handdator

Visa fullständig version : Ägg i marmor?

LiB
2005-08-31, 13:00
Har ett ägg som kanske ska få gå samma väg som det jag har under Glas, övrigt. Men undrar om det verkligen kan vara marmor eller vad är det för material?
Den väger 250g, så den är ganska tung, ca 7cm lång och ca 5cm bred.

Ballonggreven
2005-08-31, 13:29
Kan det vara alabaster?

LiB
2005-08-31, 13:47
Ja, det kanske det kan vara, men hur ser man skillnaden?
Är lite korkad när det gäller sånt här... :)

joseba
2005-09-02, 07:04
Det är inte marmor. Marmor ligger inte i lager som i ditt ägg. Troligtvis är det alabaster men det kan också vara onyx. Alabastern är något porösare.

Jung_Kee
2005-11-17, 03:37
Är det bara min dator, eller är inte stenen väldigt rosa? I så fall så skulle jag nog avfärda både alabaster och onyx, och istället säga grovkornig marmor eller rosenkvarts. Har du kollat densiteten?

LasseC
2005-11-17, 10:51
Jung Kee Jag tror att det är ett infärgat alabasterägg.
Alabaster säljs ofta felaktigt som onyx, bara för att det har randningen. Alabaster är en variant av mineralet gips (alltså inte pulvret gips) och det finns i färger som onyx mörkbrunt till gult. Liksom att det går att färga agat så kan man färga alabaster.
mvh

Jung_Kee
2005-11-17, 12:06
Jung Kee Jag tror att det är ett infärgat alabasterägg.
Alabaster säljs ofta felaktigt som onyx, bara för att det har randningen. Alabaster är en variant av mineralet gips (alltså inte pulvret gips) och det finns i färger som onyx mörkbrunt till gult. Liksom att det går att färga agat så kan man färga alabaster.
mvh

Det är förstås en möjlighet, har du sett bruket förut? Jag tycker att glansen verkar vara för hög och stenen lite för translucent för att vara alabaster, som tenderar att vara ganska gittrig och subtranslucent, men om den är helt nytillverkad så är det väl ingen omöjlighet.

766
2005-11-17, 12:45
Undrar om bindmedlet brinner om sotande låga? För i så fall är det inte rosenkvarts. Jag gissar på turismus infvernalis, a la gjuten in formo, kanske rent utav svarvat.
Är det marmor så skulle man med enkla medel kunna omvandla detta ägg till kalciumkarbid och då fattas det bara en karbidlampa för att sprida ljus.

LasseC
2005-11-17, 21:20
Har inte äggen legat och "skavt" mot varandra så kan de ha den här lystern. De som kommer från Pakistan brukar se rätt skapliga ut. Men det klart man skulle ju vilja hålla det i handen och känna och se för att riktigt kunna avgöra vad det är. Ett enkelt test är ju att repa i ytan men det vill man ju inte göra med ett ägg. ;)
mvh

Jung_Kee
2005-11-17, 22:40
Har inte äggen legat och "skavt" mot varandra så kan de ha den här lystern. De som kommer från Pakistan brukar se rätt skapliga ut. Men det klart man skulle ju vilja hålla det i handen och känna och se för att riktigt kunna avgöra vad det är. Ett enkelt test är ju att repa i ytan men det vill man ju inte göra med ett ägg. ;)
mvh

Tack för förklaringen! Har du koll på mer exakt var i Pakistan dessa tillverkas? Jag trodde att de var ifrån Afrika. Alltid roligt när man lär sig något nytt :)

LasseC
2005-11-17, 23:02
Jag vet inte var i Pakistan dom tillverkas. Det var damen från Danmark som på mineralmässorna brukar sälja prylar i alabaster som talade om att det kom mycket därifrån. Som kuriosa nämnde hon att folk vill ju ha olika djur gjorda i alabaster. Det hade framkommit önskemål om grisar och när dessa skulle tillverkas måste man anställa folk som inte var muslimer utan kristna. :o
Men annars tror jag att alabaster bearbetas på många ställen Indien bl.a. och flera länder i Sydamerika.
mvh Lasse

Peter S
2005-11-20, 23:21
Dessa s.k. alabasterägg (så var det de kallades om jag inte minns fel, även om jag också tycker de inte liknar den "vanliga" alabastern som ofta ses i lampfötter och -kupor) var omåttligt populära i slutet av 80-talet om jag inte minns fel. Har de tillverkats vid fler tillfällen genom historien?

Jung_Kee
2005-11-20, 23:29
Dessa s.k. alabasterägg (så var det de kallades om jag inte minns fel, även om jag också tycker de inte liknar den "vanliga" alabastern som ofta ses i lampfötter och -kupor) var omåttligt populära i slutet av 80-talet om jag inte minns fel. Har de tillverkats vid fler tillfällen genom historien?

Ägg i sten har väl varit poppis länge? Årets nyhet på stenmässorna var ägg av kristallint gips i vitt och brunt. Förra året var det lapis har jag för mig. Så materialen varierar...Men efter Lasses info och när du också tror att det är alabaster så förefaller väl det troligast i detta fallet.

kentar
2005-12-20, 01:03
Här är det några till ägg .Kvalliten på dessa ägg varierar ju oerhört mycket . Av dom jag har är nog dom mindere varianterna som har bästa kvalliten .

LasseC
2005-12-20, 11:11
Det är svårt att se på bilden men jag tycker mig se att det finns några agatägg bland samlingen, ocks tycker jag mig se några färgade ägg (färgade med jordfärger och sedan ofta framristade mönster av den underliggande grundfärgen. De är tillverkade av soapstone som ju också är en alabastervariant. De är ofta gjorda i Afrika. De flesta kommer från Kenya.
Agatäggen slipas oftast i Indien. Detta är synpunkter/gissningar utan att ha hållit i dessa.
mvh

766
2005-12-20, 12:23
Kee detta med Lapis finns det en hel del att välja på, får hoppas att du inte menar Lapis Lasur för det är väl för fint till sådana ägg? Kanske Lapis Infernalis?

kentar
2005-12-20, 13:20
Ja jag räknade dom i går och det var 91 st så det är svårt att få dom sammlade på en bra bild .

Kecke
2005-12-20, 13:40
Skulle vara kul att se några av dem på närmare håll.
Tycker mej se både ett av malakit och ett av ametist i vänstra skålen.

kentar
2005-12-20, 15:16
Säg gärna vilka färger du syftar på så kan jag fota dom sepparat .Jag är inte så hemma på detta med stensorter .

Kecke
2005-12-20, 15:20
De jag tänkte på är det gröna längst upp till vänster och det lila längst ner.
Ta gärna med några fler om du fotar. :)

kentar
2005-12-20, 17:31
Det lila tror jag är färgat det går igenom lite vitt på vissa ställen stötskador .En fråga till bara hur många KB kan bilderna vara här

Bruce
2005-12-20, 17:49
Bilderna får vara 60kb.

Jung_Kee
2005-12-20, 17:57
Ser ut som onyx, kvartsiter, infärgad marmor, något som liknar karneol och något som liknar serpentin, plus ett par som jag inte kan se alls vad det är för något. På översiktsbilden ser det ut som att du har amazonit och kalciter också.

766: Naturligtvis menar jag Lapi Lasur, eller Lapis Lazuli som det vanligtvis kallas numera. Ädelstensvarianten är ohyggligt dyrbar, men stenen finns också i en låg- och mellankvalitet som använts till större prydnadsarbeten. Elefanter i lapis är inte helt ovanliga.

LasseC
2005-12-20, 23:33
Jag gick ut i "boa" och fotade några klot och ett ägg.

Det första är ett alabasterklot ca 10 cm i diam. Sedan följer ett klot i sodalit som liknar lapis mycket men det har inte insprängda pyriter.
Sen har jag ett litet ovanligt klot Det är kopparkis.
Sen följer ett lapis lazuli ägg Tyvärr gick inte den blåa färgen fram riktigt till sin rätt. Detta är rysk lapis. Ägget är väl ca 6 cm långt. Jag har någonstans i mina gömmor ett litet ägg från Afganistan. Det är den vackraste lapisen. Jag skall någonstans även ha en oslipad lapis från Afganistan. Skall leta men då hittar jag väl något annat.
mvh

A.F
2005-12-21, 00:21
Renarama Grekiskan för AF, men de är vackra LasseC!

LasseC
2005-12-21, 00:42
Alabasterklotet är mycket vackrare i verkligheten. Det får till och med vistas inne i huset i stället för i stenboden. :D

Kecke
2005-12-21, 20:34
Otroligt vackara klot.
Det i kopparkis ser onekligen spännande ut, har aldrig sett något liknande.
Påminner för mitt otränade öga om svavelkis. :)

LasseC
2005-12-21, 21:12
Otroligt vackara klot.
Det i kopparkis ser onekligen spännande ut, har aldrig sett något liknande.
Påminner för mitt otränade öga om svavelkis. :)

Det förstår jag. Men jag tror inte att svavelkis skulle vara lika tät i strukturen.
Sen är svavelkis inte kul att slipa Det blir både "skitigt" och luktar illa.

Kopparkis slipad är ovanlig. Jag vet tyvärr inte var det kommer ifrån. Har fått det av en utställare från Göteborg.

Jung_Kee
2005-12-22, 08:39
Tjusiga ägg, LasseC! Det från Bajkal ser väldigt läckert ut, jag antar att det har klarare färger i dagsljus?

Kopparkis brukar väl som regel ha just den här guldgula färgen, medan svavelkis snarare är blekgult, som grönt guld ungefär.

766
2005-12-22, 09:27
Det blå tror jag kan få en underbar lyster om solens strålar kommer till, ungefär lika "strålande" som blått guld.
För att inte tala om när man klämt sådär 15st svart guld, då tror jag att deras optimala utseende är skapat för betraktaren eftersom dom blir dubblerade.

LasseC
2005-12-22, 11:09
Det stämmer Jung Kee att kopparkis har en varm guldgul färg medan svavelkis som slipat anta en blek färgton.

Jag skulle slipa svavelkis en gång och höll på att såga upp ett stycke jag hade. Min kompis höll på att kasta ut både mig och svavelkisen på grund av lukten när man sågar i det.
Är Du kvar i norr och håller på med stenslipning.
Skall kanske lin bilder på mina ägg från Kenya ochså
mvh

Kecke
2005-12-22, 14:10
Har letat vilt överallt efter en liten bit pyrit som jag skall ha liggande i någon ask eller burk eller i någon låda eller.......... :confused: (tänkte provslipa för att kolla lukten).
Hittade istället limstavar till limpistolen som jag letade lika vilt efter i gårkväll. :D
Vad skall jag nu hitta på att leta efter för att hitta pyriten??????? ;)

LasseC
2005-12-24, 02:17
Jag fotade några av mina mindre ägg. Det är några alabasterägg men det är också äggen från Kenya som är vad man kalllar soapstone Dessa har färgats med jordfärger och sedan så ristar man fram mönster i dem. Jag har köpt en hel del av dessa. Tyvärr är inte färgen riktigt ljusäkta utan de kan blekas om de ligger i solen. Tjejen från Kenya som sålde dessa och som gjorde mycket vackra smycken i opal och guld har flyttat till London så jag har tappat kontakten med henne.