handdator

Visa fullständig version : Dokumentation: Gamla stolar

Kim von Platen
2010-06-04, 18:27
Hallå, jag vill lära mig sitta vackert och startar den här tråden med en ovanligt klumpig och sannolikt hemsnickrad stol som kanske kan vara sent 1700-tal eller tidigit 1800-tal. Gripsholm kallas den ibland eftersom den fanns i Kavaliersflygeln på sin tid. Originalfärg, så vitt jag kan se. Charmig, om jag får säga det själv.
Häng med. Det här kan bli en kul tråd. So long....

Ulferic
2010-06-04, 18:45
Charmig är den. Brukar också kallas den svenska modellen. Finns också en mer fåtöljliknande stol med karmar och lösa dynor -plymåer som kallas Gripsholmare. Kompinerat med en stor fotpall så sitter man skönt. Just stolar är en stor passion jag har. Mest udda allmogestolar. en eller annan av lite finare modell finnes också. Får ta lite bilder.

prylsnubben
2010-06-04, 23:24
:)Inte så gammal, men historiskt väldokumenterad som en typ av stol som presidenter såväl som vanligt folk suttit i...... :cool:
Windsor Chair.....

Elin A
2010-06-05, 01:28
Roligt! Jag slänger i den här stolen som kom med mig hem från en loppis häromveckan. Det syns dåligt på det ljusa fotografiet men den har ett fint mönster på sitsen och ryggens ovandel. Jag kan inte mycket om möbler, någon som vill gissa på ungefärlig ålder?

http://i115.photobucket.com/albums/n317/elin_pelin/loppis%20etc/2010-04-11067.jpg

Elin A
2010-06-05, 01:29
Jag tycker mycket om din stol Kim, vacker!

HgF
2010-06-05, 01:42
Angående stolen högst upp...
Så här ser de stolar ut som man brukar kalla Gripsholmsstolar:
http://www.google.se/images?hl=sv&source=imghp&q=gripsholmsstol&btnG=S%C3%B6k+bilder&gbv=2&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=

Stolen på bilden är snarare en något provinsiell version en klassisk höggustaviank stol. Det är ganska avancerat snickeri som man knappast gjorde hemma vid köksbordet.

Intressanta detaljer är förstås den ovala ryggbrickan, lägg också märke till den svängda framkanten på sitsen, ett tungt vägande kvalitetsdrag. "Provinsiell", alltså motsatsen till stockholmstillverkad, är stolen genom de fyrkantiga frambenen, men det är inte hugget i sten utan mer ett löst antagande.

Kim von Platen
2010-06-05, 23:32
Hallå och tack för inägg,

Men klent intresse, uppenbarligen.

Till Elin: Jag gillar din stol med svarvade pinnar och gissa på tiden 1920-1930,men den kan också vara 1950-tal. HgF vet.

Till HgF: Jo, den här stolen kallas Gripsholm även gripsholms armlänstol egentligen borde ha patent på namnet (den är ofta underbar). Hemslöjad eller inte? Ingen lär veta. Lägger in två andra, lika som bär, men ändå inte. Charmen och sporten ligger ju i att samla på sig likformade saker som skapar en spänning i inredningen. Dom här är nog inte stockholmsarbeten, men har runda ben.

Till Snubben: Kungligt tack.

Kom igern alla soffliggare... so long...

HgF
2010-06-06, 11:27
Räddad av gong-gongen.
Hade slängt en del gamla kartonger. Då upptäckte jag att min kära Ystad-Metall gång-gong saknades. Rask ned till soprummet där jag hittade gong-gongen i en av kartongerna.
Men jag hittade också två gamla stolar. En mer eller mindre slutkörd pinnstol och en pall med benställ i järnrör men med plywoodsitsen helt förstörd.
Så här blev resultatet då pinnstolen fick pallens benställ. Så småning om ska jag måla ekipaget i någon lämplig färg.

Kim von Platen
2010-06-06, 12:13
Hallå, kul hybrid, sannolikt den enda i sitt slag i hela världen. Grattis HgF och so long...

Ulferic
2010-06-06, 17:10
Här kommer ett antal stolar. Både udda eller fler vad gäller antal.

Ulferic
2010-06-06, 17:12
Har inte tid just nu att berätta om stolarna men de flesta är köpta på auktion eller loppis. En del har gått i arv.
Denna stol som jag har fyra av köptes på en auktion för cirka 15 år sedan. Bemålningen är tycker jag lite extra. Skall imitera björk vad jag antar. Rygggbrickan är också trevlig.

Kim von Platen
2010-06-06, 17:49
Hallå Motala,
Tack för stolar på parad. Charmiga och originella. Den första gissar jag är Lindome och vill gärna tro att dom kommit väster
ifrån via Trollhätte slussar. Gustavianska, tidigt 1800-tal.

Sist i paraden en trevlig Carl Johan med konstig balusterinspirerad bricka och den typiska svärtade sitsen. Kolla frambenen, kjeserkigt skulle det vara.
So long...

Elin A
2010-06-06, 19:25
Ulferic: tvåan och trean gillar jag mycket, väldigt charmiga!

prylsnubben
2010-06-06, 19:30
Sengustaviansk, Stockholmsarbete. Lite överrenoverad, men hyfsat smakfullt kan jag tycka:rolleyes:. Vi har gjort det själva, min sambo har t.o.m. vävt tyget.......;)

Kim von Platen
2010-06-06, 20:22
Hallå Snubben,
Hon är vacker, men som du säger, hon ser lite nyspacklad ut. Åandra sidan, en gång i tiden hade hon förgyllda detaljer lite här och där. Tack för ditt bidrag och hälsa sambo..
so long...

Ulferic
2010-06-07, 16:04
Den första stolen är en av flera. Stolarna har gått iarv på frugans sida. Svärfar fick dock för sig att måla och klä om stolarna. Omklädningen är väl inget att säga något om. Målningen däremot. Svärfar var ändå verksam som möbelsnickare.
Lite smått.

Elin A
2010-06-10, 03:11
Tre stycken stolar som den på bilden nedan fann jag nyligen hemma hos föräldrarna. Nu har jag tagit bort tyget på dem och lite slipning återstår innan de får flytta in i mitt kök.

Jag vet ingenting om dem. Tycker de är lite ful-charmiga med sin breda sits och låga ryggstöd.

http://i115.photobucket.com/albums/n317/elin_pelin/loppis%20etc/IMG_8676.jpg

HgF
2010-06-10, 05:00
Caféstolen med karmar är ju verkligen en raritet.

Kim von Platen
2010-06-10, 08:34
Hallå Elin,
Trevliga stolar, har själv haft tre likadana fast med stoppad sits. Bonad björk, Biedermeier eller Karl Johan ca 1850. Möjligen Lindome. Tror att dina stolar hade runda medaljonger (mässing eller brons) i ryggen.

Här en stol från samma tid. So long...

Kim von Platen
2010-06-10, 08:38
Den första stolen är en av flera. Stolarna har gått iarv på frugans sida. Svärfar fick dock för sig att måla och klä om stolarna. Omklädningen är väl inget att säga något om. Målningen däremot. Svärfar var ändå verksam som möbelsnickare.
Lite smått.

Hallå Motala,
Originella stolar, kul att se. Håller med HgF, caféstolen är underbar. Tack för dina bidrag. So long...

Kolmårdstrollet
2010-06-14, 22:43
Fyra stolar med formpressad sits, gjorda i Estland innan det blev Ryskt teritorium. Inköpta av Karl och Klara före 1920. Nu är stolarna inne på tredje generationen och står runt mitt matbord i köket.

Kim von Platen
2010-06-15, 08:20
Hallå Trollet,
Roligt att få se så ovanliga "pinnstolar". De svenska brukar väl ha enkla perforerade sitsar. Grattis och so long...

Andres
2010-06-15, 09:52
Grattis, jattefina!!!

Kim von Platen
2010-06-15, 11:07
Hallå igen,
Min kärlek till enkla möbler som lånat sina drag av mästarna i storstan håller i sig. Den här stolen är väl typiskt gustaviansk med sina skärningar och kulbården runt ryggen. Betsad björk som bonats, men usprungligen var den nog målad, pärlgrått. So long...

Kim von Platen
2010-06-22, 23:35
Hallå,
Vad skulle man göra utan stolar? Mitt livs första gamla inköp ligger mig nära hjärtat, men jag undrar vad man egentligen kallar stilen? Tiden är väl sent 1800-tal.

Sitt vackert och so long...

Kaptenen
2010-06-23, 00:08
Senempire runt 1850 skulle jag säga.:)

Träslag gissningsvis alm.

Kim von Platen
2010-06-23, 14:19
Hallå och tack Kapten,
Nu var jag kanske ute efter namnet på den ganska speciella stil som stolen har, tänker på ryggbrickan och det ljusa träslaget. Ibland med svärtade delajer. Biedermeier fick jag lära som ung men så sa mig någon att det är regencyinfluerad form. Har några enklare stolar i samma anda. So long...

Trojan
2010-06-23, 14:41
Hejsan!

Här kommer en kommer en bild på en stol som samlar damm hemma hos mig...
Sitsen är utbytt 1951 av Ivar Pettersson(skrivet under).

Kim von Platen
2010-06-23, 22:54
Hallå Trojan,
Muskulös snubbe, stolen menar jag. Jättefin och gammal. Gissar på mitten av 1700-talet, "hemmasnickeri" originalfärg, helt i mitt tycke. Krönet förbryllar. Tack för ditt inlägg och...so long

Polsson
2010-06-24, 00:43
Bilderna är inte de bästa, men stolarna är sköna att sitta och titta på. Senempire?

prylsnubben
2010-06-24, 23:01
Världsutställningen i Paris 1900, snacka om stolar......;)

Kim von Platen
2010-06-30, 15:07
Hallå Snubben,
Ja, art déco är olslagsbart i sina mest utmanande former för att med åren stelna i rätt trista, massproducerade jugendvarianter. Tack för bidrag och so long....

Kim von Platen
2010-06-30, 15:36
Hallå alla stugsittare,
Ja, åskan drar över kusten och det blir att sitta inne. Prova en av några karmstolar i rockokostil och ställ dig frågan om det handlar om 1700-tal eller 1900-tal. Färgen är original. Klädseln min. Vad är din uppfattning? So long...

viol
2010-06-30, 18:48
Absolut 1900-tal, 100%. :)

Rosa
2010-07-01, 00:28
Hallå Snubben,
Ja, art déco är olslagsbart i sina mest utmanande former för att med åren stelna i rätt trista, massproducerade jugendvarianter. Tack för bidrag och so long....

Art deco....? Är inte Prylsnubbens bilder typiska exempel på jugend? Art deco kom ju efter jugend...Eller också har jag missat något ;).

Surmasen
2010-07-01, 11:35
Shabby chic a`la 1900-tal:)

Kim von Platen
2010-07-01, 15:01
Art deco....? Är inte Prylsnubbens bilder typiska exempel på jugend? Art deco kom ju efter jugend...Eller också har jag missat något ;).

Hallå Rosa,
Pinsamt...kortslutning? Nej, ordblindhet (när man tänker en sak och skriver en annan utan att upptäcka misstaget. Tack för ditt goda öga. Sorry och som long..

prylsnubben
2010-07-01, 17:25
Det kanske var en annan art......Du tänkte på Kimmen. Dvs art nouveau
som ju är den franska urformen till jugend i sann Siegfried Bing-anda.
Stolarna bör kanske rätteligen benämnas som art nouveau även om jugend självklart också är helt rätt:cool:.

Kim von Platen
2010-07-01, 18:01
Hallå Snubben,
Tack, räddaren i nöden. So long...

Lars F
2010-07-01, 22:06
Containerfynd för några år sedan. Plast och stål.
Har ingen aning om ålder, har väl "ett par år" på nacken.
Vi har tre stycken som används på uteplatsen.
Man sitter ovanligt bekvämt i dom trots modellen. För att inte tala om de "bekväma och vilsamma" plastlindade armstöden. :D

Ha det gott!
Lars

Kim von Platen
2010-07-01, 22:19
Hallå Lars,
Kul, får mig att tänka på gamla caféstolar som fått modernare rygg och sits. Trevliga.
So long...

Kim von Platen
2010-07-11, 08:25
Hallå i sommarhettan,
Gamla rottingmöbler är av naturliga skäl svåra att fynda så med viss stolthet kan jag visa två stolar i hyfsat gott skick.
Den första inköptes på Svenskt Tenn för ca 30 år sedan, men jag tror inte att formgivningen heter J Frank, vad tror ni?
Den andra loppisfynd med ny klädsel, Vegetable Tree, av J Frank. So long...

Koala
2010-07-11, 13:16
Hej i sommarhettan (30 grader idag)!

Vilken kul tråd, har just suttit och njutit mig igenom alla fina stolar.

Tänkte bidra med Morfars stol, den som inköptes när han gifte sig år 1900 och som han hade som arbetsstol så länge han levde - han var byskollärare. Stilmässigt är det nog en riktig bastard, men jag gillar den och har den i mitt s.k. bibliotek. Originalklädseln är kvar och den är inte det minsta sliten, det var kvalitet på den tiden. Det är ingen svensk stol, morfar levde i Holland.

Rosa
2010-07-11, 22:41
..........
Den andra loppisfynd med ny klädsel, Vegetable Tree, av J Frank. So long...

Supersnygg loppisstol!!!

Gideon
2010-07-13, 21:59
Hallå alla stugsittare,
Ja, åskan drar över kusten och det blir att sitta inne. Prova en av några karmstolar i rockokostil och ställ dig frågan om det handlar om 1700-tal eller 1900-tal. Färgen är original. Klädseln min. Vad är din uppfattning? So long...

Tråden är inte stollig, utan vilsam för ögonen att njuta av. :)
Flera av exemplaren skulle passa mycket bra i trädgårdens skugga att sitta i, och speciellt då Din välskurna rokokofåtölj.
Sitsen är definitivt 1900-tal, men är resten det?
Möjligheten finns att stolen lutats av en gång i tiden, och fått denna enda vita färg överdragen. Ryggbrickan har horisontell sågning upptill, till skillnad från en 45-gradig, som en stilkopia 150 år senare skulle ha.

Samma kriterium gäller för Dina läckra medaljongstolar, rakt eller snett sågat? Det är en åldersfråga också när man tittar på virkets färg och struktur undertill. ;)

Ska inte vara sämre här och visar en gammal bild från 1980-talet. En grupp stolar "under arbete", som varit med om en del under resans gång.
Först målade och delvis förgyllda, därefter blev det mahoghnyimitation i engelskt rött, och senare tre olika enkla färger. För mycket hade tvättats bort inför ommålningen på 1820/30-talet och stolarna fick slutligen version två i utseendet - skönt mörkrött som mahogny.
Den färgen syns på första stolen till vänster.

Obeslutsam
2010-07-13, 22:45
Det ser lite trångt ut på balkongen varför inte samla på miniatyrer istället? Kolla in dessa söta: http://www.kottetoys.se/. Fast det är klart nyproduktion är det ju.:)

Kim von Platen
2010-07-14, 23:18
Hej i sommarhettan (30 grader idag)!

Vilken kul tråd, har just suttit och njutit mig igenom alla fina stolar.

Tänkte bidra med Morfars stol, den som inköptes när han gifte sig år 1900 och som han hade som arbetsstol så länge han levde - han var byskollärare. Stilmässigt är det nog en riktig bastard, men jag gillar den och har den i mitt s.k. bibliotek. Originalklädseln är kvar och den är inte det minsta sliten, det var kvalitet på den tiden. Det är ingen svensk stol, morfar levde i Holland.

Hallå Koala,
Härligt med hybrid i vårt välplanterade stollandskap. Formspråket hag sett tidigare men det där när ryggen växer samman med armstöden är ovanligt på våra breddgrader. Kan bara komma på sk puderstolen med den konstruktionen. Tack för ditt bidrag...ddin morfar var modern...so long...

Kim von Platen
2010-07-14, 23:52
Tråden är inte stollig, utan vilsam för ögonen att njuta av. :)
Flera av exemplaren skulle passa mycket bra i trädgårdens skugga att sitta i, och speciellt då Din välskurna rokokofåtölj.
Sitsen är definitivt 1900-tal, men är resten det?
Möjligheten finns att stolen lutats av en gång i tiden, och fått denna enda vita färg överdragen. Ryggbrickan har horisontell sågning upptill, till skillnad från en 45-gradig, som en stilkopia 150 år senare skulle ha.

Hallå Gideon,
Tack för ditt som alltid sakkunniga utlåtande. Den horisonella skarven berättar att solen kan vara gammal (1700-tal), men är inget bevis. Avlutingesteorin köper jag gärna men karmstolarna säger annat... trots rätta proportionerna och design.

Stolar kan nämligen tala fick jag lära mig av en snubbe från Uppsla, på Antikrundan. Konsten är att lyssna och mina stolar säger att vi är födda i mitten av 1800-talet.

Jag kan komma med ett exempel. Efter mormor "ärvde" brorsan två liknade fåtöljer, värderade till ca 30.000:-. Bra skick, fin patina, men det var någonting som inte stämde. Min bror körde stolarna till Bukowsiks, och se en var 1700-tal och en kopia. Det var kopian som viskade i mitt öra för gamla prylar talar ett ljudlöst språk. Tro det om ni vill...so long...

Gideon
2010-07-15, 08:30
Jag tror Dig.
Även om vi bara ska visa stolar rätt upp och ner i den här tråden, så kan det inte skada med dissekeringar lite då och då.
Visa gärna mer av undersidan på fåtöljen, virke, hörn och så...

Din andra fåtölj, med hatten på sned, fick ett gammalt minne att väckas till liv.
-Jag har ju..? tänkte jag.
Och jovisst, i en vykortshög i byrålådan fanns den där. Vykortet som mormor Agda fick 1911, då hon var i Odense med sin make Gideon, när han arbetade som glasslipare, från Asta i Småland.
Tyvärr vet jag inget om stolen som avbildas, men vid tillfälle får den sökas efter i släkten och få historien till livs.

Hur som helst ett snyggt arrangemang. :)

Kim von Platen
2010-07-15, 21:33

Samma kriterium gäller för Dina läckra medaljongstolar, rakt eller snett sågat? Det är en åldersfråga också när man tittar på virkets färg och struktur undertill. ;)

Hallå Gideon,
Jag är skyldig ett svar (ett av många) och visar mest på kul upp ett oäkta par, som tvillingar med olika smink. Sannolikt gjorda av samma snickare, inte i Stockholm men kanske i Göteborg? Från tiden, det vågar jag lova.

Dina släktingar är spännande för den där engelska färgen är ovanlig på kavaljerstolarna (Gripsholm), vanligare på rokokkostollarna. Du kan väl visa en bild på en skönhet på nära håll. Återkommer...so long..

Kim von Platen
2010-07-15, 21:45
Hallå,
Vi skall hålla oss till ämnet; gamla stolar. Den här är väl en av de populäraste?
Varför den kallas Bellman vet jag inte, men stolarna är nog från tiden, bonat lövträ, vilket vet jag inte heller. So long...

Fnusfröken
2010-07-15, 21:56
Inte 1700 snarare tidigt 1900-rokokokarmstolen alltså :D

Kim von Platen
2010-07-15, 22:59
Hallå Fnusfröken,
Roligt namn och tack för ditt bidrag. Men snälla fröken, vad är det som får dig att
vara så bombsäker? Jag återkommer i ämnet. So long....

Obeslutsam
2010-07-16, 08:06
Stolen i sig som profanmöbel är inte särskilt gammal från 1500-talet någon gång. Men det är klart man uppfattar gammalt olika.:)

jimhaaay
2010-07-21, 09:08
Vilka fina stolar ni har!

Jag har en konstig stol som jag hittat på loppis. Som ni ser på bilderna är den inte speciellt vanlig då sitsen är "skruvad". Är det någon som vet något om denna stol eller stolar av detta slag? Den är gjord i ek och känns rejält gammal, tyget på sitsen verkar vara bytt och stolen är reparerad på några ställen med skruvar och dylikt.
Någon som har en aning om hur gammal den kan vara? Tyvärr finns det ingen märkning på den vad jag kan se.

Kim von Platen
2010-07-21, 13:51
Hallå Jimmy,
Du har en trevlig s.k. puderstol och jag tycker mig se drag av jugend i ryggpartiet.
So long...

bwh
2010-07-21, 14:28
Denna stol som är tillverkad en bit in på 1900-talet kalls ofta "Munkstol" och är ungefär samtidig med möbelserien "Äpplet" - se bl.a. fötternas form - typisk svensk fabriksjugend, har ibland ingått i dessa serier.
Sitsen har troligen varit klädd med någon mörk brun/svart pergamoid.:)

Fnusfröken
2010-08-05, 21:47
Till Kim ang rokokokarmstolen.
Stolen har för hårda linjer och mycket krusiduller.Träet i sitsen vittnar om sekelskiftet ungefär.Kolla sargens insida- ska vara grovt sågad om den är 1700-tal.Bra sida att kolla modeller /referens är Uppsala auktionskammares kataloger över avslutade auktioner.
Har själv ett par Stockholmsarbeten i lite annorlunda modell som jag återkommer med bild på vid senare tillfälle :cool:

Fnusfröken
2010-08-07, 08:52
Har ett par som jag själv med mycken möda o stort besvär tagit fram originalfärgen på samt bättrat lite.Om det får man tycka bu eller bä,jag blev iallafall nöjd :p
Ska enligt expertisen vara Stockholmsarbeten,modellen på ryggbrickan samt avslutningarna på armstöden verkar vara av ovanligare modell då jag inte hittils lyckats hitta någon liknande stol.

HgF
2010-08-07, 12:18
"...jag inte hittils lyckats hitta någon liknande stol."

Men då kan du inte ha letat särskilt noggrant. Modellen finns med på varje bättre auktion i Stockholm. En mycket trevlig rokokokarmstol som skulle vinna mycket på att komma till en tapetserare.

Fnusfröken
2010-08-07, 15:24
Nä du Hgf,inte med den ryggbrickan och de armstödsavsluten.Ja,jag ska ta dem till en tapetserare och fixa stolsitsarna,tyget satt på då jag köpte dem :D

Kim von Platen
2010-08-07, 16:33
Till Kim ang rokokokarmstolen.
Stolen har för hårda linjer och mycket krusiduller.Träet i sitsen vittnar om sekelskiftet ungefär.Kolla sargens insida- ska vara grovt sågad om den är 1700-tal.Bra sida att kolla modeller /referens är Uppsala auktionskammares kataloger över avslutade auktioner.
Har själv ett par Stockholmsarbeten i lite annorlunda modell som jag återkommer med bild på vid senare tillfälle :cool:

Hallå Fröken Fnus,
Du har säkert rätt för jag köpte stolarna för en spottstyver för många år sedan.
Åkte förbi B:s för att får ett expertutlåtande, men dom kunde faktiskt inte säga bu eller bä. Din stol är 100. Stockholm??? Tveksamt. De flesta arbeten från storstan har en liten signatur. Färgen på bild toppen, den är väl blekt blå?
So long...

PS. Jag skulle klä stolen i, just det, kalvskinn....

Fnusfröken
2010-08-07, 17:03
Är faktiskt också osäker på Stockholm,men har visat dem för riktiga kännare och de säger så.Kvalitéen på stolarna är finfin men jag blir fundersam mest pga ryggbrickans schvungfulla utformning.Funderar mig mot Finland men expertisen säger att det inte fanns så duktiga möbelsnickare där på 1760-talet??
Färgen är lite mörkare än på bilden mer åt det blå än turkos,blir nog tyg på sitsarna då jag tycker att svart el.brunt inte passar till det blå.Har inte hittat "rätt" tyg ännu.

Fnusfröken
2010-08-07, 17:10
Har för mig att jag läst någonstans att "Gylldene freden" var möblerad med sådana på Bellmans tid,och där var han ju en flitig gäst :rolleyes:

Kim von Platen
2010-08-07, 17:17
Hallå Fröken,
Vet ej, möjligen paradvåningen en trappa upp (Akademiens samlingslokal).
Knappast med karmstolarna, men ganska sannolikt enkla stolar utan stöd
(som de flesta på den tiden säkert behövde. Bor i G:a stan sedan tidigt
60-tal och på min tid lyste dina solar med sin frånvaro. So long...

Fnusfröken
2010-08-07, 17:24
Nej inte med mina utan med dina såkallade Bellmansstolar

Kim von Platen
2010-08-07, 17:40
Hallå F,
Sorry, läste slarvigt. Jo då kan det stämma, men svaret är vet ej.

Vore kul att kolla upp. Har en kompis som kan det här med Freden. Återkommer.
So long...

viol
2010-08-10, 08:43
Hej allihop, här kommer ett bidrag, en blå stol som jag vill att ni ska beskriva era tankar om, Och jag tar inte illa upp om ni är krassa, jag längtar!! Det är inte ett Stockholmsarbete mer ett Värmlandsarbete...enda ledtråden ni får.:D Den vita fick vara med för hon är vacker och ommålad av mig. Hoppas det är bra med er alla! :)

Kim von Platen
2010-08-10, 09:57
Hallå Viol,
Charmig stol. Vågar inte gissa på ålder eftersom den typen av stolar har tillverkats under så lång tid, men nog är den släkt med den här? Vi får nog svar av någon som kan...so long...

Kim von Platen
2010-09-23, 14:47
Hallå, stå upp för gamla stolar,
Här en karmstol av biedermaiertyp, fanerad, men sannolikt snickrad i Sverige. Vi talar om tiden 1920-1940. So long.
PS. Det randiga tyget hör tiden till.

Erik Stenman
2010-12-22, 20:58
Den här stolen hör till ett set om 6 st. som jag tycker mycket om. Är denna stil vanlig i Sverige? Stolarna kommer antagligen från Ryssland men är det lätt att köpa fler möbler i denna stil på Svenska auktioner?

bwh
2010-12-22, 23:08
Stilen är Ny-Louis XVI och den är tillverkad ungefär fr 100 år sedan, dvs. vid förra sekelskiftet.

Typen är inte ovanlig i Sverige, men förekommer här oftast med stoppad rygg vilket ju gör den mera alldaglig som matsalsmöbel.

Dessa kan man nog hoppas att komma över för någon tusenlapp för halvdussinet på stadsauktioner, dina skulle nog kunna inbringa åtskilligt mera, särskilt om dess ryska proviniens kunde baläggas!;)

Nallelufs
2014-01-06, 23:12
Kom över denna Windsor Chair mod. 1638 av Ove Bolt. Danskt 40-tal. Efter lätt uppfräschning och hoplimning fick den en ny skinndyna från Mosebo. Inte särskilt värdefull138894, men jag gillar den. (Egentligen skulle den postas i "Nyare möbler", men den hamnade i denna tråden. Admin får väl flytta på inlägget.

Kim von Platen
2014-01-07, 10:01
Hallå Nalle,
Som pappa till den här tråden får jag hälsa dig välkommen med din trevliga stol. Visst platsar den in i
sällskapet, typen har ju mer än 300 år på nacken och är väl pinnstolens moder. Namnet lär den ha fått efter kungen Georg III som förälskade sig i typen och beställde en uppsättning till Windsor Castle. Tack för ditt bidrag som väckte liv i sovande tråden.... so long...

Fnusfröken
2014-05-08, 17:25
I början av mars klev jag in på en loppis,scannade snabbt av läget o såg att det stod en rokokostilstol i ett hörn som kanske kunde vara intressant till rätt pris.Kikade runt innan jag gick fram till stolen som var påkladdad en mattvitt shabby färg ovanpå ett lager gulnad linoljefärg.Men oupppsi vid en närmare titt såg jag att detta var minsann ingen stikopia från 1900-talet utan ett "provinsarbete från tiden" som Knutte i Antikrundan hade sagt.Dvs en bondrokokostol från ca 1760-70 talet.Tanten som hade loppisen tyckte att hon sålde en söt shabbychic stol o vägrade pruta Femhundra kronor fattigare men glad ändå gick jag därifrån med stolen.Original färgen som varit mörkbrun är tyvärr nästan helt borta men med många timmars pulande tycker jag att den fått tillbaka en air av sitt gamla jag.Ville inte måla den utan tog försiktigt bort de två vita färglagren samt gned in den med färgat möbelvax.
141931141930

Kim von Platen
2014-05-08, 19:12
Hallå Fröken,
Kul, roligt med entusiaster med öga för det goda och varsam hand. Grattis, med en tanke till kavaljersflygen. So long...
[/LIST]

Gomer Swahn
2014-05-09, 07:59
Hej

Har sex stycken av den här modellen. Har aldrig sett några liknande.
Dom kommer från farfar och farmor, det fanns tolv från början.

Någon som har någon info?

141947

Fnusfröken
2014-05-09, 09:01
Din stol är tillverkad under 1800-talets senare del i stilen nyrenässans.Kanske kommer den från Östervåla,de verkar ha en likadan/liknande i sitt sortiment.Sitsen har nog ursprungligen varit i flätad rotting.Jättefina!!
141949
http://www.antikvarlden.se/ostervalastolensvensk-medaljor-fran-1866.aspx?article=839

Gomer Swahn
2014-05-10, 07:21
Tack för den informationen, toppen!
Då slipper jag fundera runt farfars gamla stolar.
Förresten, någon som sett likadana? Kan tänka mig att komplettera.

Kim von Platen
2014-05-10, 21:05
Hallå Gomer,
Visst, trevliga stolar och vilket arbete! Dessvärre är den där fornnordiska stilen inte i ropet så du kan för ett spottstyver komplettera. Men att finna exakt samma dekor/design kan vara knepigt. Men köp, blanda lite är trevligt.. so long...

Fnusfröken
2014-09-10, 12:43
Helgens auktionsfynd består av den här lite luriga karmstolen i gustaviansk stil el.är den på riktigt dvs tillverkad cirkus 1800:confused:
Vill gärna tro att den är "riktig" men varför är ryggstödet avrundat i hörnen och varför hittar jag inga underliggande färglager.Hade gärna sett ett svart samt underst ett ljusgrått lager.Hmmm...
Klädseln(som inte är purung)vid inköpet är genomfixad innan den fick sin nuvarande färg eftersom jag inte hittar några färgspår på domestiken(nu har jag påbörjat renovering vilket syns på bilderna)
Kanterna vid klädseln är svarta men det finns ingen svart färg på det övriga träet under den grå färgen.
Stolen är charmig och har många attribut som tyder på att den verkligen HAR åldern inne men som sagt den är en skummis.
Tyck gärna till den som vill ;)
144871
144872
144873144874
144875144876
144879144880
144881

HgF
2014-09-10, 15:02
Mitt grundtips är det detta är en gammal stol, d v s från den sengustavianska tiden. Fast jag tror att de avrundade hörnen är tillstrulade i efterhand - men resten ser fint ut.

Den som är riktigt full-i-fan och har finsnickarfingararna i gott skick kan nog återkantiera hörnen igen.

Kim von Platen
2014-09-10, 17:21
Hallå Fröken,
Trevlig karmstol, unik. Från tiden och ett charmigt provinsarbete. Behåll de runda (renoverade hörnen), där ligger
förälskelsen. Grattis och bravo för till synes fint bestyr. Undrar om de där "muffarna" på armstöden verkligen är från tiden/original? Randigt passar bra...so long...

MrTompa
2014-09-10, 17:30
Vill nog påstå att det är ett sengustavianskt lindome arbete. Förmodligen en gång i tiden hårt sliten. Och renoverad och förstärkt. Då jämnade man säker till hörnen. Då ett förmodligen ett hörn var skadad. Tycker den har själ och charm. Så låt hörnen vara.
MrTompa

Fnusfröken
2014-09-10, 18:20
Tack för att ni tittade in:)
Jo,magkänslan är att lita på de flesta ggr.Från tiden men med fixade hörn var även min tanke HgF.
Lindome vore väl nog så trevligt MrTompa.
Muffarna på karmarna ska sitta där Kimmen :)

Klär stolen i det ljusa grova hemvävda linnetyget som jag fyndat en lång räcka av på Erikshjälpen.Fasar dock för att klä sitsen eftersom jag aldrig klätt någon fast sits förut men,men någon gång ska vara den första.Min tanke är att inte sätta på något kantband utan låta nubben synas så att det ser ut som om den är oklädd.Hörnen får vara som de är.

Nöjd och glad är jag med mitt fynd som jag fick till ett i mitt tycke hyfsat pris då handlarmaffian för en gång skull lyste med sin frånvaro.Däremot var det en tant som var tämligen envis men till slut petade hennes gubbe till henne och tyckte att hon bjudit färdigt :p

Norsken
2014-09-29, 17:08
Jag är norsk, så jag skriver blir lite Skavland svorsk.

Jag har ärvt stolarna på bilderna från min svenska monster.
Finns det någon som känner igen dom?
Vet någon var de är tilverkad? Ålder? Värde?

Jag minns från min barndom å ha hört att de är tillverkade i Småland och Öland.

Tack för all den hjälp och information

Kim von Platen
2014-09-29, 22:45
Hallå Norsken,
Kul att du hittade hit, välkommen. Dina trevliga stolar är från tiden Karl Johan och bär minnen av Biedermeier. Mitten av 1800-talet, men nog lite senare. Provinsarbeten. Småland eller Öland, vet ej. Uppskattade och älskade, om det vittnar de nya rottingsitsarna.
Nu finns det tack och lov många som kan mer om stolar, så jag säger bara: sitt vackert... so long...

Styrbjörn
2014-10-20, 19:59
Var kommer de här stolarna ifrån?145713145714

Kim von Platen
2014-10-20, 23:11
Hallå Styrbjörn,
Välkommen. Dina stolar ser att tillhöra kategorin blandstilar som svepte över landet i början av förra seklet.
Förebilden var Karl Johan/Empire vilket syns bäst på stolarnas ben och underrede. Över sitsen är det klart
nyromantik, i oscariansk anda, set ut vara skuret i ek.
Sorry, tror inte att stolarna platsar på en kvalitetsauktion, men dom äger en egen charm..
So long....

enfetgetbetmig
2014-10-31, 22:40
Någon som innehar gamla allmogestolar, sk "Brickstolar"? Har önskat mig såna sedan slutet av 80-talet, men det har aldrig blivit av! Funderar på om de är sköna att sitta på? Kommer aldrig att kunna övertala min man om dom inte är bekväma!!!!