handdator

Visa fullständig version : Norsk ? jaktflaska

Äjth
2006-10-07, 15:51
Hade en liknande med motiv av jägare på ena sidan och ett märke av ngt slag på den andra sidan. Denna har jaktmotiv (olika) på sidorna. Den jag hade tidigare var norsk och påminner mkt om denna. Svårt att fota motiven.

LOM
2006-10-07, 17:38
Jeg synes denne ser mer dansk enn norsk ut. Jegermotiv var så vidt jeg vet lite brukt i Norge. Og for min del har jeg ikke sett noen. Hadeland hadde riktig nok noen med jegermotiv fra 1867 - 1883, men avbilding jeg har sett av disse samsvarer ikke med din flaske. I Danmark derimot var jaktflasker med forskjellige jegermotiv mere brukt. Så derfor - har våre danske venner noen formening?

Lars Kallin
2006-10-07, 20:59
Den kan mycket väl vara svensk.
Jag har en med jaktmotiv på ena sidan och två skålande karar på andra sidan. Under de skålande står det "Glas min vän".

Man kan väl förmoda att den är tillverkad i sverige med denna text. Teoretiskt sett skulle den kunna vara tillverkad för sverige från något annat land, men det är nog inte troligt.

Äjth
2006-10-08, 12:06
Danmark eller Sverige? vad förenar de två ländernas framställning av denna typ av motiv ? Varför Sverige Lars K ?
På ena sidan en man med gevär i skjutande position. På andra sidan en hund som stegrar sig efter en fallande fågel vid ett träd.

Lars Kallin
2006-10-08, 13:07
Danmark eller Sverige? vad förenar de två ländernas framställning av denna typ av motiv ? Varför Sverige Lars K ?
På ena sidan en man med gevär i skjutande position. På andra sidan en hund som stegrar sig efter en fallande fågel vid ett träd.

Jag har aldrig sett den typen av flaskor i Danmark. Vi får se om våra danska vänner har en annan åsikt.

Min flaska har jaktmotiv med jägare i skjutposition på ena sidan, på andra sidan två skålande bröder. Jag tror man kallar denna flaska för unionsflaska.
Med tanke på att texten som är skriven i glaset på min är på svenska så får man väl förmoda att den är gjord i sverige.

Då man ser att din flaska har det jaktmotivet på ena sidan, kan man kanske förmoda att även den typen är gjord i sverige.
Här kommer en bild på min flaska med texten på.
Nederst ser ni en bild på en dansk från samma period.

Arne
2006-10-08, 13:21
Jeg tror bestemt ikke den er dansk. Vi har ganske rigtig lommelærker med jægermotiv, men ikke sådanne lommelærker. Ihvertfald ikke så vidt jeg ved.

Lars Kallin
2006-10-08, 13:34
Här kommer en bild på de danska med jaktmotiv.

Antikbrevkassen (http://www.antikbrevkassen.dk/stort.asp?selbinr=481)