handdator

Visa fullständig version : Frågor om årgångar - Berså

Hint
2006-09-27, 23:17
Hejsan!

Är inte så insatt i detta så jag frågar er här istället :)

Har hos en antikhandlare köpt två delar ur Stig Lindbergs servis Berså.

På skålen står det under "Gustavsberg Bohus- Berså, Stig Lindberg, Sweden"

Och på uppläggningsfatet "Gustavsberg, VDN F555, Berså, Flintgods, Stig L, made in sweden"

Får för mig att Uppläggningsfatet är nyare och inte lika 'fin'? Den kostade 400 kr hos en antikhandlare.

Vad vet ni om dessa beteckningar, vad innebär de? tack på förhand!

Liljerik
2006-09-28, 07:53
Hej Hint!
Har också undrat över Bohus-Berså stämplingen. Stig.L?s Berså gjordes på LL-modell. Jag tror att modellen först kallades Bohus och var då odekorerad med blå eller grå glasyr. Modellen har även används till bl.a. Blå Husar, Brunett, Linnea, Pynta.
Det kan alltså vara så att man stämplade med ?gamla modellnamnet? och dekornamn. Det borde betyda att den var tidigast, att man senare när folk vant sig vid berså struntade i modellnamnet.

VDN, VaruDeklarationsNämnden startade 1951, alltså före både Berså (1960-1974) och Bohus (1957/59-1963), men är osäker vilket år man började VDN-stämpla porslinet....har haft det uppskrivet men det verkar som om jag slarvat bort uppgiften :(

Hint
2006-09-28, 08:45
Oj!

Här var det någon som var insatt ;) Tack så mycket för den informationen, själv är jag som sagt en riktig gröngöling på detta område!

Tack!

Peter S
2006-09-28, 09:48
Min tolkning följer Liljeriks helt. Bohus borde vara namnet på modellen (LL) eller åtminstone en association till den äldre Bohus som var blå eller grå. På samma sätt finns det en Spisa-modell (LI) som finns i bl.a. Spisa Marin (blå) och Spisa Legym (grön) innan man tillverkade Spisa Ribb...
VDN-stämplingen kom på slutet av 60-talet på porslin, men jag har inte sett något definitivt datum.

Hera73
2006-09-28, 11:24
Hittade lite intressant läsning på följande länk

http://www.form1900.se/docs/article.asp?ref=37

Mvh

Helen

Hint
2006-09-28, 15:40
Tack så mycket för svar och länk!

Det gav mig lite mer kött på benen!

Tack!

Liljerik
2006-09-28, 21:27
Bra länk Hera73, tack! Ligger i favoriter nu, fast det börjar bli trångt där. Skulle behöva någon sorts register och sökfunktion för favoriter :rolleyes: .
Kul att läsa och så fick jag ju förklaringen till de två olika startårtalen för Bohus/LL :)

Hera73
2006-09-28, 22:29
Man gör så gott man kan med att hjälpa till, jag har ju inte så mycket kunskap för övrigt om dessa ämnen som tas upp här i forumet. Jag är så tacksam för all hjälp jag har fått på mina frågor som jag har postat här. Ni verkar vara ett riktigt trevligt gäng.

Liljerik kan du inte prova google desktop search? som sökfunktion jag tror den finns under inställningar och frågor om google. Den fanns där förut ialla fall, den söker det du skriver på din dator istället för på nätet worldwide.

Helen

Helle
2008-01-29, 20:16
Fel tråd,ursäkta!

Peter S
2008-01-29, 20:30
Som jag har förstått det är det väl LL det med? Finns det inga siffror och bokstäver instämplat i botten?