handdator

Visa fullständig version : Äggkoppar i blå "plast" ?

umeubbe
2009-10-18, 18:42
Hejsan.

Dom här äggkopparna minns jag från det jag var liten, tidigt 50 tal. Jag undrar hur gamla dom kan vara och vilket matrial dom är gjorda av. När kom det som vi idag kallar plast. Dom används flitigt än idag.

Mvh/Urban

http://i288.photobucket.com/albums/ll185/umeubbe/CIMG2004.jpg

http://i288.photobucket.com/albums/ll185/umeubbe/CIMG2005.jpg

http://i288.photobucket.com/albums/ll185/umeubbe/CIMG2007.jpg

umeubbe
2009-10-20, 18:38
Jag lyfter fram frågan igen, ingen som känner igen dom?

Mvh/Urban

Gila
2009-10-20, 21:59
Jag har sett såna på flera loppis men vet inget om ursprung eller material...bakelit??

HgF
2009-10-20, 23:33
Känna igen och känna igen. Tiden har du ju redan. Om du kommer ihåg dem från tidigt 1950-tal är det väl inte så svårt att räkna ut hur gamla de kan vara.

Plast började uppträda på allvar på tiotalet med bakerlit (1909). Tidigare fanns t ex celluloid. Utvecklades sakta under 20-talet och börja expandera oerhört under 30-talet för att nå ett slags allmänt genombrott efter kriget.
Plast är inte en sort, utan numer tusentals olika sorter, och mer eller mindre snarlika varianter, som är uppdelade i två stora huvudgrupper: härdplast och thermoplast.
Dina äggkoppar ser ut at vara av någon form av härdplast.

umeubbe
2009-10-21, 00:30
HgF.

Tack för ett uttömmande svar ang. plastens historia, och ja, jag kan själv räkna ut hur gammla dom är om dom nu var gjorda i början på femtiotalet vilket jag inte är säker på. Vad jag undrade över var, om dom kunde vara äldre än vad jag mindes dom ifrån. Har en känsla att dom hade funnits redan före mig dvs. 1948. Jag hade en villfarelse om att det jag kallar för plast inte fanns då utan att det var celluloid eller bakelit (två matrerial som jag hade glömt)dom var gjorda av men det har jag nu fått lära mig att det var fel.

Mvh/Urban

HgF
2009-10-21, 02:24
De allra första plasterna (polymererna) kommer i början av 1900-talet. Bakelit (härdplast) som brukar anses vara den första kommersiellt framgångsrika plasten har en svensk broder sin heter Isolit. Det var ett bakelitliknande material som man upptäckta i Perstorp omkring 1917 och som man började göra produkter av under 1920-talet. Bland de första man gör är knivströmbrytarhandtag till den då framväxande vattenkraftsindustrin. Elindustrin är för övrigt den största kunden när det gäller såväl bakelit- som isolitprodukter.

Den tidigaste typen av bakelit (liksom Isolit) är på väg att fasas ut när dina äggkoppar ser dagens ljus (vilket vi kan anta äger rum efter kriget). Men om det är 1948 eller början av 50-talet kanska man inte kan säga helt säkert. Det som i plastens värld fanns "i början av 50-talet" fanns också 1948. Jämför med idag - det mesta av det som finns idag, fanns också 2007.

Även om man inte kan bortse från den plastutveckling som skedde på 1930-talet - det är då polymertekniken (plasttekniken) börjar sitt segertåg - så brukar man anse att decennierna efter kriget är den verkliga "plaståldern". Och - som sagt - plast är så oändligt mycket mer än bakelit och celluloid, det finns många hundratals, kanske tusentals, varianter och sorter, och den utvecklingen fortsätter. Nu finns det knivblad av plast och i vår nuvarande svenska armepistol är stommen av plast.

umeubbe
2009-10-21, 15:38
HgF.

Tänk vad lite man vet. Att det finns lite olika plastsorter har jag nog förstått men att det skulle vara som du beskriver det hade jag ingen aning om. Man får lära sig något nytt varje dag och ofta här på PES. Suveränt forum med många duktiga medlemmar. Tack än en gång.

Mvh/Urban