handdator

Visa fullständig version : Träsked

Kolmårdstrollet
2009-08-17, 10:59
Den här träskeden är väl tänkt att ta nötter med. Den är 16 cm lång. I skeden står: Sök i allt blott själva kärnan. I toppen på skaftet sitter en kula av trä. Trodde först det var en kärna men det är en träkula. Hur i all världen har man fått in den? :confused:Skaftet är skuret i ett stycke och inget limmat vad jag kan se.

engelsson
2009-08-17, 11:16
Den e skuren ur samma bit trä o formad så att säga på plats..skickliga snidare som gör sånt här...finns även träkedjor som e snidade ur ett o samma stycke.. fantastiskt att hålla en sån i händerna

Kolmårdstrollet
2009-08-17, 11:23
Stod på loppis med en yngre jobbarkompis i lördags. Hon funderade på om den ens var lönt att lägga upp den på bordet, eller kasta:eek:. Jag räddade den från förgängelse:p

engelsson
2009-08-17, 11:34
Konstigt att hantverk inte uppskattas alls idag..tur du räddade den

harley
2009-08-17, 19:19
träkulan är iträdd efter man blött upp träet ordenligt med hett vatten

umeubbe
2009-08-17, 23:37
Harley har helt rätt ang kulan. Antigen blöter man träet eller så passar man på när virket är färskt när man tvingar in kulan. Jag har gjort ett antal skedar och andra saker med dessa kulor.

Mvh/Urban

http://i288.photobucket.com/albums/ll185/umeubbe/CIMG1913.jpg

http://i288.photobucket.com/albums/ll185/umeubbe/CIMG1915.jpg

Gitte
2009-08-18, 09:04
träkulan är iträdd efter man blött upp träet ordenligt med hett vatten

Jaha....då var jag en illusion fattigare....;)

Kolmårdstrollet
2009-08-18, 09:47
Det var också min tanke från början. Att man blötte träet. Kulan är inte heller helt rund utan en aning oval så det är inte omöjligt att peta in den.
Förresten det här med att blöta trä i varmt vatten. Mina första skidor var av trä. När spetsen raknat ställdes skidorna i en hink varmt vatten. När träet blivit tillräckligt mjukt böjdes spetsen och hölls i spann över natten. Sen var det bara att åka igen.
Fina grejor emeubbe:p

harley
2009-08-18, 10:25
Det var också min tanke från början. Att man blötte träet. Kulan är inte heller helt rund utan en aning oval så det är inte omöjligt att peta in den.
Förresten det här med att blöta trä i varmt vatten. Mina första skidor var av trä. När spetsen raknat ställdes skidorna i en hink varmt vatten. När träet blivit tillräckligt mjukt böjdes spetsen och hölls i spann över natten. Sen var det bara att åka igen.
Fina grejor emeubbe:p
eller när man hookade hockeyklubbor man kokade vatten på spisen i morsans skinkgryta och ner med bladet i grytan och sedan böjde över ett element, morsan och farsan var vansinniga det fanns inte ett element som satt fast ordentligt i huset:D