ni?

Ulferic
2006-10-20, 18:31
Den skulle jag också köpt om
möjligheten funnes. Min första
tanke när jag såg den var: ser inte
svensk ut. Du får säkert någon svar
av någon med kunskap om detta.
Mne trevlig är den.

Tingeling
2006-10-20, 19:46
Inte svensk? Har bläddrat igenom mina böcker om rölakan och andra skånska textiler och du kan ha rätt, ändå så har jag svensk känsla när det just denna. Enligt säljaren är den inköpt i skåne men om den är därifrån är ju en annan fråga. Skulle kunna kontakta något museum men hittills har jag aldrig fått ett svarsmail från museer som jag har kontaktat i andra frågor. Om det beror på deras bristande kunskap eller ovilja att lära ut har jag ingen aning om.

Hoppas någon kunnig textilintresserad tittar in.

Ulferic
2006-10-20, 19:51
Var bara en spontan känsla Tingan
kan säkert vara svensk. Tror att
Peter S. säkert kan en del om det hela.

Peter S
2006-10-22, 11:54
Hoppsan, nu gäller det att svara rätt ;)
Förlagor av denna typ har man använt åtminstone när man ska väva gobelänger (s.k. kartonger), men om de använts för röllakan också vet jag inte, men det är väl tänkbart, eftersom deras mönster inte räknas fram.

Jag skulle svara så här, utifrån mina gissningar: Det här är en förlaga som har tagits fram som mall för tillverkning av flera exemplar. Därav den mer "permanenta" tekniken med juteväv. Man kan också tänka sig att den skulle lånas ut till olika personer. Därför tror jag att den är gjort runt sekelskiftet 1900 för någon hemslöjdsförening eller liknande. Svensk, ja, men ett något romantiserat bildspråk som blandar olika typer av "allmoge". Ryttaren ser mer ut att komma uppifrån landet, tycker jag.

Den var jättefin, och nu undrar jag förstås när du ska väva väggbonaden?

Tingeling
2006-10-22, 14:05
Vävstol har jag och hur den ska se ut när den är ihopplockad det vet jag men sen är det stopp! Väver den om du kommer och visar hur man gör....

Till dess får den här målade hänga på en vägg, men då den kräver sitt rum måste jag göra om någonstans.

Tingeling
2006-11-13, 13:21
Har fått svar av en kunnig kvinna på Nordiska museet! Tack till Lunds Kulturen som hjälpte mig genom att vidarebefodra mitt mail.

Detta måste vara en konstnärlig bearbetning av en norsk billedvev, alltså motsvarigheten till våra flamskvävnader. Mönsterelementen känns igen från sådana, men sen har man brutit upp dem och satt ihop på ett eget sätt. Gissningsvis gjort i början av 1900-talet när textilateljeer som HV och Föreningen för Svensk Hemslöjd, Selma Giöbel m.fl. var intresserade av den folkliga textilen. Det var ju det som inspirerade t.ex. Märta Måås-Fjetterström. Om detta arbete är gjort i Sverige eller Norge kan jag inte uttala mig om. Det kan ju vara gjort i Skåne även om förlagan för mig verkar otvetydigt norsk.

Berit Eldvik

Tingeling
2006-11-13, 13:22
Och ja Peter, du hade rätt!

Peter S
2006-11-13, 13:43
Det är ju skönt att få till det någon gång när man gissar... Nåja, jag har som tidigare sagts fått rota helt på egen hand i Handarbetets Vänners arkiv på Nordiska Museet och sett både det ena och det andra. Kanske skulle man skriva en bok eller nåt?

766
2006-11-13, 15:04
Efter detta besked känner man sig sliten och ljuvligt trött.

Tingeling
2007-05-22, 16:14
Fick idag ett tillägg:
Jag har nu av en slump hittat en gammal svartvit bild av övre delen av ?ditt? mönster, fast i vävd upplaga. Det är en ?billedteppe? från 1650-talet, Olso Kunstindustrimuseum, se litteratur Alf Böe ?Tre billedtepper fra Gudbrandsdalen?, eller Thor Kielland ?Norsk Billedvev 1550-1800?, sid 65.

Det du har måste vara en senare laverad avritning av de vävda originalet

Tyvärr kostar den ena boken över 4000 kr och den andra fann jag inte på nätet, får försöka mig på fjärrlån.

Peter S
2007-05-22, 16:57
Hon är ju makalös! Tala om att utnyttja slumpen! Tänk bara när hon hittade min förlaga... Den första hade jag och den andra hade dom (i sitt förråd)...