handdator

Visa fullständig version : Rysk flaska 1863 ?

Äjth
2006-09-30, 15:24
Har googlat och försökt översätta men det blir rena ryskan ändå :D
Flaskan är tung, tjock botten, blåst i tvådelad form, pålagd regalin som synes. Mkt text och bilder runt hela flaskan. Kanske här finns ngn som kan läsa kyrilliska? Är tacksam för alla synpunkter, som sagt, det är rena ryskan.

Äjth
2006-09-30, 15:25
Lite fler bilder

PLYNG
2006-09-30, 16:28
Hej - mener at kende igen ordene BAVARIA (Bayern) og ST. PETERSBORG?
Sikkert en Bayersl øl fra St. Petersborg
Skal forsøge at hente oplysninger hos en ven i Polen.

Kecke
2006-09-30, 17:18
Det verkar vara en riktig godbit du fått tag i.
Grattis. :)

Äjth
2006-09-30, 17:49
Tack Plyng, ska bli intressant att höra om din polske vän vet ngt.
Fejk och turist och kopior, allt kan det vara! men Bayerskt öl från Ryssland?! jag häpnar.

Äjth
2006-10-01, 10:21
Jag tror mig oxå kunna se Bavaria samt St Petersborg. Kan årtalet stämma. Romersk kataloska hade inte de en annan tideräkning och hur länge. Annars en lätt summering. Bayerskt öl tappat på ryskt bryggeri vars namn vi ännu inte vet, eller är det en nyåtgåva??? Loppisen där jag fann flaskan hade inte prissatt den eftersom de inte visste och själv har jag ingen aning, måste ju veta lite mer omständigheter. Trodde mig lyckas översätta lite text (tror) jag. Ngt om "hantverk" "avd" Smäller el. smälter samt Nucka. :)

Melker
2006-10-01, 12:16
Stara & Bavaria verkar vara ett företag som ev. grundades 1863... min gissning/tolkning.

Romersk kataloska hade inte de en annan tideräkning och hur länge.. De är väl ortodoxa i Ryssland..

Äjth
2006-10-01, 19:10
Jovisst, ortodoxa menade jag.
Var utläser du Stara på flaskan?

PLYNG
2006-10-01, 20:09
Äjth, jeg har fået hjælp fra en russisk ven, som beder dig vise nogle flere billeder af teksten. Hun kan ikke se alle ordene. - Vil du det?

1863 er sikkert året da bryggeriet blev grundlagt. - Vi får se.

Äjth
2006-10-01, 20:45
Kanonbra!! Här kommer bilder, svårt att fota, men har försökt redigera dem lite. Fattas något parti av flaskan för att förstå så tala om vilken så skall jag fota om. Tack!!

Äjth
2006-10-01, 20:46
flera bilder..

PLYNG
2006-10-01, 20:48
Perfekt! - Jeg sender straks bilderne til St. Petersborg.

Äjth
2006-10-02, 15:53
Är så nyfiken! har du fått svar från Ryssland än? Plyng.

PLYNG
2006-10-02, 16:01
Är så nyfiken! har du fått svar från Ryssland än? Plyng.

Inte än, Äjth! - Straks jeg har svar, bringer jeg det her.
"Tålmodighed (hvad det så end hedder på svensk) er en dyd" - men noget tyder på at du og jeg kke er blevet tildelt meget af netop dén dyd!

Äjth
2006-10-02, 16:08
Tålamod finns inte med i mitt vokabulär! Tyvärr! ;)

Äjth
2006-10-03, 15:25
En ny dag och en ny väntan!! :o

PLYNG
2006-10-03, 15:53
Tjah ..... og dine billeder ligger både hos min ven i Polen og hos min russiske ven.
Jeg tjekker min e-post MINDST én gang hver halve time!

Äjth
2006-10-03, 15:54
Tackar!! jag bugar! du min förbundne flaskvän. :D

PLYNG
2006-10-03, 16:02
Tak, Äjth. - Jeg havde planer om at lægge en ny tråd på idag - med titlen: "Roses for Äjth". Meningen var at du skulle have lidt "ögonfryd" at fordrive ventetiden med.
Har brugt en del tid på at fotografere forskellige (olika) Rose´s lime juice flasker - men har problemer med at få "relief-motiverne" så tydelige at du kan se forskellene.
Kun den sorte (mørk-grønne når jeg skal være ærlig) lykkedes:

Äjth
2006-10-03, 16:12
En får tacke, som di säjer i Värmland. Den var mkt trevligare än min i klarglas. Står det L Rose & co på framsidan?

Melker
2006-10-03, 16:17
Äjth --->

Överst på flaskan står det "СТАРА & БАВАРІЯ - Stara & Bavaria"

Äjth
2006-10-03, 16:25
Tack Melker!
Stara är alltså det ryska bryggeriet som tappat (eller bryggt) bayerskt öl.?

PLYNG
2006-10-03, 17:06
En får tacke, som di säjer i Värmland. Den var mkt trevligare än min i klarglas. Står det L Rose & co på framsidan?

L. Rose & Co - står det på framsidan.

PLYNG
2006-10-03, 21:17
En ny dag och en ny väntan!! :o

Så kom der endelig svar. Min ven fra St. Petersborg kan kun læse ordene øverst på flasken: DEN GAMLE BAYERN - og nederst på flasken: SKT. PETERSBORG. - GRUNDLAGT 1863.

Resten af teksten er for utydelig til at hun kan læse den.

Jeg håber stadig på svar fra min ven i Polen, som har stor viden om flasker og måske kan berette mere.

Äjth
2006-10-03, 22:16
Tack för detta. Jag funderar ju över hur gammal just denna flaska kan vara. Bryggeriet etablerades 1863 men att avgöra hur gammal flaskan är, t.ex utifrån tillverkningsmetoden, låter sig ju inte göras. Glasframställningen i Ryssland följde väl knappast vår. Kanske handblåstes flaskor mkt längre fram i modern tid än här hemma. Däremot kan man oxå tänka sig att statlig produktion understöddes såsom varande den enda tillåtna efter revolutionen alternativt fanns massor av arbetskraft som var billig varför man kunde tillåta arbetsintensiv produktion att få fortsätta, Däremot undrar jag ju om inte St. Peterburg skulle bytts ut mot Leningrad (på flaskorna) efter Lenins övertagande av makten?
OM så vore skulle flaskan kunna vara tillverkad alltifrån 1863 och fram till kanske 1920-talet. Eller togs bara bryggeriet över och förstatligades och man lät texten hänga kvar t.o.m efter andra V-krigets slut!? vilket jag personligen inte finner troligt. Nå detta var några tankar i väntan.. :)

PLYNG
2006-10-03, 23:31
Har nu gjort endnu et forsøg. - Sidste år besøgte jeg Vodka-Museum i St. Petersborg. Det er nu flyttet til Moskva.
Jeg har sendt e-mail og billeder + spørgsmål om flasken til museet i håb om at der findes en person, som kender en, som ved noget om bryggerier.

Äjth
2006-10-04, 09:14
Du ska ha mycket Tack för dina hjälp-insatser här Plyng! jag antar/hopas att du är lika nyfiken som jag. Funderar på att fösöka djup-googla efter rysk industri och ser vad det ger, man vet aldrig. Återkommer stadigt och hittar jag ngt spännande material delar jag med mig.

Äjth
2006-10-05, 16:38
Jag har googlat högt o lågt för att finna info om Stara & Bavaria i sammanhanget men inte funnit något. Säljaren har inte angett ngt pris och jag behåller gärna flaskan men undrar vad är anständigt att ge? Har nagelfarit denna så att den känns som min och jag tycker om den, mkt p.g.a att jag faktiskt vet så lite om den och knoppen är rolig, men jag har förstått att det är svårt att hitta info.
Själv kan jag tänka mig att ge en femtilapp till 75:-, är det snålt?

C.R.
2006-10-05, 17:22
Men Äjth Då!!!
Man skulle kunna tro du är från Gagnef Nog är du väl lite snål nu
Vill du inte ha flaskan Så är jag intresserad.
Fick du mitt mejl igår?

Äjth
2006-10-05, 17:33
Japp fick ditt mail och har svarat! Nu är det inget som säger att han accepterar priset. Han kanske har tänkt sig ngt helt annat. Vi är på god fot med varandra och jag vill inte lura honom (hur man nu gör det?)
Inte från Gagnef, men väl en västgöte med knalle i blodet ;)

C.R.
2006-10-05, 18:14
Har inte sett till något svar :confused: Är det någon som kommer gående från knalle land med det :D

Äjth
2006-10-05, 18:19
När du har loggat in, kan du se, längst upp till höger, om du har ett meddelande, under Privata Meddelanden, på Startsidan.

Kecke
2006-10-05, 18:37
Äjth.
Har du kommit underfund med hur gammal flaskan egentligen är? Före 1900 verkar väl helt klart....eller??

Äjth
2006-10-06, 16:38
Här är mitt inlägg från sid. 3
Tack för detta. Jag funderar ju över hur gammal just denna flaska kan vara. Bryggeriet etablerades 1863 men att avgöra hur gammal flaskan är, t.ex utifrån tillverkningsmetoden, låter sig ju inte göras. Glasframställningen i Ryssland följde väl knappast vår. Kanske handblåstes flaskor mkt längre fram i modern tid än här hemma. Däremot kan man oxå tänka sig att statlig produktion understöddes såsom varande den enda tillåtna efter revolutionen alternativt fanns massor av arbetskraft som var billig varför man kunde tillåta arbetsintensiv produktion att få fortsätta, Däremot undrar jag ju om inte St. Peterburg skulle bytts ut mot Leningrad (på flaskorna) efter Lenins övertagande av makten?
OM så vore skulle flaskan kunna vara tillverkad alltifrån 1863 och fram till kanske 1920-talet. Eller togs bara bryggeriet över och förstatligades och man lät texten hänga kvar t.o.m efter andra V-krigets slut!? vilket jag personligen inte finner troligt. Nå detta var några tankar i väntan..

Skruttis011
2006-10-06, 20:05
Ni verkar kunna mycket om flaskor. Är det nån som har nån aning om vad det är för flaska jag har? den är 32 cm hög det som står i botten på flaskan är made sen är det en klumelur som inte går att tyda.

Äjth
2006-10-08, 11:04
Har varit i kontakt med en samlare som daterar flaskan till ca 1890-1910. Det är nog så långt vi kommer i nuläget med denna.

PLYNG
2006-10-08, 12:55
Cirka 1900 lyder da acceptabelt.
Stadig intet svar fra hverken Polen eller Moskva.

Äjth
2006-10-08, 15:33
Tack för ditt engagemang Plyng! Har just fått veta att säljaren eventuellt har ytterligare en ryss på gång. Denna ska vara dubbelt så hög och i ngn blåaktig ton, dock inte samma bryggeri. Får se om den flaskan kan hjälpa upp en del data. Vi får se.

PLYNG
2006-10-15, 20:55
Nu har jeg hört fra min ven i Polen, som har väret bortrejst i nogen tid. Han bekräfter at flasken er fra St. Petersborg - og han vil gerne se flere bilder (jeg har bare sendt 3 stk. til ham).
Jeg sender flere bilder til Polen og så ser vi vad som händer.

PLYNG
2006-10-15, 22:34
http://www.tradera.com/auction/aid_34032675

Er din flaske till salu, Äjth?

Äjth
2006-10-16, 11:18
Ja, flaskan har gått på auktion. Svårigheterna med att söka fakta kring flaskor från öst syns mig alltför stor och osäker, jag bör hålla mig till skandinavien.
Har fått erbjudande om att köpa ytterligare en rysk flaska liknande denna men mkt större och i blått men ställer mig tveksam till detta just rörande angivet skäl.

PLYNG
2006-10-16, 11:49
Okej - jeg forstår dig.
Jeg har ellers fået svar fra Vodkamuseet i Moskva idag.
På russisk!
Så nu har jeg igen brug for hjælp fra min ven fra St. Petersborg. Jeg har netop sendt det russiske svar til hende og bedt om en oversættelse.
Held og lykke med salget på Tradera!

Äjth
2006-10-16, 12:02
Jag ser ändå fram mot att få ta del av översättningen ;)