handdator

Visa fullständig version : Brons/mässingslampa lejon -60-tal

Äjth
2010-02-02, 09:47
Den här lampfoten känns så bekant. Någon som sett den förrut eller vet ngt? I tryck finns Lampan 7?? samt ett litet klistermärke till höger om texten. Den är mycket tung och välgjiord. En bekant fick en känsla av V. Berndt Flygsfors!

Äjth
2010-02-03, 11:33
Ingen? som har ngn aning. :confused:

HgF
2010-02-03, 12:51
Kjell Blomberg har gjort en snarlik i trä, fast utan lejon då förstås. Din klisterlapp är exakt som på en lampfot av nämnde KB fast själva namnet, som ska finnas till höger om lampsymbolen, har nötts bort på din.
Grundtips: Kjell Blomberg.

Äjth
2010-02-03, 15:14
Kjell Blomberg har gjort en snarlik i trä, fast utan lejon då förstås. Din klisterlapp är exakt som på en lampfot av nämnde KB fast själva namnet, som ska finnas till höger om lampsymbolen, har nötts bort på din.
Grundtips: Kjell Blomberg.
Ok, skulle jag kanske kunna blinka med Gullaskruf för att få lite respons på tipset?
Personligen fick jag lite Lisa Larson vibbar. Vilken symbol på etiketten avser du Hgf?

Peter S
2010-02-03, 17:00
Menar ni S-märkningen när ni skriver klisterlappen? Eller är den fyrkantiga med en glödlampssymbol en etikett?

Äjth
2010-02-03, 17:13
Menar ni S-märkningen när ni skriver klisterlappen? Eller är den fyrkantiga med en glödlampssymbol en etikett?
Det är den till höger, glödlampsetiketten, S etiketten känner vi ju. Hur tänker du peter S?

Peter S
2010-02-04, 10:43
Jag tyckte inte det såg ut som en etikett, utan som en metallbit som satts fast med svart lim. Så tänker jag. Det går också att läsa mitt förra inlägg ordagrant så ser man att jag inte förstår att det är en etikett.

Jag tycker inte heller att den är till höger om texten, utan till höger om sladden, ovanför texten. Men det är ju petitesser i sammanhanget...

Äjth
2010-02-04, 11:30
Jag har inte lampfoten här just nu, men är ganska säker på att det bara är en tunn etikett.

HgF
2010-02-04, 16:33
Lamfot märkt Kjell Blomberg

E.B.
2010-02-04, 22:02
och här kommer en länk till en till:
http://www.precisensan.com/antikforum/showthread.php?t=18378&highlight=blomberg

harley
2010-02-05, 11:02
vet inget om lampan men håller med dig äjth det är lite av lisa larson och även victor berndt över den,den där klacken till höger är väl genomgående? och antagligen fästanorning för kabeln innuti lampfoten, kabeln brukar vara fastskruvad med en klammer innuti så man inte skall kunna rycka direkt i lamphållaren

Äjth
2010-02-05, 17:18
vet inget om lampan men håller med dig äjth det är lite av lisa larson och även victor berndt över den,den där klacken till höger är väl genomgående? och antagligen fästanorning för kabeln innuti lampfoten, kabeln brukar vara fastskruvad med en klammer innuti så man inte skall kunna rycka direkt i lamphållaren
Botten är täckt och med tanke på tyngden finns det nog inte mkt hålrum i foten. Får ta och granska den när den anländer såsmåningom. Lampfoten i trä, bortsett från grundformen påminner ju onekligen. Kanske ngn Gullaskrufare vet svar här?

PeterBlom
2010-02-06, 13:31
Din lampa är intressant. Kjell Blomberg ritade många armaturer av olika slag för Lampan och för Örsjö. Lejonet på din lampa har många stillikheter med lejohuvuden på glasobjekt från Gullaskruf och på väggplatta i keramik från Gabrielverken. Din lampa borde, som du säger, komma från Lampan i Fåglavik, men var nog inte i deras standardsortiment. Huvudet är ju Linköpings stadsvapen. När du har lampan i handen sök efter KB eller KEB.

Äjth
2010-02-06, 20:05
Din lampa är intressant. Kjell Blomberg ritade många armaturer av olika slag för Lampan och för Örsjö. Lejonet på din lampa har många stillikheter med lejohuvuden på glasobjekt från Gullaskruf och på väggplatta i keramik från Gabrielverken. Din lampa borde, som du säger, komma från Lampan i Fåglavik, men var nog inte i deras standardsortiment. Huvudet är ju Linköpings stadsvapen. När du har lampan i handen sök efter KB eller KEB.
Lampan i F¨åglavik har jag inte nämnt, men ditt svar är intressant. Jag återkommer när lampan finns hos mig.

Hirvi
2010-02-07, 13:13
Såg bara att Lampan Fåglavik nämdes, den låg intill Glasbruket, (i Franska hyttan)
där blev plasfabrik efter 1968,
hittade ett klipp här om Lampan (se bild)
jag blev själv förvånad att den såldes till Kosta.
Jag bara hoppade in och störde tråden med detta:rolleyes:
Hirvi

Äjth
2010-02-07, 13:32
Såg bara att Lampan Fåglavik nämdes, den låg intill Glasbruket, (i Franska hyttan)
där blev plasfabrik efter 1968,
hittade ett klipp här om Lampan (se bild)
jag blev själv förvånad att den såldes till Kosta.
Jag bara hoppade in och störde tråden med detta:rolleyes:
Hirvi
Tack Hirvi, företaget hette alltså Lampan, som det står stämplat på foten. Tack.

Hirvi
2010-02-07, 13:37
Tack Hirvi, företaget hette alltså Lampan, som det står stämplat på foten. Tack.

Ja så var det Äjth:rolleyes:
Hirvi

Äjth
2010-02-18, 17:50
Ngn märkning i godset står inte att finna. Botten är tillverkningstäckt och jag vill inte ta bort det. Lampan är gjuten i ett stycke Harley.
Peter Blom, jag känner inte till annat än glas o keramik som frukter av KB´s arebte, så jag tackar för din information.

harley
2010-02-19, 11:07
Ngn märkning i godset står inte att finna. Botten är tillverkningstäckt och jag vill inte ta bort det. Lampan är gjuten i ett stycke Harley.
Peter Blom, jag känner inte till annat än glas o keramik som frukter av KB´s arebte, så jag tackar för din information.
OM du tar bort bottenplattan/förseglingen så är den gjuten som ett rör/ihålig för att få plats med kabeln och den där klacken vi diskuterade är en fästanorning för kabeln i och med att den är i metall så man inte får en kyss OM kabeln skulle lossa ur lamphållaren och ev gjutarstämpel brukar sitta under förseglingen i botten och från början har det kanske suttit en etikett på utsidan på bottenplattan/förseglingen