handdator

Visa fullständig version : Fråga: När är den här soffan ifrån och vad har den för stil?

joachim_s
2010-01-20, 08:47
Hej!

Det här är mitt första inlägg på forumet och jag är tämligen ny till att förstå mig på antikviteter.
Därför har jag en fråga om den här soffan. Kan någon på rak arm säga när den ungefärligt är tillverkad och vad den går under för stil?
Jag är ju 99,9% säker på att den är från 1900-talet, antagligen in på 40-, 50-talet med tanke på det goda och oförfallna skicket.
Hoppas ni kan hjälpa mig!

Vänligen,
Joachim

joachim_s
2010-01-20, 08:56
Vad en sådan här soffan kan kosta är också intressant!

Surmasen
2010-01-20, 09:07
Hej Joachim och välkommen till PES!
Soffan är i rokokostil och förmodligen tillverkad i slutet av 1800-talet,kanske lite senare.Ser ut att ha fått ny klädsel
Den vanligaste stilmöbeln i lite äldre hem och tyvärr måste man konstatera att den nog inte skulle inbringa många hundralappar på en auktion då utbudet av dessa är kolossalt stort.(om man ska prata värde)
Men för den som gillar den är det ju en kvalitetsmöbel som håller flera livstider.
Vi får se om någon har en annan åsikt :)

joachim_s
2010-01-20, 09:21
Soffan är i rokokostil och förmodligen tillverkad i slutet av 1800-talet,kanske lite senare.Ser ut att ha fått ny klädsel

Är det så alltså? Att i alla fall stommen är från slutet av 1800-talet? Men i sådana fall rör det väl sig om nyrokoko och inte rokoko? Rokokostilen kom ju till på 1700-talet? Problemet med att identifiera den här soffan är just att det finns ny-stilar av det här slaget in på 1900-talet så det är därför jag inte har kunnat identifiera den.

Surmasen
2010-01-20, 09:33
Kan du ta en bild av undersidan där träet syns?
Då kan man kanske få lite uppfattniing om åldern på stommen
Nedan lite utdrag från Wikipedia ang rokoko/nyrokoko
Nyrokoko var en stilriktning inom inredning och konsthantverk. Den fick sitt genombrott på 1820-talet i England och Frankrike men spred sig sedan snabbt till hela Europa och USA. Den är en av 1800-talets många nystilar. Inom möbler är stilen lättigenkännlig med sina mjuka, "bulliga" former, svängda ben, mörka träslag som valnöt och mahogny eller imitationer av dessa. Rik, ibland heltäckande stoppning och ymniga skulpterade dekorer med blommor, rocailler och olika typer av växt- och djurmotiv hör också till stilens kännetecken
(från Wikipedia)
Termen rokoko uppkom i Frankrike på 1800-talet som benämning på den stil från föregående sekel som utmärkte sig genom användandet av snäckor i sin asymmetriska dekoration. Ursprungligen var termen nedsättande (och är det i viss mån fortfarande på franska) men den används nu rent neutralt.

Rokokostilen bygger vidare på de kineiska stildrag om blivit påfallande under senbarocken men förhåller sig ännu friare till antika ideal, och har en fyllt utvecklad asymmetri som aldrig förekommer i senbarocken eller regencyn
(Wikipedia)

Peter S
2010-01-20, 09:47
Jag vill också passa på att förklara språkbruket. Den äkta rokokon är visserligen en inredningsstil, men med stil brukar man vanligtvis mena "som är gjord i den andan", dvs inte originalet. Äkta funkis och funkis-stil inträffade tom samtidigt, med den skillnaden att funkisstilen inte var funktionell, utan bara hade de yttre dragen. Rokoko-stil innebär att det är en stilmöbel, som härmar rokokon. Åldern kan vara från nystilens inträde på 1800-talet och fram till våra dagar.

Exempel på stilmöbler är "Hauptbyråar" från 1920-talet och IKEAs satsning på gustavianska möbler.

Nystilarna på 1800-talet är egna moden. Nyrokoko, nybarock, nyrenässans m.fl gjorde inga försök att kopiera de gamla möbelstilarna. Man hade istället idéer om att de olika originalmodena passade olika rum och var förknippade med vissa egenskaper (rokoko=kvinnligt, Renässans=manligt. Utomlands var Nygotik ännu mer manligt, men den fastnade aldrig i Sverige. Göticismen är ett försök till "svensk nygotik"). Sålunda skulle det vara nyrenässans i matsalen och nyrokoko i salongen (dit damerna drog sig tillbaka efter middagen...) Man tog helt enkelt de gamla formerna och dekorelementen, men passade på att göra dem moderna och bekväma. Framför allt tillkom en stoppning på möblerna som inte fanns på originalen.

Peter S
2010-01-20, 09:51
Ska också passa på att säga att nyomklädda soffor har ett jättevärde i att man slipper klä om dem inom överskådlig framtid. Ett hantverk vars kostnad vida överstiger soffans värde. Men om detta avspeglas vid en försäljning vet jag inte.

Den här ser ut att vara omklädd relativt nyligen. 80-90-tal?

simco
2010-01-20, 10:04
Hej och välkommen!
Precis som Surmasen skriver är undersidan intressant. Man kan se och känna om underkanterna är skrovliga/släta, dvs handsågade eller maskinsågade. Det kan säga en del om åldern. Att soffans klädsel är i fint skick är ju ett stort plus. Att klä om en sådan möbel är mycket kostsamt, oftast mycket dyrare än vad möbeln är värd i sig. Modet inom antikviteter svänger som bekant också, så vi får hoppas att nyrokokon får ett uppsving om några år, då det brukar vara hög kvalité på dessa möbler. Man kan bara tänka sig vad det skulle kosta att beställa en sådan soffa av en hantverkare i dag.
Mvh Simco

harley
2010-01-20, 10:54
jag tycker nästan att det är lite blandstilar på soffan mellan rokoko och lite drag åt fornordisk stil om man kollar in utskärningarna fram på benen och även fötterna och det är ju bra då blir det lättare att datera den så den är nog från slutet av 1800 talet....och outslitlig sådana här möbler skulle kosta en förmögenhet att tillverka idag

Kim von Platen
2010-01-20, 16:13
Hallå namne,
Kul att du hittade hit (skriv gärna en rad och berätta hur det gick till). Jag tycker du sitter på klenod och det spelar ingen större roll om den är sent 1800-tal eller tidigt 1900. Sitt still och tryggt, du sitter på en morgondagens antikviter.

Stilen kallades även tapetserarepoken eller oscariank. Mormorsstil har jag också hört.

PS till några vänner. Ganska trist väder i Apanonien.

HgF
2010-01-20, 19:08
Stopp här nu kära vänner.
Stilen är nyrokoko, förvisso i lite frimodigt utförande men knappast med fornordiska inslag. Den kan mycket väl vara från 1940-talet, eller 30-talet eller något annat -tal, eftesom stilen var mycket populär långt in på 1900-talet och såldes så sent som 1970-talet av en möbelaffär på Götgatan i Stockholm och säkert på många andra platser i Sverige. Dessa 70-talare var i den stil vi gillar här i Sverige utan att det betyder att de var tillverkade här utan säkert importerade.
Soffan på bilden är säkert svensk, kolla trävirket på undersidan om det är furu, det brukar indikera ett svenskt ursprung.

joachim_s
2010-01-20, 22:24
Stopp här nu kära vänner.
Stilen är nyrokoko, förvisso i lite frimodigt utförande men knappast med fornordiska inslag. Den kan mycket väl vara från 1940-talet, eller 30-talet eller något annat -tal, eftesom stilen var mycket populär långt in på 1900-talet och såldes så sent som 1970-talet av en möbelaffär på Götgatan i Stockholm och säkert på många andra platser i Sverige. Dessa 70-talare var i den stil vi gillar här i Sverige utan att det betyder att de var tillverkade här utan säkert importerade.
Soffan på bilden är säkert svensk, kolla trävirket på undersidan om det är furu, det brukar indikera ett svenskt ursprung.

Precis vad jag tänkte. Nyrokoko som kan vara tillverkad på 1900-talet. Då behöver den inte ens vara omklädd. Men är det någon skillnad på nyrokoko-stil och nyrokoko?

harley
2010-01-21, 08:47
om du vänder på soffan och tar några bilder så blir det lättare att se om den är från tiden eller en nyare tillverkning

HgF
2010-01-21, 16:21
"Men är det någon skillnad på nyrokoko-stil och nyrokoko?"

Både jag och nej. Nyrokoko kommer ca 1860 som en stor modevåg som svepte över Västeuropa många decennier utan att egentligen tappa greppet utan mer finnas parallellt med andra modestilar och gå i vågor in på 1900-talet.
Efterhand som nya samhällsgrupper kommer på god fot uppfattas nyrokoko som en lite äldree förnäm borgerlig modestil och som sådan efterstävansvärd långt fram mot och över mitten av 1900-talet. Alltså nyrokoko som markör för klassklättrare.

Det finns förstås vissa yttringar av nyrokoko som kan uppfattas som en efterapning av nyrokokon och skulle därmed möjligen kunna kallas nyrokokoSTIL. Men då talatr vi stilhistoria. Om man talar om semantik (ordens betydelse utifrån ett språkligt perspektiv) kommer vi att hitta "nyrokmokostil" betydligt mer frekvent och i breda lager ett accepterat ord för att beskriva nyrokokomöbler. Även ordet "rokoko" används för att beskriva nyrokoko. Men där går gränsen tycker jag.

joachim_s
2010-01-23, 14:06
Tack för hjälpen allihopa! Men vad får vissa av er att tro att den är omklädd? Mönstret "känns" ju i alla fall gammalt. Är det att ni förutsätter att det är nytt eftersom soffan tros vara gammal enligt några av er?
Rent stilmässigt så tycker jag att det ser originalt ut - om man ser till hur tyget bryter i nyansen mot träet.

Peter S
2010-01-23, 14:19
Jag tycker att både tyget och snöret ser sent ut. Tyget ser lite "flockigt" ut och inte så blankt som det borde vara. Snöret består till en tredjedel av ett tvinnat snöre, vilket man inte ser runt sekelskiftet.

harley
2010-01-24, 21:23
om du tar ett par bilder på soffans underrede så går det att säga något om ålder originaltyg mm. men utifrån bilderna som nu är blir allt bara gissnigar och spekulationer