handdator

Visa fullständig version : Äldre butelj

A.F
2006-07-29, 14:26
Köpte den för att jag hade en misstanke om en Svensk långsmal engelskmodell,
när man inte har något att jämföra med i en affär och man har upphosade
ideer så kan man få den till en engelskmodell :rolleyes:
Men axlar och mynningen är inte riktigt rätt så jag har fått ändra mig om det.

Troligen en äldre portvinare än vad man vanligen hittar, den här har allt som
talar för 1870-tals när det gäller form och massan.

Den är full av små luftbubblor, stenar och degelbitar, även märken efter
verktyg runt botten på den.

766
2006-07-29, 15:41
I denna stund kan jag inte låta bli att utbrista, det var som tusan. :)

Äjth
2006-07-29, 17:24
De där flaskorna AF är väl rätt vanligt förekommande? tycker jag ser dem mest överallt men ratar dem då de tycks finnas i sådan mångfald, har ju ett par stycken här hemma och det tycker jag räcker. Har jag missat ngt i kunskapsväg gällande dessa? :confused:

766
2006-07-29, 18:00
En spektralanlys utförs av varje rättskaffens flasksamlare, den består av ljusbåge (från mellansvensk förkolna trästam) insläppt i Grants flaska fylld med Renat. Det ljus som pendlar mellan 14,3 till 18Å i frekvenslängd avslöjar genast om flaskor enl. ovan är samlingsvärda eller ej.
Ang. amperstyrkan och spänningen som fodras för att få fram den rätta ljusbågen är det bäst att höra med en Riktig flasknisse men var jag förstår så fodras det en del eftersom större delen av dessa sitter med i Eons styrelse.
Som upplysning kan jag nämna: Äjth vad tror du det är som gör att våra elpriser rusat i höjden? Jo det är just den relativt goda tillgången på objekt som helt enkelt måste utredas.

Äjth
2006-07-29, 18:12
Det du skriver gör inte att jag begriper så att du kan få ett vettigt svar. Ovettiga frågor ger slappa svar!

A.F
2006-07-29, 18:21
Jag köpte den som jag skrev för att jag var osäker på om det var en
långsmalmodell eller en portvinare.

Portvin är nog vad det rör sig om och de är som du säger vanliga, men den
här är äldre än de man mest ser, jag skulle tro att den kan vara ifrån
1870-1880-talet, sammtida med porterflaskor, därav att jag blev lite lurad.

Äjth
2006-07-29, 18:30
Botten på din flaska ser ut att vara konkav, stämmer det?

juuldk
2006-07-29, 18:58
Tænker at det er en whiskyflaske fra 1860 - 80, måske af dansk oprindelse. Bifoger foto i morgen. Specielt halsen peger i den retning synes jeg! Min flaske i den facon er dog en 2 pot flaske!

766
2006-07-29, 19:02
Äjth det jag skrev var bara som en upplysning (kolbåge). Något svar var inte nödvändigt.
På tal om bottnen på flaskan så är den konvex om man utgår från flaskans topp som den fasta punten i tillvarun. Hade den buktat ut från flaskans öppning så hade den varit mycket ovanlig. Har faktist aldrig sett en flaska med en sådan botten. Men det finns säkert.

Äjth
2006-07-29, 19:10
Förklara gärna det där med elpriset oxå :confused:

766
2006-07-29, 19:24
Nu är man ute på hal is, det kan ju va kul nu när det är varmt och gott förutan el till uppvärmning.
Jo för att skapa ett skarpt ljus så begagnar man sig av två från varandra skilda kolstavar som anslutes till en el-källa. Mellan de båda stavarna bildas en så kallad ljusbåge, därav bågljus(lampa, beysnig).
Filteras detta ljus genom en "Grant" fylld med Renat bryts ljuset upp i olika våglängder och det är på så sätt man sen kan få fram vilka "ämnen" som saker och ting består av.
Elen är bara en del i hela förloppet.

Äjth
2006-07-29, 19:29
Bra samtalsämne för de som är naturvetare, tyvärr är jag humanist i sammanhanget och blir enbart en gapande dåre inför resonemanget.
Bättre att hålla en allmän nivå i sakresonemang än att nischa in sig på specialområdet, jag kan garantera dig att om jag valde att föra resonemang utofrån mina kunskaper o erfarenheter skulle inte du heller begripa mycket och Where is the point in this???? :confused:

766
2006-07-29, 19:54
Vi får hålla oss till vattnets betydelse för sjöfarten och nytillverkade objekt som man så gärna vill tro är betydligt äldre än dom är.

Äjth
2006-07-29, 20:03
Det viktigaste är inte att ngt är äldre! utan att få konstruktiv respons och då nödvändigtvis inte sådan som handlar om hån gentemot objektet eller ägaren.

LS
2006-07-30, 05:56
De portvinsflaskor jag varit i kontakt med, från den aktuella perioden, har inte varken den ringen eller botten som din flaska. Även själva flaskans form stämmer inte riktigt. Kolla med vatten vad den rymmer, misstänker att vår danske vän har rätt i sitt antagande.

LS
2006-07-30, 06:30
Tog lite bilder på en typisk portvinare från cirka 1870-talet.

Sladden
2006-07-30, 08:39
Blir på så gott humör då jag ser buteljer med levande massa!
En bra start på dagen. :)

A.F
2006-07-30, 13:42
Den rymmer 65cl en lite liten bit under där halsen börjar, svårt att säga var
de mätt ifrån just på denna, men säg mellan 63cl och max 65cl.

Pot i södra Sverige var väl 0,87 Lit. och i Danmark och Norge var det väl
0,9661 Lit.

juuldk
2006-07-30, 16:08
Denne vakre bouteille er iflg. afdøde glas- flaskeekspert Mogens Schlüter (Danske Flasker-1984) en 1½ eller 2 pots whiskyflaske fra rundt 1860. Den ligner din meget AF. Jeg vil prøve at måle rumindholdet og bifoga resultatet!

A.F
2006-07-30, 19:01
En betydligt trevligare butelj den du har juul, kanske min har vissa drag det
är svårt att se på fotot då min dessutom är betydligt mindre,
men någon typ av Dansk flaska kanske det är jag hittat.

Det roliga med min är att den har samma glasmassa och färg som de flesta
Engelsmodell har runt 1870, de portvin, cognac och spritflaskor m.m. som
jag har sedan tidigare är ifrån tiden 1890-1910 och har en ljusare brun färg
och är rena i massan.
Man kan säga att min flaska har den antika buteljfärgen som ibland är brun
och i vissa ljus gul-grön.

juuldk
2006-07-30, 20:29
Nu har jeg kollat rumindholdet til ca. 2 pot! Farven på min flaske er mellem brun og ildfarvet (rødlig), og ja det er en dejlig: 2 pots hamret bouteille, mundblæst og drejet i formen!

A.F
2006-08-06, 16:48
Jag och LS har nu idagarna synat flaskan tillsammans och kommit fram till att
det är en Svensk flaska avsedd för öl eller porter.
Även om man inte kanske till 100% kan säga att modellen är en engelsk
långsmal så är den åt det hållet.
Har jämfört den med LS långsmala engelska och även hans skiljer sig väldigt
mycket emot varandra.

Så portvinare är nu helt borta ur mina tankar, men ölflaska eller porterflaska
och ca:1870-talet är vad jag räknar den som idag.

766
2006-08-06, 17:22
Varför skall det grävas ner sig i vad flaslor har varit till, är det stundande disputation i flaskors användningsområde som hägrar?
För min del struntar jag i vad en gammal flaska har varit till bara den utstrålar någon som hälst charm.
Är det brist på "göromål" som frambringar detta energiska sökande.
En av mina flaskor har gjorts för distribution av Genever eller var det kanske Gin... spelar ingen som hälst roll. Kan ski.. högaktningsfullt i vilket, på min ära.
Men det är väl som dom säger, har man inga problem så tar man sig.
Vad jag vill få fram med ovantående är.... varför är det sååå intressant vad som varit i flaskorna??????????????

PLYNG
2006-08-06, 19:15
Varför skall det grävas ner sig i vad flaslor har varit till, är det stundande disputation i flaskors användningsområde som hägrar?
För min del struntar jag i vad en gammal flaska har varit till bara den utstrålar någon som hälst charm.
Är det brist på "göromål" som frambringar detta energiska sökande.
En av mina flaskor har gjorts för distribution av Genever eller var det kanske Gin... spelar ingen som hälst roll. Kan ski.. högaktningsfullt i vilket, på min ära.
Men det är väl som dom säger, har man inga problem så tar man sig.
Vad jag vill få fram med ovantående är.... varför är det sååå intressant vad som varit i flaskorna??????????????

Hvad der har været i flaskerne kan vel være lige så interessant at veta som hvor og när de er fremstillet - for nogon. Er man ikke interesseret i desa sager, men blot ønsker at ha en samling som "øgonfryd", så er det vel tilladt at undlade at deltage i diskussionerne og lade dem, som har den interesse om at anvende deres tid og energi på det .
Hvad 766 "struntar" og "ski.." i, kan vel også kun interessere ganske få?

766
2006-08-06, 19:44
Det är kul att få svar av en riktig flasksamlare, en dansk tillika!
Ditt svar var riktigt givande. Jag får verklgen gratulra till att innehållet är "det viktigaste" när det gäller gamla flaskor.
Jag har på intet sätt påtvingat dig min åsikt och att du strunar i vad jag tycker, tycker jag att du kan hålla för dig själv. Men det är naturligvis mycket intressant enl. ditt tyckande.
Att ifrågasätta saker och ting är tydligen inget som faller i god jord Plyng!?

766
2006-08-06, 20:06
Nu skall jag göra det enkelt och inte blanda in vad jag tycker eftersom det kan framkalla negativa känslor hos vår vän PLYNg.
Frågar rätt och slätt vad för känslor som fattas om man inte vet vad som gammal flaska med charm är "har" användts till?
Har det stor betydelse, är det till och med så att man säljer flaskan fortast möjligast, sådana flaskor kan man inte ha.
Endast en fråga så "upprördheten" inte behöver stiga.

PLYNG
2006-08-06, 20:09
".....det är väl som dom säger, har man inga problem så tar man sig."

766
2006-08-06, 20:25
Plyng jag får förklara, får jag det? Vad jag var intresserad av var svar på min frågeställning. Det var faktist en fråga än om du inte fattade det och det beror säkert på mig, har svårt att uttrycka mig så folk förstår.
Men det gör ingenting, jag gillar att folk inte förstår, förstår du!?

PLYNG
2006-08-06, 20:43
Jo, jag fattade at det var en fråga - och mitt svar var så här: "Hvad der har været i flaskerne kan vel være lige så interessant at veta som hvor og när de er fremstillet - for nogon."
Årsagen til at nogen interesserer sig for den tekniske side af glas-/flaskefremstillingen, andre for den industri- og erhvervshistoriske side, - ja, det kan jeg ikke give forklaring på. Säkert noget genetiskt eller noget tillärt.
Der finns säkert et forum for den type af diskussioner.
Forövrigt er jeg enig med dig når det gälder den rent ästetiske nydelse ved at omgive sig med smukke flasker.

766
2006-08-06, 20:58
Kanon då vet vi det!!!!!!!!!!!