handdator

Visa fullständig version : Intressant utskuret ornament i trä, någon som vet???

simco
2009-11-16, 16:04
Hej alla Pesare!!!

När jag var ute på min senaste loppisrunda ute på landet hittade jag denna för mig intressanta "träbit". Kunde inte låta bli att ta med mig den hem. Träbiten är rikligt utskuren med putti, vindruvor, någon slags drakar??? och blomsterrankor. Baktill finns ett karvat spår, inte maskingjort. Undrar om det varit en del till en möbel eller något slags ornament till något annat? Det finns skarvar på ytterkanterna vid drakarna och ansiktet på figuren i mitten går att ta bort, fastsatt innuti med en liten "pigg". Ena nedre delen ser ut som en gammal lagning, men färgen på ansiktet skiljer sig inte från det övriga träet. Är det någon som känner igen själva stilen och kan koppla den till någon tidsperiod, eller finns det andra spekulationer kring min "bräda"? Tacksam för alla svar!!!

Mvh Simco

simco
2009-11-16, 16:08
Lite fler bilder:)

engelsson
2009-11-16, 16:32
Helt underbar..jag tänker på vinguden Bacchus..för visst e det väl vinrankor

simco
2009-11-16, 18:14
Tack så mycket engelsson!:)
Ja, visst ser det ut att vara vinrankor, men det ser även ut att vara päron eller äpplen eller någon annan slags frukt. När var sådana här motiv populära tro???

FBQ
2009-11-17, 08:07
Jag är lite tveksam...
När motiven är populära är det ingen tvekan om, det här är barockdekor, som den skall se ut under sent 1600-tal. Tycker bara att uppsynen hos figurerna inte känns riktigt rätt (det är lejon på sidorna, inte drakar)

Dessutom borde då den här ha ingått i någon rumsdekoration, och då borde den ha varit förgyld eller målad, jag kan inte se några spår av färg någonstans. Skärningarna borde också vara mer slitna om den skrubbats ren. Upphägningsögglan på baksidan är ju klart senare, så oavsett har den använts senare.
Man kan ju mycket väl ha använt en äldre planka när man skurit ut figurerna. Det går ju fortfarande att hitta duktiga träsnidare, och var betydligt lättare för 50 eller 100 år sedan.
Men visa den gärna för någon för en expertbedömning.

Kim von Platen
2009-11-17, 08:34
Hallå Simco, Du har verkligen näsa för spännande prylar. Den här luktar barock.
Mått? Träslag? Har den varit bemålad? Konstigt att huvudet är löstagbart, det kan knappast vara av tillverkningstekniska skäl. Lönnfack? Spåret på baksidan, kan betyda att det är fronten på en låda men i slutet av 1600-talet spikade man fast lådbotten. Inga spår efter beslag. Nej, jag kommer inte vidare utan att veta mera.
So long..

Mochens_gubbe
2009-11-17, 08:51
Huvudet är antagligen gjort som en separat del för att spara arbete eftersom det sticker ut mer än de övriga ornamenten och genom att göra det separat har bildhuggaren kunnat utgå från en tunnare planka och sparat en massa jobb.

simco
2009-11-17, 14:45
Hej alla!
Tack för svaren! Min bräda är 63cm bred, 12cm hög och ca 4cm tjock, ansiktet borträknat. Jag tror att träet har varit utsatt för väta eller blivit rejält vått, den är ganska grånad på baksidan och träet känns ganska uttorkat, Undrar om det gjort att eventuell färg lossnat? Dekoren har en del slitningar, även om min kamera kanske varit lite för snäll.:) Sökte runt på nätet på barock och snubblade över en länk om Nyklassicism/neoklassicism, då man inspirerades av den grekiska-romerska antikens ideal.
Då hamnar vi ju här i norden runt 1750-1820. Kanske en troligare ålder?
Jag tror att materialet är ek. Kan inte hitta några märken efter beslag. Men några pyttesmå hål på vissa ställen. Började fundera om den varit en del av en kornish eller bård pga de utskurna infällningarna i ytterkanterna, att mönstret fortsatt och att man kilat i de brädorna i dem? Men varför har man då gjort ett spår i träet? Lite dåligt med experter där jag bor så kom gärna med fler förslag och kommentarer på mina funderingar!

Mvh Simco

Gideon
2009-11-17, 16:08
Här får man gissa, men...
Det ser ut som en lådfront eller underrede, men en mycket stor sådan, och isåfall kan den ha suttit under skåpsluckorna på möbeln. För del av möbel är den, det bekräftar spåret för skiva och urtagningarna för laxade hörn.
Så här urlakat brukar det se ut, när en möbel avlutats och vi kan bara spekulera om orsaken var att få bort flera lager övermålningar eller att förre ägaren ville ha skåpet trärent.
Är trästycket dammigt eller är det vita slöjor/kristaller som ses i några bottendetaljer? Det kan också tänkas att allt varit förgyllt, och att det vita är rester av krederingen.
Sedan så kan jobbet ha misslyckats, eftersom Du sitter med en lös del, simco...
Barockstil och från någon gång på 1800-talet vill jag sätta tillverkningstiden till och inte "från tiden", fast snideriet är mycket väl utfört, om än något grovt.

simco
2009-11-17, 19:27
Tack för intressanta observationer Gideon!
Det vita är nog mest damm,:o även om det finns ljusare partier.
Skulle vara kul att fått se hela möbeln, men den är med all säkerhet ett minne blott.
Tror fortfarande att den varit utsatt för väta, träet känns ganska poröst som gammal drivved ungefär. Håller med om att snideriet är skickligt utfört men samtidigt grovt precis som du skriver Gideon. Jag kan inte se tillstymme av att man skylle ha använt sig av något slippapper eller dylikt, men ändå måste personen i fråga lagt ned ett attans jobb på alla små detaljer, "puttisarna" har tom veck under benen. Vad är "laxade hörn"?

Trevlig kväll allihop!

Mochens_gubbe
2009-11-18, 07:41
Vad är "laxade hörn"?

Sinkade hörn.
I ena kanten ser det ut som om det skulle kunna ha varit en halvförtäckt sinkning men den andra kanten????

Kim von Platen
2009-11-18, 09:10
Hallå Simco & Co, Tror att din fina träbit är en del av ett större objekt. Man kan tydligt se en ganska klumpig lagning på höger sida och där finns inga spår av
lask. Kanske var träbiten dubbelt så lång en gång i tiden? Om det nu skulle vara en del av en möbel har den nog aldrig varit bemålad, man målade sällan ek. Som sjötokig vill jag tro att biten är vrakgods som simmat många år i havet innan den landade hos dig.
So long...

Kim von Platen
2009-11-18, 09:17
Nej, förresten, då skulle baksidan också vara skrovlig. Ursäkta vitsen.
So long...

simco
2009-11-18, 14:50
Spännande! Tack Mochens_gubbe! Vokabuläret växer:D.
Jag har tagit en bild lite närmare på kortsidan med lagningen. Baksidan är också ganska skrovlig. På bild nr 2 i första inlägget ser man lagningen från framsidan.
Kul att få veta att ek inte bemålades särskilt ofta, det ansågs väl som ett finare träslag varför det kanske inte fanns någon anledning att måla över det?
Det skulle vara mycket trevligt om det vore ett vrakgods Kim von Platen!:) Även fast gamla saker ofta talar till en, så skulle man ibland önska att de kunde berätta hela sin historia, vem som tillverkat, var de varit, vad de sett? Men i bland är spekulationerna precis lika intressanta och bjuder in till trevliga diskussioner! Här kommer bilderna på baksidan:

Kim von Platen
2009-11-19, 15:48
Hallå Simco & Co. Kanske är man ute och simmar på djupt vatten. Men det spännande är kanske inte förmålet utan dialogen, resonemangen där det ena leder till det andra eller utesluter en teori faller pladask. Jag hade förmånen att arbeta med Antikrundan, bakom kulisserna, och lyssnade ivrigt på experterna ibland upprörda diskussion om svårbedömda objekt. Ett plus ett blir tre. Tack för din tråd.
Så träbiten. Om baksidan är lika bearbetad som framsidan vill jag tro att det havet eller moder jord, inte lut med medel, som skapat ytan. Det skulle betyda att plankan är väldigt gammal, början av 1700-talet, och formspråket förstärker min uppfattning. Vandrade i G:a Stan igår och kollade portar. Plankan kan vara en del i en gammal port eller foder. Ja, men hur förklarar man då spåret på baksidan......? So long..,.

simco
2009-11-19, 18:11
Hej Igen Alla!
Vad intressant att få jobba bakom kulisserna på antikrundan, Kim von Platen! För min del är det mest spännande med dessa program att få se vad folk har i gömmarna, de mest oväntade saker kan dyka upp, och intressanta historier och levnadsöden. Nu har jag tänkt så det knakar. Min bräda kanske har fått agera utsmyckning/del av olika objekt, under olika tidsperioder. Från början kanske den var en del av en dörrpost, kornish eller dylikt, senare kanske dörrposten eller liknande revs/byttes ut, någon ville ändå spara denna del och tyckte att den skulle passa bra som lådfront till det "nya" skåpet varpå man karvade ett spår på baksidan, skåpet gick av någon anledning till spillo i havet/jorden(?) eller fuktigt utrymme, men nästa person tyckte ändå att ornamentet dög så man lagade hörnet fäste ett hänge och hade den på väggen. Efter en dödsborensning hamnade den ute på landet i en gammal lada/loppis och dit går jag och hittar den liggandes i ett hörn. Önskar att man kunde teleportera saker så att ni alla kunde få känna och klämma på den för att få en bättre uppfattning än vad bilderna ger. En C-14 datering hade varit intressant:D

Tack för att ni engagerar er i tråden:)

Mvh Simco

Kim von Platen
2009-11-19, 19:28
Hallå Simco, Jag kommer ihåg vad Knut Knutson sa: Expert? Ja, det blir första dagen bakom inlämningsdisken på Bukowsikis.
För att försöka sätta "knut "på tråden skall jag kontakta hans namne, Bo, som verkligen kan mycket om det här.
Men tänk vad mycket du har att berätta om den där brädan och vad mycket glädje den burit med sig. Det är poängen. So long...

Kim von Platen
2009-11-25, 15:22
Hallå, Det här var kul. Jag har satt betyget fem stjärnor i digitala boken. Vad tycker du? So long..

simco
2009-11-25, 16:10
Hej!
Tack så mycket!
Jag tycker också att det här var jättekul och intressant. Anonyma föremål kan leda till så många intressanta diskussioner, slutsatser, avfärdanden och en hel del historielektioner på köpet i sökandet efter troligt ursprung.:)