handdator

Visa fullständig version : Fråga: Någon som vet något om detta backgammonbord?

Mathon
2010-05-27, 20:36
Undrar om det finns någon som kan bidra med information om detta backgammonbord? All information är av intresse så som årtal, tillverkare etc.
Hittar tyvärr inga stämplar eller andra märkningar på bordet som skulle kunna vara till hjälp. Tack på förhand :)

HgF
2010-05-27, 23:47
Spelbord nyrokoko - men någon tillverkare kommer du aldrig att hitta. I bästa fall svensk snickerifabrik och i annat fall importerat - svårt att se här för bilden är så mörk på min skärm, men de väldigt svängiga benen kan tyda på import.
Tiden kan vara någon gång under 1900-talets första halva. Har du inga ledtrådar till bordets tidigare historia?

Mathon
2010-05-30, 19:37
Ja tyvärr är bilderna inte de bästa (mobilkamera), ska försöka fixa lite bättre bilder.

Nej jag vet inte så mycket mer än att min faster fick/köpte det här bordet plus en spegel (som jag också tänkte lägga upp här nån stans) av en gammal dam som i sin tur hade ägt det i ganska många år. Ska luska lite och se om jag kan hitta nån mer info men du ska ha tack för den info du bidragit med :)

k.a.stevens
2010-12-31, 01:23
Hej!

Ditt spelbord är tillverkad någon gång i slutet av 1800-talet, vilket man kan se på detaljarbetet. Hade det varit tillverkat på 1900-talet hade det inte varit lika utsmyckat med sniderier. Troligtvis svensk tillverkning, men tillverkare kan du nog inte få veta. Men man kan i alla fall säga att det varit en duktig person!

Hälsningar,

k.a.stevens

Mathon
2011-01-06, 20:19
Tusen tack för informationen :)

evalea
2011-12-13, 22:06
Min mormor i Kalmar hade precis ett sådant backgammonbord när jag var liten. Känner igen spelmarkerna och alltihop. jättefint! är det till salu? hejhej /Eva