handdator

Visa fullständig version : Vad göra med etiketten?

E.B.
2006-09-19, 08:12
Synd att denna etikett är så dålig, det hade varit kul att se den i helt skick. Man kan tyda att flaskan innehållit Vinglögg. Undrar från vilken tid denna flaska/etikett är.

Frågan är om det är värt att spara etiketten, man ser ju några trevliga tomtar trots allt. Men det innebär ju att det blir svårt att göra rent den, samt att så här söndriga etiketter inte är någon skönhetsupplevelse direkt.

A.F
2006-09-19, 09:55
Under förutsättning att flaskan är munblåst så bör väl både etikett och
flaska vara ifrån 1900 till 1920 ungefär.

Jag personligen skulle låta etiketten vara kvar, det är ju den som gör just
denna flaska intressant tycker jag, även om den är i dåligt skick.

Jag brukar tvätta flaskor med etikett utan att blöta ner etiketten, ta en
disksvamp och ha den bara lätt fuktig, sedan brukar jag gnugga med
svintosidan på ytor utan etikett och direkt efter torka med handuk.

Inne i flaskan är det bara att fylla upp lite vatten och diskmedel, kör med
borste och se till att inget kommer på etiketten när du sköljer ur den.
Du kan ha en handuk runt kroppen under tiden ( flaskan kropp :) ).

E.B.
2006-09-19, 10:08
Tack för förtydligandet om kroppen AF ;)

Du har nog rätt i att det är etiketten som gör flaskan lite rolig, det blir till att diska försiktigt.

Per
2006-09-19, 10:21
Eller diska den inte alls och låt korken vara!

I framtiden kommer det finnas massor med rengjorda flaskor, men få orörda objekt.

Jämför med renovering av veteranbilar: förr skulle alla bilar plockas ner i delar och topprenoveras men på senare år har fler uppskattat orenoverade bilar i skamfilat originalskick.

E.B.
2006-09-19, 10:26
Eller diska den inte alls och låt korken vara!

I framtiden kommer det finnas massor med rengjorda flaskor, men få orörda objekt.

Jämför med renovering av veteranbilar: förr skulle alla bilar plockas ner i delar och topprenoveras men på senare år har fler uppskattat orenoverade bilar i skamfilat originalskick.

Men viss måste man väl ta bort smutsen. Kan tänka mig att den här flaskan stått i en lada i hur många år som helst och samlat skit, det kan väl inte bli en tid då vi uppskattar ren smuts som ett plus. :confused: