handdator

Visa fullständig version : Vad för flasktyp?

E.B.
2006-09-30, 14:49
Köpte en låda med lite roliga flaskor idag. Ett gäng av engelsk modell signerade bla en halva Wentzelholm (W), hela Arboga och Årnäs. Det fanns i lådan även denna flaska som jag inte känner igen. Vad är namnet på en sådan?

Tyvärr så är vädret sämsta tänkbara för min kamera. Ni får ha överseende.

Sladden
2006-09-30, 15:05
Kan du lägga in ett par bilder på Wentzelholmsflaskan, skulle vara kul att se.

Äjth
2006-09-30, 15:19
Den påminner till formen om en whiskyflaska!

E.B.
2006-09-30, 17:57
Kan du lägga in ett par bilder på Wentzelholmsflaskan, skulle vara kul att se.

Ska försöka få till några bilder Sladden, men det blir nog inte idag. Svårt att få till några hyfsade bilder :mad:

PLYNG
2006-09-30, 18:16
Citat: Köpte en låda med lite roliga flaskor idag. Ett gäng av engelsk modell signerade bla en halva Wentzelholm (W), hela Arboga och Årnäs. Det fanns i lådan även denna flaska som jag inte känner igen. Vad är namnet på en sådan?

Helt klart en "King George IV" Whisky modell.

E.B.
2006-09-30, 18:47
[QUOTE=E.B.]Köpte en låda med lite roliga flaskor idag. Ett gäng av engelsk modell signerade bla en halva Wentzelholm (W), hela Arboga och Årnäs. Det fanns i lådan även denna flaska som jag inte känner igen. Vad är namnet på en sådan?

Helt klart en "King George IV" Whisky modell.

Vad menar du med "King George IV"-modell, Plyng? Menar du att flaskan kan vara från den tiden, ca 1820-30? Det känns väldigt tidigt isåfall. Eller är det bara så att den modellen kom till då och har tillverkats under lång tid?

Sladden
2006-09-30, 19:31
Ska försöka få till några bilder Sladden, men det blir nog inte idag. Svårt att få till några hyfsade bilder :mad:

Jag kan vänta!

Äjth
2006-09-30, 20:22
Blåst i tvådelad form med regalinen påsatt efteråt. Vilket innehåll har det varit här då? Fritt fram för förslag och spekulationer.

PLYNG
2006-09-30, 20:32
Whiskyflasken kaldes (i Danmark) King George IV for at den blev fremstillet til en whisky af samme navn.
Andre typer havde navne som: Sandy Mac (eller "Dimple")-type, Mitra-whisky og Mc Kenzie-type.
Her er King George IV i tre forskellige farver:

PLYNG
2006-09-30, 20:36
Blåst i tvådelad form med regalinen påsatt efteråt. Vilket innehåll har det varit här då? Fritt fram för förslag och spekulationer.

Äjth, - din flaske er til "Rose´s lime" - altså lime juice. Denne flasketype kendes mange steder i Verden (isär i vestlige og engelsk-sprogede lande).
I Danmark er den fremstillet i 2 storleker.
Ganske få eksemplarer kendes i sort (svart).

Äjth
2006-09-30, 20:39
Tack Plyng. Tillverkades flaskorna fortfarande! Jag kände igen den på ngt vis men nu när du nämner det kan jag se juicen framför mig i flaskan. :p
Är du helt säker? Det är ingen ungdom till flaska !.

Glasdykaren
2006-09-30, 20:45
Hej Äjth
Rose's Lime Juice flaskor tillverkades redan från slutet av 1800-talet.
mitt exemplar är 32,7cm hög och har samma bottenmärkning som ditt ex.

Äjth
2006-09-30, 20:47
Aha, väl inarbetat varumärke! Jo min har samma höjd som din. Vilken tid är vi gällande denna ?

Äjth
2006-09-30, 20:51
Ytterligare en flaska. Sherry möjligen?

Glasdykaren
2006-09-30, 20:55
Aha, väl inarbetat varumärke! Jo min har samma höjd som din. Vilken tid är vi gällande denna ?

Dessa kan vara gjorda på Aalborg Glasvaerk 1904-22 enl. Boken "Danske Flasker" sid.104
Men Plyng kanske har något att kommentera om detta.

PLYNG
2006-09-30, 21:11
Dessa kan vara gjorda på Aalborg Glasvaerk 1904-22 enl. Boken "Danske Flasker" sid.104
Men Plyng kanske har något att kommentera om detta.

Nej - bundmærkningerne på side 104 gælder bare for ØL-flasker av den såkaldte "normalflaske"-type efter 1904!!!!! - Andre flasketyper kan have samme bundmærkning, men er ikke omfattet af aftalen mellem de danske bryggerier.

PLYNG
2006-09-30, 21:13

Du kan læse mere om L. Rose´s Lime Company (stiftet i Skotland i 1865) på denne side: http://www.lennoxhonychurch.com/heritage.cfm?Id=191

Äjth
2006-10-01, 10:17
Tack för den länken: Plyng.

PLYNG
2006-10-01, 12:17
"You´re welcome" :cool:

PLYNG
2006-10-01, 13:04
[QUOTE=PLYNG DANMARK]

Vad menar du med "King George IV"-modell, Plyng? Menar du att flaskan kan vara från den tiden, ca 1820-30? Det känns väldigt tidigt isåfall. Eller är det bara så att den modellen kom till då och har tillverkats under lång tid?

Som et kuriosum viser jeg dette "klip" fra www.vinavisen.dk (fra uge 2, januar 1999):

100 år med Danmarks mest solgte whisky
I onsdags kunne det familieejede firma Hans Just fejre et enestående jubilæum i den danske vinbranche: På dagen var det nemlig præcis 100 år siden, firmaets grundlægger, Hans Just, fik agenturet for King George IV Whisky.
I dag er det hans oldebarn, Flemming Karberg, og dennes to sønner, Thomas og Peter, der varetager agenturet, og dermed står de for den mest solgte whisky på det danske marked. Den har en markedsandel på 20 procent.
King George IV var skotternes første eksport-whisky, og den blev opkaldt efter den første engelske konge, som i 1822 besøgte Skotland efter de årelange kampe og uroligheder.
Den originale kontrakt på agenturet fra 1899 er stadig i familien Karbergs eje. Den er skrevet på verdens første Remington-skrivemaskine - og ser såmænd ud, som om den var skrevet på en computer ...
Ved en lille fest i dagens anledning udtalte den britiske ambassadør i Danmark, Andrew Bache, at han håbede, at Flemming Karbergs oldebørn måtte komme til at opleve 200 års-jubilæet.

Glasdykaren
2006-10-10, 15:22
Äjth, - din flaske er til "Rose´s lime" - altså lime juice. Denne flasketype kendes mange steder i Verden (isär i vestlige og engelsk-sprogede lande).
I Danmark er den fremstillet i 2 storleker.
Ganske få eksemplarer kendes i sort (svart).

Hittat en bild på en mörkbrun Rosés lime flaska.
höjd 31 cm

Per
2007-08-16, 08:49
Blåstes Rose's lime-flaskor även i Sverige?

JohanP
2007-08-27, 21:52
Jag har en med etikett, men nu börjar jag fundera om etiketten hör dit. När jag köpte den fanns det en till flaska med likadan etikett fast sönderriven så det var ambitiöst fejkat i så fall. Hade Rose's ensamrätt på denna flasktyp?

FBQ
2007-08-28, 09:53
Såg inte den här disskussionen förrän nu. Min mormor hade en flaska likadan som Per, Johan P och Äjth:s. Hon kunde inte minnas vad som varit i den - fast hon hade för sig att det var någon slags saft, men hon hade fått den i sin barndom i Hälsningland på 20-talet.
Hon är tyvärr borta nu, men jag undrar om inte flaskan är kvar någonstans. Jag tror nog att Johan P:s etikett är den riktiga.