handdator

Visa fullständig version : Vad är detta? En flaska?

LiB
2006-09-05, 13:02
Hittade denna tingest på en loppis och har egentligen ingen aning om vad jag köpt! :) Är det en slags flaska eller vad?
Sätter den under denna rubrik så får vi väl se om det kommer något svar!

Ca 15cm lång och i ändorna ca 5cm i diameter.

LiB
2006-09-05, 13:08
En bild på den liggandes.

766
2006-09-05, 13:08
En riktigt Goo tunna. Den kommer du långt med.

Lars Kallin
2006-09-05, 13:21
Nu skojar du nog med oss LiB.
Det är en aldeles förträfflig brännvinstunna som många inklusive jag själv dreglar efter. Hittade du denna på loppis så får man grattulera, det låter så otroligt att jag knappt tror det är sant

766
2006-09-05, 13:40
Jag ser inga stämplar, ingen märkning, ingenting. Släng den i väggen!
Var tusan kommer den ifrån???????? Tänk om där hade varit ett enda litet L som i Laban, så kunde man haft något att gå efter.
Damerna här få slita sitt hår i mitt ställe eftersom det där är mer att ta av förmodligen.

LiB
2006-09-05, 13:41
Jag skojar inte!! :) (Skojar du med mig?) :confused:
Hittade den på loppis idag, tyckte bara att den var charmig och att den var gammal kunde t.o.m. jag se! :D

A.F
2006-09-05, 13:49
Det var som f*n.. får man fråga vad de tog för den?

LiB
2006-09-05, 13:54
Vågar jag säga att jag gav en hel tia för den?? På vår återvinnigsstation...
Kan ni berätta mer om den, ålder m.m.

Och hittar inte några stämplar!

A.F
2006-09-05, 14:06
Helt otroligt det måste vara årets fynd!!! grattis :)

Den är mycket lik de som sägs vara Tyska och ifrån mitten av 1700-talet
och andra halvan av 1700-talet.
Utifrån bilden ser det inte omöjligt ut att den kan vara så pass gammal som
1700-tals.

Den är gjord en gång för att förvara spritdrycker i, de finns i färgat glas
också och då kan de även varit för vin och öl m.m.

Den här kan nog samlare på ebay bjuda flera tusen kronor för, men om jag
vore du skulle jag aldrig sälja den.

Ska väl tillägga att andra länder än Tyskland har gjort dessa också, så den
behöver ju inte vara Tyska för att jag sett en liknande, kanske de gjort
liknande här i Sverige med?

A.F
2006-09-05, 14:31
Äntligen hitta jag den bilden jag leta efter.

Den här finns med i bossches bok och sägs vara Tysk och ifrån 1750,
din har vissa likheter.

Sladden
2006-09-05, 14:59
Fantastiskt vad återvinningsbutiker kan erbjuda!
Bara att gratulera! :D

LiB
2006-09-05, 15:06
Ja, den är väldigt lik den jag har, A.F
Men min har ju inga fötter... :o

766
2006-09-05, 17:01
Men det finns många fula fiskar nu för tiden som efterapar så det börjar bli jobbigt, nu är tydligen inte denna inköpt på ett sådant ställe där man kan tänka sig att fula fisken utbjuder.
Man skall har sett en del för att kunna avgöra åldern på glasbitar som ovanstående, haft i händerna saker som man med säkerhet vet åldern på, då börjar man kunna säga en del.

Lars Kallin
2006-09-05, 20:56
Nej, jag skojar inte med dig.

Det låter bara för otroligt för att vara sant. Grattis.

Bjuder på en skaplig tunna i en samlarväns hem.

766
2006-09-05, 21:13
Något som kan störa i fallet "orginal" här ovan är varför inte "tunnbanden" är symetriskt anbringade. Det är sådana saker som "pekar" på ett falsarium bl.a.
Ser man en tunna med i stort sett noll tunnband vid ena sidan och fullt antal, kanske 4st eller som här spiralformade och inga vid andra sidan är det störande. Och dom gjorde inga störande "moment" på den gamla goda tiden enl. mina erfarenheter.
Givetvis måste det finnas undantag men dom är mycket svåra att finna.

Kallin din bild av tunnan verkar inte störande,visserligen syns det lite dåligt men....

Björn L
2006-09-05, 21:37
I vissa regioner i sverige finns det tvåvånings hus från 1700 talet där ytter dörren inte är placerad mitt på lång sidan, utan istället alldeles invid en gavel. Fönstrens placering blir då inte traditionellt symetriskt ditsatta. Är dessa hus "fejkade" då enligt dig 766 ? :confused:

Jag håller med om att detta kan vara ett riktigt dunder fynd. Jag skriver "kan" eftersom jag inte hållt föremålet i min hand, men visst tror jag att den är så bra som den ser ut. Det är till och med så att jag tycker att den är roligare när den inte är helt perfekt i sitt utförande. Grattis till fyndet !

Lars Kallin
2006-09-05, 22:04
Nu när 766 har påpekat asymmetrin hos tunnan så tror jag mig bestämt ha sett den förut någonstans. Jag brukar komma ihåg föremål som utmärker sig.

Faktum är att den utmärker sig genom sin asymmetri.
Här kommer några tunnor till alla attribuerade till tyskland.
Efter att ha detaljstuderat din bild, tror jag mig se spår efter glastrådarna även på andra sidan, är det inte så?

766
2006-09-05, 22:33
Jag tycker det är störande och när man tycker det så anar jag uggla i mossan. För att fastslå om den är t.ex från 1700-talet behövs det mer än så, pluss lite till.
Att en dörr på ett hus inte är symetrskt plaserad på långsidan tycker inte jag har någon frånstötande effekt, kan faktist vara riktigt "skönt".
Vi kan säga som så att i fallet ovan känns det något "underligt" för mig, det är allt.
Vi kan också fastslå att Kallins sista bilder har det rätta stuket som gamla prylar skall ha, lite osymetriskt men på ett charmigt sätt.
Men så pass störande tror jag inte den är att jag sagt nej till den än om vissa misstankar grott.

LS
2006-09-05, 22:57
Om det är något man suktar efter så är det en brännvinstunna med ålder på! Att utifrån bilderna, trots att de är skickligt tagna, komma med utlåtande åt någotdera hållen vågar sig inte LS på, men visst ser den i min dataskärm intressant ut. Vad gäller den assymetriska diskussionen kan man stillsamt undra om rokoko var symetriskt?

Lars Kallin
2006-09-05, 23:50
Tunnan har nog varit symetrisk en gång. titta ordentligt på bilden.
Då ser man att glastrådarna troligen med tidens tand försvunnit.

Rokokon är i mitt tycke allt annat än asymmetrisk.

Björn L
2006-09-06, 00:09
Lars K ! Om du någon gång skulle tröttna på ditt yrke så är jag övertygad om att du skulle kunna bli en framgångsrik kriminaltekniker eller liknande ! :rolleyes:

766
2006-09-06, 07:55
Vad trögt det skall vara, jag har inte "talat" om symetri som en "storhet" utan just i detta fallet. Och är där spår av att ha varit vid andra sidan också så har dom klarat av det vid tillverkningen tycker jag.

LiB
2006-09-06, 09:03
Läser med stort intresse alla svaren.
Har nu försökt fota den andra sidan lite närmare, med och utan blixt, men det är inte lätt alla gånger att fota glas!
Det syns att det har varit "band" även där men fallit av. Även på den sidan med banden kvar så har det försunnit små bitar på några ställen.
Nå här kommer en bild till

LiB
2006-09-06, 09:14
Syns väl på bilderna märken efter bandet som gått runt?
Har försökt diska den, så det är även vattendroppar som syns inuti.
Finns lite avlagringar i botten och på själva utsidan av "magen" så är den nött, beror väl på att den inte har haft någon ställning att ligga i.
Även kortsidan med puntelmärke har nötningar.

Har inte tänkt försöka mig på att sälja den. Den verkar ju vara lite sällsynt, så det är ju kul att ha den kvar. Kommer att åka in i vitrinskåpet med de gamla snapsglasen jag har.

Vet någon av er om det finns något ställe i Norrbotten där man skulle kunna visa den för att kunna fastställa om den är så gammal eller om det nu skulle vara någon kopia?
Annars så får väl någon av er kunniga kontakta mig om ni någon gång skulle vara här uppe i Norrbotten, för att få känna på den! :)

766
2006-09-06, 10:04
Det var ju skönt att där har varit.

LiB
2006-09-06, 21:06
Tack till Lars Kallin som gett mig ett tips om var jag kan få den kollad.
Nu är det så att det ändå är en bra bit för mig att åka, men jag är i alla fall dit någon gång per år.
Kommer att hålla er underrättade... :)

E.B.
2008-03-13, 22:52
Kul att få se den "live" i TV. Undrar var den kan vara gjord då hon var så tvärsäker på att den var svensk. Tyskland ligger ju också bra till i de diskussioner som förts här tidigare. Maffig var den i varje fall!

Äjth
2008-03-13, 23:25
Det är inte svårt att vara tvärsäker i TV när man inte heller blir emotsagd!! :D

Björn L
2008-03-13, 23:42
Tack till dig E.B. för att du löste mitt huvudbry ;)

LiB
2008-03-14, 08:49
Ja, det är min tunna som var med:)
Fick äntligen bekfräftat åldern på den...
Hur hon så tvärsäkert visste att den var svensk fick jag egentligen inget svarpå:confused:, men så sa hon.
Måste säga att det var ju väldigt stressigt när det skulle spelas in, allt ska gå väldigt fort så experterna snabbt kunde gå tillbaka till sina bord.
Själv stod jag kvar och hann knappt förstå vad som hade hänt och vad hon hade sagt! :D

ankan
2008-03-14, 17:22
lyllos.....säger jag så här många år efteråt....lite sen i starten bara

Dykar`n
2008-03-15, 01:44
Jag vill bara säga grattis även om sent!!

Sedan tror jag att det är mer behäftat med sannolik sanning att lyssna på "amatörerna" här på PES.
Jag tror att för mycket kosken på den ärvda herrgårdsverandan ibland kan stiga snorkfröken åt huvudet! :eek:

Grattis igen till ett stycke levande historia av det vackraste slaget "Glas"

LiB
2008-03-15, 11:04
Sedan tror jag att det är mer behäftat med sannolik sanning att lyssna på "amatörerna" här på PES.
Jag tror att för mycket kosken på den ärvda herrgårdsverandan ibland kan stiga snorkfröken åt huvudet! :eek: :D

Kan nog vara så, men det var ju lite diskussioner om den kunde vara "på riktigt";)

Charlotte Widenfelt var inte riktigt säker på vad jag kom med, det fick kollegan Antonia (tror jag hon heter:confused:) berätta...

Äjth
2008-03-15, 11:55
Jag vill bara säga grattis även om sent!!

Jag tror att för mycket kosken på den ärvda herrgårdsverandan ibland kan stiga snorkfröken åt huvudet! :eek:
Grattis igen till ett stycke levande historia av det vackraste slaget "Glas"
Jag förstår nog inte vad det rödmarkerade betyder? "Amatörerna" på PES lade ju grunden för den information LiB fick. Är det inte Dykar´n som är sent uppe och har fått för mkt?

Peter S
2008-03-15, 14:00
Man ska nog få associationer till experten på Antikrundan av den rödfärgade meningen.

Äjth
2008-03-15, 15:32
Aha, nu är jag med ja, jag såg ju rundan i torsdags och nu faller slanten ner :D Sorry Dykar´n, jag får skylla på att jag inte var riktigt vaken tidigare idag. Ber om ursäkt.

Dykar`n
2008-03-15, 15:39
Man ska nog få associationer till experten på Antikrundan av den rödfärgade meningen.

Tack för tolkningshjälpen Peter!!

Äjth
2008-03-15, 15:48
:D:D:D ni är för roliga gossar!!!!