handdator

Visa fullständig version : Hyvel

Björn L
2006-09-29, 00:47
Hyvlar har jag haft några stycken om har ramlat på mig mer eller mindre. Några har haft inbrända bomärken eller initialer dessa har jag numera skänkt bort. Men då jag för en tid sedan fann denna för 60:- på en loppis i Persberg
så kunde jag inte låta bli att köpa den. Den är gjord i ek skulle jag tro och har mkt trevliga nitar med fyrkantiga smidda brickor i ändarna. (syns tyvärr inte på bilden) En flask samlar kollega blev dock så förtjust i den när han fick se den så den fick följa med honom hem istället.

Björn L
2006-09-29, 00:51
Det måste ha varit ganska mycket jobb att skära ut gängorna ! Tyvärr har jag inget bra foto på den andra sidan av hyveln, men jag får en känsla av att den kan vara ganska gammal.

LasseC
2006-09-29, 10:24
Man använde ett snedtyg för att göra gängorna. Det var inte alltför svårt.

Moderna snedtyg finns fortfarande att köpa hos bl.a. Claes Olson. Men jag har ett antal gamla som jag hittat på auktion.
mvh LasseC

PS kanske bäst jag talar om att ett snedtyg är ett verktyg för att skära trägängor presis som med en gängback för järn.DS

766
2006-09-29, 12:11
Fanns det inte fanstyg också, gjorde väl ingen gänga över huvud taget. Det var inte lätt att vara snickare på den tiden eftersom Ams inte hade kurser då.