handdator

Visa fullständig version : 1816 ? Liten kista

Äjth
2006-08-05, 13:54
Fann denna väldigt charmig, har aldrig handlat ngt dylikt tidigare, d.v.s liten kista eller möjligen sockerlåda. Tycker det ser ut att vara en mosaik av flertalet målningar, den sista; sockerdricksmålning, var väl ngn gång fr. sekelskiftet fram till 30-40-talet. På insidan finns en grön målning under den faluröda. Faluröd färg även under drickamålningen. Ngn har försökt börja ta bort färgen på locket där det finns rester efter färger som de på blommålningen. F.ö ser det ut som ett hemmabygge där man tagit vad man haver för att bygga denna kista. Handtag till en sockerlåda? varför?...nä, men låset och ett sådant kraftigt lås, för att ungarna inte skulle nalla kanske :D
Dateringen 1816, månne stämmer den tro. Har inventerat denna ordentligt och haft det riktigt roligt. Kan ngn hjälpa till att spekulera/veta? Längd ca 40 cm.

Äjth
2006-08-05, 18:08
Lite fler bilder.

miso
2006-08-05, 20:53
Trevlig kista troligen från tiden.
har en stor brudkista med samma dekor
daterad 1852

Äjth
2006-08-06, 12:43
Målningen (blomdekorationen) samt årtalet måste väl i så fall vara ditmålad i och med ommålningen. Blir naturligt skeptisk till påmålade årtal. Vad är det f.ö som du tycker talar för tiden? låset, beslagen???

766
2006-08-06, 16:15
Ser ut som ett ihopaplock och är säkert det också eftersom låset sitter på fel sida. Det är kul att skåda vilka "missfoster" dagens "antikhandlare" skapar.
Äjth du får ursäkta men sådana skrin skåda man ej i Egypten, ej häller i Kanans land.

766
2006-08-06, 16:20
Får väl tillägga att lite mer norrut så kanske dom kunde skapa, fast det är första gången jag sett en så pass nordlig låsmontering.
Finns undantag från allt men nog får man negativa bibrationer.

Ulferic
2006-08-06, 16:44
I det här fallet är nog låset rätt monterat.
Lite svårt att med låset monterat som brukligt
på insidan att öppna kistan då nycklens hål
kommer att hamna på insidan med medföljande
problem att öppna och stänga densamma.
Även låsbeslagets överlappande form på
kistlocket försvårar en inbrytning och tillträde
till kistans förmodade värdefulla innehåll.
Att det är enklare att ta sig in i kistan genom
att med lämpligt verktyg slå sönder kistan är en
annan femma. Årtalet 1816 kan nog stämma men
kan naturligtvis tillkommit när kistan målades om
sista gången.

Ulferic
2006-08-06, 16:58
Din kista har från början haft två
mellanväggar. På din bild syns två
"spår" på varje långsida. Dessa väggar
sattes på plats via bottnen innan den
monterades. Kistan har alltså varit
indelad i tre fack. Har sett liknande
konstruktion där kistan - skrinet innehöll
diverse medikamenter. Om din haft samma
funktion låter jag vara osagt.

766
2006-08-06, 17:35
U... har du röntgenblick? Är du säker på att dessa lås inte kan ha ingång från två håll. Enl. vad jag kan tänka mig så är det inga problem att har 2st hål i låset, ellerrent utav på senare tid göra ett nytt hål.
Så U.. ditt argument håller väl inte så långt.
Och skulle man göra gällande något ännu "värre! som motargument så kan man ur ett "ingenting" bygga upp ett helt nytt. Inom antikvärlden finns inga begränsningar.

Får tillägga att just denna typ av lås inte har hål på den sidan som detta har.
Är det inte till att vara med i svängen?

766
2006-08-06, 17:41
Det är ju tusan också att omgivningen inte kan så mycket, man blir trött på att behöva tänka för andra "duktiga" hela tiden.
Vi gillar ju "frågesport"... Jag såg just nu på låset bevis för att det är vänt på fel håll och att någon fifflat.
Nu gäller det att tänka så kanske någon kommer på!?
Vi vet ju alla hur roligt det kan vara med frågesport!

Ulferic
2006-08-06, 18:35
Aj då min käre 766. Ser till min förvåning
att det är baksidan av nyckelns styrpinne
som syns. Plus att nyckelhålet är nedflyttat.
Ber om ursäkt för mina tidigare inlägg och ger
766 helt rätt vad avser låset.

Äjth
2006-08-06, 18:37
766, jag har inte handlat den av en antikhandlare, utan på en backluckeloppis av en privatfamilj. Som Kallin mkt riktigt nämner är det ett pill att få upp låset. Det sitter allt på rätt håll. Ett nyckelhåls-förhänge har funnits som syns på bilden, men det har brutits av.

Äjth
2006-08-06, 18:39
Låset på rätt håll. Mellanväggar ser jag att den haft och jag tänkte; sockertopp, sockertång och ngt mer kanske. Socker var väl dyrt på den tiden?

766
2006-08-06, 18:58
Denna branchen är inte lätt att avhandla per korrespondans, det kan ofta vara så att det är svårt även under lupp sååå...
Jag vill minnas att dylik målning som skrinet besitter inte var poppis så tidigt som skrinet är gjort enl. datering, ännu ett aber.
Men jag har en hel del vita fläckar när det gäller "möbler" såååå ännu en gång.....
Faktum är att i dagens läge hör det snarast till undantagen att "vanligt" folk lyckas köpa något som det inte har "fixats" med.
En rostig spik blir en cykelpump och vise versa, en kista blir ett hängskåp.
Att hängskåpen blir kistor har ännu ej kommit "för" belgarna.

Äjth
2006-08-06, 19:49
Nog måste man väl tillskriva kistan epitetet Allmoge. Man tager vad man haver och tillverkar det man behöver. ;)

LS
2006-08-09, 00:19
Inte för att jag riktigt förstår varför Kallin hamnat i diskussionen, men det är inte av den irrelevanta anledningen man klappar in med ett litet inlägg. Min negligerbara åsikt är att kistan/skrinet har en relativt hög ålder, men årtalet är definitivt ditkommet MYCKET senare. Även om det möjligen stämmer så är det inte mycket bevänt med objektets samlarvärde i och med att det syns lång väg att de sista bemålningarna ligger i tid med tornfallen i New York.

Men som vanligt är det klokt att tillägga att det i allt ovanstående enbart handlar om en åsikt utifrån bilder på ett internetforum.

Äjth
2006-08-09, 10:05
Jovisst, jag skrev Kallin istället för Ulferic, det kan bli fel ibland. Nja, så sent som tornfallen i NY är nog inte årtalet tillkommet. På locket finns rester av en dekormålning som överensstämmer med färgskala på framsidan och jag vill nog hålla ett kort på att målningarna är gjorda nån gång under den första halvan av 1900-talet. Då stödjer jag mig på drickamålningen som skulle kunna vara påförd 10-20-talet möjligen senare.

FBQ
2006-11-07, 16:02
Jag tycker målningen ser ännu yngre ut, den liknar ganska mycket "allmogemålning på 30-talet, och blommorna känns mest 40-50-tal. Däremot tror jag nog med 99,9 % sannorlikhet att skrinet är gammalt.
Det rödbruna på locket är nog rester av äldre målning.
Årtalet kan ha haft en äldre föregångare, men behöver inte ha haft det - en kista som en släkning till mig har blev ommålad på 50-talet, den hade då inget årtal utan fick ett från en annan kista, som ansågs som för dålig för att spara - kanske hade den inget och fick ett på måfå.
Skrinet är i vilket fall som helst i barockstil - nu behöver det inte betyda att det är från tiden, men jag tycker att det ser mera ut som andra hälften av 1700-talet än tidigt 1800-tal.

hose
2006-11-07, 20:34
Låsen er helt klart 1700 tallet.
Jernbeslag - ??
Bærehåndtag - 1800 tallets slutning eller hvad ?

Kisten - jeg har en tilsvarende som jeg vil bedømme til 1930erne / 1940erne.
Malingen sidste halvdel af 1800tallet ?
Det buede låg 1800 tallet

hvor bringer det os hen ? har nogen synspunkter på min datering af de enkelte dele.
omend min vurdering af maling+kiste ikke kan hænge sammen.

766
2006-11-07, 21:12
Låset är ett utanpåliggande som dom har lyckats fälla in.

hose
2006-11-07, 22:13
Låset är ett utanpåliggande som dom har lyckats fälla in.
Ja men vi er vel enige om 1700

FBQ
2006-11-08, 00:09
Ja, hose fick mig att tänka om.
Låset är som sagt 1700-tal, jag så ju nu att beslagen inte verkar riktigt avpassade för skrinet, undrar om man inte kan ha återanvänt en del av dem från någon äldre kista eller skrin också?
Bärhantaget tänkte jag mig kunde vara 1700-tal, men det är ju väl smäckert, och stilrent, du har nog rätt hose, det är nog från 1800-talet.

Typen av skrin görs ju i början av 1800-talet också, så den kan nog vara gjord då, men att beslagen till stora delar är återanvända, och därför är i äldre stil än man kunde förvänta.
Ådringsmålningen är nog 1900-tal, man verkar ju ha grundat med vit färg under, jag undrar om den inte är gjord samtidigt med dateringen. Däremot verkar det ju finnas en rödaktig färg under - den tror jag är 1800-tal.