handdator

Visa fullständig version : Fråga: Efterlysning - Ordspråk på fat

Morfar
2009-08-01, 15:27
http://i652.photobucket.com/albums/uu250/affe940/gammalt/tallrik.jpg
-
För drygt trettio år sedan försvann ett sådant här från mig, troligtvis i samband med en flyttning. Härom veckan råkade jag hitta ett likadant på en ”loppis”, gissa om det blev ett glatt återseende.

http://i652.photobucket.com/albums/uu250/affe940/gammalt/tallrik_sign.jpg
-
Nu undrar jag om någon vet var fatet är tillverkat och av vem. Det skulle också vara intressant med en tidsbestämning och om det ingår i någon serie. I botten finns bara denna signatur, som jag har svårt att läsa och ett löpnummer (?).

Gideon
2009-08-01, 16:33
Välkommen! :)

Det är också ett glatt återseende för mig, eftersom Vera Haij skrev fler tänkespråk.
Jag har åtta fat av henne, för stunden nerpackade, men bilder finns att visa.

Det åttonde fatet har Ditt tänkespråk och listan ser sålunda ut så här:

1. En dåre blir uppretad av andras oförskämda ord, den vise ler däråt.

2. Bättre ett fat kål med kärlek, än en gödd oxe med hat.

3. Tag ålen i stjärten, och mannen på orden, ej halare handtag, man finner på jorden.

4. Man lever inte som man vill, utan som man kan.

5. Den som inte gör dumheter som ung, gör dem som gammal.

6. Ingen olycka är så stor, att den inte har en lycka under kappan.

7. Många äro fallna genom svärdsegg, men aldrig så många som för onda tungor.

8. Kärleken är en makt, och inte en vilja, den faller lika lätt på en lort, som på en lilja.

Den uppgift jag har om Vera Haij, är att hon föddes 1912 och gick ur tiden 2005, men jag har inte kunnat finna henne i släktforskarförbundets skivor. Hon verkade i Steneby, som det står svagt ristat på Din tallrik, och enligt Nyströms nya Vingedalare från förra året, står det om henne:

"Haij, Vera. Keramiker och lärare, verksam i Steneby, Dals-Långed, från 1930-talet, verkstad Steneby-keramik. Tidigare i Värmland och Västergötland. Lärare vid Stenebyskolan 1936-39. Levererade krukor, lyktor, vaser och personliga kvinnohuvuden till Hemslöjden i Dalsland."

Sedan finner jag stora likheter, och varför inte samma författarinna (?), till Gabriels många krus och kannor - också med tänlespråk runt livet. De är från samma tid och i skrivstil lika.

Morfar
2009-08-01, 20:42
Välkommen! :)

Det är också ett glatt återseende för mig, eftersom Vera Haij skrev fler tänkespråk.
Jag har åtta fat av henne, för stunden nerpackade, men bilder finns att visa.

Det åttonde fatet har Ditt tänkespråk och listan ser sålunda ut så här:

1. En dåre blir uppretad av andras oförskämda ord, den vise ler däråt.

2. Bättre ett fat kål med kärlek, än en gödd oxe med hat.

3. Tag ålen i stjärten, och mannen på orden, ej halare handtag, man finner på jorden.

4. Man lever inte som man vill, utan som man kan.

5. Den som inte gör dumheter som ung, gör dem som gammal.

6. Ingen olycka är så stor, att den inte har en lycka under kappan.

7. Många äro fallna genom svärdsegg, men aldrig så många som för onda tungor.

8. Kärleken är en makt, och inte en vilja, den faller lika lätt på en lort, som på en lilja.

Den uppgift jag har om Vera Haij, är att hon föddes 1912 och gick ur tiden 2005, men jag har inte kunnat finna henne i släktforskarförbundets skivor. Hon verkade i Steneby, som det står svagt ristat på Din tallrik, och enligt Nyströms nya Vingedalare från förra året, står det om henne:

"Haij, Vera. Keramiker och lärare, verksam i Steneby, Dals-Långed, från 1930-talet, verkstad Steneby-keramik. Tidigare i Värmland och Västergötland. Lärare vid Stenebyskolan 1936-39. Levererade krukor, lyktor, vaser och personliga kvinnohuvuden till Hemslöjden i Dalsland."

Sedan finner jag stora likheter, och varför inte samma författarinna (?), till Gabriels många krus och kannor - också med tänlespråk runt livet. De är från samma tid och i skrivstil lika.

-o-o-o-o-o-o-

Tack och tack så väldigt mycket för hjälpen med signaturen och dina egna bilder. Jag hade en svag aning om att det skulle finnas en hel serie och nu har jag fått det bekräftat.
Jag har roat mig med att ´Googla´ på Haij och fann ytterligare ett fat med texten (http://www.steneby.se/dokument/html/konsthallen/stenebyvisar/index.htm):
9. Äktenskapet är som ålkistan. Den som är ute vill in. Den som är inne vill ut.

Påträffade även en indikation på att det kan finnas ytterligare minst tre tänkespråk. I en gammal annons på Blocket var det nämligen någon som ville sälja tolv av Haij´s tallrikar med ordspråk. Huruvida de var olika eller om det fanns någon dubblett med i samlingen framgick inte. Nä, själva annonsen finns tyvärr inte kvar.

Hittade också den här notering om om Vera Haij-Nilsson (http://www9.vgregion.se/vastarvet/va/resultat_enpost.asp?intTab=1&enhet=KLVM&nr=KLVM_22457_1a-b)

Gideon
2009-08-01, 20:58
De faten hade jag velat se.

Men ändå - min enträgenhet visar ibland inget tålamod, och jag fann denna gamla bild på Gabrielkrus i mitt bildarliv. Alla med ordspråk, så att Du kan jämföra.
De är vanliga bland handlare, men inte Vera Haijs fat.

Jag behöver inte faten, såsom de ligger nerpackade, utan borde komma upp på vägg hos någon som har plats och vett att uppskatta dem. :)

Lars M
2009-08-09, 22:27
Här kommer mitt bidrag till ordspråk på fat - inköpt idag i en "fyndlåda" på auktion i Heberg.

nobe
2009-08-09, 23:46
Lars M
Ditt fat är ett Arvika fat tillverkat av GK Gottfrid Karlsson

Lars M
2009-08-10, 08:45
Tack för svaret!
Jag var nog i tron att det var Christer Heijl som gjort signaturen.

Dorran
2009-08-30, 19:31
Jag har en skål signerad Steneby Haij. Lägger in en bild här så kan den som är intresserad titta. Rätt fin skål faktiskt.

Lars M
2009-09-06, 21:52
Från Båstad kommer dessa visdomsord!

kadahl
2009-09-08, 16:35
Det finns ett till - har ett efter min mormor! Minns inte exakt vad det står, men någonting i stil med "Vägen till en god vän är gen, vore han än fjärran faren" eller något liknande. Men det är ett likadant fat. Skall leta fram det och fotografera. =)

Morfar
2009-12-10, 21:00
[quote=Morfar;113652]-o-o-o-o-o-o-

Jag har roat mig med att ´Googla´ på Haij och fann ytterligare ett fat med texten (http://www.steneby.se/dokument/html/konsthallen/stenebyvisar/index.htm):
9. Äktenskapet är som ålkistan. Den som är ute vill in. Den som är inne vill ut.

Påträffade även en indikation på att det kan finnas ytterligare minst tre tänkespråk. I en gammal annons på Blocket var det nämligen någon som ville sälja tolv av Haij´s tallrikar med ordspråk. Huruvida de var olika eller om det fanns någon dubblett med i samlingen framgick inte. Nä, själva annonsen finns tyvärr inte kvar.

-o-o-o-o-o-o-

Har hittat ytterligare ett fat i Vera Haijs serie med ordspråk.
10. Såsom gyllene äpplen i silverskålar, är ord som talas i rättan tid

http://i652.photobucket.com/albums/uu250/affe940/gammalt/haij_fat.jpg

Gideon
2009-12-16, 10:42
Det vore kul om alla tolv, om inte fler ordspråksfat, av Haij hittades.
Desutom har några stenebyalster till dykt upp, vilket denna tråd förtäljer:
http://www.precisensan.com/antikforum/showthread.php?t=19167&page=5&highlight=Haij

Egentligen borde Vera Haij, och kanske tillsammans med Arne Glad, få en egen dokumenationstrådm eftersom andra verk av henne också visas högre upp i tråden. Det blir lite oöverskådligt.
Här är en ännu en som rör till det. :)

jani
2009-12-16, 20:53
jag ryser
av välbehag
men
också av obehag - ser ju ut som en sjöborre som gör j-t ont att trampa på....

Morfar
2010-01-05, 02:36
I min ändlösa ”jakt” på ordspråk, hittade jag denna sejdel eller kallas det öl-stop. En sökning på detta forum ledde mig snabbt fram till att sejdeln har gjorts av Elsi Bourelius.
Däremot har jag inte kunnat få fram när och var den har drejats. Hur är det med numreringen. Är detta den 126:e sejdeln eller gäller det konstnärens design eller något annat.
Någon bäst före datum är det i.a.f. inte :)

Naturligtvis är jag också nyfiken på om det finns ytterligare sejdlar av ”elsi” med andra texter.:rolleyes:

Så här ser den ut om man vrider på den.

http://i652.photobucket.com/albums/uu250/affe940/gammalt/elsi_sejdel.jpg

och här är lite kända fakta.
http://i652.photobucket.com/albums/uu250/affe940/gammalt/elsi_text.jpg

Gideon
2010-01-05, 18:40
I min ändlösa ”jakt” på ordspråk, hittade jag denna sejdel eller kallas det öl-stop. En sökning på detta forum ledde mig snabbt fram till att sejdeln har gjorts av Elsi Bourelius.
Däremot har jag inte kunnat få fram när och var den har drejats. Hur är det med numreringen. Är detta den 126:e sejdeln eller gäller det konstnärens design eller något annat.
Någon bäst före datum är det i.a.f. inte :)

Naturligtvis är jag också nyfiken på om det finns ytterligare sejdlar av ”elsi” med andra texter.:rolleyes:

Din ordspråkssejdel är mycket riktigt gjord av Elsi Bourelius, som hon kallade sig.
Hon döptes till Elsie Margareta och föddes under annat efternamn, eftersom hon blev gift med Karl Bourelius.
Vilket vet jag ännu inte, och det egentliga födelseåret är ett annat, än det som står i alla faktaböcker. Hon föddes 8/4 1909 och gick ur tiden 26/5 2001.

Du har säkert läst vad Bengt Nyström skrivit om henne i boken "Svensk keramik under 1900-talet", men om Du också sammanför det med vad som står under Ystad-Keramik, tror jag att bilden av sejdelns tillkomst klarnar.
Där står att hon medverkade i perioder, vilket kanske Lena Palmgren därstädes skulle kunna berätta mer om.
För min del tror jag att Elsi tog intryck av de lätt konformade Ystadssejdlarna, med kraftiga handtag, och omtolkade till sin egen lättare variant, med "plattare" handtag" - i mer traditionell, skånsk form med tänkvärd text.
Det tresiffriga, handristade modellnumret 126 antyder att sejdeln är ett unikat från 1930-talet, gjord i Ystad-Keramiks verkstad, eftersom de oftast hade två eller tre snett instämplade siffror på sitt gods - men den kan lika gärna varit gjord 20 år senare i hennes egen verkstad i Löberöd.
Varför också inte fråga hennes dotter, Margareta Bourelius, direkt om Din sejdel?
http://www.bourelius.com/
Återkom mycket gärna med de nya rön Du kan få ut med denna lilla hjälp. :)

Morfar
2010-01-10, 01:40
Tack så mycket för tips och upplysningar.
Bengt Nyströms bok "Svensk keramik under 1900-talet" har jag inte läst ännu. Boken fanns inte på biblioteket men är nu inköpt och kommer förhoppningsvis in inom en vecka trodde bibliotekarien.

Via e-post har jag haft kontaktat med Margareta Bourelius och bl.a fått denna information:

Elsi Bourelius föddes 1909 i Kalmar och dog i Skåne 2001.
Hon studerade vid Högre Konstindustriella skolan, (Konstfack), i Stockholm 1929-34.
Efter utbildning till keramiker och trycksaksritare/teckningslärare samt studier i Berlin
i Tyskland startade Elsi Bourelius 1937 egen verkstad i Gamla stan i Stockholm.
Efter några år flyttade hon till Tullinge där hon hade verkstad till 1949 då hon flyttade
till Skåne.

Den keramik som Elsi Bourelius tillverkade i sin egen verkstad är alla signerade med
elsi och under senare år med Elsi Bourelius inristat i godset eller målat med glasyr på
godset.

Margareta tillägger också:
”Dessa muggar är mycket tidiga. Jag har inte sett sådana tidigare”.

I väntan på boken från biblioteket skall jag skicka e-post till ännu en person som jag hoppas och tror har ytterligare info om Elsi´s produktion.

Till sist måste jag nämna att jag nu har fått tag på min tredje Haij-tallrik med ordspråk. Tyvärr ingen med okänd text utan den har samma som nr 6 och likadan baksida som din första bild i tidigare inlägg . :)

Tonerde
2010-01-10, 16:54
Information om keramiker Elsi Bourelius

Elsi Bourelius föddes 1909 i Kalmar och dog i Skåne 2001.

Hon studerade vid Högre Konstindustriella skolan (Konstfack) i Stockholm under tiden 1929-1934. Bland hennes studiekamrater fanns bl.a. en av hennes bästa vänner Vera Haij.

Efter utbildning till keramiker och trycksaksritare/teckningslärare samt studier i Berlin i Tyskland arbetade hon en kortare tid på Gabrielfajance och Steninge. Därefter startade Elsi Bourelius 1937 egen verkstad i Gamla Stan i Stockholm. Efter några år flyttade hon till Tullinge där hon hade verkstad till år 1949 då hon med familj flyttade till Skåne.

En av de mest kända figurerna i Elsi Bourelius produktion är blomsterflickan, som hon började tillverka ca 1952. Den var ihålig och glaserad inuti så att man kunde fylla på vatten och sätta blommor i famnen på figuren. Eftersom blomsterflickan plagierades av många keramiker slutade Elsi Bourelius att tillverka den efter ca 10 år. Hon sålde modellen till JIE keramik i Gantofta. Därefter kallades den för Skånetösen.

Den keramik som Elsi Bourelius tillverkade i sin egen verkstad är signerad med ”elsi” och under senare år med ”Elsi Bourelius” inristat i godset eller målat med glasyr på godset.

Elsi Bourelius arbetade ca 30 år ihop med sin dotter Margareta Bourelius, som fortfarande är verksam. Verkstaden med permanent utställning och försäljning ligger nära Rolsberga/ Gårdarp i mitten av Skåne. Besök gärna hennes hemsida www.bourelius.com.

Informationen lämnad av
Elsi Bourelius dotter Margareta Bourelius

Gideon
2010-01-10, 18:00
Välkommen, Tonerde!

Tack för direktinformationen om Elsi.
Men jag undrar om den andra uppgiften i boken "Svensk keramik under 1900-taöet" av Bengt Nyström m.fl. kan bekräftas?
Det gäller Ystad-Keramik, som startades 1943 (och bytte namn 1951 till Kloster-Keramik) och hade flera medarbetare i olika perioder - däribland Elsi Bourelius.
Då är det någon gång under åren 1943 till 1951, som elsi kan ha medverkat. Det blir senare, än jag i tidigare inlägg äntog.
För jag har också för mig ha läst någon tidskriftsartikel tidigare, att else skapade egna dekorer på prydnadsgods hos Ystads-Keramik. Morfars ordspråkssejdel skulle kunna vara från den tiden, och temat med ordspråk influerat av Vera Haij?

Keramikgalleriet på hemsidan, väcker definitivt min nyfikenhet och förhoppningsvis blir det långväga besök av mig och andra framöver. :)

Tonerde
2010-01-10, 23:30
Elsi Bourelius hette som ogift Wahlquist. Jag återkommer med ytterligare information, eftersom jag aldrig hört att Elsi Bourelius arbetade för Ystad Keramik däremot hade hon en återförsäljare där.

Morfar
2010-01-11, 03:37
Oj, vilka sammanträffanden, det kan knappast vara en slump. :)

* Båda har studerat vid Högre Konstindustriella skolan (Konstfack) i Stockholm under tiden 1929-1934 och var goda vänner.
* De har tecknade alt. inristade ordspråk i några av sina keramiska konstverk.
* Efter uppskattningsvis 60 år har två fat och en sejdel funnits till försäljning på samma ”loppis” vid tre olika tillfällen och köpts av samma kund.
* För att slutligen behandlas i samma tråd på PES-forumet.

Min senaste mail-förfråga gav tyvärr inte några nya fakta om sejdeln.
Den tycks däremot vara mycket ovanlig även enligt uppgiftslämnaren som skriver: ”Själv har jag under alla mina år och ‘rundor’ aldrig sett denna mugg.”

Tonerde
2010-01-17, 15:37
Betr sejdeln. Jag, dotter till elsi Bourelius, har gått igenom hennes produktion från 1937 till 1945 och inte hittat något om sejdeln. Det troligaste är att den är tillverkad under tiden i Tullinge. Numret stämmer med med denna tid. Hon hade nummer på varje modell. Den måste vara gjord i mycket få exemplar.

En sak är dock säkert Elsi Bourelius har aldrig haft något samarbete med Ystad Keramik.

Morfar
2010-01-18, 00:46
Va kul! De ursprungliga dimridåerna har skingrats beträffande frågeställningarna ”när” och ”var”. Frågan om ”hur många” får väl också anses vara delvis besvarad. Vi kan med fog anta att det inte var fråga om någon massproduktion, eftersom ingen hittilldags har sett eller hört talas om denna eller liknande sejdlar.
Tanken svindlar. Kan det rent av vara en specialbeställning av en försmådd friare? :)

För mig som inte tidigare varit intresserat av keramik, har det varit spännande att få ”lära känna” Elsi och hennes verksamhet. Måste också tillägga att Elsi´s sejdel har en mycket vacker handstil. Månde det ha gått i arv till barnen tro?

Nåja, nu får jag tillsammans med mina barn ta en funderare på var och hos vem sejdeln bäst skall placeras ~ det är ju synd om den skulle hamna undanstoppad på vinden i en skokartong.

Slutligen vill jag passa på att tacka alla som lagt ner tid och arbete med efterforskningar m.m. i den här frågan.

Tro bara inte att ordspråksjakten på keramik är slut ~ den har just börjat. :D

Gideon
2010-01-19, 02:59
En sak är dock säkert Elsi Bourelius har aldrig haft något samarbete med Ystad Keramik.

Tack Margareta, för besked.
Då stryker jag den uppgiften i boken.
Jag är glad för att Du är med oss här!

Kolmårdstrollet
2010-01-29, 19:52
Gick ett varv på Myrorna i dag. Hittade en skål med ordstävet "Kärleken drar som tio par oxar" . 24cm i dameter och 10 cm hög. Signering Kai Krebs.

Lars M
2010-01-31, 15:47
Från Uppsala-Ekeby eller Gefle kommer detta stop med följande text:
"Ett gott öl åt frusna män
och gott öl för trötta
ty gott öl är kroppens vän
och hågens stav och stötta"

Gideon
2010-02-20, 02:31
Den här kufiska ulken med skriven text av det knepigare slaget i gapet är signerad Ernst J Skog 1952.
Det är möjligt att den kan vara av Ernst Julius Skog (1880-1954), som år 1900 var skriven som dräng i Asmuntorp och slutade sina dagar i Klippan 1954. Han är hittills den ende som kunnat återfinnas med ett J som mellannamn.
Fisken har ett litet hål på ömse sida, som om den skulle hängt i ett snöre och synbarligen har den använts som askkopp senare, så att texten slitits ut här och var.
Ett kvällkursarbete? Kanske det.

Det är möjligt att den är feltolkad, och era ögon kanske ser annorlunda.

Söker inte
Snusar inte
Super inte

Äger förstånd
och ingen
Hemmorojd

Den bär på hakan titeln Själv porträtt. :)

Peter S
2010-02-20, 13:46
Röker inte tror jag det står överst. Och längst ner "äger löstand och har hemorrojder"?

Gideon
2010-02-25, 00:26
:) :)
Ja, jag tror att Du har läst rätt.
Gubben hade självinsikt...

Lars M
2010-05-06, 19:25
Här är en vas av Vera Haij, Steneby

Morfar
2010-05-06, 22:14
Det var trevligt med en vas bland alla fat. Undrar om Vera Haij gjort lika många olika versioner av denna som med faten eller om det är en engångsföreteelse.
Av bilden att döma gissar jag på att vasen är ca 20-25 cm hög. Rätt? :)

Lars M
2010-05-06, 23:11
Det var trevligt med en vas bland alla fat. Undrar om Vera Haij gjort lika många olika versioner av denna som med faten eller om det är en engångsföreteelse.
Av bilden att döma gissar jag på att vasen är ca 20-25 cm hög. Rätt? :)

Nej, den är bara 12,5 cm hög och diametern upptill är 9 cm. I handen känns det som en mugg utan handtag.

Lars M
2010-06-02, 23:37
Här kommer två krus av Keramik-Olle från Gränna. Jag tror mig ha sett fler ordspråk av Keramik-Olle, så det finns kanske att redovisa.

Lars M
2010-07-19, 16:14
KHS och Länshemslöjden, Ingelstorps Klockaregård.

Kecke
2010-07-20, 18:33
Jag trodde jag hade visat mina tallrikar men det verkar inte så.
Här kommer några från AJ.

Kaptenen
2010-07-24, 10:57
Skylt av Ulla Viotti, Wadköping (Örebro), daterad 1971. Enligt Nyström innehade hon keramikverkstaden i Gamla Wadköping 1965-1976.

Cajsa Warg (1703-1769) gav 1755 hon ut ”Hjelpreda I Hushållningen För Unga Fruentimber” och föddes i Borgarhuset. http://sv.wikipedia.org/wiki/Borgarhuset

Citatet som återfinns på skylten tillskrivs Warg, ”man tager hvad man hafver”, men lär vara felaktigt, utan bör vara ”Man tager om man så hafva kan…”.

prylsnubben
2010-07-28, 23:56
Fin skylt Kaptenen, Ulla Viotti vill vi gärna se mer av.......här en dansk.
"DRIK HVAD DU KAN TAALE
MEN EJ MER FOR MED ANDRE DIG AT MAALE". Munk från Holte.
Alltså tävla ej om vem som tål mest alkohol.

Morfar
2010-12-15, 23:03
http://i652.photobucket.com/albums/uu250/affe940/gammalt/kai_krebs.jpg
-
Den här lilla trevliga skålen hittade jag idag på en loppis. Texten och det bruna vågmönstret är utförda i relief. Spiralen är målad och en begynnande krackelering syns i glasyren. Signaturen och ©-tecknet ser ut att vara instansade.

Kai Krebs har varit verksam på många ställen och använt flera olika signaturer. Någon som vet var och när denna skål kan vara drejad.
Det skulle också vara kul att få veta, hur många olika varianter det kan finnas.

Kolmårdstrollet
2010-12-16, 10:52
Här har du en liknande skål som jag haft(såld nu) När jag kollade runt om skålen fick jag fram att de är gjorda när Krebs var på Skansen.
http://www.precisensan.com/antikforum/showthread.php?t=18168&page=3

Kecke
2010-12-16, 14:33
Ocg här finns flera varianter.
http://precisensan.com/antikforum/showthread.php?t=19997

Morfar
2010-12-16, 22:31
Här har du en liknande skål som jag haft(såld nu) När jag kollade runt om skålen fick jag fram att de är gjorda när Krebs var på Skansen.
http://www.precisensan.com/antikforum/showthread.php?t=18168&page=3

Tack Kolmårdstrollet för upplysningen. Ser att din skål var både bredare och högre än min.

Ocg här finns flera varianter.
http://precisensan.com/antikforum/showthread.php?t=19997

Det var en fin samling AndersB visar upp. Mitt fat, som är av den mindre modellen, är inte märkt med Stjärnhov. Slutsats blir därför att faten har tillverkats på minst två olika orter. Hur många olika ordspråk som har använts är nog inte lätt att få reda på. Det är i alla fall minst 13 st.

Beträffande värdet på mitt fat, delar jag Gideons tidigare uppfattning. Tyvärr är frakten dyrare än fatet, så det blir till att fortsätta med Lottoraden ett tag till och hoppas på storvinsten. :)

Lars M
2011-04-03, 22:34
Här ett fat som jag med ledning av Gideon möjligen har gjorts av Gottfrid Karlsson.
Texten bör nog uttydas av någon från Värmland.............

nobe
2011-04-04, 00:15
Vist är det ett fat av Gottfrid

Fredrik på Ransäter
Där mötte jag henne
en morgon så rar
då solen hon sken
på himmelen så rar

Polsson
2011-05-14, 19:37
Upptäckte en ny loppis strax före Svedala efter att ha varit på Bamses kvalitetsauktionsvisning. Hittade inget intressant på visningen, men hittade detta charmiga fat på loppisen. Kai Krebs kunde konsten att dekorera enligt krukmakarmanér.

Lars M
2011-10-23, 12:31
Om det är ett ordspråk vet jag inte men varför äter man så mycket.........

prylsnubben
2011-10-23, 13:34
Om det är ett ordspråk vet jag inte men varför äter man så mycket.........

Har han ätit upp ena kanten på tallriken också:eek:.

Lars M
2011-10-24, 18:47
Har han ätit upp ena kanten på tallriken också:eek:.

eller så är det något att hålla i.

Lars M
2011-11-01, 20:22
Ferlinsällskapets tallrik nr 4.

Lars M
2011-11-08, 17:27
Men varför Stockholm?

Gideon
2011-11-08, 17:55
eller så är det något att hålla i.

Just det, att hålla under hakan och glufsa makrill...

Men varför Stockholm?

Bra fråga, men det är som med prylsnubbens Lenhovdafat från Törngrens. Alla sätt att sälja på alla håll är bra. :cool:

Lars M
2012-02-26, 17:48
Törngrens har gjort de här tre små faten med ordspråk.

Lars M
2012-03-25, 20:59
För dokumentation.
Så diktade man om gröt för snart 90 år sedan på Gustavsberg....

Lars M
2012-05-24, 09:28
Njut din fil i lugn och ro.
Jag vill minnas att filpaketen en gång i tiden var lika blågula.

Gideon
2012-07-28, 02:55
Ett fat från Andersson & Johansson, Höganäs och 1930-tal.
Ordstävet har jag inte hört förr:
Livet är en lök som man skalar gråtande.

121831

Lars M
2012-10-08, 19:41
KLÆR SKAPER FOLK! VI SKAPER KLÆR!
Kanske inte ordspråk utan snarare slogan. Men "Kläderna gör mannen!" heter det ju och det är väl ungefär samma sak? Från Stavangerflint och A/S Trokofa.

Lars M
2012-10-25, 18:46
Att styra är att förutse.
Ord av Kai Krebs, Stjärnhov, som väl gäller för både båtar och företag.
Skålen är 17 cm i diam och 5 cm hög.

Lars M
2013-04-28, 17:50
Det finns hos PUB.
Här några bilder med bl a "lerfat med trevliga inskriptioner". Utseende och formspråk överenssämmer med de Kecke visat på inslag 34 och Gideon på 53. Prisnivån var 3:95 - 4:75 för de större faten. Minst 70 år gamla!
Av små fiskar blir gäddan stor.
Skala lök och leva tillsammans med en trätgirig kvinna kommer mina ögon att rinna.
Bättre en fisk i hand än tio kuponger.
Den som spar han har.
De älskar Dig icke alla som rosar Dig.
Fattiga äro de som ikke äga tålamod.
Tålamod är plåster på varje sår.

Kim von Platen
2013-04-28, 21:41
Hallon Lars,
Rolig tråd och oj, vilken samling du visar upp, bravo Lars. Hajade till inför senaste bidraget som gav en kick av nostalgi för en gammal reklamsnubbe som jobbat många år med PUB. Har tyvärr inga ordstäv eller talesätt tryckta på svenska så mina bidrag blir noll... so long...

Bengt H.
2013-07-11, 18:43
Säkerligen något väl värt att besöka.
http://nwt.se/arvika/article1328296.ece?service=refresh

Lars M
2014-01-15, 19:44
Godt humör är bästa krydda! Enligt Rörstrands.................
(Friskt humör lär ju göra susen....)

Lars M
2014-05-07, 18:47
"Slutet gott, allting gott" enligt Sven Törngren.

Lars M
2014-07-09, 23:00
"Små grytor har också öron" enligt Sven Törngren.