handdator

Visa fullständig version : Norpat i Nora, schatull

E.B.
2009-07-01, 20:11
Äntligen en bra förvaring. Denna rymmer sex schatullflaskor som ska vara av den stora modellen, två rejäla supglas samt ett fack för något mer, vet inte vad. Tyvärr så var lådan på framsidan borta och låset har väl sett bättre dagar, men jag tror att det är rätt bra ålder på detta skrin. Smidesdetaljerna tycker jag pekar på det. De gamla gångjärnen, det mycket fina klensmidet i handtagen etc. Kul detalj med den gamla inredingen och pappret som finns kvar.

FBQ
2009-07-01, 23:49
Trevlig, även om jag tycker att det var lite synd att det fattades så pass i inreding och att lådan framtill är borta.
Tror inte det är ett brännvinschatull i egentlig mening utan ett reseapotek. Tror absolut att det är 1700-tal, skulle gissa mot mitten.

E.B.
2009-07-02, 20:07
Trevlig, även om jag tycker att det var lite synd att det fattades så pass i inreding och att lådan framtill är borta.
Tror inte det är ett brännvinschatull i egentlig mening utan ett reseapotek. Tror absolut att det är 1700-tal, skulle gissa mot mitten.

Hade en tanke på reseapotek, men varför finns där då ett par uttag för spetsglas? Har för mig att reseapotekens flaskor är mer kvadratiska, men här är jag för dåligt påläst.

FBQ
2009-07-02, 22:17
ups!!!
Förlåt, såg inte att det faktiskt var flaskform på uttagen :o
Tänkte att det skulle vara en hylla för salvor och mindre burkar, och den inskjutbara lådan i framkanten hade jag sett på reseapotek.

Då är det kanske ett schatull ändå... Vet inte om jag törs vara lika tidig med glasformen som passar, men låset ser onekligen ut att vara ganska tidigt, kan ju inte gärna vara så särskilt långt fram på 1700-talet...

FBQ
2009-07-02, 22:20
Snyggt, man ser ju t.o.m. knappen och baluserformen på glasen :)
Men de borde ha haft ganska platt fot...
Ja, glasformen går nog in 1750 också.

harley
2009-07-03, 07:52
det var ett härligt skrin/schatull,och urgröpningarna är väl för att man skall kunna greppa och få upp glasen?

E.B.
2009-07-03, 12:40
Jag får väl fylla på med lite flaskor och glas och ta ett nytt kort vad det lider.

FBQ
2009-07-03, 14:08
Tittar lite igen... pappret verkar vara Gustavianskt i mönstret, så om det är original så är kanske schatullet lite yngre - fast låsbeslaget ser ju onekligen äldre ut... Vore kul att se mer av det invändigt, hur ser träet i glasfacket och flaskuttagen ut jämfört med hur lådan ser ut?
Kanske har inredningen stuvats om någon gång? Det finns inga spår efter några andra väggar?

FBQ
2009-07-08, 11:22
Den riktiga brännvinsbordsseden slår ju inte igenom förrän slutet av 1700- början av 1800-talet. Det finns ju äldre schatull, men dom är ju inte jättevanliga.
Och barockbeslaget, det går ju att hitta allmogeskrin i ren barock riktigt sent, men dom ser inte ut så här och det här är ju inget allmogeskrin, inte många har haft råd med 6 schatullflaskor.

Ser nu också att färgen är senare, man verkar ha kladdat en del på beslagen - visst är schatullet i Ek? Frågan är om det varit omålat från början...

E.B.
2009-07-08, 20:02
Den riktiga brännvinsbordsseden slår ju inte igenom förrän slutet av 1700- början av 1800-talet. Det finns ju äldre schatull, men dom är ju inte jättevanliga.
Och barockbeslaget, det går ju att hitta allmogeskrin i ren barock riktigt sent, men dom ser inte ut så här och det här är ju inget allmogeskrin, inte många har haft råd med 6 schatullflaskor.

Ser nu också att färgen är senare, man verkar ha kladdat en del på beslagen - visst är schatullet i Ek? Frågan är om det varit omålat från början...

Jag är nu rätt dålig på träslag, men ek är en klar kandidat till material i schatullet. Jag hade en diskussion med säljaren om att jag trodde det var ommålat, han trodde inte det utan att det var orginal, tänkt som imitation av tex mahogny. Jag är fortfarande tveksam just pga av att smidesdelarna är övermålade.

FBQ
2009-07-08, 20:27
Jag tror nog att det är ommålat. Vet inte om rödfärgningen riktigt liknar mahogny eller ser ut att vara det, men är det förebilden är vi ju efter 1790, tror inte schatullet är så nytt.
Sedan ser lådfacken ut att vara furu, medan själva skrinet verkar vara Ek. Kan visst ha varit så redan från början, men skulle gärna vilja se detaljer i inredningen.