handdator

Visa fullständig version : ´Gammal Bruks- och Prydnadskeramik från Öst-Småland

Polsson
2009-12-29, 16:28
Denna 34-sidiga skrift av Karl Hammer tryckt hos Tryckeri AB Primo Oskarshamn 1989, fick jag i min hand för någon dag sedan. Jag vet inte hur pass vanlig den är, men vill naturligtvis dela med mig utifall den skulle vara okänd.

Polsson
2010-01-23, 15:00
Är man intresserad av danskt lergods i allmänhet och Kählers dito i synnerhet och dessutom har förmåga att läsa danska, då vill jag rekommendera boken "Kählers verk" av Peder Rasmussen. Författaren är inte vem som helst:
"Jag fick laerepladsen, og blev oplaert som pottemager på Kähler fra 1966 til 1970.", skriver författaren i förordet. Boken som är i formatet 24,5x28,5 innehåller 352 sidor med fantastiska bilder av Kählerlergods och intressant fakta om familjen Kähler och konstnärerna på fabriken. Trots att det är min första bok på danska, tvekar jag inte att kalla den för "Kählers bibel".

Gideon
2010-01-23, 15:42
Denna 34-sidiga skrift av Karl Hammer tryckt hos Tryckeri AB Primo Oskarshamn 1989, fick jag i min hand för någon dag sedan. Jag vet inte hur pass vanlig den är, men vill naturligtvis dela med mig utifall den skulle vara okänd.

Den skriften är hittills det bästa referensmaterial man har att tillgå på bordet, för att se skillnader mellan fabrikernas produkter och stämplar.
Men som ofta är, behöver den kompletteras med några länkar som går till avskrivna berättelser på nätet.
Rekommenderas likafullt och går fortfarande att köpa som "ny" - på Bornholm.
Passa på innan deras upplaga tar slut!
http://www.bornholmsmuseum-shop.dk/product_info.php?cPath=34_37&products_id=90&osCsid=fc9eac76f9a060849698edeb1411b31a