handdator

Visa fullständig version : Svart medicinflaska

Kecke
2006-09-19, 12:24
Det här är en av mina favoriter bland söndagens loppisfynd.
200ml. Kolsvart. Den första svarta jag har. :D
Blåst i tvådelad form.
Innehållet skulle jag kanske sparat på men hade bråttom. En trögflytande illröd sörja som luktade hostmedicin.

A.F
2006-09-19, 12:34
Mycket bra medicinare ifrån 1800-talet.

Grattis!

Kecke
2006-09-19, 12:35
Tackar. :D :D

Per
2006-09-19, 16:37
Här är en liten "släkting" till ditt exemplar!

Synd på sörjan...förr var jag också ivrig på att avlägsna innehåll i gamla flaskor, men nu har jag tänkt om lite.

Kecke
2006-09-19, 17:45
Den var ju trevlig. Jag kan ju skicka min adress... :D
Hur pass ovanligt är det med svarta medicinflaskor??
Jag har ett par nyare blå och de verkar vara svåra att få tag på också.

Per
2006-10-03, 15:42
De lär inte vara alltför vanliga!

Diskade du bort etiketten på din svarta?

E.B.
2006-10-03, 15:47

Synd på sörjan...förr var jag också ivrig på att avlägsna innehåll i gamla flaskor, men nu har jag tänkt om lite.

Varför ska man spara på innehållet i dessa gamla flaskor? Om någonting luktar illa och ser äckligt ut måste det väl vara bättre att ta bort. Det kan ju vara vad som helst för sörja i flaskorna. Håller på att göra rent några porterflaskor med oljigt kletigt innehåll som inte luktar så bra. Har inte en tanke på att spara det, jo möjligtvis för att det är ett skitgöra att få flaskorna rena.

Kecke
2006-10-03, 18:52
Per. Min flaska hade ingen etikett, den hade jag nog varit mer rädd om.

E.B. Jag tycker det beror på av vad innehållet består om det skall bort eller inte. Har själv ett par flaskor som helt klart innehåller svart tjock olja. Dom skall bli rena med tiden, vet bara inte hur jag skall bära mej åt. Jag kan ju inte bara hälla ut oljan eller.......

Har även en 20 ml flaska med pappersetikett. Apoteket Renen och handskrivet Sårbalsam. Sörjan är svart men den får vara kvar då korken sitter så hårt.

Per
2006-10-08, 22:12
EB, allt kan förstås inte bevaras. Men sitter korken fast och en etikett är bevarad, då låter jag det vara. Såvida det inte är något frätande eller mycket hälsovådligt. Lite oljor och sånt är OK menar jag.

Se exempel nedan, en Borensbergsknoppis jag inte rört alls.

Surmasen
2009-02-02, 10:18

En till ännu mindre släkting till era. 6 cm bara
Hittad i helgen,tyvärr ett litet urslag i mynningen som inte syns i bild.
Vet ej vad som varit i den då det bara var döda spindlar i den när jag köpte den..
Rätt imponerande att den fått överleva då den aldrig kan ha stått stadigt eftersom den har en stor bit från puntelmärket som gör att den vinglar och har förmodligen gjort i alla år. Se sista bilden

Kecke
2009-02-02, 15:01
Ojdå, det var en rikktig liten goding.
Skulle passa alldelens utnärkt på min hylla. :)

LasseC
2009-02-02, 15:12

Är det inte fullt på Dina hyllor:D:D
Lasse

Kecke
2009-02-02, 15:31
Är det inte fullt på Dina hyllor:D:D
Lasse

För en svart medicinare med puntelmärke finns det alltid plats. :D

LasseC
2009-02-02, 15:36
Jag har en och jag har plats för den:D
Lasse

cjf
2009-02-02, 15:39
Jag blir helt plötsligt lite orolig, är världen verkligen redo att börja använda också termen "Keckesvart"? Den har ju nyss vant sig vid "Keckeblått"... Nä, jag undrar om inte just den här skomakaren får lov att bli vid sin (blåa) läst... :D

Surmasen
2009-02-02, 16:12

Visst var den pluttig ?

Nog bör den vara ganska tidig ?

Rolf J
2009-02-02, 19:22
Fyller på med en liten en, ca 4.5 cm som hittades på Ölandsloppis. Klippt i botten och står och vaggar.