handdator

Visa fullständig version : Ang. graverad schatullflaska med serienr. i botten(!)

Mikael
2009-09-16, 09:41
Som nybliven användare av tradera lade jag ett bud (som ännu är ledande) på en graverad schatullflaska. Först senare såg jag att det finns ett graverat serienummer i botten när jag synade bilderna i annonsen milimeter för milimeter.
Det gav mig dåliga vibbar eftersom min erfarenhet att dessa nummer är en relativ modern företeelse, varpå jag mailade säljaren ang. detta.
Han hävdar att graverade serienummer i botten visst förekom på gammalt glas av bl.a. den här sorten....

Någon som kan bekräfta eller dementera förekomsten av graverade (serie?-)nummer på gammalt glas?

Bifogar här länken för den som vill se.
http://www.tradera.com/Gammal-brannvins-flaska-1800-tal-auktion_98387852

E.B.
2009-09-16, 10:13
Jag har då aldrig sett tillverkningsnummer etc på gammalt glas. Dessutom så stämmer inte form osv på den schatullflaskan. Jag gissar att det kan vara en +/-1930-tals flaska som du nu bjuder på. Den ser ut att vara välgjord och trevlig på alla sätt och vis, men inte enligt de premisser som det står i auktionsbeskrivningen. Be säljaren tolka vad som står graverat i botten så kanske du kan komma fram till var flaskan är gjord.

Rolf J
2009-09-16, 11:08
Håller med EB, tycker det ser ut som V-gurras monogram :rolleyes:

FBQ
2009-09-16, 12:19
Ja, det är Gustaf V:s monogram på flaskan.
Annars har den ju en form som inte riktigt stämmer med hur äldre schatullflaskor brukar se ut.

Mikael
2009-09-16, 12:22
Lyckligtvis är jag nu överbjuden!

Jo säljaren hävdade, efter mitt ifrågasättande via mail, att han hade sett riktigt gammalt glas (t.ex ballongflaskor 1700-t) med ingraverade namn och ägar nummer(!!!???)
Och det känns ju lite bortom min vildaste fantasi...