handdator

Visa fullständig version : Fråga: Gammalt barskåp?

Klura
2010-04-03, 12:36
Undrar lite över detta skåp som står i mitt garage i väntan på att få en plats i lägenheten.
Det har stått i mitt föräldrahem och användes till förvaring av silver.
Men pappsen kallade det för "det franska barskåpet".
Bilderna är tagna innan jag hämtade det och jag har försökt att hitta någon stämpel el liknande som kan ge mer information utan resultat, ska kolla bättre nästa gång.
Någon som kan berätta lite om skåpet.
Skulle vara intressant att veta vilket tidsperiod dessa tillverkades och vad de användes till. Svenskt eller inte?

HgF
2010-04-03, 15:55
Renodlad nyrokoko och jag tror inte den är svensk utan importerad. Något slags salongsmöbel ser det ut att vara men exakt vad vete 17. Fast i en renlärigt nyroklokoinredning - i synnerhet på kontinenten - skulle det nog finnas en del onödor. Kanske det är en förvaringsmöbel för tillbehör till det dukade bordet.

Tiden för den här pjäsen är sannolikt är 1800-talets slut, kanske något tidigare om den t ex är fransk. Stilen uppstår i Frankrike på 1850-talet, får snabbt betydelse i borgerliga kretsar, men slår inte igenom på bredden förrän några decennier senare och blir ett betydande alternativ i inredningsmodet långt fram under 1900-talet.

Svensktillverkade stolar och soffor i nyrokokostil sägs vara de allra vanligaste antika möblerna och är stapelvara i "vad är det här"-frågespalter.

Klura
2010-04-03, 16:36
Tack för svar. Då vet jag att det troligtvis är från 1800-talet.
Som jag skrev så hade mina föräldrar sitt silver i skåpet och även fiskservisen fick plats.
I de små skåpen på hörnen stod det glaskaraffer.
Troligast är att de kommer fortsätta att användas på samma sätt när jag tar upp det eftersom det kommer stå vid matsalsmöbeln.

Klura
2010-04-03, 16:39
Tokigt värre är att i höstas hade vi en auktionsfirma hemma för att värdera några saker.
Jag frågade om skåpet då men har totalt glömt bort vad de sa om det då.

Kim von Platen
2010-04-03, 17:02
Hallå Klura, Jag håller med HgF i allt utom att det var en salongsmöbel.
Nej, en skänk är det, att placeras i matsalen och där hade man finservisen, lite glas och i lådan silverbesticken. Det var nämligen en dyrbar möbel på sin tid, inte idag men kanske i morgon.

Någonting säger mig att den kommer från Danmark. Vid närmare granskning ser jag intarsia, rutmönstrad iläggning av olika träslag, och
danskarna var proffs på detta. Det där framskjutna mittpartiet är typiskt franskt. Danmark eller Frankrike, alltså.

Om värdet? Gissar att om du sålde på tradera skulle du få ca hälften av inköpspriset för ett motsvarande förvaringsutrymme på IKEA.
So long...

Peter S
2010-04-03, 17:49
Undrar om den här ändå inte är tillkommen under jugendperioden? Jag tycker att de konstiga låga hyllorna, det konstiga höjda mittpartiet och de konstigt svängda benen hör lika mycket till jugendstilen som nyrokokon. Men även då fanns det ju behov av möbler i rokokostil...

Klura
2010-04-03, 18:41
Kul med fler teorier.
Kim, menar du rutmönstret under de små skåpen?
Bifogar en liten bild på rutorna.

Jugend det är väl typ början av 1900-talet om jag fattar rätt?

Kim von Platen
2010-04-03, 20:45
Hallå Klura,
Bilden kom inte med på min skärm. Peters inlägg får mig att tänka i lite andra banor. Kanske är ditt barskåp en hybrid, ett enkelt skåp som man kallade commode från slutet av 1800 och påbyggd med "flyglar" som luktar jugend.
Det roliga med PES är att pucka och klura, tillsammans vet vi mycket mer än landets bästa värderare. SO LONG...

Gideon
2010-04-03, 21:27
En vacker möbel i nyrokoko, och den har det "rätta" stuket för att hamna i tredje fjärdedelen av 1800-talet, och har de där maskhålen som gör en trygg.
Jugendkänsla? Jo, det håller jag med om - men det kanske var ett olycksfall i snideriarbetet? Snickaren tyckte om sitt hantverk. :)
Jugendfrälsta Barbara Streisand skulle säkert falla för det här salongsskåpet.
Visa inredningen, så att vi ser fack och hyllor, samt lås, och därefter är det lättare att säga något mer bestämt om ursprungsanvändningen.

HgF
2010-04-03, 21:50
Så klar att vi är i matsalen ("tillbehör till det dukade bordet"). Även om tillkomsttiden kan ligga i närhetyen av jugendtiden så har den här möbeln stilmässigt oändligt lite med jugend att göra.

Det här är inte matsalens huvudmöbel, däremot kan det vara en del av ett omfattande garnityrmöblemang. Här får vi tänka oss ett stort matsalsskåp, i princip mittdelen av detta skåp uppförstorat två eller tre gånger, samt en skänk som är lika med mittbiten av denna möbel utdragen till 1,5 mters bredd med sidoflyglar som denna i behåll. Det här skulle då kunna vara en av ett par pendanger till stora matsalsskåpet kanske avsedda för bestick, servetter, ljus, askkoppar (host) cigarrer etc.

Mitt i matsalen ett stort utdragbart bord i samma svängiga nyrokokostil med minst 12 matchande stoppade nyrokokostolar runt om. Över bordet en kolossal ljuskrona i det vi kallar oskariansk stil, samt två väldiga nyrokokokandelabrar i var ände av bordet.

Klura
2010-04-03, 21:50
Vart tvungen att skjutsa sonen en sväng så jag fick lite bråttom och glömde bilden. Ska ta fler bilder sen när vi baxat fram det.
Det står längst in i garaget för tillfället, men ska försöka hinna med att få fram det nästa helg.
Jag tänkte faktiskt här tidigare idag att det var synd jag inte fotade inuti skåpet när allt silver och annat godis var på plats.
Nu ligger även det nerpackat i lådor :(
Om jag inte minns fel så är några av hyllorna klädda med blå filt och det är hållare för alla bestick så de ligger fint i rader.
Hm! Kan vara bara hållarna som är blå om jag tänker lite till.
Det är vanliga hyllplan i stora delen och i hörnskåpen är det inga hyllor för där stod det karaffer.

Det är otroligt spännande att läsa era funderingar kring detta "skåp".
Har älskat det sen jag var liten och tyckt att allt som fanns inne i skåpet var så fint. Har tillbringat många timmar där.

Klura
2010-04-03, 21:55
Så klar att vi är i matsalen ("tillbehör till det dukade bordet"). Även om tillkomsttiden kan ligga i närhetyen av jugendtiden så har den här möbeln stilmässigt oändligt lite med jugend att göra.

Det här är inte matsalens huvudmöbel, däremot kan det vara en del av ett omfattande garnityrmöblemang. Här får vi tänka oss ett stort matsalsskåp, i princip mittdelen av detta skåp uppförstorat två eller tre gånger, samt en skänk som är lika med mittbiten av denna möbel utdragen till 1,5 mters bredd med sidoflyglar som denna i behåll. Det här skulle då kunna vara en av ett par pendanger till stora matsalsskåpet kanske avsedda för bestick, servetter, ljus, askkoppar (host) cigarrer etc.

Mitt i matsalen ett stort utdragbart bord i samma svängiga nyrokokostil med minst 12 matchande stoppade nyrokokostolar runt om. Över bordet en kolossal ljuskrona i det vi kallar oskariansk stil, samt två väldiga nyrokokokandelabrar i var ände av bordet.

Ååå det låter underbart.
Jag ser det verkligen framför mig.

Kim von Platen
2010-04-03, 23:21
Hallå HgF,
Tack för en målande beskrivning, just sådana saknas ofta och då förstår
man kanske inte sammanhanget och förlorar känslan. Jag tror att möbeln är hybrid, ett försök att göra en commode till ett "sideboard".
Men jag har ofta fel. Frågar man inte eller ifrågasätter saker och ting får man aldrig veta. So long...