handdator

Visa fullständig version : Fråga: Förgylld spegel, min första antikvitet

Kim von Platen
2009-12-17, 11:29
Hallå alla spegelkännare,
Vad har ni att säga om denna ganska nätta spegel med Vasakärve som krön?
Gammalt glas. 30x 55 cm.
PS. Hur fasen plåtar man en spegel utan spegelbild? So long...

HgF
2009-12-17, 12:24
Dioramat med fullriggaren i bakgrunden är ju det bästa på den här bilden, så låt speglarna spegla.
Spegeln? Tja, en av många i havet av lite diffusa stilspeglar, den här med klassicistisk påverkan (gustavianskt inspirerad men inte gustaviansk stil). Tiden kan vara när som helst under 1900-talets andra fjärdedel, fast helst borde den höra hemma i 20-talet.

Kim von Platen
2009-12-17, 14:32
Hallå och tack, Men njaa, jag tror faktiskt att den är äldre om nu inte någon satt in ett gammalt glas. Köpte spegeln 1960 och redan då såg den gammal ut.
Dioramat är en favorit, flankerad av Prince Alfred i sjömansuniform och Prince of Wales, men det bästa i spegelbilden är en flaska gott vin, upptäckte jag nu. Spegel, spegel på väggen där.... So long.

HgF
2009-12-17, 14:39
Ja du har ju förstås rätt. En spegels ålder bedöms efter hur gammal ägaren vill att den ska vara. Hur gammal vill du att den ska vara då?

Kim von Platen
2009-12-17, 15:28
Hallå HgF, Du är på hugget, det sätter jag värde på. Min mycket amatörmässiga och förhoppningfulla bedömning är att spegeln är från tiden, dvs tidigt 1800-tal. Du vet, föremål kan tala när man håller dem i handen. Vi får se... So long.

HgF
2009-12-17, 16:30
Vad bra Kim att du gillar lite hårda bud - det kan det bli ibland.

Bakstycket ser ut att vara i plywood, stämmer det och i så fall
hur kan det komma sig?

Det finns inte några spår av upphängningsanordning på sidorna,
för öglor med tråd, utan endast de hängen som syns i överkant.
Hur gamla är dessa?

Virket i ramen ser mycket maskinhyvlat ut, hur kan det komma sig?

Gideon
2009-12-17, 19:48
HgF, jag hoppas att "1900-talets andra fjärdedel" är en felskrivning vid tangentbordet.
För denna ramtyp med rundade hörn, kommer vid stilblandningsepokens tid - 1860-talet och framåt.
Den profilerade listen har gedigen blankförgyllning, som större delen av senare generationer förgyllare efter 1930-talet inte hade tillräckliga kunskaper att utföra.

Så är det ännu idag, och man kan inte maskintillverka sådant, även om ramverket går att fräsa fram.
Det stora skrået av duktiga förgyllare med det gamla hantverket i ryggen, försvann vid 1920-talets slut, därefter har det blivit hafsverk - med glimtar av talanger som hade "naturlig fallenhet för yrket".
Under hela 1900-talet har istället ett litet antal förgyllarkonservatorer sett till att bibehålla kunskaperna och överföra dem vidare. Åtminstone här i Sverige.
Tyskland och Italien har under efterkrigstiden varit bättre på det, men sammantaget blir det en återhämtning av annars glömda kunskaper, vilket vi ska vara tacksamma för.

von Platen får visa fler närbilder, eller tala om att det mörka träet baktill på listen verkligen är mörkt, eller betsat (vilket kunde ske på 1920-talet på order av obskyra antikhandlare). Bakstycket kan vara senare utbytt, och så tittar vi på vilken färg själva spegelglaset har på baksidan.

Spegeln, med sitt snidade överstycke, är trevlig i sin gustavianska doft av flärd, preliminärt i spannet 1880-1920, och är verkligen värd att bevara - till skillnad från de, på löpande band, fabrikstillverkade och "förgyllda" speglarna under 1900-talets andra fjärdedel.
Före eller efter 1900? Det får trådstartaren visa. :)

HgF
2009-12-17, 20:14
Bakstycket ser ut att vara i plywood, stämmer det och i så fall
hur kan det komma sig?

Det finns inte några spår av upphängningsanordning på sidorna,
för öglor med tråd, utan endast de hängen som syns i överkant.
Hur gamla är dessa?

Virket i ramen ser mycket maskinhyvlat ut, hur kan det komma sig?[/QUOTE]

Jag tror fortfarande att detta är en stilspegel från 1900-talet och vill
fortfarande ha en förklaring på ovanstående.

Det gustavianska stilinflytande var sedan länge helt utfasat 1860.
Det där du säger om förgyllarnas och snickarnas kompetenser etc
är ju bara dina egna privata tyckanden som på intet sätt kan ligga till
grund för en datering av föremål.

Gideon
2009-12-17, 20:43
Det där du säger om förgyllarnas och snickarnas kompetenser etc
är ju bara dina egna privata tyckanden som på intet sätt kan ligga till
grund för en datering av föremål.

Det är inga privata tyckanden.
Erfarenhet är en god grund, precis som att veta att kredering ligger ovanpå trä, därefter följer poliment och sedan guld med gnuggande agatsten. Hjälpredor på vägen, i form av destillerat vatten, ren sprit och kokt lim, kommer man också långt med.
Lägg ner prestigen och börja en tvåvägsdialog istället för att tala ner till en.

Kim von Platen
2009-12-17, 21:42
von Platen får visa fler närbilder, eller tala om att det mörka träet baktill
Hallå Gideon,
Jag gillar inte att bli tilltalad eller omtalad med/vid efternamn. Du snappar väl?
No bad feelings. So long..

Gideon
2009-12-17, 22:00
Jodå, jag snappar.
von Platen låter bra att säga och är inget att skämmas över.
Men då skriver jag Kim i fortsättningen. Är det ok? :rolleyes:

HgF
2009-12-17, 22:25
Jag släpper frågan här.
Min åsikt är att det handlar om en
stilspegel från 1900-talet.

Gideon
2009-12-17, 22:28
Då är vi alltså vid 1920-talet som senast.
Tack för det, HgF, även om en åsikt är likställd med personligt tyckande.
Det var en känga det...

Kim von Platen
2009-12-17, 23:16
Bra, jag fortsätter. So long..

Kim von Platen
2009-12-18, 09:19
Hallå kamrater,
Fågeställaren kan meddela att spegelns bakstycke inte är plywood, spår efter handverktyg och rester av papper/tapet.
Rester av krediteringen ligger ovanpå den mörka färgen på spegels baksida.
Hål på vardera sidan för upphängningen.
Spegelglasets baksida är rostbrun.

Men så upptäckte jag att det spegeln är en lampett, fyra små hål i ramens nedre verk vittnar om det och lampetter gjordes väl nästan alltid som par. So long...

Gideon
2009-12-18, 09:27
Det var ord det - som inte uppvägs av fler bilder för oss andra att bedöma utifrån.
Smit inte undan nu, Kim.

Dessutom heter det inte kreditering...

Kim von Platen
2009-12-18, 09:58
Hallå Gideon,
Här bildbevis från en som aldrig smiter ens från en parkeringsbot i G:a stan. So long.

Gideon
2009-12-18, 10:06
Hallå Gideon,
Här bildbevis från en som aldrig smiter ens från en parkeringsbot i G:a stan. So long.

Det är bra att Du är "standing tall", Kim.
Ramen är från strax före sekelskiftet, bakstycket senare utbytt och spegelglaset i samma veva. Det är konklusionen av en annars trevlig spegel, som inte blir mer än just trevlig.
Finns det något annat i spegelväg hemma?

Kim von Platen
2009-12-18, 15:35
Hallå Gideon,
Tack för dialogen och dina slutsatser. Jo, jag kände det på mig att första antikviteten är antik. Nej, några spännande spelglar har jag inte, gillar egentligen inte speglar för spegelbilden brukar vara så hilma ful.
Närmast jag kan komma är en spegel/glasmålning i uselt skick. Sailors farwell...som long.

PS. I samma står en Staffordshire av Parr (mästaren) som gick i kras för en tid sedan. Nu tänkte jag limma och undrar vilket lim du skulle välja?

Gideon
2009-12-18, 16:16
Stackarn. Det ser ut som att en stor radiostyrd brandbil haft framfart mellan väggarna.
Aj då.
Lägg ut Staffordshirebitarna på tråden Rädda keramiken, så ska vi se vad som göras kan.
Annars rekommenderas Cascol trälim i första hand, men frågan är om materialet är poröst niog för den. I senare tid blir den tätsintrad, vilket Peter S är bra på att förklara.
I ett tredje fall kan vi titta på resterna över en ostkaka med saftsås på Stortorget i mellandagarna.

Kim von Platen
2009-12-18, 16:44
Hallå G,
Tack, firar jul och nyår på landet, men låt oss ses på Zum F, en av de får genuina krogarna i gamlingen, och ta en pilsner någon gång på nyåret. Jag har nog anledning att be om din adress lite senare. So long..

Gideon
2009-12-18, 16:52
No, det blir tvärtom.
Men Zum F låter bra, om Du har en lös armbit av Staffordshire i håret som kännetecken.

prylsnubben
2009-12-18, 21:49
Tänkte på speglar, men det finns ju så mycket annat som är intressantare.
Kanske ändå : Senrokoko, omförgylld, glaset bytt, men ändå Nicolas Meunier-en av de främsta..........

Gideon
2009-12-19, 02:17
Jäklar anåda, DET kallar jag för en spegel!
Visserligen lite omrörd i senare tid, men stämpeln kan man inte fly undan.
Däremot skulle jag med darrande händer lyfta av de groteska Gabriellampetterna på var sida om denna 1700-talsspegel, och ersätta dem med appliquer i brännförgylld brons.
Brrr...

Äjth
2009-12-19, 14:11
Den här trådens rubrik handlar om var Kecke finns- Snälla, starta en ny tråd.

viol
2009-12-19, 14:32
Den här trådens rubrik handlar om var Kecke finns- Snälla, starta en ny tråd.

Äjth, nu har du slagit in för många julklappar! :D Kecke är väl ingen förgylld spegel, fast hon glänser ofta! Mvh

prylsnubben
2009-12-19, 17:48
Jäklar anåda, DET kallar jag för en spegel!
Visserligen lite omrörd i senare tid, men stämpeln kan man inte fly undan.
Däremot skulle jag med darrande händer lyfta av de groteska Gabriellampetterna på var sida om denna 1700-talsspegel, och ersätta dem med appliquer i brännförgylld brons.
Brrr...

Tror Du att det är Gabriel Gideon, själv tror (vill jag tro) att det är Gefle.
Har Du några appliquer i brännförgylld brons till övers billigt?

Gideon
2009-12-19, 18:44
Nöj Dig med Arthur Percy, som inte jobbade på Gabriel, och inte heller drog sig för att hollywoodisera stilepoken rokoko på fabriken i Gävle.
Appliquerna i källaren är till övers för systerns ungar i arv, långt fram i tiden.
Här uppe får de svängiga ljushållarna inte plats... :D

För att bättra upp på anblicken, torde Dina lampetter flyttas ett steg uppåt, så att de hamnar i mitten av spegeln och lite mer åt sidan :p

Peter S
2009-12-19, 23:17
Lampetterna är Rörstrand... De har haft en sån här rokokoserie någon gång på 40-talet. Har sett fler delar...

Gideon
2009-12-19, 23:22
De framstår i klart ljus, när Du nu säger det Peter S.
Vi fick ju inte heller se baksidorna av dem.

prylsnubben
2009-12-20, 00:22
Grabbar, grabbar. Känns väldigt mycket Gefle med tanke på godset och modellbeteckningen.:)

prylsnubben
2009-12-20, 00:40
Strular som vanligt, men för mig känns det MYCKET Gefle.
Godset, lite grövre, lite mer bonnigt än t.ex Rörstrand.
Modellen RO INPRESSAD i godset, typiskt Gefle.

Gideon
2009-12-20, 00:45
Jomen, den är ju i stil med Rubin?
Har ett namn som jag inte kommer på just nu, och tänker inte just nu riva i bokhyllan bara för den där beteckningen som Gyllenhammar nämnt...

Peter S
2009-12-20, 00:52
Jomen, jag har sett ljusstakar och en korg(!) på Tradera i denna dekor. Och med Rörstrandsstämpel! Om jag ska vara ärlig så tyckte jag nästan det var samlarläge på en så udda serie. Inte för att den någonsin skulle bli särskilt eftertraktad eller dyr, men för att Rörstrand så till den milda grad gick ner sig i nyrokoko-träsket. Den blir helrätt i vilken Hasse Ekman-film som helst!

Gideon
2009-12-20, 02:19
Ditt inlägg, Peter S. sparas som morgongrötens extraflabb.
Utmärkt! :D

Rolf J
2009-12-21, 17:03
Tänkte på speglar, men det finns ju så mycket annat som är intressantare.
Kanske ändå : Senrokoko, omförgylld, glaset bytt, men ändå Nicolas Meunier-en av de främsta..........

Jag har tyvärr inget att tillföra ang. Kim’s trevliga spegel, men det var intressant att se din prylsnubben.
Fyndade en på pricken lik för några år sedan som är signerad NH (Hamberg). Också bytt glas och omförgylld. Hallstämplad Stockholm 1772.
Återkommer med lite mått och bilder.

Gideon
2009-12-21, 17:38
Modet hade sin snabba svängning på kort tid, alldeles särskilt undet 1770-talet, men eftersom Du säger att Ditt exemplar är på pricken lik prylsnubbens, så får vi tro Dig. Ser mycket gärna bilder på den.
Annars så har jag markerat en stycke längst ner i utdraget från Sylvén och Welanders-Berggrens praktverk "Speglar" från 2000, där det framgår att ett spegelstycke var i höggustavianskt manér "med målat fält på överdelen":

"HAMBERG, Nils Henrik
Spegelfabrikör, bildhuggare och flörgyllare i Stockholm. Född ca 1732, död 7 dec 1797. Kommerskollegiums tillstånd 23 sept. 1767. Exporterade till Wolgast 1767 genom möbelhandlare Grevesmûhl två stora skulpterade bord, förgyllda av Hamberg. År 1770 export till Wismar av två stora skulpterade bordsfötter, där Hamberg utfört förgyllningen. Detta år tillverkade han för 1000 dkm och hade tre gesäller i sin tjänst. År 1775 stämplades 256 speglar, tillverkningssumman var 1244 dkm. P. Westin övertog verkstaden 1776. (En spegel märkt N H, ramen av mahogny med målat fält på överdelen, finns på Nordiska museet.)

Rolf J
2009-12-22, 11:32
Ja den här ligger nog i gränslandet mellan rokoko och gustavianskt. Var först inne på om det kunde vara NM men efter att sett NH signaturen i boken ovan tror jag nog att det stämmer.
Första intrycket när jag såg prylsnubbens var att den var nästan identisk men får ändra mej till liknande.

Baksidan har ett tunt "spån" eller del av direkt mot glastes baksida och jag kan inte se några spår efter distansklossar eller liknande heller. Kan inte heller se några andra hål som borde funnits om bakstycket varit tjockare :rolleyes:

Ser ibland liknande speglar med det här lite "platta" utförandet, kommer ihåg att en har varit signerad och hallstämplad i Jönköping.

Gideon
2009-12-22, 23:22
Mycker vacker spegel, Rolf J.
Som alltid, när jag ser det "platta intrycket" tänker jag automatiskt på papier maché och att det därefter är krederat och förgyllt efter konstens alla regler.
Skarpa utskärningar finns inte på sådant här, och kunde därför produceras i snabbare takt. Men det omnänns inte i böcker, utan är något man får ta reda på själv, i samband med omförgyllning eller konserveringsarbete.
Ändock - upphängningen baktill borde bytas ut. Den gjordes för ett trettiotal år sedan. Öglorna är bra och rätt riktade, liksom uppbindningen vid dessa, men den tvinnade tråden har åldrats och kan varsomhelst på längden gå av. Den har förlorat sin spänst och styrka, det syns på bilden.

Gideon
2009-12-23, 00:35
Från början satt en sådan här ögla, mitt i ramverkets övre del. Det syns en mörk skugga där, och Du blir förvissad när Du ser efter med en stark lupp.

Skogsmänniskan
2009-12-23, 09:33
Jag har funderat på om man törs peta in "en katt bland hermelinerna" i den här tråden. Min spegel är ju inte förgylld, däremot förgyller den mitt badrum.

Tycker det skulle vara spännande med era kommentarer och eventuell tidsbestämning. Jag har facit och ska visa bild på baksidan sedan ni sagt ert!

Rolf J
2009-12-28, 07:06
Tack för information och tips Gideon, tyvärr så hänger den i fortfarande i samma gamla tråd men byte lovas.

På Skogsmänniskans spegel gissar jag på 1900-talets första hälft.

simco
2009-12-28, 10:27
Hej Skogsmänniskan och alla andra!
Jag tror precis som Rolf J att din spegel är från tidigt 1900-tal, runt första decenniet. Den påminner mycket om en spegel som tillhör en pigtittare som är från ca 1910 som min mormor har. Tycker även att den liknar speglar som sitter på spegelbyråer från den tiden. Jag ser inga hål på sidan av ramen så din har nog inte varit en del på en sådan byrå. Berätta gärna det du vet.
Mvh Simco

Kim von Platen
2009-12-29, 14:19
Hallå Skogis, Trevlig spegel, jämnårig med Karl Gerhard. Visste du är min Far är en av hans hermeliner i kupletten? So long...

Skogsmänniskan
2009-12-30, 06:27
Hej Rolf J, Simco och Kim!

Ni har så rätt! Min morfar gjorde den 1912 som trolovningsgåva till min mormor. Orten där den kom till är Strålsnäs i Östergötland, en pytteliten by nära gränsen till Småland. Spegeln har faktiskt hål på sidorna, så antingen har den suttit på en pigtittare eller på en byrå. Min mamma ärvde den och jag minns att det gamla glaset satt i när jag var barn - spegelbilden blev lite skev. När jag sedan fick den för sådär 30 år sedan var glaset utbytt.

NORRLAND
2010-03-30, 22:12
Hej Kim von Platen.
Nog är spegeln du här visar gammal alltid, det syns på ramverket.Fästena som syns är däremot av mycket sen upplaga. Om du tittar mitt emellan dessa nyare fästen så tycks man skönja ett ställe där gamla fästet suttit. Baksidan ser tyvärr ut som att den är ditmonterad långt efter det att det övriga gjorts. Jag jämför ramens mörkhet som ser äkta ut mot den ljusare skivan.Min bedömning av det man kan se så är åldern c:a 1860-70 tal men kan också vara kring skiftet 18-1900.
Ser du om bakstycket är av massivt trä eller plywood? Är det plywood så är det med stor säkerhet utbytt.
Vinflaskan såg trevlig ut och av en bra årgång.Drick med andakt heter det.
Hur som helst är det en trevlig spegel att ha på sin vägg.

Kim von Platen
2010-03-30, 23:20
Hallå Norrland.
Jag hade tappat tråden, kul att du tog upp den. Intressant läsning med tungviktare i dialog. Bakstycket på min lilla spegel är inte plywood utan från tiden. Vad alla än säger och tycker är min första antikvitet från senare delen av 1800-talet och de där taskiga öglorna hat jag satt dit efteson spegeln hänger på en lönndörr i hallen. So long...