handdator

Visa fullständig version : Syskrin

hose
2006-09-28, 19:24
Syskrin med mærke JB på låget.
Nogen som har et bud på alder og sted. Dog jeg har selv "løsning". Men lad mig høre hvad stilen siger.

Ulferic
2006-09-28, 19:33
Hej aal.
Har du snott kassaskrinet från Jyske Bank?
Obs. skämt.

hose
2006-09-28, 19:37
Ja det kunne sagtens være JB, men
Det er desværre ikke mit, men min søsters.
Og det er et af to identiske, men det andet er langt ude i familien. Du ved arv osv.

766
2006-10-20, 09:34
Omkrig 1930 med äldre baslag. En "romantisk" jäkel som varit framme.

Peter S
2006-10-20, 12:23
Nja, jag tror snarare att det är "från tiden", dvs nyrenässans 1880 ungefär. De var otrooooligt romantiska då också.

766
2006-10-20, 12:35
Ni får ursäkta om jag blir lite tjatig men, vi får fråga Dr Kalkyl så det blir ett vetenskapligt svar. Det är klart att Hose kanske vet hur gammal den är men har han bevis, jag tvivlar....och har han inte vattentäta sådana så, tvivel växer sig allt starkare vad han än kläcker ur sig.
Det är klart att det är ju en fördel om han inte kommer med några påstående för då behöver Vi ju inte tvivla.

Peter S
2006-10-20, 15:51
Jag vet inte vad som blir tjatigast i längden. Dina litanior om att allt vi gillar är nygjort eller dina nya litanior om att du saknar bevis för att det du gillar är gammalt... Det ena är inte bättre än det andra. Alla respekterar sansade debattörer, men om man ropar för ofta på vargen så blir man till slut inte trodd.

hose
2006-10-20, 21:34
1907 eller lidt før.
JB bliver gift med en møbelsnedker og det er ham som har lavet to syskrin til hende. Jeg har vielsesattest fra den 24. december 1906.
Om hun så hedder JB efterfølgende eller tager mandens navn har jeg egentlig aldrig tænkt på. Det må jeg lige undersøge. De to syskrin er givetvis lavet som en forlovelsesgave. Og dermed i perioden lige inden.
Stilen er imidlertid noget ældre. Og det snyder.

ps jeg har dåbs, konfirmations, vielses samt dødsattester på parret - endvidere kokoppeindpodningsattester.
Og flere møbler som møbelsbedkeren og hans bror (billedskærer) har lavet. Så mit bevis er uigenkaldeligt :rolleyes:

766
2006-10-21, 15:38
Peter det är inga problem med att inte jag blir trodd, ser snarare det som en fördel i vissa fall.
Man är väl lite rolig men det kan inte hjälpas.
Är snatare en sporre att dom stora gossarna inte tror, det tyder på att dom inte är så stora tycker jag det verkar som.
Nu har jag fått klagomål från dom som känner sig trampade på tårna det är också ett sätt att svara när man inte kan på annat sätt.
Jag har har inga större förhoppningar på att bättra mig så det finns väl inte mycket att välja på, antingen så blit man avstängd eller också kommer jag att fortsätta som jag känner för när det dyker upp en massa som jag tycker skitsnack.
Snackar man skit så får man tåla vissa mothugg och accepteras inte detta så adjöss antinge med mig eller "jag vet inte vad".

LS
2006-11-03, 22:11
Efter att ha begrundat uppemot etthundra inlägg av mr 766 är det väldigt lätt att slå fast följande;:!? ¤det andra har är nygjort, likadana saker jag har är gamla¤ Finns det andra åsikter?