handdator

Visa fullständig version : Svart Glas

Äjth
2006-09-13, 16:56
Har vid ngt tillfälle sett en diskussion på nätet rörande svart glas. Ngn nämnde att just svart glas var krångligare att producera än annat färgat glas. Stämmer detta? och var det så att inte alla glasbruk producerade svart glas? Jag hade vid ett tillfälle inne en bild på en grön frostad vas m. hänklar, om ngn minns, tror inte att jag just fick någon respons på den frågan; varifrån, vilket land etc. Denna vas jag nu har överensstämmer i stort med den gröna vasen men är helt i svart, munblåst m. pålagda veckade hänklar, fick en Gulla-skruf känsla men jag tror inte det stämmer.

cjf
2006-09-13, 17:28
Jag tror jag vet hurdan du menar, är den inte i ganska matt svart glas? I så fall har jag sett den etikettmärkt med Engshyttan, men har för mig att även Elme och Johansfors tillverkade liknande.

Äjth
2006-09-13, 17:30
Vad menar du med "matt",? glaset är högblank och svartaste svart!

cjf
2006-09-13, 17:36
Den jag såg (nånstans på internet) såg lätt frostad ut...

Äjth
2006-09-13, 17:43
ok, men inte denna. Engshyttan har jag inte hört talas om. Vet du ngt att berätta om den? Johansfors o Elme gjorde alltså oxå svart glas. Får ta o googla lite. Lägger kanske ut en bild senare idag.
Tack för ditt svar cjf.

766
2006-09-13, 19:31
Eftersom den är munblåst så har jag inte en aning om.... när tusan skall ni lära er vad det i verkligheten heter? Är det helt kört i fråga om ny kunskap.
Vi skall inte bli tillrättavisade, så det så. Vår "sågspån" skall på intet sätt bli rubbad, har vi fått något i skallen så sitter det som klistrat.