handdator

Visa fullständig version : Två patentflaskor

Vallejos
2009-09-19, 18:16
Hej,

Hittade på en loppis fyra mindre patentflaskor med rostfri kork i stället för porslinskork. Säljaren hade haft dom i fyrtio år och dom var gamla redan då. Enligt henne hade dom använts till att ta vattenprover i.
Har någon sett denna typ av patentflaska tidigare och vad är den tänkt att användas till? När kan den vara tillverkad? Vem kan ha tillverkat den?
Flaskorna är 15,5 cm höga från topp till tå. Diametern på kroppen är 4,5 cm.
Flaskorna har en ordentlig kinnekulle (kallas det så?) och inga puntelmärken. Ingen märkning för övrigt utom på spännet där man kan läsa "PAT. S.". Dom är tillverkade i en tredelad form, botten och två sidohalvor. Flaskkroppen är svagt kägelformad.
EDIT: Flaskan rymmer exakt 1 dl.
http://www.karlstam.com/bilder/flaskor/L1020215_liten_flaska.jpg

Denna patentflaska tycker jag är riktigt vacker i glasmassan. Den har ingen märkning men är i storlek som vanlig vichyflaska. Den är vriden i formen och har många luftbubblor i glaset. Kan någon göra en gissning på tillverkare och när den är tillverkad?
http://www.karlstam.com/bilder/flaskor/L1020217_stor.jpg

Olle M.
2009-09-19, 20:10
Jag har också en sån där liten flaska med metallpatentkork. Ingen har hittills kunnat svara på vad till de användes. Är själv nyfiken så klart så vi är nu två som undrar. Beträffande vichyvattensflaskan så tror jag att den härrör från runt 1920. Jag vet inte men har en känsla av att dessa vichyvattensflaskor rent allmänt sett har lägre status p.g.a. att de inte har innehållit alkohol (gäller naturligtvis inte PES:are). Jämför pluntor med mjölkflaskor. Båda kan vara lika handgjorda och fina "objektivt" sett men pluntan vinner nog ändå.

Olle

Vallejos
2009-10-05, 22:12
Ingen som har en idé om vad dessa små rara patentflaskor använts till och när o var de tillverkats?:(

Jag är i Göteborg o du Olle M. finns väl någonstans i Västra Götaland vill jag minnas jag läst i någon tråd. Kan det vara en flasktyp som tillverkats någon stans i regionen?

Olle M.
2009-10-06, 10:56
Ingen som har en idé om vad dessa små rara patentflaskor använts till och när o var de tillverkats?:(

Jag är i Göteborg o du Olle M. finns väl någonstans i Västra Götaland vill jag minnas jag läst i någon tråd. Kan det vara en flasktyp som tillverkats någon stans i regionen?

Faktiskt ingen aning, men jag har sett dem vid tre olika tillfällen här i göteborgsområdet. Det skulle väl kanske kunna vara Surte glasbruk i så fall. :confused:

Olle M. :)