handdator

Visa fullständig version : Tema: Pesanien, ett hotat rike?

Kim von Platen
2010-01-12, 22:30
Hallå alla medborgare,
Visst har det varit både kul, intressant och berikande att vara med, att ställa frågor, visa upp och ibland diskutera. Pesanien är ett kunskapssamhälle, eller hur? Vi är 3000 och några hundra invånare men låt mig säga att högst ett 50-tal är aktiva, deltar i debatten, kommer med inlägg, nyfikna frågor och kloka svar. Lider vi av inavel?
Men kung Bruce, vi måste alla göra mycket för att Pesanien skall leva ett friskt liv, utvecklas och må bra. Inte en klubb för inbördes beundran som någon skrivit på sitt inägg.
Svaret är naturligtvis att riket behöver fler aktiva medborgare, färre soffliggare och en roligare maknadsföring. Det får inte bli för mycket av "Fråga Lund" eller mer? Kom med förslag, hur gör vi Pensanien rikare och roligare? So long..

luchur
2010-01-12, 23:05
Personligen tycker jag nog att vi har det ganska bra här om man jämför med andra liknande sajter. Här händer det alltid något och framförallt så ökar medlemsantalet varje dag. Men det viktigaste är att vi har en trevlig stämning och sköter tonen snyggt medlemmar emellan. Jag "hängde" tidigare på AP men efter alla påhopp och nidord som kastas omkring där oavset fråga eller svar så har jag hoppat av. Jag är sååå tacksam och glad över Pes och den trevliga stämning som råder här oavsett om man ej delar samma åsikt.
Mao så är jag livrädd för att en ev marknadsföring kan göra att Pes blir som Ap:eek:

Visst vore det kul om vi kunde få fler av medlemmarna att bli aktiva men samtidigt så tycker jag inte att man skall tvinga någon att skriva inlägg. Ger man folk tid så öppnar de sig nog till slut :) Eller tittar in för den delen med ;)

tallen
2010-01-13, 00:04
Det går i perioder för min del i alla fall...ibland är jag väldigt aktiv ibland tittar jag bara in nu och då!

Äjth
2010-01-13, 08:57
Jag instämmer med föregående inlägg.
Jag vet inte vad du menar med Hotat Rike!
Konceptet PES följer och har följt från början fungerar oerhört väl och när det gäller delaktigheten är ju PES en spegelbild av den större världen.
Jag tycker PES är rikt och roligt.

Peter S
2010-01-13, 10:04
Precis lagom, tycker jag. Med tanke på t.ex. alla inlägg i "Ett år i Sverige"-tråden med många svar och bilder, samt Marcolintråden med sina olika typer av inläggare (vaneskrivare och förstagångsbesökare) så tycker jag nog inte att jag saknar något här. Tonen blir lätt också familjär när man kan ha en aning om vilka de andra är.

TinaSand
2010-01-13, 10:10
Jag förstår inte riktigt vad du menar, Kim, när du äskar förslag på hur PES ska bli rikare och roligare. Visserligen inleder du ditt inlägg med ”Visst har det varit både kul, intressant och berikande att vara med….” och av det kan måhända slutsatsen dras, att du inte längre tycker det är roligt – och att det är grunden till din begäran ovan.

Själv är jag av den absoluta uppfattningen, att PES är såväl rikt som roligt. :p Jag har inte räknat ”aktiva” medlemmar men även om det ”bara” är ett femtiotal är väl det väldigt bra. Nu tror jag att det är betydligt fler som är aktiva, även om det inte ”syns” i form av frågor, inlägg och bilder på saker och/eller egna heminredningen. Många medlemmar har sannolikt arbete och annat som upptar en stor del av ens tid och då har man kanske vare sig tid eller inspiration att ägna större delen av fritiden till aktivt engagemang på PES. Det är inte detsamma som att man inte håller sig uppdaterad, inte är intresserad eller tycker det är tråkigt.
Säkert är det många som liksom tallen – och jag själv - är lite periodare, beroende på hur tillvaron i övrigt gestaltar sig under olika tider. Det är ju inte heller alltid man har något att tillföra diskussionen i en tråd, oavsett hur intressant man finner den, och då finns heller ingen anledning att bara skriva tomma ord, enkom för skrivandets skull.
Precis som luchur säger, tror också jag att fler nya efter hand kommer att höras o synas i forumet. Att kräva att alla medlemmar skall deltaga med skrivna inlägg och fotografier anser jag inte realistiskt.

PES är ett utmärkt forum för alla som har intresse för design, samlande av såväl antika som nyare saker och detta intresse kan säkert vara stort hos många, även om de inte uttrycker sig ”offentligt” i forumet (det är väl att hänföra till de du betecknar ”soffliggare”?). För att göra en jämförelse är det (ju) så, att på en auktion är publiken oftast betydligt större än de ”aktiva” budgivarna, vilket inte är detsamma som att de som inte lägger bud inte skulle ha något intresse av auktioner eller sakerna som auktioneras ut. Hela publiken utgör ju en helhet i auktionen, bidrar till stämningen, inramningen och är även aktivt deltagande, även om alla inte lägger bud. Detsamma tycker jag det är på PES – alla medlemmar är viktiga och bidrar på sitt sätt, även om det inte dagligen eller veckoligen syns i form av inlägg.
För egen del tycker jag PES är såväl roligt, intressant, innehållsrikt och givande i väldigt många avseenden. PES är helt säkert en källa till aktivitet för många av medlemmarna, även de som inte alltid har tid lust eller behov av att delta i flertalet diskussioner på forumet.
Mig gläder PES varje dag. :)

Kecke
2010-01-13, 10:23
Jag har inget att tillägga efter att ha läst TinaSands, som vanligt välformulerade, inlägg.
Håller fullständigt med. :)

LasseC
2010-01-13, 11:41
Men det har varit lite från Keckes sida ett tag Inga nya fantastiska fynd:D (har Du köpförbud:D)
Hälsningar från kompisen på andra sidan skogen:p
DG

alegni
2010-01-13, 12:36
Kom med förslag, hur gör vi Pensanien rikare och roligare? So long..

Jag noterar att du själv inte kommer med några förslag!

Var sätter vi ribban för "rikare och roligare"? När är PES tillräckligt rikt och roligt?

Och man kanske också kan undra vem som ska sätta ribban?

När alegni är nöjd? När Äjth är nöjd? Eller är det så när Kim är nöjd med PES, ja, då kan det inte bli bättre?

Man kan inte tjata på folk att dom måste skriva mer. En del bidrar, andra inte. Jag tror inte man kan tvinga fram förändringar, det måste komma av sig själv.

Kim, du får också betänka att alla på PES är inte samlare, en del kanske bara vill veta något mer om ett enstaka arvegods, en del är handlare som läser inlägg/söker information för att kunna sälja sina föremål vidare ...... en samlare har intresse av att föra en längre diskussion/tråd, en handlare som enbart vill veta id och värde på ett föremål har andra drivkrafter.

Kim, om du vill ha ett 'roligare och rikare' PES! Ja, vad ska jag säga? Själv är bäste dräng! Just do it! ;)

.

Susiflätan
2010-01-13, 13:21
Denna fråga om i fall att Pes fungerar på ett bra sätt eller om det borde förändras, kommer upp med jämna mellanrum. Varje gång kommer också frågan upp om det borde finnas fler aktiva medlemmar. Att vara aktiv på ett forum är en definitionsfråga. Är man bara aktiv om man skriver frågor eller svar? Är man inte aktiv om man är inne och "ser till" Pes med jämna mellanrum utan att skriva något. Skådespelare på en teaterscen är aktiva, men det är även publiken som sitter i salongen. Ett samspel skulle man kunna kalla det, utan att lägga några värderingar i vem som är mest värd. Alla måste inte stå på scenen!

Kim von Platen
2010-01-13, 14:15
Hallå, där fick man sina fiskar varma. Jag måste be er att inte nämna mig vid efternamn eftersom namnändring pågår. Återkommer med några idéer och tankar när kritikerkören tystnar.
So long..
PS. Har lärt mig att alla riken, samhällen, samfund, föreningar, klubbar, företag och människor måste växa och förnyas för att utvecklas och må bra och det största hotet är självgodhet, rädsla för förändringar och alltför mycket eget beröm.

Peter S
2010-01-13, 14:31
Nja, jag håller inte med om att man _måste_ förnya sig. Däremot är det stor skillnad på att motverka förnyelse och att inte ha en egen vilja att förnyas.

Sedan tycker jag att utvecklingstanken bara är trams! Det utgår från att någon utanför tycker att det "blivit bättre". Inte på att deltagarna själva tycker det. Om en community på nätet självdör pga att det inte finns någon kvar som upprätthåller de gamla idealen så är det ingen katastrof. Nya uppstår och gamla försvinner. Med lagmässig regelbundenhet.

Som företagare fastnar man ständigt i denna fråga. Behålla verksamheten som den är eller expandera. Expandering är dagens svar på "mer", "bättre", "större", "rikare" osv. men det finns också motfrågor. Vill man förändra verksamheten? Varför och för vem? Både ägare och kunder kan ha en inställning till originalidén som faktiskt har kvalitéer som går förlorade i en expanderad version. Om omvärlden förändras kanske man faktiskt känner att man inte vill förändra verksamheten för att "möta upp". Kanske ska någon annan göra det, som är bättre lämpad, som har ett annat fokus och där förväntningarna redan från början är inställda på det nya. Det viktiga är bara att man följer sitt hjärta (och att man slutar innan man tärt på fler resurser (ekonomiska och personliga) än man klarar av att bära). Efteråt ska man tycka att det har varit kul, lärorikt och lönande. Inte att det varit jobbigt, svårt och olönsamt.

Kim von Platen
2010-01-13, 15:09
Hallå Peter S,
Utveckling som tanke kan väl ändå inte bara vara "trams". (Tänker på KU). Det svåra är att styra den egna utvecklingen i lagom takt och varje dag fukta ett finger för att se varifrån vinden kommer. Att styra på rätt kurs och veta var man vill landa. Då är det ganska bra att diskutera saker och ting.
No bad feelings...so long...

prylsnubben
2010-01-13, 16:46
Utveckling i dagens samhället är nästan alltid lika med tillväxt. Tillväxt till varje pris har blivit ett mantra vars lov alla som har något att säga till om ständigt rapar upp.
Att känna efter åt vilket håll vinden blåser är bara bra om man samtidigt vill ändra på vindriktningen när den blåser åt helt fel håll.
Kom ihåg : Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen och
Mångfald är alltid bättreän enfald.

Ps Förstår att Ni diskuterar personlig utveckling men även där är inte alltid mer lika med bättre. Man kan istället förkovra sig på ett mer ödmjukt sätt än att ständigt framhäva sig själv. (INGEN här på forumet har anledning att ta åt sig av mina personliga reflektioner)

Obeslutsam
2010-01-13, 17:26
Och jag tycker att "Precis en sån" är ett fullständigt schysst namn.:)

alegni
2010-01-14, 15:05
Hallå, där fick man sina fiskar varma. Jag måste be er att inte nämna mig vid efternamn eftersom namnändring pågår. Återkommer med några idéer och tankar när kritikerkören tystnar.
So long..
PS. Har lärt mig att alla riken, samhällen, samfund, föreningar, klubbar, företag och människor måste växa och förnyas för att utvecklas och må bra och det största hotet är självgodhet, rädsla för förändringar och alltför mycket eget beröm.

Du började med ett kritikersolo, och nu väntar du på att kritikerkören ska tystna! :p

växa och förnya
- sker det på naturlig väg så är det den väg vi vill gå
- sker det med påbud, tvång och pekpinnar så är det någon som vill fösa flocken in i en fålla, knappast en positiv väg att gå

Hur kan man då bemöta "kritikerkören" (som du väljer att kalla oss andra PESare).
Ja, man kan låta påskina att PESarna är rädda för förändringar, vi frodas i vårt eget beröm,och vi är självgoda.
Man kan på så sätt skuldbelägga en person, att en person är bakåtsträvare, här har vi den klassiska härskartekniken.

Förslag hur vi breddar PES, hur vi lockar fler att deltaga .... det är inte en dålig tanke men att börja med att lägga grunden att PES är "fattigt och tråkigt", hur det ska göras "rikt och roligt", det känns som en dålig grund för en diskussion.

Många tycker PES är bra som det är, och det får man faktiskt tycka utan att vara bakåtsträvare......
Om ändringar sker så får det inte "skrämma bort" de som redan deltar på PES.
Jag ser fram emot att höra dina idéer. Man blir ju lite hemmablind med tiden, och nya idéer är välkomna men man kan inte storma fram som en elefant i en glasaffär!

Du skriver att du fick dina fiskar varma! Var det för att jag skrev "Just do it!"
Jag travesterade ditt svar i äldreomsorgstråden.....
I den tråden skulle jag väldigt gärna höra mer om detta "Just do it!" Hur du tänker och vad du menade ...

.

Kim von Platen
2010-01-14, 15:34
Hallå alegni, Tack för ditt svar. Du låter inte glad och positiv och nu undrar jag varför du reagerar mot det mesta istället för att komma med idéer och förslag till förbättringar, utveckling och inovationer som leder till ett rikare roligare liv.
Att bara gnälla, kritisera, klaga och reta upp sig leder sällan framåt.
"Just do it" noterade jag faktiskt inte, men den är bra. Pallrar mig över till den tåden så möts vi där. So long...

Legion
2010-01-14, 17:54
Jag håller inte alls med Kim, det borde ju vara mer som Fråga Lund då detta faktiskt är ett antik-konst-designforum.
För tillfället är det nästan bara trådarna i Allmänt och lungan som det skrivs i och det intresserar i alla fall inte mig då de inte har nåt med forumets egentliga mening att göra.
Jag håller med om att det vore kul om fler var aktiva men det finns även de som borde hålla igen lite också;)

Äjth
2010-01-14, 18:20
Jag håller inte alls med Kim, det borde ju vara mer som Fråga Lund då detta faktiskt är ett antik-konst-designforum.
För tillfället är det nästan bara trådarna i Allmänt och lungan som det skrivs i och det intresserar i alla fall inte mig då de inte har nåt med forumets egentliga mening att göra.
Jag håller med om att det vore kul om fler var aktiva men det finns även de som borde hålla igen lite också;)
Hey hey Legion - jag håller med lite, men tycker även att Lungan funkar bra för samvaro över rubrik-gränserna. Jag har ju varit med från starten och verkligen legat i för att ragga intresserade och ställt frågor jag visste svaret på för att locka fram besökare och vi var en handfull som fick igång forumet och sedan dess har så många talagfulla, seriösa, intresserade, initierade och fantastiska människor funnit vägen hit och jag tycker det är fantastiskt! 5 år med ett forum som nästan alltid dyker upp vid sökningen på ngn av våra stora sökmotorer på nätet. Den intimisitet och vänskap jag fått genom forumet är svårslaget bra!

Mochens_gubbe
2010-01-14, 18:59
Kalla mig gärna "förändringsobenägen", det gjorde min förra chef innan han fick sparken, men jag tycker inte man skall ändra för ändrandets skull. PES blir vad vi vill att det skall vara och det har fungerat bra för mig i alla fall.

alegni
2010-01-14, 20:18
Du låter inte glad och positiv och nu undrar jag varför du reagerar mot det mesta istället för att komma med idéer och förslag till förbättringar, utveckling och inovationer som leder till ett rikare roligare liv. Att bara gnälla, kritisera, klaga och reta upp sig leder sällan framåt.

Intressant att notera att du kommer med "konstruktiv kritik" och jag tydligen "gnäller, kritiserar, klagar och retar upp mig". :D

Och huruvida jag är glad och positiv eller hur du är, har väl egentligen inte med denna diskussion att göra ... och för övrigt, det är väl roligt med lite känslor! Det tyckte du i en annan tråd! ;)

Hallå, Rolig tråd med lite upprörda känslor. Det piggar upp.

Jag kanske gillar PES som det är, det finns faktiskt de som tycker PES är bra som det är.

...komma med idéer och förslag till förbättringar, utveckling och inovationer som leder till ett rikare roligare liv

Om man tycker något är bra så är det svårt att komma med förslag som gör det bättre.....

Visst, det vore roligt om fler deltar, skriver i trådarna, men det är ju upp till var och en om man skriver eller om man väljer att läsa de olika inläggen. Jag läser många trådar men deltar i ett fåtal. Om jag inte är insatt i ämnet som avhandlas så är det svårare att göra inlägg. Jag kan ju säga att något är vackert, tilltalande, men jag tror inte jag tillför PES så mycket om jag gör det i varenda tråd jag går in i. Det blir nog ganska tjatigt!

Ett förslag som jag haft uppe är att det vore bra om man på ett lättöverskådligt sätt kan se vilka PESare som lagt upp egna album. Men så här på kommando kommer jag inte på fler förslag men det kanske kommer med tiden, det får växa fram naturligt!

Glada och positiva hälsningar från alegni som med spänning ser fram emot att få läsa dina förslag till förbättringar! :)

.

Äjth
2010-01-14, 20:21
Intressant att notera att du kommer med "konstruktiv kritik" och jag tydligen "gnäller, kritiserar, klagar och retar upp mig". :D

Och huruvida jag är glad och positiv eller hur du är, har väl egentligen inte med denna diskussion att göra ... och för övrigt, det är väl roligt med lite känslor! Det tyckte du i en annan tråd! ;)

Jag kanske gillar PES som det är, det finns faktiskt de som tycker PES är bra som det är.

Om man tycker något är bra så är det svårt att komma med förslag som gör det bättre.....

Visst, det vore roligt om fler deltar, skriver i trådarna, men det är ju upp till var och en om man skriver eller om man väljer att läsa de olika inläggen. Jag läser många trådar men deltar i ett fåtal. Om jag inte är insatt i ämnet som avhandlas så är det svårare att göra inlägg. Jag kan ju säga att något är vackert, tilltalande, men jag tror inte jag tillför PES så mycket om jag gör det i varenda tråd jag går in i. Det blir nog ganska tjatigt!

Ett förslag som jag haft uppe är att det vore bra om man på ett lättöverskådligt sätt kan se vilka PESare som lagt upp egna album. Men så här på kommando kommer jag inte på fler förslag men det kanske kommer med tiden, det får växa fram naturligt!

Glada och positiva hälsningar från alegni som med spänning ser fram emot att få läsa dina förslag till förbättringar! :)

.

Jag får lov att skriva under på Alegnis inlägg. Det Kim Von Platen initierar genom sitt första inlägg, jag vet inte riktigt vad det tjänar till eller hur anledningen ser ut. Jag säger som Stefan Sauk: Jag är Skeptisk!

Rosa
2010-01-14, 23:03
.....Skådespelare på en teaterscen är aktiva, men det är även publiken som sitter i salongen. Ett samspel skulle man kunna kalla det, utan att lägga några värderingar i vem som är mest värd. Alla måste inte stå på scenen!

Bra liknelse!

........Utveckling som tanke kan väl ändå inte bara vara "trams". (Tänker på KU). Det svåra är att styra den egna utvecklingen i lagom takt och varje dag fukta ett finger för att se varifrån vinden kommer. Att styra på rätt kurs och veta var man vill landa. Då är det ganska bra att diskutera saker och ting..........

Det blir nog svårt att styra utvecklingen av Pes. Men det utvecklas varje dag av oss alla. Och det är bra att diskutera saker och ting.

......Förslag hur vi breddar PES, hur vi lockar fler att deltaga .... det är inte en dålig tanke men att börja med att lägga grunden att PES är "fattigt och tråkigt", hur det ska göras "rikt och roligt", det känns som en dålig grund för en diskussion..........

"Fattigt och tråkigt"? Hittar inte det inlägget....

Instämmer, fast jag vill ha kvar de mer sociala avdelningarna också.

Jag får lov att skriva under på Alegnis inlägg. Det Kim ....... initierar genom sitt första inlägg, jag vet inte riktigt vad det tjänar till eller hur anledningen ser ut. Jag säger som Stefan Sauk: Jag är Skeptisk!

Jag tycker det tjänar till att vi får ytterligare en förhoppningsvis intressant utbyte av idéer och åsikter. Jag anser att PES är ett jättetrevligt forum som ger mig mycket, både rent faktamässigt och mer personligt, t ex små meningsutbyten med de man träffar oftare i olika trådar. Har kikat in på AP, men känner mig inte alls hemma där.

Att någon rör om i grytan med lite provocerande inlägg och roliga idéer är uppfriskande tycker jag. Men det ska ju finnas gränser, inga personangrepp eller annat som sprider dålig stämning. Jag tycker kulturen på Pes funkar bra, om någon tar illa vid sig (händer sällan!) ber den andre om ursäkt. Det krusas ganska friskt ibland, men bättre det än en spänd eller otrevlig stämning!

I första inlägget efterlyser Kim förslag till förbättringar av Pes. Just nu har jag inga förslag på förbättringar. Marknadsföringen blir nog bäst om vi fortsätter hålla hög kvalitet på forumet, folk hittar det via google, berättar om det för sina vänner osv.

alegni
2010-01-14, 23:30
"Fattigt och tråkigt"? Hittar inte det inlägget....

Om PES ska göras "rikt och roligt" då bör det ju i dagsläget vara "fattigt och tråkigt"

Att någon rör om i grytan med lite provocerande inlägg och roliga idéer är uppfriskande tycker jag.

Man kan också jämföra med en sufflé ..... öppna inte ugnsluckan för tidigt/för många gånger, då kan sufflén sjunka ihop, det blir inget lyckat resultat!

Nu har det blivit, tycker jag, lite rundgång i diskussionerna, och är det inte dags att Kim nu kommer med sina förslag till de förbättringar/förändringar han anser bör göras.

.

Rosa
2010-01-15, 00:02
Hallå alla medborgare,
Visst har det varit både kul, intressant och berikande att vara med, att ställa frågor, visa upp och ibland diskutera. Pesanien är ett kunskapssamhälle, eller hur? Vi är 3000 och några hundra invånare men låt mig säga att högst ett 50-tal är aktiva, deltar i debatten, kommer med inlägg, nyfikna frågor och kloka svar. Lider vi av inavel?
Men kung Bruce, vi måste alla göra mycket för att Pesanien skall leva ett friskt liv, utvecklas och må bra. Inte en klubb för inbördes beundran som någon skrivit på sitt inägg.
Svaret är naturligtvis att riket behöver fler aktiva medborgare, färre soffliggare och en roligare maknadsföring. Det får inte bli för mycket av "Fråga Lund" eller mer? Kom med förslag, hur gör vi Pensanien rikare och roligare? So long..

Jag läser "rikare och roligare". Alltså är det redan rikt och roligt men kan blir ännu bättre

Om PES ska göras "rikt och roligt" då bör det ju i dagsläget vara "fattigt och tråkigt"

Man kan också jämföra med en sufflé ..... öppna inte ugnsluckan för tidigt/för många gånger, då kan sufflén sjunka ihop, det blir inget lyckat resultat!

Nu har det blivit, tycker jag, lite rundgång i diskussionerna, och är det inte dags att Kim nu kommer med sina förslag till de förbättringar/förändringar han anser bör göras.

Han kanske inte kommer med några förslag eftersom syftet med tråden var (som jag tolkar det) att väcka en diskussion och få in förslag från "Pesaniens medborgare". Och de flesta verkar ju nöjda med hur det är nu, och då behövs det ju inga förslag.

alegni
2010-01-15, 00:11
.....
Han kanske inte kommer med några förslag eftersom syftet med tråden var (som jag tolkar det) att väcka en diskussion och få in förslag från "Pesaniens medborgare". Och de flesta verkar ju nöjda med hur det är nu, och då behövs det ju inga förslag.

Återkommer med några idéer och tankar när kritikerkören tystnar.

Peter S
2010-01-15, 09:57

Ja, nu har jag ju inte startat det här forumet, men vem ska formulera forumets "egentliga mening"? I mina ögon finns det andra forum om man bara är ute efter knastertorr fakta. Anledningen till att jag skriver här är att jag får vara mig själv, med både brister och fördelar. Både babbel och fakta.

Kim von Platen
2010-01-15, 15:25
Tack Peter S,
Det finns nog utrymme för alla, problemet är kanske att vi är för få och de trådar som håller forumet akivt och levande är de som har proffsiga och kunniga "handledare" om du förstår vad jag menar. Det är beröm. Utan din uppmuntran i ämnet Ett år i Sverige hade jag lämnat PES för länge sedan. So long...

Kim von Platen
2010-01-15, 16:20
Hallå.
Det var jag som drog igång den här debatten med rubriken: Pensanien, ett hotat rike? Inte hatat, som många tycks ha uppfattat det hela och trott att rubriken hade ett svavfel (som vanligt).
Vad menade den där dåren då? PES är ju toppen och kan inte utvecklas och bli roligare och trivsammare säger alla med en mun. Jag blev faktiskt både ledsen, besviken och överraskad av opinionen och reaktionerna, men jag har lovat att komma med några synpunkter och förslag. Motivationen är inte på topp, om någonting skall bli bra måste man tycka det är kul. Nu tar jag inte alla tankar på en gång, utan bara ettomsdagen och här mitt första inlägg:

Ett hotat rike?
Det var en fråga. Då frågar man sig vad hotet kanske kan komma från och mitt svar är ägarna/investerarna/finasiererna som nog inte driver PES för höga nöjets skull. Man försöker skapa ett forum som intresserar annonsörer
och då gäller det att nå många med gemensamma intressen. Annars blir det inga banners eller annonser. Då dyker PES.
Rekrytering är receptet. Det ligger i allas vårt intresse att vi bli fler som tittar, ställer frågor och kommer med svar. Varje ny medlem har sannolikt minst ett tiotal intressanta föremål som han eller hon vill veta mer om och har mycket att berätta, med tiden har man så att säga betat av sina samlingar.
Om varje medlem lyckades att värva en ny medlem skulle…. ja nu kan nog räkna. Berätta om PES för dina vänner, bekanta och släktingar. Lyft fram värdet och nyttan av att vara med. Mun-till-mun-metoden brukar man säga på reklamslang. Nöjda kunder är alltid bästa reklamen om nu också medlmmarna vill att PES skall växa, göra oss gladare, kunnigare och klokare. So long..

Rubus Arcticus
2010-01-15, 17:13
Jag måste instämma med Peter S senaste inlägg. Sedan jag blev medlem på PES som dök upp av en slump (för mig) har jag alltid fascinerats av den blandning som finns här. Från en fråga om Fasters gamla kruka till långa intressanta, informativa inlägg som skrivs av upplevd eller påläst erfarenhet. Detta får mig att känna mig hemma här på PES. Jag behöver inte besitta djup kunskap för att vara en med här, andra gör det och det är detta spannet som gör forumet till Guld. Inte visste jag heller att PES dre$vs av marknadskrafter, utan i min enfald trodde jag att det drevs av kunskap, intresse, samlande och delning av erfarenheter och deltagande av medlemmarna. Men är det ekonomin för att driva PES som menas här?? Kan jag mer än gärna betala en medlemsavgift per år för att få PES att leva vidare. Samtidigt är det alltid bra om PES kan förmedla sin kunskapsbank för att få fler medlemmar, men jag tror det bara kan ske på det sätt det görs idag. Äntligen något statiskt, där jag kan känna mig hemma. Inga flashande, blinkande banners med reklam, popup rutor med erbjudande försäljning av, ja allt man kan tänka sig. Jämför med ex. Facebook där man inte känner igen sig dag från dag, eller timme. Tack för att PES är PES. Nu menar jag inte att det är fel att väcka en diskussion, samt att det kanske finns en massa kreativa förslag.

Rubus

TinaSand
2010-01-15, 17:18
Håller med dig helt, Rubus!! (fast jag är alls inte bekant med Facebook då jag aldrig har besökt den sidan. Kan dock livligt föreställa mig att även den kan utlösa ett epilepsianfall).

prylsnubben
2010-01-15, 18:40
Vad vet Kim som INTE vi vet om när PES dyker......... Göra PES mer kommersiellt,
jo tack, men isåfall blir det utan mig.

Bruce
2010-01-15, 18:57
Från administrationen följer vi tråden med intresse.
Det är alltid bra att det finns en diskussion om forumet och vi är lyhörda.

Vad gäller drivkraften bakom forumet så är det i första hand ett intresse för antikt, konst och design från ägarna. I andra hand är det ett sätt att dra trafik till butiken precis en sån (http://www.precisensan.se).
Vi har aldrig sålt reklamutrymme på sidan och har heller inga planer att göra så.

Forumets överlevnad och utveckling ligger i händerna på medlemmarna och deltagarna.

Gideon
2010-01-15, 19:01
Frågan är egentligen berättigad - i det långa perspektivet.
Som sagts, sidan drivs privat och vi får verkligen hoppas att PES kvarlever i många år framöver, för att till slut drivas av en stiftelse - av det enkla skälet att den innehåller så mycket information att det skulle bli en stor förlust om kunskapsbanken försvann en dag.
Inte alla, men flera skriver här för framtiden och inte för nöjets skull i detta nu.

Jag tror också att de flesta aktiva och passiva PES-medlemmarna, samt många läsare utifrån, är nöjda idag som det ser ut för stunden och det känns som att PES skyndar långsamt, växer stadigt i antal nytillkomna medlemmar och inlägg.
Det är sant att det är bara några procent av de, i skrivande stund, 3619 PES-medlemmarna som aktivt deltar på forumet, men om vi ska jämföra med grannkanalen Antikprat, så tycker jag att förhållandet är densamma även där.
Där finns också en liten "klubb" professionella och seriösa kunskapare, vilkas namn inte behöver nämnas här - de är redan så pass kända. Skulle de av något anledning tappa intresset eller falla ifrån av naturliga skäl, finns alltid nya som träder till, de som bara väntat och inte vågat göra sig hörda, kanske av orsakerna komplex och Jantelag.
Men det räcker med att tio av dem helt plötsligt och samtidigt slutar, för att AP ska gå på grund och rådbråkas av ett stort gäng glada amatörer och rådbråkare.
Den haltar ganska mycket idag, eftersom den tappat i attraktion i och med att de flesta nu vet att allt skrivs där, obönhörligen städas bort efter ett halvår. Vetskapen om detta ger ingen motivation till att lägga ner tid och kraft på långa svar eller att lägga upp följetonger/domumentationstrådar i ett ämne, i akt och mening att upplysa eller samla information på ett ställe. Det ska inte vara nödvändigt att jämt och ständigt göra backup-skivor, utan det ska ligga en trygghet i att veta att allt finns att läsa i en av de Stora kulturböckerna på nätet. PES artar sig till att bli en av dem.
Det är vad jag tycker och jag talar bara för mig själv, i den inställning jag har till PES och hur den används.

Vad kan man, om vi och ägarna nu överhuvudtaget vill, göra för att utveckla PES? Förändringar som att "måla nytt i layout" eller ändra på teckensnittet i PES, är enligt min mening meningslöst. Igenkännelighet är ett oföränderligt måste, liksom det jämförande faktum att läsare skulle rasa om Aftonbladet bytte färg eller bytte ut typsnitt till något med digitalt uteende till exempel.
Så det låter vi bli.

Nya rubriktillägg och nya funktioner, är vad vi kan vänta på eller vänta oss. Frågorna om stämpelsida, kopplad till PES, liksom att kunna bläddra föremålsbilder har varit uppe - fler förslag finns säkert - men viljan, kunnandet och de tekniska möjligheterna ligger hos ägarna och frivilliga medlemmar som "kan detta".
Ekonomin är också en viktig faktor, för att upprätthålla ägarnas fortsatta engagemang och intresse. Det borde finnas möjligheter i att söka sponsorer hos privatpersoner och fonder, som ser PES som en allt viktigare kulturell instution i fortbildning och utbyte.
Blinkande banners är för mig banned, för att använda ett engelskt uttryck, men en snygg sponsorsida att klicka på som länk är ett alternativ.
Det är bara att bolla idéerna fram och tillbaka, tills en lösning, som alla parter glatt godtar, hittas.

AP, precis som PES, har inget mål i sikte, utan seglar på teknikens okända farvatten och det dyker säkert upp nya "länder" att upptäcka, så det är bara att fortsätta att segla på.
Vi tippar knappast över kanten, som sjömän trodde på medeltiden.

Legion
2010-01-15, 19:46
Vad vet Kim som INTE vi vet om när PES dyker..........

Precis, hela den här tråden bygger på ett påhittat antagande. Jag ser inte vitsen med att skapa problem som inte finns.

Vad gäller drivkraften bakom forumet så är det i första hand ett intresse för antikt, konst och design från ägarna. I andra hand är det ett sätt att dra trafik till butiken precis en sån (http://www.precisensan.se).
Vi har aldrig sålt reklamutrymme på sidan och har heller inga planer att göra så.

Forumets överlevnad och utveckling ligger i händerna på medlemmarna och deltagarna.

Bruce ger svaret! Konstigare än så här behöver det inte vara.

Gideon
2010-01-15, 19:52

De första åren hade jag gett Dig medhåll, men idag har ett ansvar vuxit fram, och jag kan inte lika lättvindigt som Legion ge bifall.
Det ska bli intressant att följa den fortsatta diskussiionen, som i grund och botten inte bygger på ett påhittat antagande.

prylsnubben
2010-01-15, 20:04
:D
De första åren kanske också ska bli de sista åren Gideon........;)

Gideon
2010-01-15, 20:11
:D
De första åren kanske också ska bli de sista åren Gideon........;)

Okej, då säger jag upp internetabonnemanget och gör som mina fastrar och mostrar - skriver för byrålådan.
Det är bara yxan och elden som kan förtära den - jämfört med den betydligt enklare skillnaden att en domänherre släcker och suddar ut allt Du och andra skrivit... :D

prylsnubben
2010-01-15, 21:24
:) Med all respekt Gideon :

Visst vore det underligt om Du och andra icke namngivna entusiastiska och sakkunniga amatörer, inte skulle kunna fortleva på nätet utan att sälja sig.

Vem vill fortsätta att existera på villkor som man inte känns tillfreds med ?

Många, framförallt nykomlingar på forumet vill bara veta om deras loppisfynd har något värde, för att sedan snarast avyttra detsamma på Tradera.

Ska detta ske på bekostnad av den folkbildande insats som Du och flera med Dig står för....?

Jag, personligen håller Dig för så mycket mer......;)

Legion
2010-01-15, 21:30
Okej, då säger jag upp internetabonnemanget och gör som mina fastrar och mostrar - skriver för byrålådan.
Det är bara yxan och elden som kan förtära den - jämfört med den betydligt enklare skillnaden att en domänherre släcker och suddar ut allt Du och andra skrivit... :D

Det som du är inne på nu Gideon är en betydligt större fråga angående bevarandet av det skrivna ordet på internet, en frågeställning som bör diskuteras och lösas på den politiska världsarenan då det handlar om själva internets fundamentala funktion.
Viktigt javisst, men det var kanske inte direkt detta tråden handlar om.

Gideon
2010-01-15, 21:52
Det som du är inne på nu Gideon är en betydligt större fråga angående bevarandet av det skrivna ordet på internet, en frågeställning som bör diskuteras och lösas på den politiska världsarenan då det handlar om själva internets fundamentala funktion.
Viktigt javisst, men det var kanske inte direkt detta tråden handlar om.

Nu ska vi inte glida undan, utan det handlar om viljan och drivkraften hos ägarna av PES att fortsätta driva sidan framöver.
Det är inte "Apocalypse now" vi pratar om således.

prylsnubben
2010-01-15, 22:25

OCH ??
Vem är det nu som målar FAN på väggen.......
Hur läser Gideon m.fl Bruce ???
Ett tips : Låt inte eventuella motståndare veta att Du redan gett
slaget förlorat i förväg.
Folkbildning och affärsintressen kanske kan gå hand i hand.

Kim von Platen
2010-01-16, 01:14
Hallå, Timmen är sen.Vill bara tacka Bruce för klarläggandet att PES inte har för avsikt att bli en reklamkanal för annat än butiken. Då faller grunden för min farhåga, men kvar står övertygelsen att alla forum mår bra av förnyelse, utveckling och växtkraft. God natt och so long...

alegni
2010-01-16, 03:18
Vill bara tacka Bruce för klarläggandet att PES inte har för avsikt att bli en reklamkanal för annat än butiken. Då faller grunden för min farhåga, men kvar står övertygelsen att alla forum mår bra av förnyelse, utveckling och växtkraft.

Nu ska vi inte glida undan, utan det handlar om viljan och drivkraften hos ägarna av PES att fortsätta driva sidan framöver.

Frågan om ett forums framtid är befogad. Det kan vara lugnt med PES idag, dvs. att det inte försvinner/upphör men vem kan sia in i framtiden!
Jag har erfarenhet av andra forum som genom en knapptryckning har försvunnit över en natt, utan förvarning.

Rekrytering är receptet. Det ligger i allas vårt intresse att vi bli fler som tittar, ställer frågor och kommer med svar.

PES är innehållsrikt, både med kunskap och bilder. Vi har för närvarande 3619 medlemmar registrerade.
2055 medlemmar har gjort inlägg, villket innebär att 1564 medlemmar aldrig har gjort ett enda inlägg. Hur sporrar vi medlemmar att göra inlägg? Ja, det har jag tyvärr inte svaret på....... Vill dom inte, så vill dom inte!

Sedan har vi det som vi diskuterat tidigare här på PES. Medlemmar som inte vill dela med sig av sin kunskap, "ingen ska ta min kunskap, alla får skaffa sig sin egen". Det blir inget livaktigt forum med den inställningen. En del säger att det är frivilligt att dela med sig av sin kunskap, och jag håller delvis med. Det är frivilligt men det skapar en obalans. Medlemmar som delar med sig, andra som håller inne med sin kunskap ... ja, till slut kanske man inte vill fortsätta mata gökungarna utan att få något tillbaka. Då självdör ett forum! Jag är inte negativ utan realist, en dialog måste ha flera parter som deltar, och samma gäller för våra trådar på PES!

Jag tycker PES har en bra mix av sakfrågor, allmänna frågor och Lungan där vi kan prata av oss om det mesta. Jag hoppas att det fortsätter att vara högt i tak, vi har en bra ton och jag ser alltid fram emot varje dag att se vad som dykt upp i de olika trådarna.

"förnyelse, utveckling och växtkraft"

Det behövs ... men på naturlig väg. Det får växa fram lite då och då ...
Jag kan inte komma på några stora förändringar som jag skulle vilja se men några små saker dyker alltid upp. Som jag redan nämnt att på ett lätt sätt hitta andra medlemmars album, detta har jag redan redan gjort inlägg om. Att kunna flytta runt bilderna inom ett album skulle jag också gärna se. Något som Kim redan föreslagit, och som jag instämt i. Det är små saker som gör ett forum mer överskådligt och användarvänligt.

.

Kim von Platen
2010-01-16, 15:08
Hallå,
Kul att se att ägarna inte tänker göra PES till en reklamkanal men jag har svårt att föreställa mig värdet av att ha en rätt kostsam kanal för att locka kunder till en liten butik som faktiskt inte gör så mycket väsen av sig. Kunde nog göras bättre, men butiker är alltid roliga att titta in i och den här butiken är naturligtvis ett mervärde.

Dags för tanke nummer 2, och jag släpper inte temat rekrytering för jag tror det är effektivaste sättet att utveckla PES. Då kan man använda modellen som vi reklamsnubbar kallade Kaka söker maka.
Flasksamlarna är ett bra exempel på hur många med gemensamt intresse håller trådarna vid liv och vitaliserar dialogen. (Skulle gissa att landets främsta elit inom området finns här på PES). Om man utökar antalet ämnen/forum skulle fler känna sig hemma, självsäkra, nyfikna och bli intresserade. Här finns nämnligen samlarvänner. Leksaker, frimärken, bilar, mattor, kläder, nautica....ja, listan kan göras lång.
Ett av mina första inägg var "Nauticavänner sökes". Inte ett svar. "Elastolin" tystnad. "Blått band" ett svar. Då tänkte jag, man måste ta initiativ, göra någonting för att få vara med på forumet. Det blev "Ett år i Sverige" och plötsligt jag med på banan.... och tyckte det var kul.

Hur raggar man då vänner med likartade samlarområden. Många känner man från mässor och butiker och då funkar ju mun-till-mun-metoden. Men så upptäckte jag att när jag lägger upp en tråd på PES, till exempel Elastolin så dyker inlägget upp för alla som gogglar på det ordet. Goggle är alltså en gratiskanal i rekryteringsarbetet. Om jag skriver "Elastolinvänner sökes" en gång i veckan under en månad kommer fler samlare av dessa hemska leksaker att ställa sig frågan: Det skulle kanske vara roliga att vara med. Gäster är blivande medlemmar. Kaka söker maka. So long...

PS. Värt att testa. Startar en ny Elastolintråd för att se hur det funkar.

luchur
2010-01-16, 15:25
Många sajter har förbud mot att nämna (göra reklam för) andra likartade vid namn. Se bara på Ap där tar dom bort inläggen så fort man nämner Pes eller Retroforum. Det försvårar för att ev få fler samlare att hitta varandra. Mig tog det några år innan jag sökte hit då man kallade detta forum för "flasknördarnas" på Ap och många sura gliringar gavs pesvännerna. Jag har i efterhand förstått att de var personer som inte kunde sköta sig här och blivit bannade och dessa svarade då med att svartmåla Pes :(

Kim von Platen
2010-01-16, 15:42
Hallå Luchur,
Tack, Jag hade bestämt mig för att inte kommentera eller debattera på denna tråd, men en fråga är någonting helt annat. Vad menar du? Är det bra eller dåligt att samlare med gemensamma intressen samlas på PES? Och så vitt jag kan förstå har varken Ap eller Retroforum inte med google att göra (men jag har inte besökt deras sidor eller avigsidor.
So long... no bad feelings

luchur
2010-01-16, 15:44
Sorry att jag blev lite otydlig! Tycker att det skulle vara jättebra att få hit fler samlare med gemensamma intressen! Jag tänkte mest på svårigheter att marknadsföra forumet på likartade sajter.

luchur
2010-01-16, 15:46
Ang. Google så är det väl så att de flesta nya hittar hit tack vare den funktionen :)

Kim von Platen
2010-01-16, 15:49
Hallå L, Bra. So long..

Rubus Arcticus
2010-01-16, 15:55

precis en sån (PES) - design-, samlar- & antikforums statistik

Ämnen: 19 444, Inlägg: 123 405, Medlemmar: 3 619

Denna statistik visar att PES innehåller mycket kunskap/information (även om man kan tolka statistik på många sätt), såväl av proffs som där enkla frågor kan leda (via aktivt sökande av "aktiva" medlemmar) till svar som vi inte kunnat få fram utan detta. Kanske finns det också statistik hur många gäster som besöker PES per månad exempelvis (dessa bör man ju kunna locka till att delta som medlemmar).

När du Bruce skriver "Forumets överlevnad och utveckling ligger i händerna på medlemmarna och deltagarna."

Så känner jag att hur o på vilket sätt kan jag bidra på bästa sätt utöver det som redan sker på PES av aktiva medlemmar mm? Ett forum med en tom databas är inte mycket att spara på...

Jag vet inte hur mycket jobb ni måste lägga ner för att hålla forumet uppe och
säkert, med backuper mm. (så att det inte blir en tom svart ruta en dag).

Själv är jag öppen för att hjälpa till efter bästa förmåga. Samt att ingen fråga är för dum att ställa, vilket kanske någon känner (vad vet jag), alla är vi på olika kunskapsnivåer samt intresseområden. Att (om det nu är så) att man väljer att inte delta aktivt som medlem, kanske man skall fundera på varför är jag det???:eek:

Sen kan jag tycka att de medlemmar jag får/har förtroende för gärna får bjuda ut sina saker (om de är tänkta att säljas), på ett enkelt sätt (kanske kan det leda till att någon då gärna delar med sig av sin kunskap). Samt såklart även butiken här. När jag går in på PES går jag direkt till forumet utan att passera GÅ = er butik. Söker jag på pes i ex. Google kommer forumets URL upp först så det blir en självklarhet att jag tar den snabbaste vägen in. Det tog lång tid innan jag ens visste att det fanns en butik, utan trodde att PES var detta forum (jag kanske är lite trög men):rolleyes:.

alegni
2010-01-17, 16:08
, Jag hade bestämt mig för att inte kommentera eller debattera på denna tråd,

Jag trodde vi skulle kommentera och debattera? :confused:

PES är ju toppen och kan inte utvecklas och bli roligare och trivsammare säger alla med en mun.

Det var väl ändå inte vad alla sa?

Det ligger i allas vårt intresse att vi bli fler som tittar, ställer frågor och kommer med svar.
Om varje medlem lyckades att värva en ny medlem skulle…. ja nu kan nog räkna. Berätta om PES för dina vänner, bekanta och släktingar. Lyft fram värdet och nyttan av att vara med. Mun-till-mun-metoden

Det är så sant som det är sagt! Jag skulle bara vilja tillägga att vi är flertalet som redan håller på med "mun-till-mun-metoden" ......

alla är vi på olika kunskapsnivåer samt intresseområden. Att (om det nu är så) att man väljer att inte delta aktivt som medlem, kanske man skall fundera på varför är jag det???

Det är ofta många 'gäster' ... gäster som läser, som väljer att inte registrera sig. Just nu är det 49 aktiva användare: 10 medlemmar, 39 gäster.

Frågan är vad de som besöker PES söker? Hur vetgirig man är? Drivkraft? Och vilken kunskap man har att dela med sig av! Och viljan att dela med sig?

Det är bra med google, att när man söker så kommer ofta PES upp, och det ska bli intressant att se hur det går för Kims elastolintråd.

Om man har samlarvänner i sin närhet så kanske det är mer stimulerande att prata med dom, ansikte mot ansikte, än att sätta sig ner och skriva på ett forum. Det kanske då inte finns ett behov att söka sig till ett forum, att delta och/eller dela med sig av kunskap. Det behovet fyller den närmsta vänkretsen/samlarkretsen. Då kanske det räcker med att läsa inläggen för att se om det dyker upp något nytt, och titta på bilderna.

Tidsbrist! Hur mycket någon än säger till mig att det är jätteroligt på PES, delta mer, skriv fler inlägg .... så ger detta mig inte mer tid!
Jag har saker jag kan fråga om, jag har saker att visa upp men jag hinner inte! Det är mycket annat som måste gå före, och jag lägger min energi (på PES) på det som ligger mig varmast om hjärtat.

Jag ser fram emot nästa "Tankar från Kim".

.

Kim von Platen
2010-01-17, 16:20
Hallå, Jag vet inte vart det här kan leda, men två saker är uppenbara. Ett, att frågan om överlevnad fick ny belysning och jag gillar alla som vågar sticka ut näsan och inte slår dövörat till. Två, att det blev bra fart på nya ämnen och inlägg igår, det är kul. Däremot var det nästan tyst på den här tråden och det är mindre kul.

Tanke tre handlar om värderingar.
Titta på Antikrundan som på sätt och vis är en spegel av PES, eller kanske är det tvärt om?
TV-progammets klo är frågan: och vad tror du den är värd? Utan den frågeställningen skulle det inte finnas någon Runda.

Självklart borde vi kunna fråga våra experter om vad saker och ting kan vara värda och förhoppningsvis få en rimlig värdering, mellan tummen och pekfingret. Värderingar behövs. Inte minst vid bouppdelningar, arvsskiften etc. För att nu inte tala om lyckan av att göra ett fynd på auktioner och loppisar…

Värderingar är dock ett knepigt kapitel, i alla fall vad gäller värdefulla prylar.
Auktionshusen sätter ett utropspris, det är en värdegrund, men mer än hälften av kunderna är handlare som strax dubblar värdet/priset och försäkringsvärdet, det man får ut om ett föremål försvinner ligger mitt emellan. Just spännvidden kan tillföra ett och annat för oss som är och kanske vill bli medlemmar. Kunskapen och erfarenheterna finns, varför inte dela med sig? Det skulle göra den här kanalen mer spännande och jag är övertygad om att expertisen finns. På Anikrundan säger experterna att det egentligen bara är samlarna som kan marknaden. So long...

Kecke
2010-01-17, 16:30
Titta på Antikrundan som på sätt och vis är en spegel av PES, eller kanske är det tvärt om?
TV-progammets klo är frågan: och vad tror du den är värd? Utan den frågeställningen skulle det inte finnas någon Runda.

Jag tycker Peter S har gjort en oerhört bra sammanställning av "Värde på servisporslin" .
http://www.precisensan.com/antikforum/showthread.php?t=3854&highlight=v%E4rde
Detta går att överföra på många saker. :)

alegni
2010-01-17, 16:58

Är vi samlare eller investerare? Vilket värde ska värdet ha?

Min uppfattning är att vi inte ska sikta på att efterapa Antikrundan! Där värdet står så mycket i fokus! Att få veta något om föremålen känns sekundärt. Man ser hur ägaren till föremålet artigt står och lyssnar till 'experten', och när frågan kommer: Vad tror du att det är värt? ..... ja, då börjar det lysa ur ögonen på ägaren till föremålet! Är det guld värt???????
Och ibland får jag känslan av att den kära släktklenoden, som varit i familjens ägo i evigheters evighet och aldrig ska säljas, nu plötsligt kanske ska krängas på lämplig auktion om värderingen är 'svindlande' hög. Och på Antikrundan behöver man ju aldrig leta långt efter lämpliga auktionshus!

Vill man bilda sig en uppfattning om värdet så kolla avslutade auktioner på Tradera, kolla slutprislistor på de olika auktionshusen .... samt kolla även hur prisnivån ligger utomlands! Det är dessutom en sak att sälja i Sverige men prisnivån kan vara mycket högre på den utländska marknaden. Så en värdering här på PES kan vara vilseledande om den som sätter en prisnivå enbart går efter svenska förhållanden.

Jag tycker Peter S har gjort en oerhört bra sammanställning av "Värde på servisporslin" .
http://www.precisensan.com/antikforum/showthread.php?t=3854&highlight=v%E4rde
Detta går att överföra på många saker. :)

Tack för att du länkade till denna tråd, den hade jag missat!

.

Kim von Platen
2010-01-17, 17:45

Hallå.
På förekommen anledning måste jag påpeka att den här tråden är tänkt som en inventering av idéer och förslag och då ligger det i den kreativa processen att inte kritisera, kommentera eller diskutera utan försöka se möjligheterna. Framför allt inte fastna i sina egna idéer och uppfattningar. Man brukar säga att det krävs minst tio korkade förslag för att komma fram till en ny och bra idé.
"Det där var jättebra, men det kom mig att tänka på att om man..."

Fler idéer efterlyses. So long..

prylsnubben
2010-01-17, 17:50
Är vi samlare eller investerare? Vilket värde ska värdet ha?

Min uppfattning är att vi inte ska sikta på att efterapa Antikrundan! Där värdet står så mycket i fokus! Att få veta något om föremålen känns sekundärt. Man ser hur ägaren till föremålet artigt står och lyssnar till 'experten', och när frågan kommer: Vad tror du att det är värt? ..... ja, då börjar det lysa ur ögonen på ägaren till föremålet! Är det guld värt???????
Och ibland får jag känslan av att den kära släktklenoden, som varit i familjens ägo i evigheters evighet och aldrig ska säljas, nu plötsligt kanske ska krängas på lämplig auktion om värderingen är 'svindlande' hög. Och på Antikrundan behöver man ju aldrig leta långt efter lämpliga auktionshus!

Vill man bilda sig en uppfattning om värdet så kolla avslutade auktioner på Tradera, kolla slutprislistor på de olika auktionshusen .... samt kolla även hur prisnivån ligger utomlands! Det är dessutom en sak att sälja i Sverige men prisnivån kan vara mycket högre på den utländska marknaden. Så en värdering här på PES kan vara vilseledande om den som sätter en prisnivå enbart går efter svenska förhållanden.

Tack för att du länkade till denna tråd, den hade jag missat!

.
Absolut; BRA Alegni.
Det tråkigaste som finns är när det kommer in nykomlingar på forumet som bara vill ha experthjälp att få sitt loppisfynd värderat och sedan i nästa inlägg talar om att de sålt det på Tradera. VI på PES ska hålla oss för goda för sån´t och ha en högre ambition än att bara sätta ett värde på föremålen.

Rubus Arcticus
2010-01-17, 19:23
Om man har samlarvänner i sin närhet så kanske det är mer stimulerande att prata med dom, ansikte mot ansikte, än att sätta sig ner och skriva på ett forum. Det kanske då inte finns ett behov att söka sig till ett forum, att delta och/eller dela med sig av kunskap. Det behovet fyller den närmsta vänkretsen/samlarkretsen. Då kanske det räcker med att läsa inläggen för att se om det dyker upp något nytt, och titta på bilderna.

Tidsbrist! Hur mycket någon än säger till mig att det är jätteroligt på PES, delta mer, skriv fler inlägg .... så ger detta mig inte mer tid!
Jag har saker jag kan fråga om, jag har saker att visa upp men jag hinner inte! Det är mycket annat som måste gå före, och jag lägger min energi (på PES) på det som ligger mig varmast om hjärtat.

Min andemening med att vara aktiv medlem, var inte tänkt att som något påhopp till någon (fast det var säkert ingen som tog det så)...

Tid, vilja, energi samlarvänner mm. Jag förstår det, så är det nog för många.

Det är ofta många 'gäster' ... gäster som läser, som väljer att inte registrera sig. Just nu är det 49 aktiva användare: 10 medlemmar, 39 gäster.

Frågan är vad de som besöker PES söker? Hur vetgirig man är? Drivkraft? Och vilken kunskap man har att dela med sig av! Och viljan att dela med sig?

Detta var en bra belysning. Kan man locka gästerna kanske det kan hjälpa upp PES att få dessa som medlemmar istället. Det är ju gratis och kräver endast en registrering. Jag tror ju själv att fler registrerade medlemmar = fler inlägg mm. Har själv värvat några gäster att bli medlemmar istället. Det har lett till att (nu när jag är medlem och är inloggad (automatisk inloggning stöds ju av de flesta WEB läsare) kan jag ju lättare, eller säg lika gärna bidra med information, frågor, mm. som intresserar mig). Intresset bör ju finnas där eftersom jag är inne som gäst och läser, ser på bilder mm. på PES.
Inget av det som du nämner ovan behöver utesluta det andra

Rubus Arcticus
2010-01-17, 19:30
Hallå.
Man brukar säga att det krävs minst tio korkade förslag för att komma fram till en ny och bra idé.

Fler idéer efterlyses. So long..

Denna gillade jag skarpt.;)

alegni
2010-01-17, 20:43
Hallå.
På förekommen anledning måste jag påpeka att den här tråden är tänkt som en inventering av idéer och förslag och då ligger det i den kreativa processen att inte kritisera, kommentera eller diskutera utan försöka se möjligheterna. Framför allt inte fastna i sina egna idéer och uppfattningar. Man brukar säga att det krävs minst tio korkade förslag för att komma fram till en ny och bra idé.

PES består inte av ja-sägare. Alla tycker inte likadant .... och då ska vi självklart ha en diskussion.

Om någon kommer med ett förslag så ska vi kommentera/diskutera detta, hur vet man annars om PESarna tycker det är ett bra förslag eller ett korkat förslag.

Och det är så samhället fungerar, arbetsplatser fungerar .... jag har varit på otaliga möten där vi ivrigt diskuterar, kommenterar och tillåts kritisera ... och när vi hittar ett bra förslag så bygger vi vidare på det!

Det är en sund utveckling som leder till en förändring som är förankrad!

Det sägs: If it's not broken, don't fix it!

Först kanske vi ska fundera på vad PES ska stå för, syftet med PES?

Här samlas kunskap, vi har en databas av kunskap och bildmaterial som vi ska värna om.
Jag uppfattar PES som ett forum för kunskap, där vi samlas och pratar om våra intressen, utbyter information om föremålen, visar bilder på våra föremål.
Vi kan ha bildgalleritrådar där syftet är att visa upp hundar, katter, julbonader osv. och detta blir ett slags feelgood-trådar, där bilder är i fokus, och kunskap inte är det främsta målet.

PES är ett brett forum med många ämnesområden. Ofta är forum mer specialiserad, som t.ex. ett forum som bara tar upp glasföremål från Murano, eller ett forum som tar upp ämnesområdet glas eller porslin osv.
Att växa för växandets skull kan skapa ett forum som blir så stort och brett att det blir svåröverskådligt, i den bemärkelsen att man drunknar i inlägg.

Att uppmuntra värderingsservice till folk som enbart vill ha en prisbild tillför PES inget, utan urholkar PES anda som kunskapsforum. PES blir glättigt, som en kvällstidning som lockar köpare med en lättklädd tjej på sidan 3.

Jag kallar mina inlägg för replik på dina tankar. Men du vill inte ha mina tankar om vad PES betyder för mig, vad jag uppskattar med PES.
Jag trodde du ville ha oss PESare som bollplank för dina tankar, så vi tillsammans kan komma fram till något, men det var tydligen en feltolkning av dina intentioner.

Jag kommer fortsätta läsa tråden men det känns nu rätt så onödigt att tillföra mina tankar här ...

.

Äjth
2010-01-17, 21:28
PES består inte av ja-sägare. Alla tycker inte likadant .... och då ska vi självklart ha en diskussion.

Om någon kommer med ett förslag så ska vi kommentera/diskutera detta, hur vet man annars om PESarna tycker det är ett bra förslag eller ett korkat förslag.

Och det är så samhället fungerar, arbetsplatser fungerar .... jag har varit på otaliga möten där vi ivrigt diskuterar, kommenterar och tillåts kritisera ... och när vi hittar ett bra förslag så bygger vi vidare på det!

Först kanske vi ska fundera på vad PES ska stå för, syftet med PES?

Här samlas kunskap, vi har en databas av kunskap och bildmaterial som vi ska värna om.
Jag uppfattar PES som ett forum för kunskap, där vi samlas och pratar om våra intressen, utbyter information om föremålen, visar bilder på våra föremål.
Vi kan ha bildgalleritrådar där syftet är att visa upp hundar, katter, julbonader osv. och detta blir ett slags feelgood-trådar, där bilder är i fokus, och kunskap inte är det främsta målet.

PES är ett brett forum med många ämnesområden. Ofta är forum mer specialiserad, som t.ex. ett forum som bara tar upp glasföremål från Murano, eller ett forum som tar upp ämnesområdet glas eller porslin osv.
Att växa för växandets skull kan skapa ett forum som blir så stort och brett att det blir svåröverskådligt, i den bemärkelsen att man drunknar i inlägg.

Att uppmuntra värderingsservice till folk som enbart vill ha en prisbild tillför PES inget, utan urholkar PES anda som kunskapsforum. PES blir glättigt, som en kvällstidning som lockar köpare med en lättklädd tjej på sidan 3.

Jag kallar mina inlägg för replik på dina tankar. Men du vill inte ha mina tankar om vad PES betyder för mig, vad jag uppskattar med PES.
Jag trodde du ville ha oss PESare som bollplank för dina tankar, så vi tillsammans kan komma fram till något, men det var tydligen en feltolkning av dina intentioner.

Jag kommer fortsätta läsa tråden men det känns nu rätt så onödigt att tillföra mina tankar här ...

.
En stilla applåd för detta inlägg.

Kim von Platen
2010-01-17, 22:17

ag kommer fortsätta läsa tråden men det känns nu rätt så onödigt att tillföra mina tankar här ...

.

Hallå alla pesanier,
Jag har undvikit alla former av ordlekar på PESi mina senaste inlägg av den enkla anledningen att PES inte är någonting att leka med, det har jag förstått, leka är inte roligt. Ändå är leken kreativitetens moder.

Ett citat inleder detta mitt sista inägg på tråden och som svar vill jag bara säga att jag är tacksam för för de reaktioner mina förslag lett till och jag hade hoppats att det skulle komma många fler. Så jag är inte emot kommentarer och kritik, men jag avstår från kriga för mina uppfattningar. Som sagt, det här har varit en idéinventering men det var klent med uppfinningsrikedomen i Pesanien. Det bådar inte gott. Å andra sidan: If it's not broken, don't fix it!
So long...

prylsnubben
2010-01-17, 22:33
Det är klent med uppfinningsrikedomen i Pesanien sa den som själv föreslagit att forumet ska bli gladare, kunnigare och klokare.

Nästan helt utan konkreta förslag hur..............

Möjligen då att vi skulle ha mer av det tänket som vi i reklamvärlden använder och att våra kära experter på forumet ska tjänstgöra som värderingsmän åt alla som vill.

Att dom förslagen inte bådar gott kan jag verkligen hålla med om !

Kim von Platen
2010-01-17, 23:31
Hallå snubben.
Positive thinking, det gillar jag. Så förändrar man världen. Nej, dina värderingar sätter jag frågetecken för. Varför skall man sitta inne med kunskaper om syftet är att utveckla forumet och försöka finna nya medlemmar som kan tillföra PES bredare kunksap som kan når flera? Svaret mäste vara egoism. "Jag bjuder inte på något", inte ens ett förslag, en idé eller något liknade Konstigt att en bror från reklamvärlden inte snappar det hela. So long... nod bad feelings...

Rosa
2010-01-17, 23:41
Det tråkigaste som finns är när det kommer in nykomlingar på forumet som bara vill ha experthjälp att få sitt loppisfynd värderat och sedan i nästa inlägg talar om att de sålt det på Tradera. VI på PES ska hålla oss för goda för sån´t och ha en högre ambition än att bara sätta ett värde på föremålen.

Ett citat inleder detta mitt sista inägg på tråden och som svar vill jag bara säga att jag är tacksam för för de reaktioner mina förslag lett till och jag hade hoppats att det skulle komma många fler. Så jag är inte emot kommentarer och kritik, men jag avstår från kriga för mina uppfattningar. Som sagt, det här har varit en idéinventering men det var klent med uppfinningsrikedomen i Pesanien. Det bådar inte gott. Å andra sidan: If it's not broken, don't fix it!
So long...

Det är klent med uppfinningsrikedomen i Pesanien sa den som själv föreslagit att forumet ska bli gladare, kunnigare och klokare.

Nästan helt utan konkreta förslag hur..............

Möjligen då att vi skulle ha mer av det tänket som vi i reklamvärlden använder och att våra kära experter på forumet ska tjänstgöra som värderingsmän åt alla som vill.

Att dom förslagen inte bådar gott kan jag verkligen hålla med om !

Först: De där nykomlingarna som vill ha experthjälp tycker jag vi ska vara rädda om, apropå rekrytering. Sen att de inte kan få handfasta svar på värderingsfrågan är en annan sak. Oftast blir de vägledda till avslutade auktioner på Tradera, där de kanske inte tänkt på att de kan titta. Jag tycker inte de är det tråkigaste som finns! Ibland visas spännande föremål. Om personen blir välkomnad kanske han eller hon trivs här och så småningom blir en aktiv medlem och slutligen en kunnig veteran.

Den här tråden har efter viss avvaktan lett till en flera intressanta frågor och förslag:

1 Hur rekryterar vi ny medlemmar och behåller de gamla?

2 Vad är syftet med Pes?

3 Hur säkras fortlevanden av Pes (dokumentation, folkbildning osv)

4 Behövs nya funktioner? Förslag om album- och bildfunktioner har varit uppe, fler specifika ämnesområden, säljsida, värdering mm.

Eftersom det inte går att jämföra detta forum med ett föreningsmöte där man till slut fattar ett beslut kanske eventuell fortsatt diskussion borde delas upp i olika trådar? Det är för många olika frågeställningar som ventileras om vartannat blandat med övertolkningar av vad föregående talare sagt. Om det gällt en specifik fråga kunde ju omröstning varit ett alternativ. Eller också har alla som vill säga något sagt sitt.......

De här sakerna verkar ha diskuterats förut, som så mycket annat, men då vore det bra med en länk till tidigare diskussion för oss relativa nykomligar.

prylsnubben
2010-01-18, 00:01
De nykomlingar som jag är trött på är de som ENBART vill ha sina loppisfynd värderade och som vänder sig till PES med HELT och HÅLLET själviska motiv. Fortsätter några i samma stil blir forumet ett Fråga Lund där experterna inte kommer att ha varken tid eller ork till djupare grävande. Jag citerar mig själv: "bara vill ha experthjälp att få sitt loppisfynd värderat och sedan i nästa inlägg talar om att dom sålt det på Tradera".
Det är som att ständigt begära att andra ska ge när du själv bara vill ta.

Rosa
2010-01-18, 00:20
Menar du att det är samma person som gör detta om och om igen? Jag tycker det oftast är olika personer och att de dessutom vill veta mer om föremålet, samt ibland dessutom frågar om eventuellt värde. Att saken sedan säljs på Tradera är väl ingen nackdel, många pesare handlar ju på Tradera. Och "experterna" avgör ju vad de vill lägga sin tid på. Utan att namnge någon finns det på porslinsavd en person som uthålligt svarar på nästan alla frågor. Och svaren har vi andra också glädje av. Om någon bara frågar om värdet på en sak behöver man ju inte svara alls, eller hänvisa till Tradera, det tar inte så lång tid.

Själviska motiv har nog de flesta, jag är i alla fall inte med här för någon annans skull. Sedan har vi de få som forskar och delar med sig av resultaten, de kanske räknas som mindre själviska?

Legion
2010-01-18, 10:34
Detta är ett internetforum om antik, konst och design där intresserade kan samlas och diskutera kring sina gemensamma intressen. Mer invecklat än så behöver det inte vara.
Varför ska vissa se problem i allt och varför ska det sen överanalyseras in absurdum?
Jag anser i alla fall att det enda den här käbbeltråden tillfört är att Pes blivit tråkigare!

Susiflätan
2010-01-18, 10:38
:):):)

Rubus Arcticus
2010-01-18, 10:54
Den 16/1 var det 3619 medlemmar, såg idag 18/1 att det är 3628 medlemmar. Kul. :)
Sen kan jag bara instämma med Legion ;)

Surmasen
2010-01-18, 11:39
Är det inte bara att fortsätta som vanligt ??
Tror inte forumet kommer att självdö så länge det finns intresserade individer runt om i landet som trots allt hittar hit.
Tydligen ökar medlemsantalet ständigt och det talar ju sitt tydliga språk
Har perioder ibland då jag inte ens tittar in på veckor och ibland kan det bli flera ggr dagligen.
Om någon frågar efter eventuella värden som verkar vara en öm tå får väl den som känner sig manad tala om det på ett hövligt sätt så den som frågar ej blir sårad utan kanske bara hänvisad vidare?
Låt forumet vara fritt precis som medlemmarna förhoppningsvis är.
Tips på förbättringar är alltid bra men jag tror att medlemmarna måste få känna att de själva väljer takten på sitt deltagande.
Kul att ni finns!
:)

Rosa
2010-01-18, 11:52
Tack för det inlägget "Gladmasen". :)

Curious
2010-01-18, 12:21
Är Precis en sån-forumet hotat? Det har jag isåfall missat totalt. Forumet står väl och faller med butiken...?

Men jag har endast hastigt ögnat igenom den här tråden, som jag tycker blivit onödigt trögläst genom ibland mycket stora citatblock. Tråden synes mest vara startad i syfte att provocera och eller av någon som hade långtråkigt.

Såvitt jag minns hittade jag till forumet - som nog många andra gjort - genom någon sökning rörande gamla prylar på Google, och hamnade förmodligen direkt i någon tråd. Nyfiken och försiktig/ängslig som jag är av mig klickade jag mig först runt länge och väl för att undersöka vem som egentligen stod som värd för forumet. Och upptäckte då förstås och läste om butiken innan jag slutligen registrerade mig.

Jag tycker det borde ligga i butikens intresse - och därmed indirekt även vårt - att det mycket tydligare framgick på alla sidor att Precis en sån inte "bara" är ett diskussionsforum, utan egentligen en fysik butik och dessutom en webbutik. Informationslänkar därom kunde väl på ett tydligt men icke påträngande sätt infogas i det stora huvud som ändå visas på alla forumsidor. Och att man därifrån lätt kunde klicka sig fram till den trevliga Hej och välkommen-sidan (http://precisensan.se/hej.html).

Angående det presenterade missnöjet med att många bara slinker in och ber om värderingshjälp för att sedan försvinna igen, kanske företeelsen kan hänga samman med att många numer nödgas sälja sina prylar pga finanskrisen och eller därför att de genom politikernas beslut tvångsutförsäkrats och ställts utan inkomst.

Vill minnas att det i tråden nämnts att många registrerade aldrig skrivit något i förumet vilket jag misstänker kan bero på att det här, liksom på många andra forum, finns användare som av någon anledning registrerat sig under fler än ett användarnamn.

Apropå användarnamn tycker jag det är trevligt när var och en har en mer eller mindre unik avatar.
Däremot tycker jag det är är negativt med ingen-avatar-bilden (http://www.precisensan.com/images/ingenavatar.jpg) som hos mig för tankarna till illustrationer i kriminalartiklar, där man inte känner till eller törs visa vissa kriminellas utseende.
För säkerhets skull vill jag understryka att jag absolut INTE insinuerar att de användare här som inte har skaffat sig någon avatar, skulle vara kriminella. Men jag tycker trådarna skulle se mycket trevligare utan de där "fantomsilhuetterna" - hellre då inget alls.

För övrigt tycker jag forumet känns mycket trevligt! Och får jag någongång ärende ända till Malmö kommer jag sannolikt försöka besöka butiken.

prylsnubben
2010-01-18, 15:39
Hallå snubben.
Positive thinking, det gillar jag. Så förändrar man världen. Nej, dina värderingar sätter jag frågetecken för. Varför skall man sitta inne med kunskaper om syftet är att utveckla forumet och försöka finna nya medlemmar som kan tillföra PES bredare kunksap som kan når flera? Svaret mäste vara egoism. "Jag bjuder inte på något", inte ens ett förslag, en idé eller något liknade Konstigt att en bror från reklamvärlden inte snappar det hela. So long... nod bad feelings...

Med "vi" i reklamvärlden är det Du Kim som avses, trodde det var uppenbart. Vad gäller mina värderingar så är inte egoism någon av mina mer framträdande egenskaper, i övrigt vet jag inte vad Du har för information om mina värderingar.....:confused:
Att hålla på mina kunskaper är inte heller min stil, men man ska heller inte utnyttja människor som är seriösa till att vara enbart värderingsmän.
Det finns sådana på andra ställen, men det här är ett forum där människor samlas som är intresserade av föremålen som presenteras utöver värdet i kronor och ören. :)

Kim von Platen
2010-01-18, 16:40
Den 16/1 var det 3619 medlemmar, såg idag 18/1 att det är 3628 medlemmar. Kul. :)
Sen kan jag bara instämma med Legion ;)

Hallå Robus,
Tack för din observation. Tycker också att det är kul när siffrorna pekar uppåt för om riket skulle tappa 4-5 medlemmar om dagen vore det kaputt inom något år, eller så.

Någon hävdar att PES vuxit varje år, i precis lagom takt, men jag tror inte att det stämmer. PES har väl existerat i fem år och med en tillväxt på 4-5 medborgare om dagen borde befolkningen vara uppe i ca 9000 personer.

Då bör man också betänka att många kanske inte gör sig besväret, säga tack för kaffet, när man tröttnat eller fått svar på sin enkla fråga. Och hur gör man? Min bedömning är att PES har några hundra aktiva medlemmar, men jag är novis på forum nonplata, bubblar för mycket och är redan bränd.

Ja, man måste kanske röra om i glöden för att får brasan att brinna.

Nu tror jag inte att det var den här tråden som fick fart på brasan, snarare en
slump eller tillfällighet.

Att någon tycker att att den här tråden gjort PES tråkigare beklagar jag, men man kan aldrig vara alla till lags. Nu behöver man väl inte titta på alla trådar, det är som på TV, man väljer. Och mångfald är också det kreativitetens moder.

För att slicka såren efter all kritik tänker jag ta vintersemester någon vecka i AP, där lär det vara höga berg och djupa dalar. Skickar nog ett vykort. So long Giedon, Rosa och Perter S och alla ni andra.

Kim von Platen
2010-01-18, 17:06
Är Precis en sån-forumet hotat? Det har jag isåfall missat totalt. Forumet står väl och faller med butiken...?

Men jag har endast hastigt ögnat igenom den här tråden, som jag tycker blivit onödigt trögläst genom ibland mycket stora citatblock. Tråden synes mest vara startad i syfte att provocera och eller av någon som hade långtråkigt.

Hallå Curious,
Tack för inlägg. Det ger mig ytterligare ett belägg för att det är hög tid att ta semester, men jag kan försäkra dig om att mitt syfte var inte att provocera, göra någon förbannad eller ledsen. Tanken var bara att man kanske kan göra forumet intressantare, bredare och lite aktivare och det enda jag uppmande till var att ni, alla medlemmar, skulle komma med idéer och förslag.

Så har du helt rätt i att det ibland är långtråkigt, det är inte alla dagar det är kul att bli äldre. Tyvärr kan jag inte göra så mycket åt saken, du kanske har ett gott råd att komma med? So long...

Kim von Platen
2010-01-18, 17:13
Med "vi" i reklamvärlden är det Du Kim som avses, trodde det var uppenbart.

Hallå Snubben, trodde att du var reklamsnubbe eftersom som du uttryckte dig i pluralis. Delar inte din uppfattning om värdet av värderingar, men vi människor är ju så olika och det är väl bra? So long...no bad bad feelings...

Peter S
2010-01-18, 17:16
So long Giedon, Rosa och Perter S och alla ni andra.
So long! Bli inte borta för länge! Det finns plats för alla smaker här. Både vanilj och chilipeppar... ;)

prylsnubben
2010-01-18, 17:26
Hallå Snubben, trodde att du var reklamsnubbe eftersom som du uttryckte dig i pluralis. Delar inte din uppfattning om värdet av värderingar, men vi människor är ju så olika och det är väl bra? So long...no bad bad feelings...

Darling come back soon, I don´t wanna wait an extra minute......:):)

Kim von Platen
2010-01-18, 17:50
Hallå Peter och alla andra snubbar,
Kommer ni ihåg hur det känns att får en tupp i halsen, det gör ont och får ögonen att tåras. Man sväljer för att slippa obehaget, men blir glad i hjärtat. Sailors farwell betyder lycklig återkomst.
Spelar Sweetheart ikväll och tänker på er. So long...

Manga64
2010-01-18, 18:48
Okej, nu när stormen verkar ha lagt sig ;) så törs man kanske skjuta in en liten kommentar.

Problemet med nya medlemmar är nog också i många fall (precis som i mitt fall) att med den breda och djupa kompetens som finns här på PES så har man som ren novis inte möjlighet att svara och/eller kommentera i så många trådar utan man följer trådarna lite i smyg, för att om möjligt försöka lära sig ett och annat.

Jag (och säkert många andra) läser i princip alla nya trådar som skrivs, men skulle jag som ren novis börja kommentera i alla trådar skulle jag nog snart bli utslängd härifrån :p.

Jag är djupt imponerad av er med all er kunskap och jag hoppas att ni fortsätter i precis samma stil & anda som ni gjort tidigare.

Jag skickar också med ett stort tack till de administratörer som står ut med oss, och orkar administrera detta forum, ni gör ett jättebra jobb.

Rubus Arcticus
2010-01-18, 19:06
Jättebra inlägg Manga64,
Känner igen mig i detta. Fick skäll i början att jag var o la in in för många inlägg... :o Opps bäst att ligga lågt :eek: Du ser ju antalet inlägg under min avatar. Så nog är jag ett Pain in the ass...

Jag gör hellre än inte ett inlägg, då jag respekterar all kunskap som finns här på PES, men läser dem.

Ibland har jag förmånen att (efter att jag läst, köpt saker) och fått mig en liten kunskap som gör att jag kan ge en ny medlem ett svar. Får jag då ett positivt gensvar, blir man ju lite :cool: stolt.

Är det inte så här vi breddar, för kunskap och intresse vidare.

Nu var jag där med inlägg igen. :D

Kim von Platen
2010-01-18, 23:33
Hallå Peter och alla andra snubbar,
Kommer ni ihåg hur det känns att får en tupp i halsen, det gör ont och får ögonen att tåras. Man sväljer för att slippa obehaget, men blir glad i hjärtat. Sailors farwell betyder lycklig återkomst.
Spelar Sweetheart ikväll och tänker på er. So long...

Hallå. Vill bara säga att jag menade inte en "tupp i halsen" utan en "klump i halsen", det låg alltså ingen ironi i detta inlägg, bara en tankevurpa. So long...

hose
2010-01-19, 00:00
Hvorfor citerer du dig selv?

Obeslutsam
2010-01-19, 11:02
Det är viktigt det där med citatteknik, meningen är ju att man ska återfinna sin egen mening med ett gott valt citat från någon annan vilket kan vara vem som helst.
Det är också en mycket avancerad teknik och har sitt syfte ovan förmodligen att bevisa författarens påståendes riktighet. Hänger du med Hose?:)

prylsnubben
2010-01-19, 17:50
Menar du att det är samma person som gör detta om och om igen? Jag tycker det oftast är olika personer och att de dessutom vill veta mer om föremålet, samt ibland dessutom frågar om eventuellt värde. Att saken sedan säljs på Tradera är väl ingen nackdel, många pesare handlar ju på Tradera. Och "experterna" avgör ju vad de vill lägga sin tid på. Utan att namnge någon finns det på porslinsavd en person som uthålligt svarar på nästan alla frågor. Och svaren har vi andra också glädje av. Om någon bara frågar om värdet på en sak behöver man ju inte svara alls, eller hänvisa till Tradera, det tar inte så lång tid.

Själviska motiv har nog de flesta, jag är i alla fall inte med här för någon annans skull. Sedan har vi de få som forskar och delar med sig av resultaten, de kanske räknas som mindre själviska?

I och med att Du delar med Dig av Dina kunskaper till andra så vill jag hävda att Dina motiv inte ENBART är själviska, vilket jag tycker är :).
Vi kanske skulle ha en tråd med semantiska förtecken så att vi inte missförstår varandra.

Rosa
2010-01-19, 18:08
Tack för det!:) Ja, vi ska nog inte fortsätta detta meningsutbyte om definitionen av själviskhet:D

hose
2010-01-19, 18:24
Hänger du med Hose?:)

Ja det gør jeg, men gør du. Læs denne tråd den er fyldt med citater - citater i fuld udstrækning. Citater af et indlæg lige over det postede.
Det er ikke smart brug af knappen. Og er mere forvirrende end afklarende.
Brug af citater skal understøtte argumentation ikke bare citere alt muligt.
Stiller en spørger 3 spørgsmål - så tager man essensen og citerer den. Essensen :)

Obeslutsam
2010-01-19, 19:15
Jag tycker att citatförvanskning är en rolig syssla:) men tyvärr kan det vara som du förmodligen menar stilisktlika försvagningar dvs. citaten ändras och den egentligen menade berömda slutrepliken inte alls stämmer med det man avser att citera.

”Pesanien, ett hotat rike?” Ja, vad svarar man på det? Kanske ” ni fortsätter i precis samma stil & anda som ni gjort tidigare.”:)

hose
2010-01-19, 19:28
Egentlig så ville jeg slet ikke deltage i denne tråd. Men nu har jeg skrevet og nu kommer mit sidste skriv heri.

En rigtig senior tager et kvalificeret ansvar. Han/hun starter måske emnetråde om specialer, eller svarer på spørgsmål.
Min gode ven 766/Hektor som desværre er afstængt kunne være en "pain in the ash" med hans forstyrren af tråde. Men han er fantastisk - og jeg nærer stor respekt for ham - fantastisk til at afkode formsprog og han har en stilforståelse som er en af de bedste her på PES.
Men han er en pain in the ash - og han er derfor ikke skribent længere. Men jeg sætter overordentlig stor pris på hans meninger.

Så Adm. kan jeg få 766 taget til nåde igen?

Rubus Arcticus
2010-01-20, 20:12

Nu är vi 20/1 3 634 medlemmar...:)

Kolmårdstrollet
2010-01-21, 11:54
Det är tur att inte alla 3634 skriver varje dag. :D

Rubus Arcticus
2010-01-21, 12:17
Absolut :D:D

Peter S
2010-01-21, 19:15
Kim, såg att du gästspelat här. Välkommen tillbaka. Hade ingen lust att skriva det i den andra tråden, eftersom den behandlade ett specifikt ämne. Men här går det väl bra?

Rubus Arcticus
2010-01-21, 21:21
Nu är vi 20/1 3 634 medlemmar...:)

Nu är vi enligt PES: 3 639 medlemmar. En ökning som känns positiv.:)

Vill gärna tacka alla medlemmar som stött mig.:) Jag tackar även dem som inte gjort det, Vilka det nu kan vara ????????:o

Kim von Platen
2010-01-21, 22:46
Kim, såg att du gästspelat här. Välkommen tillbaka. Hade ingen lust att skriva det i den andra tråden, eftersom den behandlade ett specifikt ämne. Men här går det väl bra?
Hallå Peter,
Sailors return. Mycket tack vare tro, hopp och kärlek. Tack och so long....

Kim von Platen
2010-01-21, 23:10
Nu är vi enligt PES: 3 639 medlemmar. En ökning som känns positiv.:)

Vill gärna tacka alla medlemmar som stött mig.:) Jag tackar även dem som inte gjort det, Vilka det nu kan vara ????????:o

Hallå Rubus,
Jag har varit på vintersemester och undrar försiktigt i vilken fråga du har fått så stort stöd, det du så hövligt tackar för. Den har jag missat. Så tycker också att det är kul när nativiteten ökar och jag ingenting emot invandrare. So long

prylsnubben
2010-01-21, 23:34
En liten hyllning är väl på plats och vad passar då väl bättre till en äkta sailor:cool:

Surmasen
2010-01-21, 23:43
Välkommen tillbaka Kim,hoppas du är utvilad och i form efter din smester!:)

Kim von Platen
2010-01-21, 23:56
Hallå i sena timman. Stor flaggning, kul illustration. Jag blir rörd av den kreativitet som frodas här i Pesanien. Tack Snubben och många snubbor som skickat privata meddelanden med samma omtanke. Och masen med snabeln, såg jag. Nej pipen heter det väl? So long...

Rubus Arcticus
2010-01-22, 10:24
Hallå Rubus,
Jag har varit på vintersemester och undrar försiktigt i vilken fråga du har fått så stort stöd, det du så hövligt tackar för. Den har jag missat. Så tycker också att det är kul när nativiteten ökar och jag ingenting emot invandrare. So long

Kul att du är tillbaka Kim. Jag nämner inte någon, det talar för sig själv, men jag tror du förstår ändå?... ;) Speciellt när jag var ny medlem, vilket fick mig att stanna kvar.

Men din sista mening förstår jag mig inte på naiv... Invandrare...:confused:

Skepp ohoj. Nu är vi 3643 medlemmar. Nio nya på 2 dagar. :cool:

Surmasen
2010-01-22, 10:33
Kul att du är tillbaka Kim. Jag nämner inte någon, det talar för sig själv, men jag tror du förstår ändå?... ;) Speciellt när jag var ny medlem, vilket fick mig att stanna kvar.

Men din sista mening förstår jag mig inte på naiv... Invandrare...:confused:

Skepp ohoj. Nu är vi 3643 medlemmar. Nio nya på 2 dagar. :cool:
Hej Rubus! Måste nog rädda "Kimpa" lite här,han skrev nativiteten som beteyder enl.Wikipedia:

Nativitet, födelsetal, demografiskt tal som beskriver antal födslar i ett område per år dividerat med befolkningen.

Så den gode "Plattan" menade bara tillkomsten av nya forumsmedlemmar och inte att du skulle vara naiv :)

Rubus Arcticus
2010-01-22, 11:04
Hej Rubus! Måste nog rädda "Kimpa" lite här,han skrev nativiteten som beteyder enl.Wikipedia:

Nativitet, födelsetal, demografiskt tal som beskriver antal födslar i ett område per år dividerat med befolkningen.

Så den gode "Plattan" menade bara tillkomsten av nya forumsmedlemmar och inte att du skulle vara naiv :)

Tack Surmasen,
Jag tog inte illa vid mig, men ibland läser man fort samt vad man tror, ;) Kände inte till ordet, så nu har jag lärt mig något nytt igen. :)

Surmasen
2010-01-22, 11:43
Tack Surmasen,
Jag tog inte illa vid mig, men ibland läser man fort samt vad man tror, ;) Kände inte till ordet, så nu har jag lärt mig något nytt igen. :)
Ingen orsak!
Tänkte det var lika bra att snabba på så du inte hann bygga upp nåt tokigt inombords:)

Rubus Arcticus
2010-01-22, 12:02
Tack Surmasen, ja det kan ju gå fort...;)

Uppdaterat nu är vi 3645 medlemmar.

För att ni unte skall tröttna på mina inlägg om Medlemmar :D
Så finns dom ju här http://www.precisensan.com/antikforum/index.php

Längst ner på sidan. :p Glöm inte att hälsa dem välkomna (vilket jag själv brukar glömma). :rolleyes:

Rubus Arcticus
2010-01-23, 09:52
PS. 3648 DS. Vilket ger 4,142 nya medlemmar sedan 16/1 per dag. Kunde inte låta bli, men det var sista,:o

Kim von Platen
2010-01-23, 11:46
Hallå Masen, jag gillar när man skojar lite med kompisar. "Plattan" är ett nytt smeknamn, tack för det. Däremot hade jag en annonsbyrå, Söderqvist&Platen
som kallades Söderqvist&Platten bara för att en artdirector älskade att lägga texter i plattor. Platen (plejten) fick jag heta bland kompisarna på Antikrundan efter en intervju i Radio Stockholm där reportern envisades med att uttla med namn på engelska.
Tack också för att du ryckte ut när jag behövde assistans. So long...

Polsson
2010-01-23, 15:40
Hallå Masen, jag gillar när man skojar lite med kompisar. "Plattan" är ett nytt smeknamn, tack för det. Däremot hade jag en annonsbyrå, Söderqvist&Platen
som kallades Söderqvist&Platten bara för att en artdirector älskade att lägga texter i plattor. Platen (plejten) fick jag heta bland kompisarna på Antikrundan efter en intervju i Radio Stockholm där reportern envisades med att uttla med namn på engelska.
Tack också för att du ryckte ut när jag behövde assistans. So long...

Har inte så mycket att komma med i Pesanien-debatten, men vill ändå tillägga:

"Kärt barn har många namn!"

Obeslutsam
2010-01-23, 16:59
Har inte så mycket att komma med i Pesanien-debatten, men vill ändå tillägga:

"Kärt barn har många namn!"

Då pratar du barn, Precis en sån och dess innehåll har väl flera år på nacken borde anses vuxet.:)

Susiflätan
2010-01-23, 19:04
Det var väl Kim han syftade på eller...

Obeslutsam
2010-01-23, 19:10
Det vet jag inte, fråga.:)

Susiflätan
2010-01-23, 23:01
Behövs nog inte för min del.

prylsnubben
2010-01-23, 23:10
Jamen, snälla -snälla -snälla. Kärt barn har många namn, betyder väl inte att man är ett barn.........Snarare att man håller Dig kär, precis som att man haver barnen kär.

Obeslutsam
2010-01-24, 10:34
Personligen tycker jag ”Precis en sån” är gott nog det har en tendens att förmedla tankar om retro tycker jag, på något undrligt sätt.
Och som sagt, hur snoriga ungarna en är håller man de sina mycket kära, det är riktigt.:)
Men nu ska jag loppa och blogga, trevlig dag.

alegni
2010-01-24, 23:13
rekrytering

Fråga: Varför ska de gäster som läser PES registrera sig?
Om man inte ämnar göra ett inlägg så finns det faktiskt ingen större anledning att registrera sig!
Det går lika bra ändå, inlägg och bilder finns till beskådande.

Till och börja med måste man skapa incitament för att registrera sig, och hur gör man det?

I många sammanhang så får medlemmar någon fördel med att vara medlem, och hur gör man då det på PES.

En variant är att bara medlemmar kan se bilderna i ett inlägg/en tråd.
Gäster kan läsa frågeställningen och kommentarerna men inte se bilder (i tråden) på föremålet som diskuteras.

På så sätt blir det som en bonus för alla som registrerar sig. Man får full tillgång till forumet.

Så ett förslag att diskutera:

För att få full tillgång till forumet, att kunna se bilder på PES, dvs. i inläggen/trådarna, så måste man vara medlem.
Som gäst blir man helt utan bilder. Detta ska locka fler att registrera sig på PES.

Är detta en väg att gå för att locka fler att registrera sig?????

.

Polsson
2010-01-24, 23:34

Det vet jag inte, fråga.:)

[QUOTE=prylsnubben;128880]Jamen, snälla -snälla -snälla. Kärt barn har många namn, betyder väl inte att man är ett barn.........Snarare att man håller Dig kär, precis som att man haver barnen kär.[/QUOTE

Ja, jag syftade på Kim! När han skrev om olika "smeknamn" som han hade, fick jag idén att citera ett ordspråk, vilket jag också gjorde. Jag menade inte att Kim var ett barn.

Rubus Arcticus
2010-01-24, 23:45
rekrytering

[B]För att få full tillgång till forumet, att kunna se bilder på PES, dvs. i inläggen/trådarna, så måste man vara medlem.
Som gäst blir man helt utan bilder. Detta ska locka fler att registrera sig på PES.

Är detta en väg att gå för att locka fler att registrera sig?????

Detta tror jag kan vara en väg Alegni.
En fråga:
Vad är det första de flesta på PES vill ha för att kunna/vilja diskutera ämnet?

En lång beskrivning av föremålet?
Att den har varit i släkten och att den är i fint skick
En bild, med beskrivning o mått

Curious
2010-01-25, 12:13
Apropå alegni's inlägg:

Personligen känner jag obehag inför ordet "incitament", ty det har jag endast noterat tidigare i sammanhang där politiker använder det som en omskrivning för åtgärder i syfte att mer eller mindre tvinga människor.

Vad jag förstått kan man väl inte skriva något alls på det här forumet förrän man registrerat sig?

Isåfall finnes väl redan en självklar och avgörande fördel med att registrera sig?

Förslaget att förneka här icke registrerade surfare möjligheten att se bilderna, är jag helt emot!

Om människor inte är naturligt motiverade att registrera sig här av den anledningen att de faktiskt vill deltaga i forumet, varför ska man då försöka tvinga dem?

När jag någongång stött på något diskussionsforum där bilderna varit spärrade för oregistrerade, har jag upplevt det mycket inskränkt, osympatiskt och därmed ointressant.

Det som charmade mig allra mest med det här Precis en sån-forumet var just den rikliga förekomsten av bifogade bilder - det verkade vara ett verkligt trevligt forum att bli medlem i för mig, som verkligen älskar bilder och att fotografera! :)

Många andra diskussionsforum tillhandahåller inget eget serverutrymme att ladda upp bilder på vilket jag tycker känns lite ogästvänligt, och ibland även kränkande när motivet uppges vara att användarna då skulle missbruka möjligheten. :confused:

Men här på Precis en sån-forumet upplever jag det vara suveränt smidigt att ladda upp och visa bilder! :)

Och kan ALLA som besöker forumet, direkt - utan krångel - få se det precis som det är med alla våra bilder är jag övertygad om att det fungerar som bästa reklamen för forumet! :)

Peter S
2010-01-25, 14:43
Jämför t.ex. med forum som http://www.byggahus.se/forum/
Här kan man inte se bilderna, vilket jag varit lite arg över som icke registrerad användare. Men så har jag funderat ett tag på om jag ska registrera mig, men låtit bli. Och om mitt enda syfte med registreringen har varit att se bilderna så har ju mitt medlemskap inte alls kommit forumet till del (mer än att de fått fler medlemmar, vilket de kanske kan använda i förhandlingar med annonsörer?).

Jag tror inte alls att fler medlemmar är lösningen på något på PES, men att fller skulle vilja delta i diskussionerna. Jag tror vi är tillräckligt trevliga för att visa att vi inte bits.

Personligen tycker jag dock att det är roligast om man tillför lika mycket som man utnyttjar, dvs berättar det man vet och inte bara frågar om det man inte vet.

LasseC
2010-01-25, 14:58
Jag håller med Dig Peter.
Att spärra bilder för icke medlemmar tror jag har motsatt effekt. Det är väl bilder och text som kan attrahera folk att vilja vara med och skriva själva.
Ett stort medlemsantal är väl inte alltid en säkerhet att det blir flera inlägg.
Ibland märker man väl en nedgång i antalet inlägg för att sedan snabbt öka igen. Den trvliga tonen tycker jag är det bästa med PES, även om vi kan vara lite "bitska" mot varandra ibland:D
Med hälsning Er DG

Kim von Platen
2010-01-25, 16:01
Hallå Alegni, Jag känner med dig. Här kommer man med nya förslag och så blir svaren bara bu, bu, bu... Då brukar de flesta tröttna på att komma med nya idéer, inte du och jag.
Tanken är bra. Jag känner flera antikhandlare som gästar PES för "knycka" info utan att vara beredda på att ge någonting igen, som tack för hjälpen. Å andra sidan är väl kunskap bra både för köpare och säljare.
Om man bara kul skulle vända på steken och bara visa rubrik och bild för gästerna, då skulle kanske många tänka, den där känner jag igen, den vill jag veta mer om... Det är inget förslag, bara ett sätt att tänka.
Vad Pesanien behöver är inte nödvändigtvis fler medborgare men förvisso fler experter. Om vi lyckades locka till oss en enda av Antikrundans experter skulle hela gänget vilja vara med. Kaka söker maka, som jag skrivit tidigare på denna tråd. Och experterna vet att kollektivet samlare kan mycket, mycket mer än ett gäng experter. Tack Alegni, fortsätt röra om i grytan så lovar jag att krydda. So long...

Obeslutsam
2010-01-25, 16:59
Tror du på allvar Kim att världen kryllar av experter? Isåfall borde inte huvudfrågan här vara löst då?:)

Kim von Platen
2010-01-25, 17:36
Hallå Obeslustsam,
Du talar i gåtor, eller kanske inte. Som jag ser på saken borde vi ha fler experter/samlare inom områden där nästan ingen i Pesanien vet någonting idag. Men jag kanske har fel. I så fall borde frågan vara löst. So long and no bad feelings..

Obeslutsam
2010-01-25, 18:09
Varför slår du inte en signal till experterna och bjuder in dem? :)

alegni
2010-01-25, 18:13
Vi kan röra om i grytan, bolla förslag/idéer fram och tillbaka, men min känsla är fortfarande att många är nöjda med PES som det är, och ser inget behov av några förändringar.

Jag har skrivit tidigare i tråden - If it's not broken, don't fix it! - och det känner jag fortfarande. Jag har inte känt att PES behöver förändras, kanske man blir hemmablind men en förändring ska vara förankrad och tjäna ett syfte. Visst, några småsaker kan alltid göras men det är 'kosmetik' och ingen förändring av PES i grunden.

Och då kommer vi igen till 'syftet med PES'? För vem är PES till för?

Vi har aldrig sålt reklamutrymme på sidan och har heller inga planer att göra så. Forumets överlevnad och utveckling ligger i händerna på medlemmarna och deltagarna.

Det finns inga annonsörer som ska lockas med ett högt medlemsantal, PES behöver inte stoltsera med många medlemmar men är betjänt av aktiva medlemmar.
Här kommer vårt engagemang in. Om vi gör inlägg, med fakta och bilder, eller diskussioner omkring föremålen så får vi ett livaktigt forum. Ett tilltalande forum, som i förlängningen lockar många att läsa, och kanske med tiden så registrerar fler gäster sig och börjar själva göra inlägg.

Vi medlemmar är forumets 'annonsörer'. Vår input håller forumet vid liv! Vi hjälper till att dra trafik till butiken Precis En Sån!

Hur får vi fler inlägg? Är det någon som har ett konkret förslag här?
Här har jag inga förslag utan kan bara välkomna alla som läser att hoppa in i trådarna, och skriva lite. Det är ju inte alltid man kan bidra men ibland kanske man har något att tillföra diskussionen. Kanske lägga in en bild, det någon tror är en dussinvara kanske är ovärderlig information för någon annan. Just detta föremål kanske visar upp en färgkombination, etikett eller design som överraskar, kanske just detta inlägg för kunskapen framåt! Inget är för litet eller för stort för PES!

Men man kan inte tvinga gäster att registrera sig, man kan inte tvinga någon att göra inlägg, lika lite som man kan tvinga medlemmar att dela med sig av sin kunskap och/eller bildmaterial.

Incitament är inget obehagligt ord, en stor del av svenska folket älskar incitament. Jag kan ta jobbskatteavdraget som exempel.

Jag har som sagt noterat att på några forum visas bilder bara för medlemmar, och det är en väg att locka gäster att registrera sig.
Men personligen vill jag inte gå denna väg. Jag framförde förslaget för att pejla läget.

Det skulle inte kännas välkomnande, det ger ingen 'feelgood' känsla. Jag tror inte PES är betjänt av detta. Och tanken är ju att forumet PES ska vara bra reklam för butiken / dra trafik till butiken!

Jag avslutar med följande tips till alla gäster på PES!
Om nu gästerna är inne och läser denna tråd .....

Om man registrerar sig så finns det fördelar, det blir lite smidigare att ta sig runt på PES. Inte för att det är direkt krångligt att som gäst ta sig runt på PES men allt för att göra livet lite lättare .....

- T.ex. när man söker så slipper man, för varje sökning, att svara på frågan "Vad heter Sveriges huvudstad?"
- Och så kan man gå in och titta på andra medlemmars album! Nu har jag ingen uppfattning om hur många som lagt upp album men det kan ju bli lite som en skattjakt, att se hur många album man hittar.
- Och istället för att i rubrikraden ha "Dagens inlägg" så har man "Nya inlägg" vilket innebär att när man har läst inlägget så är det läst, och tråden kommer inte upp här längre. Tråden syns först igen när någon har gjort ytterligare (nytt) inlägg i den. Jag tycker detta åskådliggör nya inlägg på ett bra sätt..... Lite svårt att förklara detta men om man registrerar sig så kan man ju själv kolla vad jag pratar om!

Så jag tycker det absolut finns fördelar med att registrera sig på PES!!!!

Och om man är registrerad och inloggad så kan man (förhoppningsvis) mer spontant göra ett inlägg om/när man känner för det!

.

hose
2010-01-25, 18:29
Här har jag inga förslag utan kan bara välkomna alla som läser att hoppa in i trådarna, och skriva lite. Det är ju inte alltid man kan bidra men ibland kanske man har något att tillföra diskussionen. Kanske lägga in en bild, det någon tror är en dussinvara kanske är ovärderlig information för någon annan. Just detta föremål kanske visar upp en färgkombination, etikett eller design som överraskar, kanske just detta inlägg för kunskapen framåt! Inget är för litet eller för stort för PES!

.

Der er vel ikke et medlem som uden problemer kunne starte 20 tråde.
Jeg kunne uden problemer starte de første 5 allerede uden at tænke mig yderligere om.

Så til alle som har skrevet i denne tråd - næste gang i føler trang til at skrive i denne tråd. Så start en ny fagtråd istedet. Og kan I ikke det - så hold op med at skrive overhovedet.

hose
2010-01-25, 18:30

.

Der er vel ikke et medlem som uden problemer kunne starte 20 tråde.
Jeg kunne uden problemer starte de første 5 allerede uden at tænke mig yderligere om.

Så til alle som har skrevet i denne tråd - næste gang i føler trang til at skrive i denne tråd. Så start en ny fagtråd istedet. Og kan I ikke det - så hold op med at skrive overhovedet.

Polsson
2010-01-25, 19:15
Vi kan röra om i grytan, bolla förslag/idéer fram och tillbaka, men min känsla är fortfarande att många är nöjda med PES som det är, och ser inget behov av några förändringar.

Jag har skrivit tidigare i tråden - If it's not broken, don't fix it! - och det känner jag fortfarande. Jag har inte känt att PES behöver förändras, kanske man blir hemmablind men en förändring ska vara förankrad och tjäna ett syfte. Visst, några småsaker kan alltid göras men det är 'kosmetik' och ingen förändring av PES i grunden.]

Av bekvämlighetsskäl väljer jag alegnis inlägg ovan enär det stämmer ganska bra med min åsikt. Den där förändringsivern som genomsyrar samhället i dag
är ju en språngbräda/profileringsmöjlighet för nya-kvastar-som-sopar-bäst utan känsla och förbättringsmål. Tomma tunnor skramlar högst/mest!

Obeslutsam
2010-01-25, 19:36
Om jag låter bli Hose, är risken den att jag skriver på Antikprat istället eller egen blogg. Någon tom tunna har jag aldrig.:)

hose
2010-01-25, 19:42
Du har skrevet 566 indlæg på PES, men kun startet 8 tråde.

For nu at sammenligne med en tilfældig så har jeg skrevet 1.479 indlæg, men har startet 103 tråde.

Ændring begynder her.
YouTube- Michael Jackson - Man in the mirror (Full Version)

Obeslutsam
2010-01-25, 20:03
Bara för dig Hose, det inte lätt när man inte är expert att starta trådar, räknar visst heller inte antal trådar någon skapat däremot noterar något intressant som står skrivit, brukar också kolla av de trådar som inte fått svar ja, jag kanske kan någonting. Och några svar har jag visst gett mig på förmodligen till ingen nytta.:)

hose
2010-01-25, 20:13
Der er plads til lidt af hvert - og der er plads til de fleste. Så du får en :)

Mit budskab var bare at når man ser sig omkring så er der gode ting overalt. Jeg oplever ting når jeg "tager bussen" fra Lille Torv til Store Torv i Malmö. Og oplever man ikke noget på den tur så behøver man ikke at rejse nogen steder. Man skal åbne sit sind .

Susiflätan
2010-01-25, 20:16
Hallå! Från Lilla torg till Stortorget???

hose
2010-01-25, 20:18
Yep alle 200 meter

Og når vi er på marked så har min kone besøgt 100 boder når jeg har klaret 2:p

Susiflätan
2010-01-25, 21:15
Du är grundlig med andra ord, =)

hose
2010-01-25, 21:19
ja og så elsker jeg mennesker

Kim von Platen
2010-01-25, 21:46
HALLÅ.
Det finns en tråd på allmänt med rubriken Hönsgården, startad av påhittige Pålle, som kan vara ett lämpligt forum för fortsatt debatt i ämnet sidospår och debatt om trådar och inlägg. Den här tråden vill leda framåt även om många tycker att det är väldigt bra som det är.
Men i mitt Pesanien är det högt i tak för visst kan hönor flyga. So long... lets fly again...

prylsnubben
2010-01-25, 22:08
HALLÅ.
Det finns en tråd på allmänt med rubriken Hönsgården, startad av påhittige Pålle, som kan vara ett lämpligt forum för fortsatt debatt i ämnet sidospår och debatt om trådar och inlägg. Den här tråden vill leda framåt även om många tycker att det är väldigt bra som det är.
Men i mitt Pesanien är det högt i tak för visst kan hönor flyga. So long... lets fly again...

Om, om inte vore
kossorna i luften fore..........:D

Gideon
2010-01-25, 23:10
hose - låt inte ämnestråden spåra ur nu.
"Du har skrevet 566 indlæg på PES, men kun startet 8 tråde.
For nu at sammenligne med en tilfældig så har jeg skrevet 1.479 indlæg, men har startet 103 tråde."

Det handlar inte om vara duktig på att starta trådar, och inte heller den tredje aspekten som Du tydligen inte tänkt på - att följa upp och fylla på länge och väl en lång tråd, där flera inlägg i Din statistik försvinner.
Utan det handlar om att vara med eller hänga på överhuvudtaget - vilket er pointen med PES.

Lars F
2010-01-25, 23:18
For nu at sammenligne med en tilfældig så har jeg skrevet 1.479 indlæg, men har startet 103 tråde."

Det handlar inte om vara duktig på att starta trådar, och inte heller den tredje aspekten som Du tydligen inte tänkt på - att följa upp och fylla på länge och väl en lång tråd, där flera inlägg i Din statistik försvinner.
Utan det handlar om att vara med eller hänga på överhuvudtaget - vilket er pointen med PES.

Hej!

Precis så är mina tankar om hur PES skall vara.
Jag delar helt din uppfattning Gideon.

Lars F

prylsnubben
2010-01-25, 23:21

Vältalig och duktig........, det är vår Gideon, det ;)

Kim von Platen
2010-01-25, 23:33
HALLÅ, HALLÅ!!!!
Nu slutar vi kackla om vem som är tupp i hönsgården och pratar istället om vem som värper flest guldägg inför framtiden. So long...

Polsson
2010-01-25, 23:35
HALLÅ.

Nej, Pjaten!
Hönsgården vill för allt i världen inte beblanda sig med Pesanien och dess eventuella avarter. Varje tråd får själv ta hand om sina problem. Den som ger sig in i leken......

"Allt är inte guld som glimmar"

Kim von Platen
2010-01-26, 00:14
Hallå Pålle,
Hoppas du inte blev sur, men det tror jag inte. Man måste få skoja
lite här i livet, därmed inget illa sagt om hönsgårdar.
Pjaten? Kärt barn tycks få flera namn, det här låter som småskolan.
So long...

alegni
2010-01-26, 03:59
det här låter som småskolan.

.... eller som i sandlådan!

Nu gör jag det 145:e inlägget i flams, trams och flum tråden! :p Det pratas hönsgård, tuppar, flygande höns och kossor och riket Pesanien!

Jag föredrar att benämna forumet 'precis en sån' för forumet 'precis en sån'! PES i dagligt tal ...

Det känns som vi har pratat i evigheter om ingenting - vad är det egentligen vi diskuterar???

Är det något fel på PES? . Svar: nej

Det är nu en rundgång som inte verkar leda till någonting!
Är det någon som har ett konkret förslag så kan vi diskutera detta, om inte så kanske vi kan lägga det hela i en malpåse tills nästa gång diskussionen kommer upp till ytan! ;)

.

Susiflätan
2010-01-26, 09:52
Vad jag kan utröna av denna diskussion så har det kommit ett förslag som kanske bör diskuteras vidare.
Ska man vara medlem på Pes för att kunna se alla bilder och all information?

Äjth
2010-01-26, 10:39
Min slutsats är att Kim tycker PES behöver utvecklas och dragit igång en lång tråd som saknar substans, som det ju gärna blir när behov eller tankar inte delas och där inte finns något problem som behöver lösas.
Susiflätans slutsats, Ska man vara medlem på Pes för att kunna se alla bilder och all information? vill jag inte ta del av. PES är ett fritt forum, fritt från reklam, avgifter och delar fritt med sig av kunskap.

Maria
2010-01-26, 10:50
Min slutsats är att Kim tycker PES behöver utvecklas och dragit igång en lång tråd som saknar substans, som det ju gärna blir när behov eller tankar inte delas och där inte finns något problem som behöver lösas.
Susiflätans slutsats, Ska man vara medlem på Pes för att kunna se alla bilder och all information? vill jag inte ta del av. PES är ett fritt forum, fritt från reklam, avgifter och delar fritt med sig av kunskap.

Bra skrivet, jag instämmer till fullo.

Susiflätan
2010-01-26, 11:13
Ett förtydligande! Det var inte mitt förslag utan en sammanfattning av ovanstående diskussion.

Äjth
2010-01-26, 11:54
Ett förtydligande! Det var inte mitt förslag utan en sammanfattning av ovanstående diskussion.
Jag förstod det, har läst hela tråden.:)

alegni
2010-01-26, 13:11
Jag har som sagt noterat att på några forum visas bilder bara för medlemmar, och det är en väg att locka gäster att registrera sig.
Men personligen vill jag inte gå denna väg. Jag framförde förslaget för att pejla läget.
Det skulle inte kännas välkomnande, det ger ingen 'feelgood' känsla. Jag tror inte PES är betjänt av detta. Och tanken är ju att forumet PES ska vara bra reklam för butiken / dra trafik till butiken!

Vårt "Länkarkiv" (http://www.precisensan.com/links/index.php) är från och med nu öppet även för gäster. Fortfarande gäller att endast medlemmar kan lägga till nya länkar.

Om ni tittar på Bruce inlägg här ovan så har administrationen ingen avsikt att stänga ute gäster.

Då uppfattar jag att den här vägen ska vi inte gå med vårt forum PES.

.

Polsson
2010-01-26, 13:35
Hallå Pålle,
Hoppas du inte blev sur, men det tror jag inte. Man måste få skoja
lite här i livet, därmed inget illa sagt om hönsgårdar.
Pjaten? Kärt barn tycks få flera namn, det här låter som småskolan.
So long...

Nej, Kim!
Jag blir inte sur. Visst får man skoja! Om jag voro känslig, skulle jag inte ge mig in i leken. Eftersom tråden har fått så många inlägg från olika Pesare,
har den ju engagerat i allra högsta grad. Om så inte voro fallet, hade tystnaden varit näst intill total. Att vi tycker olika tyder på pluralism och jag ser inget fel i det.

Kim von Platen
2010-01-26, 16:34
Hallå alla RESare,
Välkomna till valurnan. Frågan gäller i grunden demokrati, yttrandefrihet och tyckandefrihet. Hoppas på gott valdeltagande. So long...och tyck gärna till.

Obeslutsam
2010-01-26, 19:20
Hallå alla RESare,
Välkomna till valurnan. Frågan gäller i grunden demokrati, yttrandefrihet och tyckandefrihet. Hoppas på gott valdeltagande. So long...och tyck gärna till.

Motivet tycker jag administration klart beskrivit, det handlar om antikt, konst och design och trafik till butiken.
Första klass x2000 till Malmö kostar bara tur och retur cirka 3200 kronor. Men vi kanske kan samåka?:)

Mochens_gubbe
2010-01-26, 20:24
Om man tycker att PES är bra som det är men att man naturligtvis kan diskutera saken som ju sker i den här tråden, vilket alternativ väljer man då?

prylsnubben
2010-01-26, 20:46
Om man tycker att PES är bra som det är men att man naturligtvis kan diskutera saken som ju sker i den här tråden, vilket alternativ väljer man då?

PRECIS, alternativen känns något diffusa, ett diskussionsforum kan man tycka är bra men det behöver INTE nödvändigtvis leda till några förändringar. Man kanske bara vill lufta sina åsikter och pejla läget:)

Kim von Platen
2010-01-26, 22:47
Hallå alla Pesare.
Valdeltagandet har varit svagt denna första dag, än så länge.
Många har bidragit med inlägg och synpunkter:
Tallen, Äjth, Peter S, TinaSand, Kecke, Lasse C, alegni, Susiflätan, Prylsnubben, Obeslutsam, Legion, Rosa, Rubus, Bruce, Gideon, Surmasen, Curious, Magna, Hose, Lars F, Maria och Mochens gubbe och jag själv.
Jag har röstat. So long...

alegni
2010-01-27, 02:34
Kim, jag vet inte riktigt vad du vill uppnå med denna omröstning?

Vill du att vi ska välja mellan att vara för eller emot utveckling?
Vill du att vi ska välja mellan att vara för eller emot demokrati, yttrandefrihet och tyckandefrihet?

PES har inte stått stilla sedan starten, PES har utvecklats!

Det kommer inlägg/förslag löpande i denna avdelning som heter:
FORUM: Övrigt > Om precis en sån (PES)

Man behöver bara läsa inläggen i denna avdelning så ser man att det har diskuterats. Det har löpande kommit olika förslag, undringar, och vi har diskuterat dessa och sedan har det kanske blivit en ändring, ibland inte.

Är det viktigt att allt diskuteras i en tråd? I din tråd?
Är det inte naturligt att när någon kommer på ett förslag till förändring/förnyelse så gör den medlemmen ett separat inlägg om detta?
Att samla allt i en tråd blir svåröverskådligt?

Så jag ger mitt gillande till följande:
- Bra med trådar där vi kan komma med förslag och diskutera utveckling.
- Bra att PES utvecklas löpande via olika trådar, i sin egen takt.

Vi behöver inte ha utveckling i en enda stor Big Bang!

Kim, du kanske blir sur på mig nu?
Jag tycks ha för mycket åsikter men eftersom detta är, som du säger, en fråga om demokrati, yttrandefrihet och tyckandefrihet, då kan du väl inte misstycka?

Detta blir det 158:e inlägget i denna tråd.
Jag misstänker att kommande inlägg nu kommer att avhandla synpunkter på själva omröstningen, mitt inlägg, vem som är glad, positiv, bakåtsträvare, gnällspik, kreativ ....

Men då säger jag bara - fokusera på det som denna tråd är tänkt att avhandla!

Jag ser fram emot förslag och idéer att diskutera, och kommer med spänning att titta in i denna tråd imorgon!

Om denna tråd då innehåller bara käbbel fram och tillbaka .... ja, då är det dags för malpåsen! Då kommer vi ingenvart i denna tråd.

.

Bruce
2010-01-27, 10:08
Det är viktigt och bra att forumet ifrågasätts och att förslag på förbättringar och förändringar kommer fram. Det är också roligt att se att så många är engagerade i forumets väl och ve.

Dock har denna tråd blivit både svåröverskådlig och och tappat fokus. Tråden låses därför och vi uppmanar alla med idéer och synpunkter att starta nya ämnestrådar där gamla förslag och nya friska idéer kan diskuteras.

/Tråd låst