handdator

Visa fullständig version : Tidig träsked med silverprofil

Kaptenen
2009-09-18, 16:13
I en låda med bestick i välgörenhetsbutiken dök denna i mitt tycke intressanta träsked upp häromdagen. Det är inte silver, men kopplingen känns tydlig.

I Bengt Bengtssons Matsilver förr och nu, 3. uppl, ICA-förlaget 1969, avbildas en högmedeltida nordisk sked i silver som antas vara från 1300-talets förra hälft (avbildad på s.14), med motsvarande proportioner och i Vort kæreste værktøj: Træk af måltidets og spiseredskabernes kuturhistorie av Mogens Eilertsen, Branner og Korch, Köbenhavn (u.å. troligen 1978) visas träskedar från Broby hembygdspark i Skåne (s 62) från tidigt 1600-tal. Dessa har något längre skedskaft och är mer utsirade.

Längden är 14,2 cm och skedbladets bredd ungefär hälften. Spår av målning eller inskriptioner saknas helt.

Jag har som Ni säkert förstår problem att datera denna sked och någon dendrokronologisk undersökning är förstås inte aktuell. Att silvermodellernas utseende har kopieras till träskedar tycks ha varit brukligt under hela skedens utvecklingshistoria. Att vissa ”moden” har bevarats eller återkommit under historiens gång är brännvins- eller supskedarna i silver från 1700-talet ett belägg för. Dessa har oftast ett längre skaft och runt skedblad. Dessa förekommer bland annat i Skåne, där också denna sked hittades.

Utifrån detta resonemang skulle denna sked vara tidig och absolut inte tillverkad efter sekelskiftet 1800.

Dina synpunker på datering och annan information tas gärna emot!

FBQ
2009-09-18, 17:17
Trevlig sked!
Visst ser skeden ut att ha tidiga former. Problemet är ju att det blir nästan hopplöst att datera dem närmare.
Äldre former har ju som du säger återkommit med jämna mellanrum. Träskedar som den här skars ju ofta hemmavid gården där den skulle användas. Ofta var de fästmansgåvor, och kan ju haft mycket äldre silver eller tennskedar som förlaga.
De är i stort sett aldrig daterade så det är jättesvårt att göra någon typologisk utvecklingsserie.
Jag har sett en del skedar från sent 1800-tal. Den här ser äldre ut. Men det finns ju också ganska stora lokala skillnader i träskedarnas utseende.
För att krångla till det ytterligare - jag har sett nationalromatiskt skapade träskedar från sent 1800-tal och tidigt 1900-tal som använts vid matlagningen. Får de lite beläggning på sig är det inte helt enkelt att skilja från äldre skedar...

Sedan handlar det kanske till stor del om bristande kunskaper från min sida.