handdator

Visa fullständig version : Fråga: Barnsäng / utdragssäng i järn - ålder?

knasmamma
2009-09-02, 13:46
Finns det någon som, har kläm på vad en såddan här utdragssäng kan vara av för årgång? Jag vet inte riktigt om den passar in i kategorin äldre eller nyare möbler men testar att lägga den här.

Man kan se att den vid något tillfälle haft ett guldfärgat krön men sedan målats svart. På bakre benen finsns någon slags vita hjul.

Jag hittade den i en gammal lada när jag var ute och köpte en kamin. Enoligt ägarna stod den i huset vid inflytt och huset har varit en smedja så en annan fundering blir då om den är "hemgjord" eller fabriksgjord.

Om någon har en liknande säng i bruk får ni gärna tipsa om hur ni renoverat/målat och inrett denna.

Tack på förhand!

http://www.familjeliv.se/hem/ari_gold/gallery/phpthimlk.jpg

http://www.familjeliv.se/hem/ari_gold/gallery/php09duvw.jpg

Curious
2009-09-02, 23:16
Går det att få se detaljbilder av hur spjälpinnarna fästs i under- resp överände?

HgF
2009-09-03, 09:20
Återigen hamnar vi omkring förra sekelskiftet, då industrialismen hade nått så långt att man man börjat tillverka särskilda möbler anpassade för barn. Att sikta in sig på en viss årgång blir är nog svårt, men 1900 +/- ett antal år kanske kan vara en rimligt gissning. Att den har varit målad i guld och svart är inget dåligt antagande, annars finns ju svaret på själva sängen. Det är bara att gräva i färglagren på skyddade ställen.

Hypotesen hemgjord här är att krångla till det mer än nödvändigt. Det krävs enorma resurser att tillverka en säng av det här slaget, och det var ingenting man vare sig hade kunskaper eller tekniska möjligheter till att syssla med "hemma".

Lägg märke till hur väldesignad sängen är. Ihopskjuten för det lilla barnet är sidorna höga, men ju mer barnet växer - och sängen dras ut - desto lägre blir sidorna. En möbel att växa i som räcker från späd till vuxen ålder. En rejäl, minst ca 20 cm hög, resårmardass kan man ju tänka sig som inredning i sängramen.

FBQ
2009-09-03, 12:42
Ville bara tillägga att just runt sekelskiftet, sent 1800-tal och tidigt 1900-tal propagerades flitigt för järnsängar. De ansågs mer hygieniska och var lättare att hålla fria från vägglöss.

knasmamma
2009-09-04, 17:46
Tack för alla svar... ni är så duktiga på det här!