handdator

Visa fullständig version : Fråga: Bengt Rudas domstolsfåtölj utan armstöd??

vikitoria
2010-02-02, 19:32
Hej Hej!

Har en liten fundering. Blev helt förälskad i en fåtölj för snart ett halvår sedan och jag köpte den såklart! Den är märkt Nordiska Kompaniet Stockholm Made in Sweden och är grön. Har googlat runt lite och insett att det förmodligen är Bengt Rudas Domstolsfåtölj, det som gör mig lite förbryllad dock är att den saknar armstöd! Funderade på om någon tagit bort armstöden, men det syns ingenting och det ser inte ut som om den är omklädd. Så min fråga är om någon vet om domstolsfåtöljen skapades både med och utan armstöd?? Lägger upp en bild så ni får se hur den ser ut.

Tacksam för tips och funderingar!

Kram

Rubus Arcticus
2010-02-02, 20:29
Välkommen till PES. :)

Det var nog för att man inte skulle somna så lätt....

vikitoria
2010-02-02, 22:02
Tack! :)

Haha! Ja så kanske det var...:p

vikitoria
2010-02-07, 14:24
Ingen som har något tips på vart jag kan vända mig?? Gärna om det finns någon som man kan ta kontakt med på nätet. :)

Lux
2010-02-11, 11:50
Hej Viktoria!
Din fåtölj är "helt rätt" ! Det finns även en två sits soffa utan armstöd i samma serie.
Såg en bild i ett litet häfte " Swedish design" utgiven 1958

Nilsvondardel
2010-08-07, 14:37
Vikitoria!
Din fåtölj har modellbeteckning "564-023". I NK:s annonser står det att läsa att den är en "överstoppad hög fåtölj utan armstöd". Finns även med låg rygg och heter då "564-022". Den så kallade Domstolsfåtöljen har modellbeteckning "563-037". bengt Ruda är designern bakom samtliga.