handdator

Visa fullständig version : Allmogeting=bruksföremål

viol
2009-08-02, 10:08
Det som är bra med gamla bruksföremål är att man faktiskt kan använda en del av dom 2009, dom behöver inte stå som museiiföremål. Det är bara att använda fantasin. Denna trådrullehållare kan man använda som hållare för div bling-bling å bjäfs, Åååh så fint! ;)
Eller presentsnörehållare till alla fina presenter man ska slå in och ge till sig själv ell andra som förtjänar ett paket.
:)
Fyll på med mer ideer om ni har någe allmogeting som fyller en funktion 2009.

Lars H
2009-08-03, 11:50
Kul tråd

Såg som blev en hylla
Formar som blev hyllor
Dörr som blev en skiljeväg

Rubus Arcticus
2009-08-03, 12:47
Vad fint ni har gjort. Kul tråd

Obeslutsam
2009-08-08, 21:04
Googlade på allternativen "almoghe" eller "allmoghi" och fann detta: http://www.pastan.nu/cm/2.145/bostad/1.595104
Läs om intresse finns.:)

Lars H
2009-08-09, 01:58
Googlade på allternativen "almoghe" eller "allmoghi" och fann detta: http://www.pastan.nu/cm/2.145/bostad/1.595104
Läs om intresse finns.:)

En fråga, vad tillförde du tråden med det
Frågan var,, Allmogeting=bruksföremål

A.F
2009-08-09, 12:51
En fråga, vad tillförde du tråden med det
Frågan var,, Allmogeting=bruksföremål

Lars H!!!

Är du sidans ordningpolis!?

Ta och tagga ner lite och var inte så bitsk!!
Har retat mig på din ton under en längre tid här på sidan
och brukar inte längre lägga mig i dina trådar, men lite
mer ödmjukhet skadar nog inte.

Lars H
2009-08-09, 13:19
Polis är jag inte
om du har ont av min ton ,så säg det då
jag vill ha svar och på vad frågan gäller
Stör det dig, så är det din sak
jag försöker vara rak, och lära ut något
Även lära mig något, är bara så trött på ordbajsare
Hade hoppas att att PES var något för folk med kunskap och nyfikenhet

Obeslutsam
2009-08-09, 14:31
Mycket av det viktigaste som finns gör vi tillsammans med andra. Varje gång man söker en informationskälla förnyar man en relation mellan författare, läsare och skribent och som sträcker sig många hundra år tillbaka i tiden. Om man hittar en information som man tror att andra kan reagera på med eventuella frågor är det spännande och kanske inbjuder det till en diskussion. Så håller det på i evigheter.

För trådskaparen skull och andra läsare vill jag med trådens hjälp visa på hur svårt det kan vara att hitta bra information med att definiera begreppet ”Allmoge” då det finns ett antal varianter. Själv läser jag och googlar delar med mig för att få fler perspektiv.

Det är alltid svårt att få alla läsare att uppskatta det man skriver och jag vet så väldigt lite jämfört med er, och det är ni som ska sätta betyg.
Vad en ordningspolis och administration har för uppgift kan jag bara gissa mig till. Men det kanske inte var någon fråga? :)

Lars H
2009-08-09, 15:42
Mycket av det viktigaste som finns gör vi tillsammans med andra. Varje gång man söker en informationskälla förnyar man en relation mellan författare, läsare och skribent och som sträcker sig många hundra år tillbaka i tiden. Om man hittar en information som man tror att andra kan reagera på med eventuella frågor är det spännande och kanske inbjuder det till en diskussion. Så håller det på i evigheter.

För trådskaparen skull och andra läsare vill jag med trådens hjälp visa på hur svårt det kan vara att hitta bra information med att definiera begreppet ”Allmoge” då det finns ett antal varianter. Själv läser jag och googlar delar med mig för att få fler perspektiv.

Det är alltid svårt att få alla läsare att uppskatta det man skriver och jag vet så väldigt lite jämfört med er, och det är ni som ska sätta betyg.
Vad en ordningspolis och administration har för uppgift kan jag bara gissa mig till. Men det kanske inte var någon fråga? :)

Som vanligt var du sist på tråden
Med bara en massa ordbajs

Obeslutsam
2009-08-09, 16:00
Ja, nu är jag sist igen. Håller med A.F, men du verkar var en kul snubbe.:)

Lars H
2009-08-09, 16:12
Ja, nu är jag sist igen. Håller med A.F, men du verkar var en kul snubbe.:)

Är inte någon kul snubbe för dig
Kan vara det för andra , som jag trivs med

Obeslutsam
2009-08-09, 16:23
Är inte någon kul snubbe för dig
Kan vara det för andra , som jag trivs med

Då gissar jag efter din bild att det är tenntallrikar, ostformar, gjutjärnstake, etc. Intressanta objekt att sätta in i rätt tidsålder.
Och givetvis är du inte min gubbe.:)

Jalle
2009-08-10, 19:02
Eller till toapapper!!
Möjligheterna är änd....lösa
mvh
Jalle

viol
2009-08-10, 20:13
:D skitbra jöh! Det var fint och annorlunda!:)

Lars H
2009-08-10, 23:12
Skit rullar här också

Dykar`n
2009-08-11, 12:56
Kul tråd

Såg som blev en hylla
Formar som blev hyllor
Dörr som blev en skiljeväg

Hej Lars! Korset där i ostformen, den mittersta "hyllan". Vad är det för ett föremål??

Det skulle kunna vara ngt slags kastvapen enligt mig, detta pga det övriga vapentemat, "Fotnageln".

Lars H
2009-08-11, 18:23
Hej Lars! Korset där i ostformen, den mittersta "hyllan". Vad är det för ett föremål??

Det skulle kunna vara ngt slags kastvapen enligt mig, detta pga det övriga vapentemat, "Fotnageln".
Tror det bara en bit råkoppar
Var ett betalningsmedel

viol
2009-08-11, 22:09
Skit rullar här också

Är din toapappersrullehållare från en lanthandel, hållare för inslagningspapper?

Lars H
2009-08-12, 08:04
Är din toapappersrullehållare från en lanthandel, hållare för inslagningspapper?

så rätt så

Rubus Arcticus
2009-08-12, 09:40
Måste en gång till säga att detta ni gör är fint och en toppentråd. Shabby Chic släng dig i väggen.:p
#Shabby chic är en fransk/dansk inredningsstil. Den kännetecknas oftast av det lantliga, ljusa färger oftast vit. Stilen skapades av engelskan Rachel Ashwell i slutet av 1980-talet.

Favoritstilen bland svenska inredningsbloggare. En ljus och feminin stil med inspiration från danska och franska lanthem. Massor med vitt, antika möbler med lätt slitet utseende och romantiska detaljer. Mycket begagnat, ommålat och återanvänt. Gärna lite rostigt. Ofta prydnadsföremål av egen tillverkning. Ibland kristna föremål som madonnor, kors och gamla biblar.

Detta skulle ju kunna en ny inredningsstil med ett smaskigt namn. Farmer Style eller Swedish Farmer Touch :cool:
Fler förslag?

viol
2009-08-12, 10:26
Måste en gång till säga att detta ni gör är fint och en toppentråd. Shabby Chic släng dig i väggen.:p
#Shabby chic är en fransk/dansk inredningsstil. Den kännetecknas oftast av det lantliga, ljusa färger oftast vit. Stilen skapades av engelskan Rachel Ashwell i slutet av 1980-talet.

Favoritstilen bland svenska inredningsbloggare. En ljus och feminin stil med inspiration från danska och franska lanthem. Massor med vitt, antika möbler med lätt slitet utseende och romantiska detaljer. Mycket begagnat, ommålat och återanvänt. Gärna lite rostigt. Ofta prydnadsföremål av egen tillverkning. Ibland kristna föremål som madonnor, kors och gamla biblar.

Detta skulle ju kunna en ny inredningsstil med ett smaskigt namn. Farmer Style eller Swedish Farmer Touch :cool:
Fler förslag?

Det var rart skrivet! Fast det tar nog sin lilla tid innan vi har fått till den nya inredningsstilen..vi har ju lixom inte kommit ut från dass ännu:rolleyes: Men vi sitter därinne och filar på nya ideer.:D

Rubus Arcticus
2009-08-12, 12:05
Det var rart skrivet! Fast det tar nog sin lilla tid innan vi har fått till den nya inredningsstilen..vi har ju lixom inte kommit ut från dass ännu:rolleyes: Men vi sitter därinne och filar på nya ideer.:D
Ja man ska inte ha bråttom på dass. Lanseringen får bli när det blir.

Lars H
2009-08-16, 10:51
Gångjärn som blev häng konsol
Kobindsel som blev kedja och grytkrok
Gryta som blev blomkruka

Gideon
2009-08-26, 17:58
Om de här korgarna, väl vad vi kallar allmoge idag, har jag ingen kunskap - endast nyfikenhet.
De kom i min ägo för några månader sedan, den ena mjuk och den andra hård.
Vilket material är de gjorda av, vad brukar de kallas i teknik och vad användes de till? Fattas måhända lock eller behövdes det icke?
Den ljusa är tretton centimeter hög och den andra åtta dito.
Att de har ålder förstår jag, men inte hur mycket. Kan man också detta se?

Äjth
2009-08-26, 18:01
En hel del korgar av denna typ användes/används som brödkorgar, d.v.s man låter degen jäsa i dem och när man sedan lägger upp dem på plåt har de ett fint flätmönster. Halm, det platta ljusa materialet, antar jag.

T.N
2009-08-29, 12:23
Kul att någon tar upp korgar som jag och frugan tycker mycket om och köper på oss om det dyker upp något,hoppas det kan visas upp lite fina alster här och nu.

harley
2009-08-30, 08:19
Gångjärn som blev häng konsol
Kobindsel som blev kedja och grytkrok
Gryta som blev blomkruka
det DÄR är vad jag kallar ÄKTA återbruk lars

Kolmårdstrollet
2009-08-30, 10:58
Det här är väl också ett slags återbruk? Korgen fylld med leksaker som plockas i och ur av den nya generationen. Den står vid dörren och väntar på nästa besök:p

Kolmårdstrollet
2009-08-30, 11:05
Ett återbruk till. Emaljerad hink där det finns en klistelapp under med texten (ungefär) Uppfyller livsmedelsstadgans bestämmelser för matberedning.

Slöjdarn
2009-08-31, 08:25
Jag såg nyligen någon som svetsat fast hängare i en gammal såg och satt upp den på väggen. Det kändes lite vemodigt, nog hade jag hellre sett att man restaurerat sågen till bruksskick och helt sonika hängt den på väggen utan att förstöra den. Men om det står mellan att slänga eller göra om till "nyttoföremål 2009" så är det senare naturligtvis att föredra.

Surmasen
2010-01-19, 13:59
Kul att någon tar upp korgar som jag och frugan tycker mycket om och köper på oss om det dyker upp något,hoppas det kan visas upp lite fina alster här och nu.
Denna kan jag visa upp med lite skador och avsaknad av lock men ack så charmig och med en härlig originalmålning

John Doe
2010-01-21, 18:48
Fina saker med rätt känsla Lars H. på bild nr2 ser jag en taserudstake, fotangel en gammal sko, ostformar. Är korset och den böjda hästskoliknande träsaken? till för botande av allehanda sjukdomar (får be om ursäkt om jag avviker från Viols ursprungliga intetioner med denna tråd).

Mvh

viol
2010-01-22, 11:00
Fina saker med rätt känsla Lars H. på bild nr2 ser jag en taserudstake, fotangel en gammal sko, ostformar. Är korset och den böjda hästskoliknande träsaken? till för botande av allehanda sjukdomar (får be om ursäkt om jag avviker från Viols ursprungliga intetioner med denna tråd).

Mvh

Skriv på du! Det är ju bara roligt. Själv har jag inte kommit så mycket längre i inrednings-intentionerna! :D

Kim von Platen
2010-01-23, 15:28
grund. "Hallå styrman, jag tycker vi har tappat kursen och det känns nästan som myteri ombord." De här almogeprylarna är bra för att hålla koll på läget och trasslet av trådar. Vad är det egentligen. Jag vet, men vet du?

PS. Det här är Viols tråd och jag hänvisar till lungan för fortsatt debatt om ordbajseri och annat trevligt. För övrigt är det väl bra att det finns folk som försöker skriva kul och lite underhållande.

Lars H
2010-01-23, 16:36
Solkompass.

Lars H
2010-01-23, 19:32
någon form av log
tidsenheten är glas

Kim von Platen
2010-01-24, 11:33
Hallå Lars, Bravo det är en pinnkompass, gamla tiders loggbok. So long...