handdator

Visa fullständig version : Ovanlig Eng. Modell.

LS
2006-08-01, 08:53
I söndags klockan 12.30 fick jag besök av en flasksamlare jag tidigare ej träffat, han hade med sig ett femtiotal objekt för visning. Har man samlat sedan sextiotalet så var det så klart en del riktigt roliga saker. Den här förevisade flaskan är blåst på det gamla sättet i en öppen träform, men man har använt hylsa och då är den följdaktligen utan puntelmärke. Färgen är minst sagt avvikande, min tro är att det är någon som beställt dessa flaskor att användas till vin.

"Friblåsta" flaskor utan puntelmärke är ovanliga, är de därutöver i en okänd färg så kan man nog kalla objektet för rart. Om någon sett en sådan här skulle det vara intressant att få veta det, flaskor har en tendens att om man finner en så dyker det nästan alltid upp en till.

Lars Kallin
2006-08-01, 09:02
Där ser man.
Jag fick uppfattningen över telefon att den var i mer vitt glas.
Det kan ju bero på att du var lätt euforisk när du beskrev den :)

A.F
2006-08-01, 09:19
Du sa när vi pratade att du trodde jag skulle offra en tå för denna butelj
och jag är nog benägen att ge dig rätt ;)

Lars Kallin
2006-08-01, 10:54
Har fått denna bilden av en bekant, där finns en som också är lite udda

hose
2006-08-01, 17:19
Den blå flaske, er det ikke en petroleumsflaske?

LS
2006-08-02, 08:37
Fanns petroleum för 150 år sedan?

hose
2006-08-02, 17:31
Aner det ikke, men det gjorde det vist - ihvertfald lige deromkring. Men det var heller ikke det.
Den blå farve er det ikke farven som er brugt på petroleumsflasker. det mener jeg det er.

Arne
2006-08-04, 17:10
Hose, du tænker vel på de blå petroleumsflasker, som blev gjort på Aalborg Glasværk. De blev jo fremstillet af det glas man rensede en blå potte med. Kobolten farvede så stærkt, at man måtte rense med en potte hvidt glas (som så blev lyseblåt) inden potten igen kunne anvendes til hvidt glas.