handdator

Visa fullständig version : Nytillverkad allmoge!

LS
2006-10-15, 09:42
Invändiga golvytan är 5 x 5 meter.
Inte dåligt jobbat, kompisen började i försomras och har för avsikt att flytta in före jul.

C.R.
2006-10-15, 11:03
Häftigt LS :D
Det huset skulle jag ha här på sluttningen Har en kompis som är trapper i Alaska hans hus ser ungefär ut som detta ibland går björnarna i ide under huset. Kul att se dig tillbaka på forumet.. :cool:

Ulferic
2006-10-15, 16:46
Ser mysigt ut. Har själv en något
lutande tomt. Kanske något att
ta efter. Men det blir nog som med
allt jag gör, aldrig färdigt.

766
2006-10-15, 18:48
Är dörrlåset nytillverkat, i så fall får man gratulera extra.

766
2006-10-16, 08:07
Det ser ut som om översta gångjärnet på dörren kommit på fel håll, så lite kan göra så mycket. Det får har fixa till, blir ej godkännt av Eliten.

LS
2006-10-16, 22:53
Det ser ut som om översta gångjärnet på dörren kommit på fel håll, så lite kan göra så mycket. Det får har fixa till, blir ej godkännt av Eliten.
På fel håll, hur kan något symmetriskt komma på fel håll?

Låset på bilden har säkert 150 år på nacken, vore jag proffs så vore det 220 år gammalt.

Men inte skulle denne man ha några som helst svårigheter att tillverka ett 300-årigt lås i morgon, men för hans del sätter moralen och det faktum att han värderar människor före penningar vissa gränser. Ovesäntligheter kan tyckas, men vesäntligt är att jag och "grannkäringa" ska dit och inmundiga en mugg kaffe med tilltugg i morgon, atmosfären är obetalbar. Tycker i alla fall undertecknad.

C R, när, eller om, du kikar nedöver blir det en ordentlig dos kaffe till dig också. Hos du vet vem.

Trevlig måndag kväll everyhopa!

Äjth
2006-10-17, 00:03
Med veranda o gungstol!!!! Så avis jag blir. Hade gärna haft ett litet hus på höjden! Tack för bilden. Kan suga på den innan jag somnar!

766
2006-10-17, 06:50
L.S. fattar du inte vad jag menar resp. ser du inte "felet" så blir jag besviken.
Får väl förklara: Det har inte med symetrin att göra utan med bågformen som har blivit sådan att den "skär" sig.
Översta gångjärnet ser enl. mitt tycke ut som den berömda påsen nötter.

766
2006-10-17, 07:07
Får väl fortsätta mitt klargörande: Översta gångjärnet skulle ha samma längd på bågarna som det under då hade jag varit nöjd med utseendet.
Men i dagens läge skall man inte begära för mycket eftersom vissa konstnärliga gener gått förlorade hos folket.
Var en smed här som tillverkat en på väggen hängande ljusstake där nederdelan var en kringla som precis liknade en hundskit.
Varje gång jag hälsade på nya ägaren till "hundskiten" blev jag så full i skratt så det blev pinsamt. Så fort jag tittade på den började jag skratta. Den försvann efter ett tag, multnade väl bort.

Fy fa för "smeder" utan den minsta konstnärliga ådra, så katastrufalis är det dock inte i detta fallet.

Äjth
2006-10-17, 08:55
Låset ser fint ut och ser oxå ut att fungera väl. Smeden skulle aldrig lämna ifrån sig ngt hafsverk, eller hur...? Gångjrnens utformning och olikhet gör dörren än mer charmig. (kan man förvänta sig någon bild inifrån? när kaffet är drucket?) Detta är ju rena barndomsdrömmen. Får kompisen ont om slantar kan ha köra med visning och ta inträde! Jag skulle gärna betala. :)

766
2006-10-17, 09:34
Hur skulle det vara om "någon" tog till sig gamla tiders konstnärlighet och inte bara körde på i någon sorts, aj aj det är så charmigt med lite olikheter.
Hade översta gångjärnet varit överdrivet svängt i förhållande till det under då hade man kunnat vara positiv.
Och kom nu inte med något åt "smaken är som....." för det går vi inte på.
Allt från förr har en speciell konstnärlig prägel som fortfarande tilltalar men som vissa ej har förstånd till att se.
Och har man inte det då kan man gå på vad som hälst och det gör dom flesta också.

A.F
2006-10-17, 10:22
Måste till viss del hålla med 766 i det här ämnet, vore det min stuga skulle jag
nog byta det övre gångjärnet till ett som är mer som det undre.

Förövrigt måste jag säga att det var en mycket trevlig stuga.

766
2006-10-17, 12:09
Vad tusan... det verkar som om du AF inte skulle hålla med mig i allt, fy skäms!
Det är i sådan här fall man sållar agnarna från vetet inom den konstnärliga seendet, det har nu visat sig att AF också är vete (förutom Jag).

C.R.
2006-10-17, 15:47
Eftersom jag bor i en gamml allmoge by där vart och varannat hus har sters och härbren osv, snea och vinda dörrar fönster gångjärn låsen sitter snett och vint. Så ställer jag mig frågan. Hur orkar du :eek:
Det är så sant som du säger......

Det är i sådan här fall man sållar agnarna från vetet inom den konstnärliga seendet, :rolleyes:

766
2006-10-17, 16:02
Ännu en som inte förstår, det har inte med något snett att göra utan med inbödes förhållande som skapar skönhet.
Den ena bågen i förhållande till den andra osv. men förstår man inte så är det inte mycket att göra åt.
AF vi börjar bli ett synnerligen unikt släkte, det är svårt att blande sig med dom som inte förstår eftersom dom på något vis vill förringa vår "inbyggda" syn på saker och ting.
Men så är det, ingen får ha några mer utpräglade estetiska känslor än jag för då jäklar är det Den det är fel på. Som i nuläget:Hur orkar man?

Peter S
2006-10-17, 16:25
Det finns väl en massa andra saker att ifrågasätta om man vill vara antikvariskt petig (själv tyckte jag nog att plintgrunden var mest ohistorisk i sammanhanget). Men det var väl inte det som var vitsen här? Fortsätt och bygg av hjärtats lust! Och vi vill se fler soffor på verandorna! (Gungstolar kan man ju bära fram efter humör...)

766
2006-10-17, 16:43
Mitt ifrågasättande hade bara med skönhetsideal att göra och jag slogs bara av gångjärnet, hade inget större intresse av att slå ner.
Som sagt slogs bara av att det såg konstigt ut.

LS
2006-10-19, 21:08
Mitt ifrågasättande hade bara med skönhetsideal att göra och jag slogs bara av gångjärnet, hade inget större intresse av att slå ner.
Som sagt slogs bara av att det såg konstigt ut.

Men snälla 766 i all din upphöjdhet, vem har givit dig tolkningsföreträde om vad som ser konstigt ut eller inte? Jag trodde att det var upp till var och en att komma med den typen av bedömningar.

766
2006-10-19, 21:30
Jag är bara en budbärare från gångna tider.
Inga problem det är inget som säger att Ni skall efterlikna den synen på det konstnärliga. Känn er icke pressade.
Får bjuda på ett gammalt pressjärn från den tiden då folk viste hur dom ville ha det. Inte så att folk nu inte vet men det är liksom så spridda skurar i "vi kan alla
lika bra" andan.
Det är till att streta emot gångna tiders ideal. Är det bara för motstretandests skull eller brist för förståelse.

766
2006-10-19, 21:39
L.S. är du ärlig mot dig själv? Tycker inte du att översta gångjärnet ser lite konstigt ut, sälla dig nu till AF och min gemenskap och erkänn så du kommer in i gänget. Här kör jag med en rundhuvad gubbe!!!!!!!!!!!

766
2006-10-19, 21:45
"Vi" ha inga företräden... vi är lika duktiga i allt, alla.
Vi behöver bara läsa i en bok osv. och om man inte kunde innan så efter det kan man. Så är det!!!!!!!!!!!!

LS
2006-11-03, 22:03
Hoppsan, har det skett vissa åtgärder för att få saker och ting på en mer konstruktiv nivå? Svarar mig själv, ja uppenbarligen. Hur som haver, personen i fråga flyttar in den 1:a december och har då ett s.k. inflyttningskalas. Vad gör du läsare den datumen?

Äjth
2006-11-04, 11:08
1 december. I denna dag som är vet jag inte med mig att jag är uppbokad på något sätt!