handdator

Visa fullständig version : 4 st vaser, var kommer de ifrån?

Hera73
2006-09-11, 21:56
Hej på er alla.
Ja då har jag köpt 4 st vaser som jag skulle behöva få lite hjälp med.
jag vill veta vem som har gjort dessa vaser och i från vilken tid de är gjorda. Om det finns någon vänlig själ här på forumet som kan svara på detta så skulle jag bli väldigt glad. Tacksam för all typ av information.

Kram

Helen

Peter S
2006-09-12, 00:10
Inte för att jag kan något om glas, men jag tror inte det spelar någon roll på vas nr 4. Där kan nog ingen hjälpa dig...

Sladden
2006-09-12, 07:25
Vas nr 2, med slingor är mycket, mycket för att inte säga nästan exakt lik en vas jag haft som var formgiven av Vicke Lindstrand. Alltså signerad LH.
Men kanske kopierade andra bruk eller andra formgivare gjorde snarlika?

Äjth
2006-09-12, 10:08
Vas nr 3 har jag ett par förslag på; Gunnar Ander, har haft en snarlik högre vas som påminner om denna. Holmegaard Per Lütken är en annan tänkbarhet.

Hera73
2006-09-12, 20:05
Tack snälla för era svar, har ni möjligen något förslag på vas nr 1 allså den höga vasen med svart fot? och kan de andra vara edenfalk eller hellsten?

Som vanligt så har jag letat som en toking på nätet och det ända jag har hittat är vas nr 2 som är en lindstrand så nu återstår det bara 3 vaser kvar men skam den som ger sig.

Hej äith dina förslag på Gunnar Ander och Holmegaard Per Lütken har tyvärr inte gett något som liknar mina vaser.

Tack än en gång till alla er som hjälper oss frågvisa på denna mycket trevliga sait.

Kramizar
Helen

cjf
2006-09-12, 21:24
Det är möjligt att jag är ute på hal is här, men jag tror att nr 1 skulle kunna vara Simon Gate för Orrefors/Sandvik. Har rotat igenom min litteratur för att hitta någon bild på något liknande, men tyvärr utan framgång...

Hera73
2006-09-12, 22:11
Tack snälla cjf. Då ska jag genast börja att söka på nätet. Jag återkommer när jag har hittat några svar på mina vaser. Men om någon annan hinner före med ev svar så tveka inte att skriva :)

MVH

Helen

Hera73
2006-09-12, 22:30
Hej igen

Hittade denna bild ( den till vänster) på simon gates vas, visst liknar den min.

Peter S
2006-09-12, 22:46
Ett litet varningens ord. Internet är ett ställe för både fakta och drömmar. Jag tycker också den har drag av Gate, men tills man fått det bekräftat så kan det faktiskt vara något annat också. Det vimlar av mäniskor som gärna vill att deras egna ska vara en Gate, ibland så till den milda grad att de säger rakt ut att det är det. Ofta är det säljare som glömmer de små orden "förmodligen", "kanske" och "tillskriven".

När jag uttalade mig om den 4:e vasen var det inte vasen i sig jag menade, utan bilden. Jag tror inte någon kan se vad bilden föreställer. Tycker du att bilden liknar din vas?

Hera73
2006-09-12, 23:00
Hej Peter.
Ja jag tycker nog att vaserna liknar varandra men jag ska undersöka det mera innan jag kan med säkerhet säga om det är en gate eller inte. Jag vill absolut inte lura någon kund och sälja den som en gate om den inte är det. ang bild 4a så ska jag ta nya foton, jag fårstår att ni inte kan se vad det är men det är det enda foto jag har just nu.

Tack för att ni alla visa intresse och är så hjälpsamma. Jag önskar att jag kunde bidra med något men jag är så ny på detta. Vill ni däremot ha tips och råd på bourgonska viner och champagne så kan jag hjälpa till, då det är något jag är hyffsat bra på :D

Hera73
2006-09-13, 19:37
Ja då har jag fått mina vaser.
nr 1 är den med svart fot är en simon gate signerad med of 193, ga - 84
nr 2 den med en spiral är vicke lindstrand signerad 1226
nr 3 den mörka är edenfalk skruf signerad
nr 4 är kosta boda 56671 är lindstrand signerad tyvärr är den lite naggad
men alla de andra är i mycket bra skick.

så nu vet vi det. Tack alla för er hjälp.

Kram

Helen

Susiflätan
2006-09-22, 22:42
Kan inte speciellt mycket om glas men vasen påminner mycket om vaser jag haft från Sandviken.