handdator

Visa fullständig version : Staty/Figur..

Devon82
2009-11-23, 21:46
Hejsan...

Jag undrar om någon vet något om denna staty..
Den är ca: 40-41cm hög.. Väger ca: nånstans mellan 1,5-2kg..

Det lilla jag vet är att förra ägaren va i kontakt med auktionsverket.se
och det dom kunde berätta om den va att den sannolikt va gjord av
bronsrad zink och dom trodde den va från 1800-talets slut..
och att värdet uppskattat av dom till ca 1600:- vilket igentligen inte är så intressangt utan ville mer veta vem som kan ha gjort den.. vilket land osv.. :)
hoppas nån vet något om denna herre..

engelsson
2009-11-24, 21:39
Jag kommer o tänka på en spansk conquistador när jag ser statyn..

Devon82
2009-12-01, 11:28
Ja jag vet inget om den mer än det förra ägaren visade från sin mail..

HgF
2009-12-01, 13:51
Ett slags historieromantiserande dekorationsobjekt - som sagt - från slutet av 1800-talet. Men att ens drömma om att komma fram till "vem" som gjort den är långt bortom alla rimliga förväntningar, om inte tillverkaren har märk den, vilket är sällsynt om det ens förekommer överhuvudtaget.
Det här var ganska vankliga, eller kanske hellre obligatoriska saker, under sin tid i borgerliga miljöer, fast de blir ju ganska obegripliga ryckta det inredningsmode som gav dessa figurer livsrum, dessutom borde det vara ett par.
Jag tror den här är tysk, men det finns också såna här gubbar som är franska och lite allmänt europeiska. Kostymeringen - en 1800-talstolkning av en soldat från 30-åriga kriget- tycker jag anger en tänkbar tysk nationalitet, dessutom var den tyska industrin inväxlade på den här sortens produkter i högre grad än t ex den svenska.
Men vi har ju haft lite av detta av svenskt fabrikat men då i parian och keramik från Gustavsberg och kanske Rörstrand.