handdator

Visa fullständig version : mässingskrona med plastljus...

simmesimme
2009-12-27, 19:35
Hej alla kunniga.
Jag har precis köpt en mässingskrona med hemska plastljus som jag egentligen inte gillar. Dock tycker jag inte att de förstör kronans helhetsintryck så mycket som jag trott. Däremot är några trasiga.
Är det någon som vet var man kan hitta några sådana fulingar i sthlm?

Vet någon mer om lampan i allmänhet så får de ju gärna hojta till.
Själv gissade jag att det var 20-30-tal.
Jättefin design på kronan o fina stora prismor annars tycker jag. Hoppas
bilderna räcker till.

tack på förhand!

/Simme

Ulferic
2009-12-27, 20:03
Din lampa ser Oscariansk ut i grunden. De som är från tiden brukar oftast ha piggprismor. Din har prismor i form av droppar. Från tiden är senare hälften av 1800-talet. Myckettala för att din krona är från 1930-40-tal. Är ändå osäker. Prismorna kan vara bytta och fuskljusen senare monterade. Hur är elen dragen? Om lamphållarna är senare så måste orginalljushållarna var borta. Är kronan från tiden så har det varit levande ljus från början.
Om vi utgår fran att krona är av senare tillverkning och du vill byta ut trasiga hållare, så skall det säkert finnas reservdelar att få tag på. När jag för ett antal år sedan jobbade i Gamla Stan fanns det ett par lampaffärer där. Båda låg på Stora Nygatan om jag minns rätt. Den ena hade ett stort lager av allehanda tillbehör till lampor. Lättast är nog att gå till en antikaffär som specat sig på lampor. De brukar oftast ha det mesta.

simmesimme
2009-12-29, 22:04
Stort tack Ulferic.
Huruvida lampan är omgjord eller inte kan jag inte avgöra men själva kronan är ett riktigt gediget arbete med mycket detaljer ända ut till själva länkarna.
Elen är dragen... hm.. i armarna och ut och sen är det en klump med sladdar längst ner i stommen där det fanns utrymme. Den gick dessutom att skruva av så det kanske är en inidkation på att det varit så från början?
Ska ta bättre bilder och posta när jag gjort iordning den.
I sitt nuvarnade skick vågar jag inte koppla in den.
Han som hade den innan hade helt sonika tryckt ner stearinljus i "el-ljus-hållarna". :D?
Det verkar även som om prismorna "bundits" om för ståltråden är ganska slarvigt knuten.

Jag gick till "Affären" på stora nygatan som mycket riktigt hade en hel del till lampor.
De hade faktiskt "plaststearinljus" men lite längre än de jag har på min krona.

Jag hittade en affär online som heter mässing mäster på götgatan 27 som jag tänkte kolla in. Det verkar som dom har ännu mer vad gäller gamla lampor.
http://www.massingmaster.com/

Vad säger man om att rengöra mässing? Är det bäst med vanligt mässingsrengöring eller vad säger någon med erfarenhet?

Postade även en bild när kronan hänger. Om någon känner igen eller har mer information så får ni gärna posta ett svar.

Kim von Platen
2009-12-30, 00:08
Hallå Simme,
Simma lugnt, Din krona äger sin charm i att den är moderniserad, följd med tiden så att säga. Villdu ändå återställa, tala med Lars Yngve Johansson på Kommendörsgatan. Hälsa från mig. So long...

simmesimme
2009-12-30, 00:49
Tack Kim!
Ja, jag tycker den är fin och tänker inte återställa den. Bara fixa det som är trasigt tänkte jag.

När tror du att den är ifrån tro?

/S