handdator

Visa fullständig version : Glas-svärd

Äjth
2006-08-29, 15:05
En helt hysterisk men härlig souvenir från Nepal och Katmandu. Har inte själv varit där men drömt om landet och en resa dit sedan jag var ung. Fann detta svärd på en loppis och kunde inte motstå det. Förslutningen är i ngn halvhård plast. Glaset tungt och tjockt och har en grön-ton. ca 40 cm långt.Helt ung kan den ju inte vara. Coronation, får mig att tänka på att detta kanske var utkommet till kröningen av ngn av Nepals kejsare, är det så de kallas numera? Den siste dödade väl halva släkten i en massaker och det var väl bara några år sedan, men denna torde höra hemma ngt tidigare kanske 60-70-tal.

Sladden
2006-08-29, 15:21
Det ser ju ut att vara en 3-stjärnig rom från Nepal. Bara det! :)
Tvivlar på att det har med kröning att göra.
Sök lite på firmanamnet så kanske du kan hitta något.

Sladden
2006-08-29, 15:24
Jag har alldeles för lite att göra.
Se här! http://www.khukrirum.com/
Där finns ditt "svärd".

Äjth
2006-08-29, 15:34
Japp jag gick in och läste där. Flaskan är manuellt tillverkad!!!! :D

Peter S
2006-08-29, 16:17
Visst är det roligt när man kan få riktigt ordentliga svar på Internet, även om inte svaren är just de man helst önskade sig... Snart kanske drömmen om all världens information på Internet blir verklighet. Eller kommer vi aldrig dit?

Äjth
2006-08-29, 16:24
Även om Sladden hann före med att länka så hittade jag den enkelt själv och den var läsvärd (måste nog beställa denna goda rom över nätet om jag nu kommer dit nån dag ;)
Jag blir så glad när jag hittar och får korrekt information. Det är oerhört glädjande. Jo Peter det finns redan ofattbart mkt info på nätet. Jag blir förbluffad nästan varje dag. Men ALL världens info, njae, det finns info som erbart är fysisk och dithän har vi inte kommit, trots att man visst framställt dofter att snusa på över nätet!!!!!!

766
2006-08-30, 09:23
En gif-fil går det? Det verkar till att fungera....en prototyp skulle jag tro, hade gärna haft den men tyvärr.