handdator

Visa fullständig version : Krukmakare och kakelugnsmakare i Helsingborg

Polsson
2009-12-26, 18:54
Rubricerade bok med underrubriken " -från Freden i Roskilde till tiden kring Första världskriget-", årsbok 2006 "Kring Kärnan 35" utgiven av Kulturmagasinet och Helsingborgs museiförening, är ett praktverk gällande Helsingborgs stenkärlsfabrik.

Författaren, Torsten Jarnvall, har grävt djupt, mycket djupt, har inte lämnat något åt slumpen och har inte lockats in i spekulationsskriverier. Alla helsingborgare som haft lera på händerna, har letats upp och beskrivits i stort sett från vaggan till graven. Signaturer och stämplar finns redovisade med fina, tydliga bilder och layouten lockar till läsning.

prylsnubben
2010-10-20, 00:11
Såg ett ballongkrus på loppis häromdan som var stämplat med en 4-a. Inget annat överhuvudtaget. Att det handlade om 4-a kannor var uppenbart med den storleken.
Upptill hade den de typiska "gängor" som jag sett på "Helsingborgare" bl.a Gideons 4-taggare. Annars var den lite sned och vind och tillplattad här och var, själva halsen eller vad man ska kalla den "gängade" delen var ordentligt sned. Kan det ha varit andrasortering som inte stämplades ?
Vet man om Helsingborg stämplade ända från första början, hur var det med de andra ballongkrusfabrikanterna ( nu blev frågeställningen SÅ STOR.....). Denna var helt klart riktigt gammal, tyvärr hade jag ingen kamera vid tillfället. Kan dessvärre inte heller köpa på mig dylikt (trots att priset var endast 75kr, snacka fynd), då min sambo skulle blivit helt galen, med rätta om man betänker allt jag drar hem.

Polsson
2010-10-20, 22:52
Såg ett ballongkrus på loppis häromdan som var stämplat med en 4-a. Inget annat överhuvudtaget. Att det handlade om 4-a kannor var uppenbart med den storleken.
Upptill hade den de typiska "gängor" som jag sett på "Helsingborgare" bl.a Gideons 4-taggare. Annars var den lite sned och vind och tillplattad här och var, själva halsen eller vad man ska kalla den "gängade" delen var ordentligt sned. Kan det ha varit andrasortering som inte stämplades ?
Vet man om Helsingborg stämplade ända från första början, hur var det med de andra ballongkrusfabrikanterna ( nu blev frågeställningen SÅ STOR.....). Denna var helt klart riktigt gammal, tyvärr hade jag ingen kamera vid tillfället. Kan dessvärre inte heller köpa på mig dylikt (trots att priset var endast 75kr, snacka fynd), då min sambo skulle blivit helt galen, med rätta om man betänker allt jag drar hem.

Kan kanske ge några svar på frågorna. Med tanke på att man stämplade godset när det var "läderhårt" borde man stämpla med Hbg samtidigt som med 4-a, tycker jag. Om det nu är en Hbg, skulle jag kunna tänka mig följande scenario: En lärgosse ska stämpla med 4-a-stämpeln men trycker till så hårt att kruset ramlar i golvet och blir deformerat varvid stämplande av HBG inte blir av. Emellertid låter man bränna kruset trots missödet. Alternativ 2 är att man helt enkelt glömde HBG-stämplen och att kruset blev deformerat vid bränningen. Jag tror inte att jag har läst något om event. andrasortering. Om jag inte minns helt fel, har jag för mig att det inte är helt klarlagt när stämplingen påbörjades. Höganäs stämplade sina ballonger, och jag förmodar att Vallåkra tillverkade och stämplade sina och detsamma gäller ju Raus som inte kom igång förrän Litern började införas.

Kanske vet ballonggreven mer:D

prylsnubben
2010-10-20, 23:11
Jag skulle kunna tänka mig följande scenario:
En lärgosse ska stämpla med 4-a-stämpeln men trycker till så hårt att kruset ramlar i golvet och blir deformerat.......
:D

Jag skulle också kunna tänka mig att lärgossen hade 48 i skonummer och att stämplingen gjordes med båda fötterna:rolleyes:. Hur deformerad den blev,
ja därom tvistar de lärde:p.
http://www.fotbollskanalen.se/1.1423165/2010/01/02/tv_se_zlatans_fula_stampling_mot_villarreal

Polsson
2010-10-20, 23:24
Jag skulle också kunna tänka mig att lärgossen hade 48 i skonummer och att stämplingen gjordes med båda fötterna:rolleyes:. Hur deformerad den blev,
ja därom tvistar de lärde:p.
http://www.fotbollskanalen.se/1.1423165/2010/01/02/tv_se_zlatans_fula_stampling_mot_villarreal

Fy fan vilken stämpling! Det är ju så att man skäms över att vara skåning:rolleyes:

prylsnubben
2010-10-20, 23:51
Som tröst får Du ta till Dig årets förnämliga allsvenska resultat med röd/gula ögon.